Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

F-16 V– kódové jméno „Zmije“

Datum přidání 24.03.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno tisíce kusů, v desítkách verzí, které slouží v armádních letectvech po celém světě. I když je nyní připravován nástupce F-35 Lightning II, existuje řada zákazníků, kteří raději upřednostní levnější a lety ověřenou konstrukci stíhaček F-16. Firma Lockheed Martin proto na Singapurském leteckém dni představila nejmodernější verzi svého super úspěšného letounu označovanou jako F-16 V (Viper), neboli česky F 16 V Zmije.

F-16 Block 60

Foto: F-16 Block 60 "Desert Falcon" / Lockheed Martin

 

Nový letoun se bude samozřejmě vyznačovat nejmodernější elektronickou výzbroji v čele s aktivním skenovacím radarem (AESA). V současné době jsou pro letoun F-16 V  dostupné radary AESA od firem Northrop Grumann (SABR) a Raytheon (RACR).

 

Radary typu AESA dávají stíhacím letounům zcela nové revoluční schopnosti. Zmiňme například možnost aktivně působit proti elektronice nepřátelských letounů. V extrémním případě může být nepřátelský letoun (jeho elektronika) zničen jen pomocí elektromagnetického vyřazování z radaru AESA.

 

RACRFoto: Radar typu AESA od firmy Raytheon / Raytheon


Vylepšený je také samozřejmě další elektronika letounu, jako bojový počítač, rozšířené datové kanály a přepracovaný kokpit. Konstrukce stíhačky F-16V je také připravena pro instalaci nejnovějších proudových motorů (F-35) a modernizačních balíčků známých z dřívějších upgradů letounů F-16 Fighting Falcon.

„Věřím, že F-16 V uspokojí narůstající požadavky našich zákazníků a připraví je pro lepší kooperaci s letouny 5. generací jako je F-35 Lightning II a F-22 Raptor. Současní pořizovatelé letounů F-16 budou své stroje používat pro mnoho příštích let. S upgradem svých strojů na verzi F-16V mohou s klidným svědomím operovat vedle letounů F-35.“ Lockheed Martin

V současné době léta po celém světě více než 4500 stíhaček F-16 Fighting Falcon všech verzí. Zároveň bylo v posledních letech objednáno letectvy Ománu, Maroka, Egypta a Iráku řada nových strojů. Díky novým objednávkám bude výrobní linka letadel F-16 fungovat až do roku 2015. Firma Lockheed Martin tak nyní hledá možnosti, jak udržet pracovní místa i výrobní linku i v následujících několika letech.

 

Mnoho „bojujících jestřábu“ létá po celém světě jen v základní verzi F-16 A/B. Zároveň řada armád používajících původní (nebo starší verze) stroje F-16 uvažuje o modernizaci svého vojenského letectva. Zdá se, že místu supermoderních, ale také superdrahých letounů F-35 Lightning II může být modernizace strojů na verzi F-16 Viper ideálním řešením.

 

Zdroj: Defence Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dip Datum: 06.04.2012 Čas: 11:45

Pavel Toman: Myslím, že F-16 má za sebou víc bojového nasazení a je žádanější. To je podle mě to hlavní měřítko úspěšnosti.
Osobně si ale myslím, že nejúspěšjnější stíhačka všech dob je Spitfire. :)

avatar
Pavel Toman Datum: 31.03.2012 Čas: 13:11

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob

A to prosím milá redakce vzala z kama ? Samozřejmě,F-16 je kvalitní letoun,jak již je v článku řečeno,slouží v několi státech,ale vážně by mě to zajímalo.

Když si vezmu,že Mig-29,letoun,který používal východní blok,letoun,který je stále modernizován (Mig-35),nevím,sice kolik počtů obou strojů bylo vyrobeno (F-16 a Mig-29),ale rozhodně si myslím,že redakce to s tou úvodní větou přehnala.

avatar
pavel rampír Datum: 31.03.2012 Čas: 09:33

Já si myslím že drak "šestnáctky" je nadčasový a zcela vyhovující. Tedy modernizace
je smysluplná a učiní letoun použitelným i v budoucnosti.

avatar
Luboš B. Datum: 25.03.2012 Čas: 10:46

Musim s váma souhlasit, F-16 je letoun na konci svých možností a za nižší cenu lze v západní Evropě sehnat letouny s ,,budoucností´´.

avatar
Argonaut Datum: 24.03.2012 Čas: 13:20

Když už pořizovat letouny (nepronajímat), tak s potenciálem do budoucna. Osobně se mi také zamlouvá Gripen, ale poslední verze E/F (Next Generation). Rozhodně by se mělo vypsat výběrové řízení, tak aby si výrobci mohli více konkurovat a stlačit cenu co možná nejníže (něco jako u nedávného šývcarského tendru, kde došlo k dodatečným nabídkám finalistů s nižšími cenami).

Nebyla by ani od věci společná iniciativa výcviku s Maďarskem. O F-16 už podle mého nemá smysl uvažovat, pokud se má jednat o letoun s vizí do min. příštích 30 let.

avatar
Dip Datum: 24.03.2012 Čas: 09:52

K tomuhle článku se nabízí otázka: Viper nebo Gripen? (přijmeme-li fakt, že Lightning II je pro nás příliš drahá záležitost) Já jsem tedy pro Gripeny, páč je to asi letoun s větším modernizačním potenciálem do budoucna a taky už je v naší armádě zaveden. Na druhou stranu, kdyby se povedla nějaká ta společná objednávka více států...?

arr