TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Datum přidání 04.07.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 48 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti víceúčelovým strojům F-15E Strike Eagle. Podle infografiky Velitelství vzdušného boje ACC (Air Combat Command) “červené” F-15E ani v jednom případě ve vzdušném souboji nesestřelily “modré” F-35.

Foto: Podle amerického letectva F-35 překonává ve vzdušných soubojích stroje F-15. / U.S. Air Force

 

Stíhačka F-35 je nejvíce mediálně propíraný letoun v historii. Část odborné i poučené veřejnosti oslavuje F-35 jako nejlepší bojový letoun na světě schopný svádět vzdušné souboje s nejvyspělejšími letadly nepřítele a zároveň bojovat proti posledním systémům protivzdušné obrany (PVO) protivníka.

 

Druhá část označuje F-35 jako přetechnizovaný a předražený letoun, který díky své univerzálnosti není dobrý ani v jedné oblasti. Odpůrci připomínají technické problémy ve vývoji nebo údajně nedostatečné schopnosti vést blízký manévrový boj (“dog fight”).


O skutečné bojové hodnotě F-35, pokud pomineme takové “drobnosti”, jako je špičkový výcvik pilotů, můžeme jen spekulovat nebo se spoléhat na zprávy z oficiálních zdrojů.


V poslední době největší zastání letouny F-35 získaly od Williama Redmonda, výkonného ředitele Centra pro operační testy a ověřování letectva AFOTEC (Air Force Operational Test and Evaluation Center) v Albuquerque, Nové Mexiko.


Právě americké letectvo do konce roku 2016 dosáhne s první letkou stíhaček F-35A (verze s klasickým startem) počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability). Tedy cca rok a půl poté, co IOC s letouny F-35B (verze s krátkým startem a kolmým přistáním) deklarovala americká námořní pěchota.


Redmond označil F-35 za příliš “komplexní a sofistikovaný” pro současné testovací zařízení amerického letectva. Jinými slovy, americké letectvo nemá dostatečně výkonné další letouny, nebo systémy, aby mohlo otestovat schopnosti F-35.


“Je velmi složité dostatečně silně a komplexně generovat hrozby, abychom splnili operační požadavky testování pro letadla 5. generace (F-22 a F-35 - pozn. red.),” vysvětlil Redmond. Ve své prezentaci Redmond vysloveně uvedl chybějící systémy simulující nejnovější PVO a prostředky elektronického boje, které lze proti F-35 nasadit.

 

Foto: Infografika ACC o nasazení F-35 na základně Mountain; větší foto / ACC

Foto: Infografika ACC o nasazení F-35 na základně Mountain; větší foto / ACC

 

Vývoj pokročilých letounů jak F-35 je názorným příkladem, že bojovou hodnotu netvoří jen proste výkony samotného letadla. Rozhodující pro F-35 nebo jiná letadla je mít možnost vytvořit komplexní a náročné výcvikové prostředí, kde si piloti dokáží osvojit všechny schopnosti letadla.

 

V současné době letectvo testuje sedm F-35A na letecké základně Mountain Home v Idahu. Základna je domovem 366. Bojové letky s letadly F-15E Strike Eagle. Právě s letadly “Strike Eagle“ se F-35 střetly v testovacích soubojích. Podle deníku The Avionist při leteckých soubojích F-35 zničily osm letadel F-15 bez jediné vlastní ztráty!

 

Bohužel podrobnější informace o nasazení F-35 proti F-15 nejsou k dispozici. Není tak jasné, zda šlo o souboje na blízku nebo na dálku, souboje jednoho na jednoho nebo proti přesile, případně při jakém taktickém scénáři se souboje odehrály. Magazín The Avionist soudí, že klidně mohlo jít o situaci, kdy F-35 plnily misi útoků na pozemní cíle a jednoduše se dokázaly vyhnout letce “agresorů” s F-15.

