TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

F-15 Silent Eagle: Příležitost mezi generacemi

Datum přidání 05.11.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Michal Polák

V nedávné době jsme se často věnovali zcela novým nebo chystaným stíhacím letounům 5. generace. Boeing přitom již v roce 2009 představil modernizovanou variantu svého stíhacího letounu F-15 pojmenovanou jako Silent Eagle. I přes použití původní konstrukce využívá řady pokročilých technologií, které posouvají letadlo na úroveň 4,5 generace.

F-15 Silent Eagle

Foto: F-15SE odpaluje řízenou střelu AIM-120 AMRAAM z vnitřní zbraňové šachty / Boeing


(Nejen) čistokrevný stíhač

F-15 Eagle byl vyvinut v šedesátých a počátkem sedmdesátých let jako stíhací letoun určený k vybojování a udržení vzdušné nadvlády na základně požadavků amerického letectva. Nutno dodat, že dodnes má vzhledem k více než 250 vyrobeným letounům verzí F-15C/D a více než 200 útočných F-15E v americkém letectvu nezastupitelnou roli a ve výzbroji by měl zůstat minimálně do roku 2025.

 

I přes původní koncepci se F-15 uplatnil navíc v roli stíhacího útočného (úderného) letounu. Na začátku osmdesátých let totiž Američané hledali letoun, jenž v této roli nahradí typy McDonnell Douglas F-4 Phantom a zároveň F-111 Aardvark. Programu ETF (Enhanced Tactical Fighter) se účastnily dva v té době nejmodernější americké stíhací letouny F-15 a F-16. Volba na F-15 přitom padla zejména kvůli větším rozměrům a dvoumotorové koncepci, která přeci jen dává útočnému letounu větší potenciál a dovoluje také lépe plnit úderné mise.

 

Není proto divu, že se v tomto ohledu stal útočný F-15 oblíbeným vývozním artiklem. Jmenovat můžeme F-15I pro Izrael, F-15K pro Jižní Koreu, F-15S pro Saudskou Arábii a F-15SG pro Singapur. Také stíhací verze F-15A/B/C/D se dostaly do řady zemí. V tomto ohledu jmenujme taktéž Izrael, Saudskou Arábii a taktéž Japonsko.

 

F-15Foto: F-15C Eagle při pojíždění / Wikipedia, Adrian Pingstone


Příležitost číhající mezi generacemi

V posledních článcích jsme si představovali celou řadu letounů tzv. 5. generace jako F-22A Raptor, F-35 Lockheed Martin F-35 Lightning II, Suchoj T-50 nebo také čínské stíhače. Všem těmto letounům je vlastní, že jsou i po konstrukční stránce vyvíjeny zcela nové, což se zákonitě musí promítat také v pořizovací ceně za kus.

 

Řada zemí přitom má ve výzbroji letouny 4., respektive 4,5. generace a pořízení nových strojů 5. generace vzhledem k vysoké ceně a úsporám v rozpočtech v nejbližší době ani neplánují. Pro ty se samozřejmě stávají zajímavé nejen postupné modernizace, ale také nákupy starších typů vybavených ovšem pokročilou avionikou, výkonnějšími radary a aktuálními zbraňovými systémy.

 

Další skupinou potencionálních zákazníků jsou pak ti, kteří požadují výkonné stíhací letouny 5. generace, ale nemohou si je dovolit i pro jiné důvody. Zatímco F-15 Američané dovolili vyvést do řady zemí, u nejmodernějšího F-22A Raptor tomu tak není. Případní zájemci tak buď přistoupí k nákupu výkonnostně slabšího F-35 nebo se podívají po jiných typech.

 

Tím by se mohl stát právě F-15SE Silent Eagle, který i přes použití původní konstrukce využívá řady pokročilých technologií, které přesahují 4,5 generaci.

 

F-15Foto: F-15 Strike Eagle / U. S. Air Force photo by Master Sgt. Thomas Meneguin


F-15SE Silent Eagle se představuje

Boeing představil F-15SE v roce 2009 jako výkonný stealth letoun k vybojování vzdušné nadvlády i plnění úderných úkolů na pozemní cíle. Oproti F-22 je tedy dostupný i pro zahraniční uživatele a naopak F-35 předčí svým výkonem.

 

Vlastnosti stealth bylo dosaženo nejen použitím speciální vrstvy a nátěru, ale také změnami v konstrukci. Hlavním problémem u letounů 4+ generace vzhledem k radarové odrazivosti je umístění výzbroje na vnějších závěsnících. V Případě F-15SE se proto konstruktéři rozhodli zrušit některé nádrže CFT (Conformal fuel tanks) a na jejich místě vytvořit vnitřní zbraňové šachty. To se sice projeví na sníženích doletu, ale letoun může nést čtveřici řízených střel, aniž by tím zvyšoval radarovou odrazivost.

