Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Datum přidání 04.12.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 157 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti sdělovacích prostředků. Večer před jeho zahájením se v dubajském hotelu Mariott Markus uskutečnila tisková konference, během které americký generál Stephen Wilson potvrdil obnovení jednání s vládou Spojených arabských emirátů (SAE) o prodeji víceúčelových bojových letounů F-35. Dřívější rozhovory se zástupci ruského průmyslu ovšem nevylučují ani nákup stíhacích letounů Su-35. S kým Arabové obchodní dohodu nakonec uzavřou?

Foto: Su-35S; větší foto / Public Domain

 

Odpověď se zdá být jasná, protože SAE dlouhodobě nakupují americkou leteckou techniku. Součástí letectva SAE jsou sice i francouzské stíhací letouny Mirage 2000, které vyžadují modernizaci, ale hlavní oporu leteckých sil tvoří americké stíhací letouny F-16E/F. Tyto stroje vyrábí společnost Lockheed Martin, jež stojí také za stíhacími letouny páté generace F-35 Lightning II.


Výstup generála Stephena Wilsona těsně předcházel ruské nabídce letounů Su-35. Moskva ve svém návrhu upřesnila některé body memoranda o porozumění, k jehož uzavření došlo v průběhu únorního veletrhu IDEX 2017.Potenciálnímu zákazníkovi předala konkrétní návrh smlouvy.

 

Výkonný ředitel ruské státní společnosti Rostech, Sergej Čemezov, k obsahu dříve uzavřeného memoranda uvedl, že počítá s možností společného vývoje jednomotorového stíhacího letounu páté generace a s prodejem několika Su-35 ozbrojeným silám SAE.   


Vývoj jednání v průběhu Dubai Airshow 2017 naznačuje, že Abú Zabí má spíše zájem o koupi amerických F-35. Společnost Lockheed Martin ovšem existenci jakékoliv konkrétní dohody odmítá a zdůrazňuje, že takový prodej je možný pouze po uzavření příslušné mezivládní dohody. Konečné rozhodnutí učiní Pentagon, jehož instrukcemi se americký průmysl v případě nejpokročilejších technologií řídí.


Pokud vyhraje Moskva, musí vedle sebe operovat americké a ruské letouny. Takový stav by byl neobvyklý, ale nikoliv bezprecedentní. Součástí například malajsijského letectva jsou jak americké letouny F/A-18, tak i ruské Su-30MKM. V Egyptě je situace podobná, americké F-16 a ruské MiGy-21 se vzájemně doplňují. Pákistánské ozbrojené síly mají kromě amerických F-16 k dispozici i čínské JF-17.      


Představitelé ruského průmyslu se k zájmu SAE o zakoupení ruských letounů vyjadřují velmi zdrženlivě. Podle britské analytické společnosti Jane’s uzavření obchodu dokonce nepovažují za příliš pravděpodobné. Během Dubai Airshow 2017 nebylo zveřejněno žádné dvoustranné vyjádření o budoucí vojenské spolupráci mezi Ruskem a SAE.

 

Abú Zabí projevilo vážný zájem o ruské Su-35 již v 90. letech 20. století. Z obchodu ale nakonec sešlo. SAE totiž ruskou nabídku využily pouze jako nátlakový prostředek, díky kterému od Američanů získaly stíhací letouny F-16E/F Block 60 vybavené nejmodernější technikou. 

 

Foto: F-35B Lightning americké námořní pěchoty; větší foto / public domain

 

Původní americkou nabídku přitom představovaly starší letouny F-16. Je možné, že se takový postup bude opakovat. Generál Stephen Wilson v Dubaji prohlásil, že Spojené státy mohou přehodnotit svou politiku a znovu posoudit zájem svých arabských spojenců o stíhací letouny F-35.  


I koupě ruských Su-35 podle týdeníku Vojenno-promyšlennyj kur’jer (VPK) zlepší bojové schopnosti letectva SAE. K přednostem Su-35 patří především radiolokátor N035 Irbis-E a jeden z nejmodernějších ruských motorů Saturn 117S.


