TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-16 V– kódové jméno „Zmije“

Datum přidání 24.03.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno tisíce kusů, v desítkách verzí, které slouží v armádních letectvech po celém světě. I když je nyní připravován nástupce F-35 Lightning II, existuje řada zákazníků, kteří raději upřednostní levnější a lety ověřenou konstrukci stíhaček F-16. Firma Lockheed Martin proto na Singapurském leteckém dni představila nejmodernější verzi svého super úspěšného letounu označovanou jako F-16 V (Viper), neboli česky F 16 V Zmije.

F-16 Block 60

Foto: F-16 Block 60 "Desert Falcon" / Lockheed Martin

 

Nový letoun se bude samozřejmě vyznačovat nejmodernější elektronickou výzbroji v čele s aktivním skenovacím radarem (AESA). V současné době jsou pro letoun F-16 V  dostupné radary AESA od firem Northrop Grumann (SABR) a Raytheon (RACR).

 

Radary typu AESA dávají stíhacím letounům zcela nové revoluční schopnosti. Zmiňme například možnost aktivně působit proti elektronice nepřátelských letounů. V extrémním případě může být nepřátelský letoun (jeho elektronika) zničen jen pomocí elektromagnetického vyřazování z radaru AESA.

 

RACRFoto: Radar typu AESA od firmy Raytheon / Raytheon


Vylepšený je také samozřejmě další elektronika letounu, jako bojový počítač, rozšířené datové kanály a přepracovaný kokpit. Konstrukce stíhačky F-16V je také připravena pro instalaci nejnovějších proudových motorů (F-35) a modernizačních balíčků známých z dřívějších upgradů letounů F-16 Fighting Falcon.

„Věřím, že F-16 V uspokojí narůstající požadavky našich zákazníků a připraví je pro lepší kooperaci s letouny 5. generací jako je F-35 Lightning II a F-22 Raptor. Současní pořizovatelé letounů F-16 budou své stroje používat pro mnoho příštích let. S upgradem svých strojů na verzi F-16V mohou s klidným svědomím operovat vedle letounů F-35.“ Lockheed Martin

V současné době léta po celém světě více než 4500 stíhaček F-16 Fighting Falcon všech verzí. Zároveň bylo v posledních letech objednáno letectvy Ománu, Maroka, Egypta a Iráku řada nových strojů. Díky novým objednávkám bude výrobní linka letadel F-16 fungovat až do roku 2015. Firma Lockheed Martin tak nyní hledá možnosti, jak udržet pracovní místa i výrobní linku i v následujících několika letech.

 

Mnoho „bojujících jestřábu“ létá po celém světě jen v základní verzi F-16 A/B. Zároveň řada armád používajících původní (nebo starší verze) stroje F-16 uvažuje o modernizaci svého vojenského letectva. Zdá se, že místu supermoderních, ale také superdrahých letounů F-35 Lightning II může být modernizace strojů na verzi F-16 Viper ideálním řešením.

 

Zdroj: Defence Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dip Datum: 06.04.2012 Čas: 11:45

Pavel Toman: Myslím, že F-16 má za sebou víc bojového nasazení a je žádanější. To je podle mě to hlavní měřítko úspěšnosti.
Osobně si ale myslím, že nejúspěšjnější stíhačka všech dob je Spitfire. :)

avatar
Pavel Toman Datum: 31.03.2012 Čas: 13:11

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob

A to prosím milá redakce vzala z kama ? Samozřejmě,F-16 je kvalitní letoun,jak již je v článku řečeno,slouží v několi státech,ale vážně by mě to zajímalo.

Když si vezmu,že Mig-29,letoun,který používal východní blok,letoun,který je stále modernizován (Mig-35),nevím,sice kolik počtů obou strojů bylo vyrobeno (F-16 a Mig-29),ale rozhodně si myslím,že redakce to s tou úvodní větou přehnala.

avatar
pavel rampír Datum: 31.03.2012 Čas: 09:33

Já si myslím že drak "šestnáctky" je nadčasový a zcela vyhovující. Tedy modernizace
je smysluplná a učiní letoun použitelným i v budoucnosti.

avatar
Luboš B. Datum: 25.03.2012 Čas: 10:46

Musim s váma souhlasit, F-16 je letoun na konci svých možností a za nižší cenu lze v západní Evropě sehnat letouny s ,,budoucností´´.

avatar
Argonaut Datum: 24.03.2012 Čas: 13:20

Když už pořizovat letouny (nepronajímat), tak s potenciálem do budoucna. Osobně se mi také zamlouvá Gripen, ale poslední verze E/F (Next Generation). Rozhodně by se mělo vypsat výběrové řízení, tak aby si výrobci mohli více konkurovat a stlačit cenu co možná nejníže (něco jako u nedávného šývcarského tendru, kde došlo k dodatečným nabídkám finalistů s nižšími cenami).

Nebyla by ani od věci společná iniciativa výcviku s Maďarskem. O F-16 už podle mého nemá smysl uvažovat, pokud se má jednat o letoun s vizí do min. příštích 30 let.

avatar
Dip Datum: 24.03.2012 Čas: 09:52

K tomuhle článku se nabízí otázka: Viper nebo Gripen? (přijmeme-li fakt, že Lightning II je pro nás příliš drahá záležitost) Já jsem tedy pro Gripeny, páč je to asi letoun s větším modernizačním potenciálem do budoucna a taky už je v naší armádě zaveden. Na druhou stranu, kdyby se povedla nějaká ta společná objednávka více států...?

arr