TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-35 Lightning II: Letoun za dvě a půl miliardy

Datum přidání 16.10.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 13 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačku F-35 v posledních letech stíhají technické i rozpočtové problémy, ostatně jako každý nový zbraňový systém. Americké ministerstvo obrany však nyní ukázalo rozhodnost pokračovat v programu – od firmy Lockheed Martin objednalo 71 nových letadel za 7,8 miliardy dolarů.

Foto: Současná cena F-35 (drak + motor)

Foto: Současná cena F-35 (drak a motor) se pohybuje kolem 130 milionů dolarů za kus, což je zhruba 2,5 miliardy korun. / Lockheed Martin

 

Boj o cenu pro F-35

Kromě snížení ceny za letadlo se podařilo Pentagonu vyjednat lepší ceny za motory od firmy Pratt & Whitney, s níž má uzavřenu samostatnou smlouvu, nezávislou na firmě Lockheed Martin. U šesté dodávky se podařilo snížit cenu motorů o 2,5 % u letadel s konvenčním startem (F-35A, F-35C) a o 9,6 % u motorů pro letadla s krátkým vzletem a kolmým přistáním (F-35B). Pratt & Whitney očekává, že k podobnému poklesu dojde též při sedmé a osmé expedici.

 

Pratt & Whitney dodává pro uvedené tři typy letadel tři různé deriváty pohonných jednotek F-135. V rámci šesté etapy si převezmou zákazníci 38 motorů (36 pro letadla, dva náhradní) za jednu miliardu dolarů. Ceny konkrétních motorů neznáme, ale prostou matematikou vychází průměrná cena motoru stíhačky F-35 na 26 milionů dolarů.

 

Spojené státy mají v úmyslu pořídit si celkem 2443 letadel za 323 miliard dolarů. V ceně je kromě nákladů za vývoj a samotná letadla zahrnuto i veškeré logistické a výcvikové zázemí (simulátory, náhradní díly, pozemní vybavení).

 

Stíhačka za dvě a půl miliardy

Program stíhačky F-35 je však již několik let pozadu a celkové náklady se zvýšily o 70 % oproti původním odhadům – o 133 miliard dolarů (2x rozpočet ČR). Hlavní příčinou je nárůst ceny letadla, která oproti prvotním kalkulacím (50 milionů dolarů za letadlo F-35A) stoupla několikanásobně.

 

Cenovým etalonem programu F-35 je stroj s klasickým vzletem F-35A, jehož má být vyrobeno nejvíce kusů (pro všechny země 2227). Pro šestou etapu se počítá s cenou 103 milionů dolarů za letadlo (bez motoru) a v sedmé dodávce 98 milionů dolarů za stroj (opět bez motoru). Připomeňme, že ve čtvrté dodávce (LRIP 4) se cena jednoho F-35A (bez motoru) pohybovala kolem 111,6 milionu dolarů.

 

Foto: F-35 Lightninig II – nejdražší zbrojní program v historii / YouTube

 

K poklesu cen dojde také u variant F-35B STVOL a námořní F-35C. V šesté etapě bude stát F-35B 109 milionů dolarů, v sedmé pak 104 miliony, F-35C 120 milionů dolarů a následně 116 milionů. Zajímavé je, že ačkoli je F-35B konstrukčně složitější než F-35C, vyjde cenově lépe. Svou roli v rozdílnosti cen hraje zřejmě skutečnost, že se má vyrobit 508 kusů F-35B, ale pouze 340 kusů F-35C.

 

Čekání na sériovou výrobu

Musíme podotknout, že k "cenovým turbulencím" dochází v rámci tzv. nízké počáteční produkce LRIP (Low rate initial production – anglosaská terminologie). Smyslem fáze LRIP je důkladně otestovat na malém vzorku zbraní (před spuštěním sériové výroby) všechny vlastnosti.

 

V rámci LRIP může výrobce rovněž pokračovat v testování letounů, a zejména v budování a přípravě výrobních linek. Tehdy je obvyklé, že v rámci LRIP bývá jednotková cena za letoun mnohem vyšší než při sériové výrobě FRP (Full Rate Production – anglosaská terminologie).

 

V příštím roce dojde k uzavření smlouvy na 45 letadel v rámci osmé a poslední výrobní "předsérie". Od roku 2015 se pak očekává uzavření první objednávky na letouny již z výrobní série FRP. Pentagon a všichni zahraniční zákazníci se proto snaží stlačit cenu v rámci LRIP co nejníže, jakmile se totiž rozběhne výroba, nebude příliš prostoru na cenové úpravy.