 

“F-35 byl nedávno nasazen z domovské základny Hill na základnu Mountain, kde posádky, údržba a podpůrný personál provedl řadu misí. Během tohoto nasazení posádky dosáhly 100% úspěšnosti provedení bojových letů s 88 bojovými lety z 88 plánovaných a 94% úspěšnost zásahu cíle s 15 ze 16 zásahy pum na cíle,” uvedl ve své zprávě plukovník David Chace, hlavní projektový manažer programu F-35 na velitelství ACC.

 

“Zpětná vazba po nasazení na základně Mountain bude zohledněná v celkovém hodnocení schopností F-35. Druhé hodnocení se uskuteční ve zkušebním testovacím provozu, které letectvo připraví po deklarování IOC,” pokračuje Chace.


“Zpětná vazba od operačních jednotek je velmi pozitivní pro F-35, ne jen ohledně výkonu, ale také se schopností letadla spolupracovat s dalšími platformami. Zejména na základně Mountain, propojení s F-15E Strike Eagle šlo velmi dobře,” dodal ve své prezentaci Chace.


Zdroj: War Is Boring

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
yggdrasil Datum: 04.08.2016 Čas: 10:31

neviem odkial sa vzala informacia, ze rusi vyrabaju cipy u TSMC, je to vymysel a nezmysel. Niekto si zjavne pletie TSMC a MCST. Rusi vyrabaju svoje cipy uz cele dekady v MCST

http://www.mcst.ru
https://en.wikipedia.org/wiki/MCST

avatar
Sokrates Datum: 17.07.2016 Čas: 11:55

DJW_: toto je úplne zbytočné, on gúgliť nebude, lebo chce byť presvedčený o svojej pravde. Keď mu dáš zdroje od Rusov, ktorí o tom vedia najviac, tak je to propaganda. Keď mu dáš Coopa, tak je to populizmus, len preto, že v minulosti loboval proti F-35. K dielu ako takému sa vyjadrovať nebude, so žiadnymi zdrojmi nepracuje a obhajuje zariadenie, ktorého parametre vôbec nepozná. Tu budeš darmo argumentovať. Toto už hraničí s náboženským fanatizmom. Ale nevadí, každý potrebuje v niečo veriť. :-)

avatar
DJW_ Datum: 17.07.2016 Čas: 00:13

Jj284: rusi maju GaAs waffery zvladnute, poguugli a zistis ze na ich baze vyrabaju cipy s vysokym datovym tokom pre komercne sietove routre. Ano v ruskych fabrikach na ruskom uzemi. Minuly rok bol o tom clanok tusim na Zive.cz. Hladaj, najdes.

TSMC - nechat u nich nieco kriticke vyrabat po tom ake prusery vyrobili zakaznikom? Fabriky Intelu na uzemi USA neprichadzaju do uvahy kvoli US legislative o vyvoze hitech do Ciny atd..

Nadsenec: F15SE bola odprezentovana, je to max co sa z tej konstrukcie da vyzmykat a objednavky na nu nie su a asi ani nebudu pri cene cez 100 mega za kus.

avatar
Nadšenec Datum: 08.07.2016 Čas: 06:00

Možno off topic ale mam dve otázky:

Boli za posledný rok informácie o F-15SE?
Dokedy bude zatiaľ bežať linka na F-15?

avatar
Shania Datum: 07.07.2016 Čas: 08:33

Tady je komentář k loňskému cvičení USMC

http://breakingdefense.com/2016/07/non-fatal-accidents-double-for-marine-corps-aircraft/

Saying an advanced military aircraft is like a dinosaur usually isn’t a good thing, but Marine Lt. Gen. Jon Davis meant it as the highest compliment.

The Marine Corps recently put the F-35B Lightning II through its paces in a highly-contested airspace combat scenario. The result? The joint strike fighters were able to destroy all 24 enemy targets without taking any losses.

“It was like 'Jurassic Park,' watching a velociraptor,” Davis said. “It kills everything. It does really well.”

