TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-35 Lightning II pro blízkou pozemní podporu

Datum přidání 11.12.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 76 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Zavádění nových stíhaček F-35 Lightning II způsobí doslova revoluci v pojetí vedení leteckých vojenských operací. F-35 se například v americkém letectvu a námořní pěchotě stane hlavní platformou pro zajišťování blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support). Úkoly CAS F-35 převezme mimo jiné od vyřazovaných A-10 Thunderbolt II, což vyvolává vášnivé debaty.

F-35

Foto: F-35 ponese na svých bedrech úkoly blízké pozemní podpory. / U.S. Marine Corps

 

V současné době je americká letecká komunita, co se týče dalšího vývoje taktiky CAS, rozdělená. Na jedné straně jsou zde zastánci pomalých a nízko letících letadel A-10 Thunderbolt II nebo AC-130. Na druhé straně barikády stojí zastánci výkonných strojů jako je F-15E Strike Eagle nebo bombardér B-1 Lancer.


Podle podporovatelů letadel A-10/AC-130 však stroje typu F-15/B-1 lítají prostě příliš rychle a vysoko, což si klade větší nároky na zaměření a zničení protivníka. Obrovským rizikem je také „přátelská palba", pokud jsou bombardovány pozice protivníka blízko vlastních sil.


Například nebezpečná zóna (danger zone) 30mm kanonu bitevního letounu A-10 je 90 metrů, naproti tomu u malých klouzavých pum GBU-39 Small Diameter Bomb je to 200 metrů. V praxi může tedy A-10 ničit pozice protivníka (na otevřeném prostranství) vzdálené pouze 90 metrů od vlastních jednotek.


Zastánci zachování A-10 v Ozbrojených silách Spojených států ukazují například na incident z tohoto léta. Díky chybám v určování pozice protivníka, bombardér B-1 Lancer bombardoval pozice vlastních sil. Výsledkem bylo pět mrtvých amerických vojáků.


Každopádně americké letectvo (U.S. Air Force) stále počítá s nasazením F-35 pro úkoly blízké pozemní podpory již na konci roku 2016. V současné době američtí vojenští plánovači připravují taktiku nasazení F-35 pro úkoly CAS.


Jedním z hlavních rysů vyvíjené taktiky CAS je ničení cílů pomocí přesně naváděné munice PGM (Precison Guided Munitions). „Myslím si, že PGM bude mnohem účinější v operacích CAS, nemáme ale dokončeny ještě všechny provozní testy operací CAS," říká generálmajor Jay Silveria, který v americkém letectvu připravuje taktiku CAS pro letouny F-35.


Hlavní výhodou F-35 je často skloňována „fůze dat". F-35 dokáže výrazně zkrátit čas od objevení cíle, přes jeho zaměření a zničení. Jak říká Silveria, výhodou je především výrazně větší rychlost provedení úkolů CAS oproti letadlům 4. generace.


Fůze dat umožní provádět útok o minuty rychleji. Pilot F-35 se svou přilbou s průhledovým displejem pouze podívá na místo, které označí letecky návodčí. Doslova jediným přepínačem pak na dané místo zaměří veškeré senzorové a zbraňové systémy letadla.

Zdroj: Intercepts

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 29.12.2014 Čas: 15:57

Dovolím si připomenout, že na papíře a v simulacích skvěle vypadající elektronický systém palebné podpory stojí a padá na ideálních podmínkách pro zaměření. Každý, kdo něco ví o zaměřovacích technologiích ví i dost o tom, jak je oklamat. A to nehovořím o zónách deaktivace elektronických systémů protivníka... Ony ty A-10 fungují spolehlivě na oči a to nemá alternativu. Mimochodem, hovořit o revoluci taktického letectva ve spojení s F-35 mi zní, jakoby někdo moc chtěl bez ohledu na realitu...

avatar
ILoveDaring Datum: 17.12.2014 Čas: 13:34

K tě číslům, 0,0002m.m je odrazná plocha mouchy, tyto čísla jsou zřejmě, dokonale ze předu, když letoun stojí na místě a jedná se o teoretické čísla a i tak jsou nějaký dost malý. USA se chlubí, že když B-2 letí velmi pomalu, nepřítel si ho může splést s ptákem, takže cca 0,2-0,3m.m. F-35 má mít 0,6m.m a T-50 0,7-2m.m (má být o trochu méně stealth než F-35.