Abú Zabí dosud nakupovalo pouze ruskou pozemní techniku, jako jsou bojová vozidla pěchoty BMP-3 a systémy protivzdušné obrany Pancir-S1. Prodejem letounů Su-35 by Rusko výrazně posílilo svou roli vývozce vojenských zařízení do SAE.

 

Jsou to ale USA, kdo v oblasti Perského zálivu jednoznačně dominuje jako hlavní dodavatel zbraní a vojenského vybavení. I přes projevený zájem SAE o letouny F-35 a Su-35 je jasné, že Abú Zabí povede vleklá jednání s Ruskem i se Spojenými státy. SAE se budou snažit získat nejen samotné stroje, ale i technologie spojené s jejich výrobou.


VPK zdůrazňuje, že atraktivitu ruské nabídky zvyšuje zapojení Su-35, jednoho z nejnovějších stíhacích letounů, do vojenských operací v Sýrii. Pro mnoho zákazníků je ukázka účinnosti zbraní v reálných bojových podmínkách nezbytná pro uskutečnění nákupu. Jestli je taková ukázka nezbytná i pro SAE ukáže volba nových stíhacích letounů. Ruské Su-35 si své nasazení již odbyly, americké F-35 ještě nikoliv.      

 

Zdroj: VPK, Jane´sDefense-Aerospace


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
logik Datum: 11.12.2017 Čas: 11:52

morgan: Brahmos, Onyx a spol jsou jaksi střely jiné kategorie. U ramjetu potřebuješ dostat střelu na patřičnou rychlost, a pak teprv začne fungovat ramjet. Dostat vše potřebné na poměrně lehkou raketu třídy AMRAAMu je dosti jiné kafe, než to dostat na mastodonta jako je Onyx.

Tím nechci nijak hanit Onyxy, to jsou ve svě třídě skvělé a pravděpodobně nejlepší protilodní rakety (kinematicky co vím nejlepší, kvalitu její "avioniky" posoudit nelze), ale dostat ramjet na AtA raketu je prostě jiný kafe. Krásně je to vidět na rozdílu váh rakety Bazatl a Granit, kde při zachování (či spíše mírnému snížení) váhy hlavice a nepříliš velkému navýšení ddoletu se výrazně navýšila hmotnost rakety.

180 BD pak není ramjet - protože 180 BD hlavně NENÍ :-) - zcela určitě není v produkci a ani se do ní v blízké době nechystá. To byl prototyp, o kterém co vím bylo nejvíce slyšet kolem roku 2010-2012. Poslední dobou o něm co vím rusové mlčí - takže s největší pravděpodobností je zatím u ledu: pravděpodobně nenabídl takový nárůst výkonu, aby stál za sériovou produkci, což právě ukazuje na (zatím) nezvládnutí potřebné miniaturizace ramjetu. Nebo máte někdo nějaké zprávy z poslední doby o těchto raketách?

avatar
Shania Datum: 11.12.2017 Čas: 11:05

oprava: při pohledu do leva je vidět letiště Easton/Newnam Field

avatar
Shania Datum: 11.12.2017 Čas: 11:04

Obě ty videa

https://www.youtube.com/watch?v=v5VuCsQJy8Y

https://www.youtube.com/watch?v=MXoqb7GT6Lk

snímají oblast kousek od Eastonu směrem na Washington, přesná pozice stroje je okolo 38.868427, -76.061286
směr letu 280, při pohledu do prava je vidět letiště Easton/Newnam Field

Ve videu říká, že sleduje letadla startující z Baltimore/Washington International Thurgood Marshall Airport, to je okolo 60km.

Sice jsem nenašel letecké koridory, ale odhaduji že ty dopravní letadla letí na východ a DAS sleduje na víc jak 20km.