 

Zdroj: Reuters, Scramble, Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
BoudiSVK Datum: 20.10.2013 Čas: 08:13

Filip Fifo: Bez sutaže je to viac menec nelegalne. V australií to už riešia. Č sa tyka malych štatov tak al tam sa deje nejaka vyroba, tu v dansku robily dizajn kokpitu a vyrabat tu budu podvozok (ake iba pre 30% percent lietadiel)

shal: Najlepši multirole na planete ? Si robiš kozy, neni v seriovej vyrobe, nebol nasadeny v boji, ma tonu problemov a stoji majland. To je ako ked turek povie že Altay je najlepši tank na svete.

Matesaax: Dansko bolo sučasťou JSF od začiatku europskeho programu investoval už 110 milionov USD. Tento rok však vlada vyhlasila sutaž na nakup nachy stihačov a vyzareto že F35 to nevyhra.( hovorí sa o Gripenovy a novej F18)

avatar
Matesaax Datum: 20.10.2013 Čas: 00:25

Nejlepsí možná je,ale je otázka zda za tu cenu stojí.např. Američanům se nedivím,jiný moderní stroj nemají a moderní stroj,který jim zajistí převahu prostě potřebují,to samé Izrael,který si F-35 zajistí převahu v regionu.Jiná věc je např. Nizozemí či Norsko kterých mi přijde nákup F-35 jako vyhazování peněz oknem.Existuje řada levnějších moderních strojů,které splní požadavky na moderní bojový letoun.

avatar
shal Datum: 19.10.2013 Čas: 23:55

Filip Fifo: F-35 je nejlepší multirole fighter na planetě. Je velmi drahý, ale to njelepší věci bývají. Takže zbývá jenom otázka, jestli si to stát může dovolit. Pokud ano a stát nechce spoléhat u obrany na cizí země, pak není nad čím váhat.

Jasně vždycky můžete debatovat o tom, jestli těch peněz není moc a jestli opravdu potřebujete ty nejlepší. Jestli třeba nestačí letouny starší generace. Ale pak se vždycky dostanete do diskuze, jestli vůbec letectvo potřebujete a jestli potřebujete armádu a policii a tak stále do nekonečna.

Otázka u F-35 tedy není jestli ho potřebuju, ale jestli si ho můžu dovolit. Protože potřebujete ho určitě, jestli to myslíte s letectvem vážně.

avatar
Filip Fifo Datum: 19.10.2013 Čas: 13:02

Stíhačky F-35 chce koupit i Kanada, ta jako většina státu co stojí o tyto stroje nevyhlásila žádnou otevřenou a transparentní soutěž - což je hodně podivné rozhodnout se pro tak drahý obchod na základě ujištění a garance výrobce o schopnostech stále nedokončeného programu a to dokonce ještě bez konečného přehledu ceny.
Pouze na základě politických a možná technologických a ekonomických výhod pro státy západního světa se tato stíhačka nakonec rozšíří i mimo USA. Kanada dostane určitou část výroby součástek pro kanadské firmy tak jako Velká Británie a údajně Turecko, ale co třeba Norsko nebo Nizozemí? Pokud neexistuje pro tyto státy možnost výrazně zapojit své podniky a letecký průmysl do tohoto programu tak jediná pořádná výmluva padá, pokud tyto státy chtějí objednat tyto stroje bez soutěže.

Kanada je zvláštní případ než jiné státy co garantovali vůli mít stíhačky F-35. Velmi dlouhá a náročná debata jak politicky tak technologicky se stále řeší v Kanadě. Kanadské letectvo a odborníci i s přihlédnutím obrovské velikosti kanadské země jednoznačně preferují stíhačku s dvěma motory - což F-35 jaksi nesplňuje.

Na dotaz novinářů co se stane se stíhačkou a pilotem pokud jediný motor F-35 přestane fungovat např. na obrovském území severu země kde není skoro nic odpověděl kanadský ministr obrany: to se nestane.....

Myslím si, že výrobce stíhačky F-35 má už naprostou jistotu zakázek v USA a Velké Británii ale i v Izraeli. Ale v ostatních zemí je dost pravděpodobné že nakonec nemusí zvítězit. Určitě se povede ve všech ostatních zemí dost velká dlouhá a ostrá debata na téma pořízení či vypsání opravdové soutěže a to navíc v nestálé ekonomické době pro tyto státy.

V otevřené a bez politicky motivované soutěži vzhledem k výkonu/cena a náročnosti provozu F-35 vidím úspěch tohoto stroje jako malou. Nakonec to dopadne v mnoha zemí jako v té Kanadě - výrobce Lockheed Martin si bude zadávat reklamu na stíhačky F-35 na autobusy městské hromadné dopravy......

avatar
Padousek Datum: 18.10.2013 Čas: 22:24

Když program vývoje a výroby L-159 Alca stál 50 miliard, v současnosti léta 28 strojů, zbytek hnije v hangárech.. Tak za ty peníze jsme mohli koupit 24 letadel F-35, to by bylo pěknééé

avatar
shal Datum: 18.10.2013 Čas: 20:15

Americké vládě se stejně většina těch peněz zase vrátí formou daní. Oni sice budou muset postupně zaplatit 326 mld dolarů, ale ty peníze nikde nenahážou do Grand Canyonu, ale zase je vyberou na daních. Myslím, že už mají dávnou spočítané, že jakmile každý rok utratí třeba 15 mld dolarů, tak ten stejný rok vyberou o 10 mld více.

