TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-15 Silent Eagle: Příležitost mezi generacemi

Datum přidání 05.11.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Michal Polák

V nedávné době jsme se často věnovali zcela novým nebo chystaným stíhacím letounům 5. generace. Boeing přitom již v roce 2009 představil modernizovanou variantu svého stíhacího letounu F-15 pojmenovanou jako Silent Eagle. I přes použití původní konstrukce využívá řady pokročilých technologií, které posouvají letadlo na úroveň 4,5 generace.

F-15 Silent Eagle

Foto: F-15SE odpaluje řízenou střelu AIM-120 AMRAAM z vnitřní zbraňové šachty / Boeing


(Nejen) čistokrevný stíhač

F-15 Eagle byl vyvinut v šedesátých a počátkem sedmdesátých let jako stíhací letoun určený k vybojování a udržení vzdušné nadvlády na základně požadavků amerického letectva. Nutno dodat, že dodnes má vzhledem k více než 250 vyrobeným letounům verzí F-15C/D a více než 200 útočných F-15E v americkém letectvu nezastupitelnou roli a ve výzbroji by měl zůstat minimálně do roku 2025.

 

I přes původní koncepci se F-15 uplatnil navíc v roli stíhacího útočného (úderného) letounu. Na začátku osmdesátých let totiž Američané hledali letoun, jenž v této roli nahradí typy McDonnell Douglas F-4 Phantom a zároveň F-111 Aardvark. Programu ETF (Enhanced Tactical Fighter) se účastnily dva v té době nejmodernější americké stíhací letouny F-15 a F-16. Volba na F-15 přitom padla zejména kvůli větším rozměrům a dvoumotorové koncepci, která přeci jen dává útočnému letounu větší potenciál a dovoluje také lépe plnit úderné mise.

 

Není proto divu, že se v tomto ohledu stal útočný F-15 oblíbeným vývozním artiklem. Jmenovat můžeme F-15I pro Izrael, F-15K pro Jižní Koreu, F-15S pro Saudskou Arábii a F-15SG pro Singapur. Také stíhací verze F-15A/B/C/D se dostaly do řady zemí. V tomto ohledu jmenujme taktéž Izrael, Saudskou Arábii a taktéž Japonsko.

 

F-15Foto: F-15C Eagle při pojíždění / Wikipedia, Adrian Pingstone


Příležitost číhající mezi generacemi

V posledních článcích jsme si představovali celou řadu letounů tzv. 5. generace jako F-22A Raptor, F-35 Lockheed Martin F-35 Lightning II, Suchoj T-50 nebo také čínské stíhače. Všem těmto letounům je vlastní, že jsou i po konstrukční stránce vyvíjeny zcela nové, což se zákonitě musí promítat také v pořizovací ceně za kus.

 

Řada zemí přitom má ve výzbroji letouny 4., respektive 4,5. generace a pořízení nových strojů 5. generace vzhledem k vysoké ceně a úsporám v rozpočtech v nejbližší době ani neplánují. Pro ty se samozřejmě stávají zajímavé nejen postupné modernizace, ale také nákupy starších typů vybavených ovšem pokročilou avionikou, výkonnějšími radary a aktuálními zbraňovými systémy.

 

Další skupinou potencionálních zákazníků jsou pak ti, kteří požadují výkonné stíhací letouny 5. generace, ale nemohou si je dovolit i pro jiné důvody. Zatímco F-15 Američané dovolili vyvést do řady zemí, u nejmodernějšího F-22A Raptor tomu tak není. Případní zájemci tak buď přistoupí k nákupu výkonnostně slabšího F-35 nebo se podívají po jiných typech.

 

Tím by se mohl stát právě F-15SE Silent Eagle, který i přes použití původní konstrukce využívá řady pokročilých technologií, které přesahují 4,5 generaci.

 

F-15Foto: F-15 Strike Eagle / U. S. Air Force photo by Master Sgt. Thomas Meneguin


F-15SE Silent Eagle se představuje

Boeing představil F-15SE v roce 2009 jako výkonný stealth letoun k vybojování vzdušné nadvlády i plnění úderných úkolů na pozemní cíle. Oproti F-22 je tedy dostupný i pro zahraniční uživatele a naopak F-35 předčí svým výkonem.

 

Vlastnosti stealth bylo dosaženo nejen použitím speciální vrstvy a nátěru, ale také změnami v konstrukci. Hlavním problémem u letounů 4+ generace vzhledem k radarové odrazivosti je umístění výzbroje na vnějších závěsnících. V Případě F-15SE se proto konstruktéři rozhodli zrušit některé nádrže CFT (Conformal fuel tanks) a na jejich místě vytvořit vnitřní zbraňové šachty. To se sice projeví na sníženích doletu, ale letoun může nést čtveřici řízených střel, aniž by tím zvyšoval radarovou odrazivost.