Obratnost je i v dnešní době velmi klíčová, taky proto na ni všichni velmi dbají, dokonce i F-35 a nejobratnější letoun má být ATD-x F-3 ShinnShinn japonců, ale i F-22 je dost obratná, 3D vektorování tahu je u PAK FA celkem nutnost, protože je to dost těžký letadlo a s 2D by obratnostně vyrovnal tak max Su-27, je to proto, že má mít velkou vnitřní pumovnici (mezi motory) a prý se tam vejde i BrahMos.

avatar
vladimír Datum: 17.12.2014 Čas: 12:38

No k tím zabijakom F 22 a F 35 spomínaných. Pozrel som odrazové plochy lietadiel vo wikipédii a v Global Security Org. a som si vypísal odrazové plochy niektorých lietadiel. Tu sú v metroch štvorcových:
- Su PAK FA - 0,1 - 1
-Rafale - 0,75
-Eurofighter - 0,25 - 0,75
- F 16 C/D - 1,2
- F 18 C/D - 1
- F 35 - 0,005
- F 117 - 0,003
- F 22 - 0,0001
- B 2 -0,0001
- K tým dole spomínaným vymanevrovaniam a podobným básničkám len toľko. Na AMRAAMe alebo iných raketách ktoré sú navádzané na cieľ svojim radarom, tak tá raketa vystrelená na F 22 alebo F 35 asi len ťažko nájde lietadlo s tak slabou odrazovou plochou.

-

avatar
ILoveDaring Datum: 17.12.2014 Čas: 11:05

Ještě k F-35 vs. Su-27, problémem všech armádních systémů je, že do nich kecaj politici. Jestliže heslo u F-15A bylo, ani libru váhy pro protizemní výzbroj, tak u F-35 to nebyla ani libra pro protileteckou, kdyby jste si přečetli požadavky JSF, tak by jste zjistily, že na Air-to-Air boj byl minimální důraz, původně mělo být 1500 F-35 a k tomu 700 F-22, F-22 měli lítat nad nima a poskytoava krytí a F-35 bombardovat ve středních výškách, ale pak se k tomu dostal Obama se svou superdemokracií a zrušil F-22 ve prospěch F-35, to znamená, že USA má 2000 houfnic (f-35) a 200 tanků (F-22)

avatar
ILoveDaring Datum: 17.12.2014 Čas: 10:59

Jen takový příspěvek k diskuzi: Pane Todomachu, já chápu, že vás zdejší rusofilové štvou, mě taky a Amofilové mě štvou taky, ale zbytečně používáte kontroverzní výrazy, kterými je provokujete, nebylo by lepší místo toho nečekaného útoku na Irák,napsat jen, že američané použily F-117 v Invazi do Iráku a překvapily tím S. Husajna, není nutné dělat žádné kontroverze.

První je nutné uvědomit si, že stealth není neviditelný, ale těžko zistitelný, ku příkladu Captor-E, který bude na Typhoonu uvidí Su-27 na 300km, F-22 jen na 70km, avšak to neznamená, že ho neuvidí, ale znamená to, že bude mít výhodu první střelby.

Druhá věc je ta, že není pravda, že ruské letouny jsou obratnější než ty z USA.
Američané zkusily dát svého nejlepšího pilota do Su-27 (několik jich mají) a vystřelili na něj 8 cvičných AMRAAMů, všechny vymanévrova, to samé se povedlo i F-22, budoucnost leteckých bitev bude, že dva letouny proti sobě vystřelí a budou se snažit vymanévrovat střely protivníka.

Ruské letouny mají takzvanou bodovou obratnost, jsou schopny zpomalit na nulu, slouží to k vymanévrování supermánévrovacích střel (AMRAAM, Aster, Meteor), naproti tomu USA má takzvanou únikovou obratnost, ta je proti těžkým PLŘS, se sillnou hlavicí (S-300, BUK, KUB), ta jim umožňuje rychlý únik z místa výbuchu, i když to nevypadá tak efektně na přehlídkách, tak F-15 má stále největší stoupavost, ze všech letounů.

Mig-29 vs F-15, musíte pochopit, že všechny války, které vedlo NATO v poslední době byly s absolutní informační převahou, ale kdyby došlo k velké válce, např. proti Číně, tak první co by letělo z oblohy by byli satelity GPS a jakmile by se objevil AWACS na obloze, tak by tam dlouho nevydržel.