Tady je případně vidět na flight radaru jak lítají.
https://www.flightradar24.com/39.07,-76.37/10


------

Faktu, myslíš ten článek na zvezde?:) kdyz opomenu vše ostaní z toho článku, tak když se rusové i přes varování rozhodnou s utokem pokračovat, museli by je sestřelit, jistě chápeš, že to jaksi není něco co by US chtěli.

avatar
skelet Datum: 11.12.2017 Čas: 10:40

Faktu: že jsem tak smělý.. o čem to svědčí?

avatar
Faktu Datum: 11.12.2017 Čas: 10:14

O udajne beztrestnosi/nadvlade F-22 ci F-35 svedci nedavny incident mezi ruskymi a americkymi stihaci 23.listopadu v Syrii u Eufratu. 2 ruska SU-25 chteli na teroristy zautocit ale F-22 jim v tom zacala branit simulovanymi manevry a vypalenim svetlic. Na pomoc priletelo SU-35 a F-22 radsi zdrhlo do Iraku......ehm

avatar
Shania Datum: 11.12.2017 Čas: 00:48

asi bude lepší ukazat co přesně DAS vidí

https://www.youtube.com/watch?v=v5VuCsQJy8Y

https://www.youtube.com/watch?v=MXoqb7GT6Lk



R-77-1 není ve dvou verzích, je to modernizovaná původní R-77 a K-77M je jiná raketa s jinými křidélky.


R-77-1 má pořád rošty, R-77M má mít klasická křidélka jako AIM-120, o zavedení ramjet verze nemůže být ani řeč...

avatar
Cpt. Morgan Datum: 10.12.2017 Čas: 23:19

Rozdiel medzi rozlisenim a detekciou je jasny. IR scanneru staci najst napr. jeden pixel, o ktorom bude vediet ze je to pixel s teplotou znamenajucou horuci prud z trysky motora a ten pixel bude mat vysoku dolezitost. V astronomii sa pracuje s jednotlivymi fotonmi a podla nich sa urcuje zlozenie atmosfery exoplanet..
Nezda sa mi vsak, ze DAS bude mat schopnost takych vykonov v spracovani signalu, ale ok. Zarucit, ze s velmi malym mnozstvom detekcnych dat z daneho ciela vzdy prebehne korektna analyza, a hlavne vo velmi kratkom case je cosi ine ako ked vedci cez superpocitace luskaju tyzdne data. Variabilita moznych cielov nasobena variabilitou DAS-om detekovanych typov obrazov skonci vo vysoko nerelavantnych datach.
ICBM je extremne silny zdroj IR aj UV ziarenia, ma velmi specificku signaturu, preto jeho identifikacia bude lahka aj ak by mal slabu intenzitu, co naopak prave nema. Napr. ludia v severnej Europe mozu volnym okom pozorovat na oblohe spektakl z testov ruskych rakiet tiez riadny kus nad Sibirou, tak z toho by som nic nevyvodzoval. Tam ja parita s ludskym zrakom rovnako v pomere ako som spominal povodne, lebo ak by islo o viditelne spektrum, oko by asi rovnako dokazalo detekovat start ICBM z dvojnasobnej vzdialenosti ako DAS.


Ramjet sme nezaviedli ako prvi myiba my, seriovo ho pouzivaju v 1970 vyvinute obavane protilodne strely P-270 Moskit a aj novsie Jachont / Oniks / Brahmos.
R-77-1 je v dvoch verziach, verzia pochadzajuca z izdelie 180 BD je ramjet.

...