Ale co by mě zajímalo je důvod takového navýšení ceny. Jasně, že navyšují se ceny zbrjních zakázek neustále, ale s tím se snad muselo počítat. Co je teda na tom letounu dražší? Je to software nebo materiály, nebo je to čistě dáno prodlužujícím se vývojem?

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.10.2013 Čas: 17:37

Je třeba rozlišit co chce americká armáda, co chce americká vláda a co chtějí americké zbrojní firmy. Je mi jasné, že americká armáda by našla efektivnější způsob, jak utratit 323 miliard.
Lockheed Martin má ale obrovské lobby v americkém Kongresu. To, co chtějí nebo skutečně potřebují američtí vojáci, tak v tomto případě podle mého nehraje roli.

avatar
Bodie Datum: 17.10.2013 Čas: 17:33

Těch 2443 letadel se má koupit asi během 20 let nebo snad dokonce ještě déle. F-15 se taky začaly dodávat v roce 1974 a poslední vyrobená byla dodána v roce 1988 (ty čistě stíhací verze ne verze E). U F-16 to bylo to samý. A k čemu tolik letadel? V zářijovém ATM vyšel článek o USAF. Průměrné stáří F-15 je pomalu 30 let (verzí C/D) a F-16 mají průměr okolo 23. Jedině "mladé" letadlo je F-22, ale těch Američani mají asi 187 v operační službě, přičemž některé prvky jako přilbový zaměřovač jim stále ještě schází a mají je dostat v rámci postupných modernizací.

avatar
Petr M Datum: 17.10.2013 Čas: 16:37

Spojené státy mají v úmyslu pořídit si celkem 2443 letadel za 323 miliard dolarů...
K čemu tolik těchto letadel....

Holt žijí na dluh dokud to jde. Predevčírem měli problémy zvednout dluhový schodek nad stávajících 16 700 miliard dolarů, nakonec se ale domluvili a o pár tisíc miliard to zas zvedli. tak budou asi pokračovat dokud nenastane "velký celosvětový finanční kolaps" Jaká pak bude politická situace, Bude ješte EU, Nato.

Státy Evropy se sice snaží trochu šetřit , i přes to se stejně jak USA stále více zadlužují, odzbrojují, spoléhají se na ochranu NATO(potažmo USA), Evropané naivně věří, že je budou Američané chránit na věčné časy.

USA, až se to dřív nebo později položí ,budou mít narozdíl od ostatních států Nato jednu ohromnou výhodu, nejsilnější armádu světa. Evropské státy Nato budou mít nejslabší armády světa...snad až na některé zaostalé rozvojové země někde v Africe.

avatar
kubo4747 Datum: 17.10.2013 Čas: 15:07

Za tú cenu by mohli nakúpiť iné stíhačky, ktoré by boli aj viac efektívnejšie a v prípade straty by to bolo aj menej cítiť. 133 miliónov dolárov? Si snáď robia srandu, nie? Veď to skrachujú....

avatar
Matesaax Datum: 17.10.2013 Čas: 12:00

Z našeho pohledu už je megalomanský plán Nizozemska,které plánuje nákup 85 těchto letadel,i když v současné době od toho trochu couvají a nechtějí akceptovat vyšší cenu letounu.
Ta naše realita 14 letadel už asi lepší nebude.Dříve se mluvilo,že je to prozatimní řešení,že plán je 24 letadel a nyní už je nereálných i nedávno plánované navýšení letadel na 18 kusů.

avatar
martin Datum: 17.10.2013 Čas: 11:59

Rusové mají orientačně kolem 1700 letadel, ale taky jich koupili víc než 1700- odpisy, výcvik, poškození, stáří a nalétané hodiny draku a komponent určitě ovlivňují počty. předpoklad asi bude tento počet strojů za dobu životnosti tohoto konceptu, což může být klidně 40 - 50 let jako u F 16.

avatar
David Datum: 17.10.2013 Čas: 09:46

Trochu pochybuji, že Spojené státy nakoupí všech 2443 letounů, mně to prostě připadá jako trochu megalomanské. Ale i tak mi to přijde neuvěřitelné, když uvážím, že Česká republika má celých 14 nadzvukových letadel (+24 podzvukových L-159) - a to spousta lidí křičí, že to je moc

arr