TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon

Datum přidání 12.03.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Michal Polák

Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch Meteor z víceúčelového stíhacího letounu Eurofighter Typhoon. Střela po odpalu úspěšně spustila náporový raketový motor a posílala ke zpracování letová data. Nyní už nic nebrání tomu, aby střela putovala k zákazníkům. Prvním uživatelem střely Meteor se už letos má stát švédské letectvo, které jí bude používat na svých stíhačkách JAS-39 Gripen.

Eurofighter

Foto: Eurofighter Typhoon se střelami Meteor v podvěsu / Eurofighter.com

 

Evropská střela středního dosahu Meteor

Vývoj vlastní střely vzduch-vzduch dlouhého dosahu byl v Evropě iniciován zejména ze tří důvodů. Těmi prvními byla náhrada stávajících typů a snaha alespoň částečně zbavit se závislosti na amerických zbraních.

 

Dalším důvodem byla potřeba skutečně moderní a zároveň výkonné střely jako protiváha proti ruským typům. Rusové implementovali střely dlouhého dosahu R-77 na modernizované stíhače Su-27 afrontové stíhače MiG-29. Vedle toho hrozil vývoz těchto ruských výkonných zbraní do dalších zemí.

 

Evropská letectva se proto začala dívat po vlastní střele středního dosahu, respektive po alternativě k americké AIM-120 AMRAAM. Výsledkem byl společný projekt Velké Británie, Německa, Francie, Itálie, Švédska a Španělska.

 

K definitivnímu odsouhlasení konečného vývoje a produkce střely známé jako Meteor s dlouhým doletem pak došlo v roce 2002. Projekt dostala pod svá křídla společnost MBDA, která již měla zkušenosti s řadou střel typu vzduch-vzduch.

 

Gripen Meteor

Foto: Vypuštění Meteoru ze stíhače JAS-39 Gripen / SAAB
 

Raketový náporový motor pro Meteor

Střela Meteor se liší od běžně rozšířených střel středního a dalekého dosahu použitým pohonem. Na místo klasického raketového motoru na tuhé pohonné látky, je použit tzv. náporový raketový motor. Výhodou je, že čím střela letí rychleji, tím vyšší je tah motoru a tedy v konečném důsledku také větší dosah střely.

Náporový motor (ramjet) je nejjednodušším typem reaktivního motoru. Je tvořen zužující se trubkou, na obou koncích otevřenou. Vzduch do motoru vstupuje rychlostí letu, kde se poté jeho rychlost sníží, čímž naroste tlak. Při průchodu spalovacím prostorem se do stlačeného vzduchu přidá palivo, čímž se uvolní tepelná energie a teplota spalin pak prudce naroste; spaliny pak vysokou rychlostí unikají zužující se tryskou. Wikipedia

Podle dostupných informací má být Meteor schopen zasáhnout svůj cíl na vzdálenost až 120 km, tedy daleko za hranicí viditelnosti. Proto se také označuje jako střela vzduch-vzduch s dosahem za hranici viditelnosti BVRAAM (beyond-visual-range air-to-air missile).

 

Video: Střela Meteor v akci / Youtube

 

Rychlost střely Meteor leží mezi M =2,5 a M = 4. Vysoká rychlost střely zaručuje, že prakticky žádný soudobý letoun nebude schopen střele uniknout, snad s výjimkou ruského stroje MiG-31 (max M=2,83).


Meteor má být schopen pracovat v elektronicky „nečistém“ prostředí a odolávat mnoha druhům elektronického rušení z letounů protivníka. Naváděcí soustava je aktivní a vybavená datalinkem. Samotná bojová hlavice pak umožňuje kromě přímého zásahu i bezkontaktní aktivaci v blízkosti cíle.

 

F-35 Meteor

Foto: MBDA Meteor před americkým víceúčelovým stíhacím letounem F-35 / MBDA
 

První vypuštění střely z Eurofighteru Typhoon

K vůbec prvnímu vypuštění střely Meteor došlo už v roce 2005 ze švédského stíhače JAS-39 Gripen. S integrací se ale počítá také na francouzský stíhačkách Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon, který je ve výzbroji britského, německého i italského letectva.

 

K prvnímu vypuštění z Eurofighteru Typhoon pak došlo 5. prosince minulého roku. K testu byl použit britský Typhoon se střelou umístěnou na trupovém závěsníku. Samotné odpálení bylo uskutečněno nad střelnicí v západním Walesu.

 

Zařazení střely Meteor do výzbroje britského letectva RAF je plánováno na rok 2015. Už v letošním roce jí však mají být vyzbrojeny švédské stíhací letouny JAS-39 Gripen, které se tak stanou vůbec prvními, které budou disponovat touto novou vysoce výkonnou protiletadlovou střelou. Do budoucna není vyloučena ani integrace střel Meteor do stíhacích letounů 5. generace F-35 Lightning II určených pro evropská letectva.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pavel rampír Datum: 14.03.2013 Čas: 19:52

tedy nechci vypadat jako blbec ale kde je vstup vzduchu? na fotkách ho nevidím...

arr