Mimochodom, K-77M je len povodny nazov zo starsich clankov, neskor nahradeny finalnym R-77-1...

avatar
flanker.jirka Datum: 10.12.2017 Čas: 20:22

Shania: jak jste uváděl pro Cpt. Morgana, detekce balistických střel je pak jinde. Tady posílám odkaz, kde má být detekce na 800 NM.
https://www.defensemedianetwork.com/stories/front-end-of-the-kill-chain/

avatar
flanker.jirka Datum: 10.12.2017 Čas: 20:17

Shania: a co si vlastně představujete pod pojmem "vizuální dohlednost"
Pro mně je to optické spektrum viditelné pouhým okem nebo klasickými kamerami.
To jak to popisujete vy i pro Cpt. Morgana je pro mně dosah (dohlednost) ale v IR spektru a ta se od vizuální hodně liší, proto pořád píšu o IRST systému a ne kamerách na jiných letadlech. Když bude mít F 35 v rozsahu nějakých 140° za sebou Sučko nebo jiné éro s IRST, tak to éro uvidí F 35 mnohem dříve než si jej všimne DAS, nebude mít takový dosah ani v IR oblasti, protože bude koukat na čelní polosféru toho stíhače za sebou, ale naopak ty mašiny za ním a z boku uvidí IR stopu F 35. Proto si myslím, že zaměřit takto cíl je spíše hypotetické, případně využitelné opravdu na dohlednost cca 15 km.

Když už tu rozebíráte dosah a rozlišení, detekce je věc jedna, samotné rozlišení věc druhá, IR scannery toho umí hodně. Na posouzení max. dosahu záleží hodně na úhlech vzájemného sledování, na vrstvách atmosféry ve který je cíl a pozorovatel a i pozadí proti kterému probíhá scan.

avatar
Sokrates Datum: 10.12.2017 Čas: 19:22

Cpt. Morgan: Čo to tu zas splietaš za nezmysly. Už som to tu písal a a mám silné tušenie, že to bolo práve Tebe. Tá raketa nemôže byť zavedená, ak má stále označenie K-77M. Izdelie 180 alebo K-77M je názov vývojového projektu. Po ukončení vývoja a zavedení do výzbroje bude jej názov začínať na "R".
Deagel je nepresný a absolútne nespoľahlivý zdroj. A vôbec, nechápem, prečo berieš za relevantné americké zdroje, keď je reč o ruskej výzbroji. Mohol by si si dať aspoň trochu námahy a prečítať si ruské zdroje. Prikladám ti link na jeden z nich, ktorým je článok spred mesiaca. Ten hovorí: "vyvíjaná raketa K-77M je strela stredného dosahu. Predpokladá sa, že na K-77M sa budú inštalovať AESA radary, aby sa zvýšil ich dosah." Vrele ti odporúčam sa zamyslieť nad zmyslom dvoch slov: "vyvíjaná" a "budú".

http://3mv.ru/99351-konkurent-absolyutnogo-ubiycy-ssha-hotyat-prevzoyti-raketu-dlya-su-57.html

avatar
logik Datum: 10.12.2017 Čas: 19:08

Mogran: Jenže R-77M je furt klasickej raketovej motor. Mě šlo především o ramjet (a potažmo jeho spojení s pokročilým seekerem). Ten rusové co vím také zkoušeli, ale nakonec se rozhodli dát do R-77M klasickej motor a ne ramjet - a i tědle raket má rusko pár. Model s ramjetem se co vím nedostal přes fázi prototypu, a vzhledem k tomu, že jsem o něm poslední dobu nic neslyšel, tak bych tipoval, že PB varianta s ramjetem šla k ledu. Nebo máš jiné info? Popř. odkud?

Jedinej, kdo zatím dostal ramjet do produkce jsme co vím my s Meteorem (aspoň v něčem dokážeme udávat tón). Tam nevím, jak dobře na tom je meteor se seekerem (nevíte někdo porovnání s AMRAAMem?) - ale pokud na tom bude hůře, tak ten Japonskej AESA určite zaostávat nebude. A dostat dohromady dvě existující vyzkoušené technologie nebude zdaleka takový problém, jako odladit (zatím evidentně problémovou) novou technologii, i kdyby se rusové rozhodli na ramjetu pokračovat.

avatar
KOLT Datum: 10.12.2017 Čas: 18:22

První raketu s AESA radarem stejně měli Japonci, tak to netřeba prožívat ;-)

avatar
Shania Datum: 10.12.2017 Čas: 16:51

Cpt. Morgan: současný sensor pravděpodobně nemá rozlišení jako lidské oko, ale co? Rozlišení je dost vysoké, aby mohlo suplovat noční vidění. I když ne tak dobré jako má dedikovaná kamera v jeho helmě.