Fanoušci Jurskeho parku ví co to známena a kdo ne:

https://youtu.be/YKRnEOUxZm0

Volunteer Boy: That doesn't look very scary. More like a six-foot turkey.
Dr. Alan Grant: A turkey, huh? OK, try to imagine yourself in the Cretaceous Period. You get your first look at this "six foot turkey" as you enter a clearing. He moves like a bird, lightly, bobbing his head. And you keep still because you think that maybe his visual acuity is based on movement like T-Rex - he'll lose you if you don't move. But no, not Velociraptor. You stare at him, and he just stares right back. And that's when the attack comes. Not from the front, but from the side,
[makes 'whoshing' sound]
Dr. Alan Grant: from the other two raptors you didn't even know were there. Because Velociraptor's a pack hunter, you see, he uses coordinated attack patterns and he is out in force today. And he slashes at you with this...
[he produces raptor claw from his pocket]
Dr. Alan Grant: A six-inch retractable claw, like a razor, on the the middle toe. He doesn't bother to bite your jugular like a lion, say... no no. He slashes at you here, or here...
[he lightly 'slashes' across the kid's body with the raptor claw]
Dr. Ellie Sattler: Oh, Alan...
Dr. Alan Grant: Or maybe across the belly, spilling your intestines. The point is, you are alive when they start to eat you. So you know, try to show a little respect.
Volunteer Boy: OK.
[Alan leaves the now slightly frightened kid]

avatar
jj284b Datum: 06.07.2016 Čas: 22:25

(do tretice) AN/APG-63v2 mal 1500 TRM modulov v case, ked sa vyrabal este AN/APG-77 (tiez 1500 modulov). 77v1 ale uz tych modulov ma cca 2000, takze AN/APG-64v3 bude mat tiez najskor viac modulov ako V2.

Pre porovnanie, u AN/APG-81 (F-35) v prvych seriach mal radar 1200 modulov, dnes ma ten isty radar 1600 modulov...


a btw, pozri co som nasiel:


"The baseline radar is the Tikhomirov NIIP N035 Irbis
E, and 20 kiloWatt class dual TWT derivative of the
N011M fitted to Indian and Malaysian Su-30MKI/
MKM Flanker H. This is a hybrid ESA design on
a gimbal, with an AESA technology receive path
and conventional transmit path. Its power-aperture
product performance is only exceeded by the APG-
77(V)2 AESA in the F-22A, and the latest APG-82
AESA for the F-15."


http://www.ausairpower.net/APA-Flanker-Radars.html

(tvoj oblubeny dr Kopp)

avatar
jj284b Datum: 06.07.2016 Čas: 22:17

btw, dost silne pochybujem ze Raytheon do tych radarov (82v1) montuje TRM stare desat rokov... tie sa uz ani nevyrabaju... este aj AN/APG-77 od urcitej serie dostaval novsie TRM s vyssim vykonom (radar sa potom oznacoval ako 77v1), takze 82v1 ktora ide do vyroby od 2014, bude dostavat TRM zo serii vyrabanych v tomto roku...

no samozrejme, good luck najst o tomto viac info na nete.. o manufacturing upgrade u AN/APF-77v1 sa zacalo pisat az ked uz vyroba F-22 bola davno zastavena...

avatar
jj284b Datum: 06.07.2016 Čas: 22:12

"Australsky profesor Carlo Kopp" ... je oznacovany za najvacsieho populistu v tejto oblasti... mily pan profesor podriadil fakty tomu aby dosiahol to co chcel dosiahnut, no co bolo absolutne nerealne - aby Australia nakupila F-22 namiesto F-35... velmi rad udava napr paierove dosahy striel, (proti bombarderom) a porovnava ich s dosahom zapadnych striel voci cielom velkosti stihacky a podobne nezmysly.. skus spomenut jeho meno na F-16.net a uvidis tu reakciu...