Mě osobně přijde nejvíc sexy, právě šedá myš F-22, je to super letadlo, co se týče T-50, tak je konstruováno jako zabiják F-22, má tři AESA radary a dva nízkofrekvenční, které zachytí stealth letoun na 300km, a podle všeho ty tři AESA radary, jsou schopny zaměřit F-22 až na 120 km (je velký rozdíl mezi zachytit a zaměřit), jinak je to asi jediný letoun, u kterého bych nenapsal, že je kopií F-22, u J-31 je to zcela jasná, ale T-50 s ním nemá nic vzhledově společnýho. Je pravda, že vypadá jako Stealth Su-27, ale nevypadá F-22 jako stealth F-15.

avatar
vladimír Datum: 17.12.2014 Čas: 08:27

No tu sa stále spomína Tamara akoby mala byť všeliekom na stealth technológiu. Ja som sa pozrel do en. wikipédie - stealtf aircraft - electromagnetic emissions a tam sa píše niečo iné. A to či už Tamara alebo ruská Kolchuga, ktoré sú považované za pasívne senzory, nie sú schopné u stealth lietadiel snímať komunikáciu medzi komputermi a ostatnou elektronikou v lietadle. Pasívne senzory zachytávajú komunikačné a radarové signály emitované lietadlom ale nie tie komputerov na palube moderných stealth lietadiel.

avatar
IvanBa84 Datum: 17.12.2014 Čas: 00:41

Charlie: ano F-117 mal mizerne letove vlastnosti, pilot sa mohol spoliehat len na stealth, o nejakych uhybnych manevroch mohol iba snivat. Hold, to bola dan za tvar podriadeny znizenej radarovej viditelnosti. Ale let pri zemi ocividne zvladol, ved ani srbsko nie je zrovna rovina.

Protilietadlove kanonove systemy 80-90 rokov na zemeranie pouzivali radar a ten ma zase vdaka stealthu obmedzeny dosah, tak ako sovietsko/ruske PVO kratkeho dosahu. Nenapada ma jediny sovietsky pozemny system, ktory by v tom case pouzival IR strely, ak neratam MANPADS.

Klasicky Stealth pokryva primarne X, S pasma, pri L a UHV uz nie je tak efektivny. Ale je to logicke, v pasmach X a S funguje vacsina pozemnych streleckych radarov a leteckych radarov. Nizsie frekvencne pasma vsak uz nemaju dostatocnu presnost a vyzaduju vacsie antenne polia.

Inak, co sa tyka pasivnych systemov, tak tie niesu nicim neznamym. Uz v 80 rokoch zaviedlo americke namornictvo pojem EMCON (emissions control) a uz aj F-117 obsahovala prvky na znizenie radiovych emisii. Stealth technologia je z pohladu usaf sirsie a komplexnejsie riesenie ako odovzdavat protivnikovi co najmenej informacii.

avatar
Luky Datum: 16.12.2014 Čas: 20:05

..zapomněl jsem ještě na čtyři komplety Tamara M, které mají k těm 15ti starším (a Ramonám, pokud je nevyřadili)... jinak vzhledem k tomu, že Tamara se snaží mapovat co se dá, včetně odpovídačů IFF, tak digitální bojiště je pro její užití ideální (AČR na to má Věru). Čím víc dat online, tím víc demaskujících příznaků.

Číňani si vyvinuli vlastní ...prý z Tamary - ostatně bych se nedivil, když jsme ji dodali do Pakistánu
https://www.youtube.com/watch?v=zq_okmKwTDY

avatar
Luky Datum: 16.12.2014 Čas: 19:17

Jo a CCCP měl ve své výzbroji kromě dost pokročilé sítě lokátorů pracujicí na mnoha frekvencích také 15 kompletů Tamara.

P.S. politiku neřeším, ale o překvapivosti Sadámova útoku pro USA by se dalo polemizovat

avatar
Luky Datum: 16.12.2014 Čas: 18:57

Co jsem psal, tak z pohledu té doby - takže konec 80tých a 90tá léta. Dostali jsme se k ní kvůli Balkánu. Nehledám recepty na F-117 v roce 2014. Souhlasím, že moment překvapení, utajení a také určitá míra dezinformace byly hlavní výhody tohoto stroje. Proto ji taky už vyřadili.

avatar
Todomatch Datum: 16.12.2014 Čas: 18:54

to Charlie: Tamary se neprodávaly, protože je úchylné dodávat zbraně potenciálním nepřátelům. Samozřejmě, že by si je třeba takové Rusko s Čínou okamžitě koupily přes nějakého latinskoamerického prostředníka a naši zbrojaři by to prodali klidně i satanu. Takže tudy cesta nevedla no a USA a ostatní západní země o takový radar zájem neměly, protože sami mají podobných zařízení dost a dost. Rarita to byla pro méně rozvinuté země, nebo Sovětský svaz potažmo Rusko, kterým by se taková špičková věcička samozřejmě hodila, protože získat obdobné zařízení od USA či jeho spojenců bylo a je nemožné. Tak to zkoušeli přes nás.