Trenované lidské oko dokáže např. vidět stíhačku i na 10-15km, vyžaduje to ale systematické skenování malé části nebe. DAS zírá na celý prostor okolo F-35 a vyhledává tepelné rozdily.

Lidské oko např. bude mít problém sledovat motor ICMB 1300km daleko..., oko a DAS fungují trochu jinak... a v jiném spektru... Oko nemá digitální zoom, mozek jen špatně klasifikuje cíl dokud není dost blízko, nemluvě o vybíracích atd. DAS si těch pár pixelů co zachytí zvětší, klasifikuje podle rozsáhlé databaze cílů co to je, okamžitě pověří všechny ostatní senzory, aby s klasifikací pomohli atd.


Eurofighter má aktivní MAWS jak popisuješ a jsou ve fazi jeho nahrazení, mimo jiné mít u Stealth stroje systém co musí aktivně vysílat není +,a navíc bude fungovat na mnohem menší vzdálenosti než IR/UV MAWS..., zas bude fungovat za každého počasí.


Co se týká raket, až rusové a nebo čína bude mít aspoň stovku těch raket ve výzbroji, tak se vrať, vytahovat testy prototypů je k ničemu.

avatar
Jirosi Datum: 10.12.2017 Čas: 15:52

Cpt. Morgan: Možná je vlastní zrak lepší. Přesto zůstává faktem že většina sestřelených pilotu se nikdy nedozvěděla co je z oblohy vlastně smetlo.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 10.12.2017 Čas: 12:51

DAS ma podla doterajsich informacii o polovicu horsie rozlisenie ako ludsky zrak a kvoli tomu su na neho aj staznosti. Dohlad ciela velkosti stihacieho lietadla volnym okom je len niekolko malo kilometrov. Schopnost uvidiet male UAV, ci dokonca AA raketu este ovela horsia. Ked tuto slabu schopnost oka este vydelime dvomi, dostaneme vykon DAS. Na zameranie teda zrejme velmi neposluzi. Na prehlad je cez den lepsi aj obycajny zrak. Vyuzitie DAS potom vychadza na detekciu nepriatelskeho stihaca v noci, ked je vo vzdialenosti niekolko malo kilometrov na strane, alebo v zadnej polosfere od F-35. To je situacia, ked y zdetekovat nepriatela je uz davno neskoro. Okrem toho ide aj o totalny dogfight na telo a casy priletu AA rakiet s mach 4. su 1, 2, alebo dokonca 3 sekundy. To je cas asi len na prezehnanie.

Idea DAS nie je zla - mat celokruhovy prehlad, ale vykon zariadenia je absolutne nedostatocny - ako to pisali aj zapadne weby. Ak by malo F-35 namiesto IR kamier bocne/ zadny AESA radary, dokazalo by sledovat priestor okolo seba so zmysluplnym rozlisenim. DAS v tejto podobe je ale tristny. Snad ako odovodnenie, ze niekde sa predsa zacat musi...

Ohladom Meteoru s AESA a jeho prvenstva - zavedenie tejto kombinacie do vyzbroje je planovane niekedy 2027 a dalej. K-77M s AESA seekerom uz boli podla Deagel.com dodane dokonca Cine, aby im rusi cez technologicky transfer vzoriek a vlastny vyvoj pre PL-12 umoznili strategicku vyhodu v pripadnych tahaniciach nad Juhocinskym morom. Rusi to tak robia v poslednom desatroci dost casto. Prvy test a zasah ciela mala K-77 s AESA bol okolo roku 2010, dnes je podla sprav v LRP a IOC mala na prelome 2016/17.

arr