A co sa tyka TRM, opakujem to co som tu uz par krat napisal... Rusi nemaju schopnost seriovej vyroby TRM modulov.. vedia vyrobit malu seriu niekde v laboratoriu, no velkovyrobu si musia objednavat cez Thaiwansku TSMC, ci Korejsky Samsung... popripade by este mohli skusit Americky Intel, ci IBM...

a to je aj hlavny dovod, preco Ruske AESA radary su v stadiu prototypu, a este aj radar pre PAK-FA kompletne zaostava voci Americkym radarom a to ako po HW stranke tak aj po softwarovej... skus si zistit ako je to napr s LPI modom...

AN/APG-82 je prakticky AN/APG/63V3 s procesorom z AN/APG-79. K tomu ma nove RTFF, co mu umoznuje vyuzivat system na elektronicky boj a radar sucasne bez toho aby sa ovplyvnovali.

kazdopadne, dost by ma zaujimalo, ktore ze to 4.gen lietadla (mimo USA) dnes realne s AESA lietaju, su zavedene v letectve tej ktorej krajiny v relevantnych poctoch... EF ci Raffale ich budu/dostavaju ako modernizaciu, no ani nahodou ich vo vacsom mnozstve nemaju, Rusi stale len snivaju svoje mokre sny o zavedeni AESA, Cinania su na tom dost podobne, no dost pravdepodobne sa im podari dostat AESA do Su-27/30 (J-11) skor ako sa to podari Rusom...

takze ano, tie F-15E, patria dnes k spicke. a to ze cez ne F-35 takto presli, naburava tie fantasmagoricke teorie doktor Carlo Kopp rozpisuje na svojich strankach...

avatar
Sokrates Datum: 06.07.2016 Čas: 21:43

jj284b: Naozaj je naivné, myslieť si, že moderné AESA radary iných krajín by mohli byť na úrovni AN/APG-82(V)1? Podľa mňa je naivné, domnievať sa, že AN/APG-82(V)1, ktorý má anténu z 10 rokov starého APG-63(V)3, bude nejaký výkvet vedy a techniky.
Čína má AESA radary integrované a Rusko, hoci ich nemá v žiadnom zavedenom stroji integrované, určite ich už viac rokov testuje. V 2007 predstavil Fazotron radar Žuk AE a v 2009 Tichomirov predstavil N036 pre PAK-FA. Ako som tu už v minulosti podkladal zdrojmi, PAK-FA s ním robila letové testy už v 2012 a dopadli celkom úspešne. Ruské zdroje sa tu berú ako propaganda, takže ich sem nebudem znova dávať. Koho táto téma viac zaujíma a ocení skôr prácu západného autora, môže si prečítať článok od austrálskeho profesora Carlo Koppa.

https://www.scribd.com/doc/254309277/Advances-in-Chinese-and-Russian-AESA

Čo sa týka GaN modulov, tak ruský rádiolokátor FGA-35(3D), postavený na tejto technológii, predstavil Žuk v roku 2013. Údajne má byť integrovaný v MiG-35.

https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/03/20/russian-mig-35-fighter-assembly-plant-pictures/

F-35 je nepochybne špičkový stroj, ale tvrdiť, že keď sa stretne s takto vybaveným protivníkom, tak nebude mať žiaden problém, lebo prešiel cez F-15E... To si snáď nemyslia ani piloti F-35.

avatar
Luky Datum: 06.07.2016 Čas: 16:45

No a já k tomu jen dodám, že dokud nebudeš mít bližší informace o cvičení, tak jsou to stejně jen "wishfull" dohady, stejně tak jako když jsem rozporoval Su-30 dominanci nad Typhoony (na základě článku o 12:0 dogfajtu i při 2 vs 1 nebo jak to bylo)...