 

F-15 Silent Eagle

Foto: F-15SE Silent Eagle při představení, na konstrukci si můžete všimnout také směrovek s upraveným úhlem / Boeing


Samozřejmě to může být u potenciálních zákazníků bráno jako určitá nevýhoda a proto Boeing ponechává možnost ponechat místa pro CFT nádrže. Na druhou stranu zbraně ukryté v konstrukci letounu snižují nejen radarovou odrazivost, ale také snižují aerodynamické namáhání. V případě delších a méně častých úderných misí pak není problémem podvěsit pro část letu externí nádrže a nad územím protivníka je odhodit. Mimochodem podobnou taktiku již delší dobu praktikují Izraelci.

 

Do vnitřních zbraňových šachet se krom protileteckých celkem čtveřice řízených střel AIM-9 a AIM-120  vejde buď čtveřice 500lb JDAM pum nebo osm SDB. Na vnější závěsníky je pak možno zavěsit větší množství řízených střel, externí palivové nádrže nebo hmotnější protizemní výzbroj.

 

I samotné systémy odpovídají 5. generaci stíhacích letounů ve všech ohledech. Jako radar má být použit buď AN/APG-63(V)3 anebo AN/APG-82. Oba se používají nejen pro modernizace F-15, ale -82 nalezneme také v nejmodernějším námořním F/A-18E/F Super Hornetu. Bojový systém DEWS (Digital Electronic Warfare System) vyvinutý společností BAE má být plně propojený s výše uvedeným AESA radarem. Samozřejmě nechybí ani pokročilý letový systém Fly-by-Wire, podpora nejmodernějších zaměřovacích systémů a datalinků.

 

F-15SE Silent Eagle by se tak mohl stát skutečně velmi výkonným a obávaným letounem mezi generacemi, který se může v mnoha ohledech vyrovnat východním letounům 5. generace a nabídnout opravdu zajímavou alternativu k F-35 a evropským stíhačům jako je Dassault Rafale nebo Eurofighter Typhoon.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dip Datum: 08.11.2012 Čas: 21:07

Není on projekt i F-18 silent hornet?

avatar
Coffin Corner Datum: 08.11.2012 Čas: 16:51

Stanin: SE sice vychází z éčka, ale nemusí mít tak zesilované klíčové uzly, jako útočná verze, která je primárně navržená k letům v malých výškách. Navíc je to první Eagle z rodiny, který bude mít řízení po drátě, takže kromě další váhové úspory, by mohla agilitou (ne)příjemně překvapit...

avatar
Jakub Datum: 06.11.2012 Čas: 13:18

bark - Ja som myslell ze stryke eagel bol superom su30. V tom pripade co je odpovedou na mig 35 ?

avatar
bark Datum: 05.11.2012 Čas: 18:25

Stanin - těžko říci. Ten projekt je sice momentálně u ledu, ale jeho naděje v poslední době ožívají vzhledem k problémům s F-35 a morálním zastaráváním stávajícího parku. Mj. má mít i modernizované pohonné jednotky, takže navýšení výkonu by mohlo znamenat dobrou obratnost v manévrování ve vertikále.

Jakub - ani ne na Su-37, ten je specialista na manévrování a létá jen v několika kusech.
Spíš bych to viděl jako reakci na Su-30, se kterým se Američané seznámili v Indii na společných cvičeních. Su-30 začíná být obecným problémem v amerických zájmových zónách - jv. Asie (má je např. Vietnam, Malajsie) a dnes i jižní Amerika (zatím Venezuela, ale zájem prý mají i Brazílie a Argentina).
Su-30MKI je totiž mírně výkonnější než stávající verze F-15 a indičtí piliti nejsou žádná béčka (mnozí mají kromě výcviku v Rusku i pokračovací výcvik v Británii). F-15 se - ted nevím jistě - oněch cvičení neúčastnily - ale výsledky byly pro analytiky jasné. Jedinou převahu skýtaly Američanům dokonalejší datalinky a sehranost s AWACS.
Off topic - Indové budou mít navíc zajímavou kombinaci - roli F-15 v Indii bude hrát Su-30 a role F-16/18 Rafale...

avatar
Jakub Datum: 05.11.2012 Čas: 10:19

Toto mala byt odpoved na rusky SU 37. Ten tie staval na starej konstrukci a novej technike.

avatar
Stanin Datum: 05.11.2012 Čas: 10:15

Zajimalo by me, jak si SE povede v dogfightu, kdyz vychazi z verze E, o ktere se vi, ze jeji obratnost, diky vetsi vaze a rozmerum (?) oproti verzi C, neni nejlepsi. Na cvicenich dostava od F-16 i od EF. Takze jako utocny letoun nebo letoun pro BVR boj ano, ale jinak na dogfight asi uz ne (samozrejme jde o to, s kym by se setkal).

avatar
Michal Polák Datum: 05.11.2012 Čas: 10:00

A Jižní Korea by údajně mohla mít o F-22A také zájem. Prostě všechny země, které jsou v nebo jim hrozí konflikt. Samozřejmě pro Izrael je odmítnutí Raptoru problémem, protože by se výborně hodil právě k úderům na cíle na území nepřítele.

avatar
Hubna Datum: 05.11.2012 Čas: 09:21

Zajímavý. Jen bych doplnil, že USA by neměli problém s poptávkou po F-22, co by za ně Izraelci nebo Japonci dali. Jen prostě takhle technologicky pokročilé stroje vyvážet nechtějí.

arr