Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Evropský bojový dron: Velká Británie a Francie společně

Datum přidání 09.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Velká Británie a Francie podepsaly dohodu o společném vývoji bojového bezpilotního letounu. Vývoj proběhne v rámci iniciativy FCAS (Future Combat Air System). Technologický demonstrátor, který bude rozměrově odpovídat operačně nasaditelnému stroji, podnikne první let v roce 2025.

FCAS (Future Combat Air System)

Foto: Grafická vize FCAS (Future Combat Air System). / Dassault Aviation  

 

Již v listopadu 2014 se Velká Británie a Francie dohodla na společném vývoji nového vojenského bezpilotní letounu pro střední výšky s dlouhým doletem - kategorie dronů MALE (Medium Altitude, Long Endurance). Drony MALE jsou letouny s minimálním dostupem 9000 m a doletem 200 km.


Vývojové práce v budoucnu Evropě umožní vyvinout vlastní stealth bojový dron schopný provádět zpravodajské, sledovací a průzkumné ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) úkoly, vést elektronický boj nebo provádět údery na pozemní cíle.


Studie z roku 2014 v hodnotě 120 milionů dolarů měla především posoudit, zda lze podobný letoun vyrobit. Za Velkou Británii byl hlavním kontraktorem BAE Systems, za Francii Dassault Aviation. BAE Systems do studie přispěla poznatky z vývoje a testování letounu Taranis, Dassault naopak z testování letounu nEUROn. Dlužno dodat, že Taranis a nEURONn byly velmi jednoduché technologické demonstrátory - cílem bylo otestovat především aerodynamickou koncepci a vlastnosti stealth.


Velká Británie a Francie nyní spouští nový navazující program v rámci iniciativy FCAS (Future Combat Air System). Cílem iniciativy FCAS je prozkoumat technologie nutné pro vytvoření nové generace evropských bojových letounů.


V rámci nové smlouvy obě země vydají na vývoj nového bezpilotního letadla 1,54 miliardy liber. Začátek vývojových prací, které povedou ke stavbě letuschopného technologického demonstrátoru, začnou v příštím roce.


“V roce 2017 se chystáme vstoupit do další fáze, která připraví na rok 2025 technologický demonstrátor plné velikosti bezpilotního leteckého bojového systému (UCAS),” stojí ve společném tiskovém prohlášení obou vlád. “Tento demonstrační program, nejpokročilejší svého druhu v Evropě, bude zaměřen na univerzální UCAS platformu, která poslouží po roce 2030 jako základ pro budoucí operační schopnosti.”


Obě vlády rovněž přislíbily investovat kolem roku 2020 do projektu další 2,2 miliardy liber. Do programu jsou zapojené britské firmy BAE Systems, Rolls-Royce, francouzské Dassault, Snecma/Safran a Thales a také italská Finmeccanica.


"Kromě toho posílíme naši spolupráci tím, že budeme společně analyzovat budoucí vzdušné operace, včetně toho, jak mohou systémy s posádkou a bez posádky pracovat společně,” říká tiskové prohlášení.

 

O letounu není příliš známo. Ale svou konstrukcí (samokřídlo), výkony i posláním odpovídá americkému leteckému demonstrátoru X-47B. Podobnost konstrukce je dána jednoduše nutností zachovat kompromis mezi aerodynamikou a schopnostmi stealth. 


Velká Británie a Francie se dohodly i na dalších projektech. Francie posoudí možnost umístit britské střely vzduch-země Brimstone 2 na své bitevní vrtulníky Tiger. Střela Brimstone 2 má tandemovou (proti reaktivnímu pancíři) kumulativní bojovou hlavici a především kombinovanou radiolokační - poloaktivní laserovou naváděcí soustavu. Hmotnost střely je 50 kg.


Obě země rovněž počítají se společným vývojem zcela nové generace protizemní a protilodní střely s plochou dráhou letu FC/ASW (Future Cruise/Anti-Ship Weapon ). Zbraň FC/ASW nahradí v obou státech střely Scalp/Storm Shadow a protilodní Harpoon a Exocet.

 

Zdroj: Flight Global

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
youda Datum: 14.03.2016 Čas: 22:07

rovněž soudím že dolet je spíš 2000km (podobný X-47 má skoro 4000km)

avatar
RiMr71 Datum: 11.03.2016 Čas: 14:06

Ale dyť to souvisí, jak může mít něco s doletem 200km long undurance? Pokud to tedy není vzducholoď nebo pan Tau? :)

avatar
pet.rok Datum: 10.03.2016 Čas: 17:49

"long endurance" znamena predovsetkym dlhu vydrz vo vzduchu (24-48h).
dolet nie je uplne prioritny ale realne tam aspon jedna nula chyba.

avatar
RiMr71 Datum: 10.03.2016 Čas: 15:46

"MALE (Medium Altitude, Long Endurance). .....doletem 200 km"

...200km to tedy není moc velký dolet a ani endurance... pokud je dolet 200km, tak operační rádius je max 100km...

Nechybí vám tam nějaká nula pane Grohmann?

avatar
Rase Datum: 10.03.2016 Čas: 12:09

FCAS hodně fandím, ale termín "Evropský" bych dal do uvozovek. Německo se tohoto projektu neúčastní a pracuje na vlastním letounu, který má nahradit Tornada. Doufám že budou vycházet z projektu EADS Barracuda, který vypadá jako V-1 z budoucnosti.

arr