 

F-15 Silent Eagle

Foto: F-15SE Silent Eagle při představení, na konstrukci si můžete všimnout také směrovek s upraveným úhlem / Boeing


Samozřejmě to může být u potenciálních zákazníků bráno jako určitá nevýhoda a proto Boeing ponechává možnost ponechat místa pro CFT nádrže. Na druhou stranu zbraně ukryté v konstrukci letounu snižují nejen radarovou odrazivost, ale také snižují aerodynamické namáhání. V případě delších a méně častých úderných misí pak není problémem podvěsit pro část letu externí nádrže a nad územím protivníka je odhodit. Mimochodem podobnou taktiku již delší dobu praktikují Izraelci.

 

Do vnitřních zbraňových šachet se krom protileteckých celkem čtveřice řízených střel AIM-9 a AIM-120  vejde buď čtveřice 500lb JDAM pum nebo osm SDB. Na vnější závěsníky je pak možno zavěsit větší množství řízených střel, externí palivové nádrže nebo hmotnější protizemní výzbroj.

 

I samotné systémy odpovídají 5. generaci stíhacích letounů ve všech ohledech. Jako radar má být použit buď AN/APG-63(V)3 anebo AN/APG-82. Oba se používají nejen pro modernizace F-15, ale -82 nalezneme také v nejmodernějším námořním F/A-18E/F Super Hornetu. Bojový systém DEWS (Digital Electronic Warfare System) vyvinutý společností BAE má být plně propojený s výše uvedeným AESA radarem. Samozřejmě nechybí ani pokročilý letový systém Fly-by-Wire, podpora nejmodernějších zaměřovacích systémů a datalinků.

 

F-15SE Silent Eagle by se tak mohl stát skutečně velmi výkonným a obávaným letounem mezi generacemi, který se může v mnoha ohledech vyrovnat východním letounům 5. generace a nabídnout opravdu zajímavou alternativu k F-35 a evropským stíhačům jako je Dassault Rafale nebo Eurofighter Typhoon.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dip Datum: 08.11.2012 Čas: 21:07

Není on projekt i F-18 silent hornet?

avatar
Coffin Corner Datum: 08.11.2012 Čas: 16:51

Stanin: SE sice vychází z éčka, ale nemusí mít tak zesilované klíčové uzly, jako útočná verze, která je primárně navržená k letům v malých výškách. Navíc je to první Eagle z rodiny, který bude mít řízení po drátě, takže kromě další váhové úspory, by mohla agilitou (ne)příjemně překvapit...

avatar
Jakub Datum: 06.11.2012 Čas: 13:18

bark - Ja som myslell ze stryke eagel bol superom su30. V tom pripade co je odpovedou na mig 35 ?

avatar
bark Datum: 05.11.2012 Čas: 18:25

Stanin - těžko říci. Ten projekt je sice momentálně u ledu, ale jeho naděje v poslední době ožívají vzhledem k problémům s F-35 a morálním zastaráváním stávajícího parku. Mj. má mít i modernizované pohonné jednotky, takže navýšení výkonu by mohlo znamenat dobrou obratnost v manévrování ve vertikále.

Jakub - ani ne na Su-37, ten je specialista na manévrování a létá jen v několika kusech.
Spíš bych to viděl jako reakci na Su-30, se kterým se Američané seznámili v Indii na společných cvičeních. Su-30 začíná být obecným problémem v amerických zájmových zónách - jv. Asie (má je např. Vietnam, Malajsie) a dnes i jižní Amerika (zatím Venezuela, ale zájem prý mají i Brazílie a Argentina).
Su-30MKI je totiž mírně výkonnější než stávající verze F-15 a indičtí piliti nejsou žádná béčka (mnozí mají kromě výcviku v Rusku i pokračovací výcvik v Británii). F-15 se - ted nevím jistě - oněch cvičení neúčastnily - ale výsledky byly pro analytiky jasné. Jedinou převahu skýtaly Američanům dokonalejší datalinky a sehranost s AWACS.
Off topic - Indové budou mít navíc zajímavou kombinaci - roli F-15 v Indii bude hrát Su-30 a role F-16/18 Rafale...

avatar
Jakub Datum: 05.11.2012 Čas: 10:19

Toto mala byt odpoved na rusky SU 37. Ten tie staval na starej konstrukci a novej technike.

avatar
Stanin Datum: 05.11.2012 Čas: 10:15

Zajimalo by me, jak si SE povede v dogfightu, kdyz vychazi z verze E, o ktere se vi, ze jeji obratnost, diky vetsi vaze a rozmerum (?) oproti verzi C, neni nejlepsi. Na cvicenich dostava od F-16 i od EF. Takze jako utocny letoun nebo letoun pro BVR boj ano, ale jinak na dogfight asi uz ne (samozrejme jde o to, s kym by se setkal).

avatar
Michal Polák Datum: 05.11.2012 Čas: 10:00

A Jižní Korea by údajně mohla mít o F-22A také zájem. Prostě všechny země, které jsou v nebo jim hrozí konflikt. Samozřejmě pro Izrael je odmítnutí Raptoru problémem, protože by se výborně hodil právě k úderům na cíle na území nepřítele.

avatar
Hubna Datum: 05.11.2012 Čas: 09:21

Zajímavý. Jen bych doplnil, že USA by neměli problém s poptávkou po F-22, co by za ně Izraelci nebo Japonci dali. Jen prostě takhle technologicky pokročilé stroje vyvážet nechtějí.

arr