avatar
Todomatch Datum: 16.12.2014 Čas: 18:45

F-117 byla prostě unikátní. Především o ní nikdo nevěděl. Uviděli jsme ji de facto až když agresivní Irák s šíleným Saddámem v čele napadl Kuvajt a vemte si, že takový útok nikdo nečekal, vždyť uběhly teprve dva roky od předchozí irácké agrese proti Íránu! Saddám po osmi letech válčení s Irákem nečekal ani dva roky a už rozpoutal další válku. Nedivím se, že USA nasadily zbraně, které před tím měly připravené na SSSR. Ale vemte si, že by po nějaké další sovětské provokaci vlítlo hejno F-117 na rudou armádu, ti by vůbec nepochopili co se jim to stalo. On už pohled na F-117 byl v dané době šok, vypadal opravdu jako z jiného světa. Jestliže dnes Luky nachází odpověď na F-117 v rojích Migů 31 sdílejících data, pak nachází v roce 2014 odpověď na 30 let staré americké letadlo, které je - jak správně poznamenal IvanBa84 - už 6 let mimo službu. F-117 jsou sešrotovány. Tohle je taky fascinující F-117 už neslouží a Čína a Rusko se ještě ani nedostali k vývoji něčeho, co by se jim alespoň vzdáleně přiblížilo. A pokud jde o lov Nighthawka tak F-117 je noční stealth bombardér. On sám nemá na svoji ochranu žádné zbraně. Piloti létali bez jakékoliv ochrany - tedy pokud je nedoprovázely nějaké stíhačky, ale to né vždy a ne po celou dobu mise - to by pak celé ztratilo smysl. Je to jak se SR-71, to je také letadlo, které nemá obdoby a už také nelétá. Nic podobného dodnes nikde jinde nesestrojili. Proti nim se F-35 a F-22 jeví na pohled jako docela konvenční stíhačky. Ovšem u obou platí to, co o láhvi skotské whisky Ballantine´s říkala slavná reklamní kampaň "To podstatné máte uvnitř".

avatar
Charlie Datum: 16.12.2014 Čas: 16:50

IvanBa84: je to sice mlácení prázdné slámy, když F-117 (proč se to vlastně jmenuje F, když to je A? Dezinformace?!?) už jsou vyřazeny, ale pokud vím, tak letové výkony nebyly nic moc a let co nejblíž při zemi by nejspíš skončil v možná ne prvním, ale druhém či třetím kopci.

Navíc - blízko zemi se F-117 může stát cílem kanonových systémů a IR naváděných raket.

Krom toho, jaké frekvenční pásma pokrývá takový typický STEALTH? Co když stačí jen vhodně přeladit, případně přejít na pasiv? Proč se nesměly vyvážet Tamary?

avatar
IvanBa84 Datum: 16.12.2014 Čas: 14:49

Ano ked, pouzijeme F-117 nekoncepcne a nevyuzijeme je jmoznosti na 100% stealth sa straca. Ale hromadny dobre organizovany utok 20tky F-117 letiacich po roznych trasach, pricom vsetky budu letiet k svojim cielom co nejblizsie pri zemi, doplneny utokom tomohawkov a klamnym utokom konvecnejsich lietadiel na odvedenie pozornosti by uz slusnu sancu na uspech mal. A myslim, ze to je hlavnym ucelom stealthu. Nie byt za kazdych okolnosti neviditelny, ale poskytnut protivnikovi co najmenej informacii, nech mu na spravne rozhodnutie ostava co najmenej casu.

avatar
vladimír Datum: 16.12.2014 Čas: 13:46

Po roku 2025 sa aj tak budú vyrábať na západ od Slovenska alebo Česka iba F 35 a Gripen, čo je všeobecná mienka čo čítam po internete.Takže vyberať ani nebude z čoho veľmi a nebude treba špekulovať a snívať čo asi by bolo dobré do našich armád. Ak Rafale nedostane objednávky od arabov a indov , resp. Kanady tak končí a Eurofighter ten už s výrobou asi aj skončil. Celkovo na svete sa výroba zredukuje iba na niekoľko lietadiel a potom bude vyhrávať ten kto bude mať lepší hardvér a softvér.

arr