Vzpomínám si, jak tuším že Amíci cvičili s Chorvaty na pobřeží Jadranu. Byly to souboje F-16 vs MiG-21 (ex NDR stroje). Myslím, že tenkrát vždy jeden pár útočil na pozemní cíle a druhý bránil oblast. Pokaždé byl útočící pár zachycen obránci, takže to skončilo remízou. MiG21 je tedy roven novým modelům F-16... :D

Já tím vůbec nechci to F35 vs F-15 cvičení schazovat...procvičili co chtěli, určitě našli nějaké mouchy, které díky tomu můžou rychleji odladit a ještě zvýšili důvěru netrpělivých zákazníků v nový stroj.

avatar
jj284b Datum: 06.07.2016 Čas: 16:13

este dodam - staci sa pozriet kolko krajin ma realne zavedene stihacky s radarom AESA... a to nehovorim o prototypoch, ci planovanych kusoch v priebehu 5-10 rokov, ale o realne zavedenych strojoch ktore su realne zavedene u operacnych letiek... Cina, staty EU ci Rusko, zavedenie AESA radarov planuju, alebo prave prebieha postupne zavedenie, no chyba im cca 10 rocna skusenost s pouzivanim radarov takehoto typu u stihaciek... a to uz ani nespominam technologicky naskos aky USA ma co sa tyka TR modulov a ich vykonu.. Kym Rusi zavedu GaAs TRM, budu USA vo velkom pouzivat GaN TR moduly ktore budu vykonom niekde uplne inde.

kazdopadne, nechcem tuto diskusiu menit na diskusiu o radaroch. moj povodny prispevok bol o niecom inom - a to ze ak F-35 dokazala plnit svoje ulohy napriek pritomnosti F-15E, tak s tym nebude mat problem ani ked tam budu Su-35, Typhoony, Rafalle ci J-11D... a to F-35 este stale nemaju plne odomknuty svoj potencial...

avatar
jj284b Datum: 06.07.2016 Čas: 14:31

warspite: AN/APG-82 je radar v F-15E, zaviedli ho v 2014...

Sokrates: nebavi ma hladat vam vsetky detaily, hlavne ak si to viete najst na nete aj sam... no mysliet si ze Cinania, ci Francuzi su na technologickej urovni USA co sa tyka radarov AESA je tak trocha naivne..

avatar
Sokrates Datum: 06.07.2016 Čas: 14:18

jj284b: Ok, ak teda RBE2 AA má málo modulov a Irbis je zastaraný, v čom presne zaostávajú AESA radary v J-16 a J-11D? Radar J-16 má 1760 TR modulov a J-11D by mala niesť jeho vylepšenú verziu.

http://www.popsci.com/j-11d-surprise-china-upgrades-russian-flanker-fighters-its-own

avatar
warspite Datum: 06.07.2016 Čas: 11:29

Len na upresnenie radar AN/APG 82 je radar vyvíjaný pre modernizáciu F-16-tiek. F-35 má radar AN/APG 81.

avatar
jj284b Datum: 06.07.2016 Čas: 06:36

Irbis-E je zastaraly radar. ma dosah, no na ukor vyziareneho vykonu ktory ho potom prezradi. da sa jednoducho rusit co mu ten dosah vyznamne zarusi.. a F-35 bude detekovat Irbis na ovela vacsie vzdialenosti ako naopak.

To ze je AN/APG-82 najlepsi radar v 4.gen stihacke je skratka fakt.. nie je to koli max dosahu, ale koli jeho multifunkcnosti a schopnostiam ktore PESA radar nema. sledovanie obrovskeho mnozstva cielov, navadzanie striel na vacie mnozstvo cielov naraz, LPI, schopnost fungovat vo viacerych rezimoch NARAZ...

celkovo, porovnavat PESA s AESA, je ako tvrdit ze v noci je lepsia baterka s poriadnym vykonom proti superovi s Termalnym zobrazovacom.. mozte sa vytesovat s tym na aku velku vzdialenost ta bateria svieti, no hned ako ju zapnete, vedia o vas vsetci v dosahu

arr