TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

F-35B připravená na válku

Datum přidání 03.08.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 75 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla F-35B Lightning II do bojových akcí. Dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) je nezpochybnitelným úspěchem celého programu. Cesta k vytvoření skutečně efektivního zbraňového systému však bude ještě dlouhá.

Foto:  F-35B Lightning II přistává na výsadkové lodi; větší foto / U.S. Marine corps

Foto: F-35B Lightning II přistává na výsadkové lodi; větší foto / U.S. Marine corps

 

Letka americké námořní pěchoty VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) operuje s deseti letadly F-35B Lightning II. Letadla jsou vybavená softwarem Block 2B. VMFA-121 se sídlem na základně Yuma, Arizona je první letkou, která deklarovala připravenost nasadit stíhačky F-35 do bojových akcí.

 

„Jsem rád, že VMFA-121 dosáhla počátečních operačních schopností s F-35B, podle požadavků definovaných ve zprávě z června roku 2014 a adresovanou Obrannému výboru Kongresu," uvedl generál Joseph Dunford, velitel americké námořní pěchoty.

 

„VMFA-121 má deset letadel v konfiguraci Block 2B s požadovanou obálkou výkonu, schopnosti použít zbraně, s výcvikovými prostředky a potřebnou infrastrukturou pro nasazení na letišti nebo lodi. Je schopná poskytovat leteckou podporu, útočné a obranné protivzdušné operace, vzdušné potlačování, ozbrojený doprovod, nebo průzkum v rámci letecké a pozemní skupiny námořní pěchoty nebo společných sil," dodal.

 

Letadla F-35B nahradí u americké námořní pěchoty hned trojici letadel - AV-8B Harrier, F/A-18 Hornet a EA-6B Prowler. V příštím roce vymění svá letadla AV-8B Harrier za stíhačky F-35B letka VMFA-211, v roce 2018 pak letka VMFA-122 přesedlá z F/A-18 na F-35B. V současné době americká námořní pěchota má 50 vycvičených pilotů a 500 členů pozemního personálu.

 

Americká námořní pěchota je složkou Ozbrojených sil Spojených států, která se nejvíce angažuje v programu víceúčelové stíhačky F-35 Lightninig II. Důvodem je mimo jiné rychle zastarávající letecký park americké námořní pěchoty.

 

Video: Cesta F-35B k námořní pěchotě. / YouTube

 

Podle magazínu Breaking Defense dnes 19 % letadel/vrtulníků (158 strojů) námořní pěchoty je dlouhodobě odstaveno, z důvodu nutných oprav a nedostatku náhradních dílů. Většinou jde o stroje CH-53E, 20 letadel F/A-18, 22 AV-8B Harrier a zbytek odstavených strojů jsou V-22 a H-1. Například při nedávnem zemětřesení nemohla námořní pěchota nasadit těžké vrtulníky CH-53E kvůli problémům s elektroinstalací.

 

U stíhaček F/A-18 plánovala americká námořní pěchota provádět generální opravy po 6000 leteckých hodinách. Avšak zdržení v programu stíhaček F-35 donutilo prodloužit životnost na 10 000 hodin.

 

Technici spolehli, že kompozitní konstrukce F/A-18 má lepší antikorozní vlastnosti. Letadla však vlivem agresivního mořského prostředí trpí mnohem větší korozí, než se očekávalo.

 

Námořní pěchota z důvodů opoždění dodávek letadel F-35B stále udržuje svou flotilu letitých AV-8B Harrier. Letadlo Harrier vstoupilo do služby již v roce 1968. Americká pěchota přitom počítá s nasazením AV-8B Harrier až do roku 2025, možná 2026, což samozřejmě klade značné nároky na opravy a dostatek náhradních dílů.

 

Mariňáci si od nasazení F-35B neslibují jen modernizaci svého leteckého parku, ale také dosažení větší nasaditelnosti letadel. V současné době je námořní pěchota okamžitě schopná nasadit do akce „pouze" 70 až 75 % letadel.

 

Tlak na zavádění stíhaček F-35B k americké námořní pěchoty je tak největší. Americké letectvo dosáhne počátečních operačních schopností s F-35A v prosinci 2016 a americké námořnictvo s F-35C v roce 2019.

 

Zdroj: Defense Update, Foxtroth Aplha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jj284b Datum: 10.08.2015 Čas: 11:46

tiez by bolo zaujimave vediet ci na tom cviceni lietali plne nalozeny alebo prazdny..

avatar
belkin Datum: 10.08.2015 Čas: 10:44

Ono přetažené letadlo bez rychlosti je radostný sen pro každou raketu.
Přehlídková akrobacie je v boji nepoužitelná. Při vzdušném boji jde o vymanévrování protívníka bez ztráty energie, tedy aktivity.

avatar
belkin Datum: 10.08.2015 Čas: 10:38

pajo: ona sice vektorizace motorů opravdu zvýší menévrovatelnost, ale v jakých režimech? SU je větší a těžší, poměrek ke své hmotnosti má slabší výkon.
Můj názor je, že v manévrech na určitých ,, v boji použitelných rychlostech''
( tj.bez podstatné stráty energie, na tom bude lépe EF, díky kinetickým silám)

avatar
pajo Datum: 10.08.2015 Čas: 10:09

Shania: Podla mna klucova veta clanku je citacia indickeho kapitana: “In all dog fighting exercises, IAF Sukhois were able to turn sharply into the extremely agile Typhoons using their thrust-vectored engines to keep the RAF jets locked in their sights,”, z coho usudzujem, ze v dogfihte kde stirelali rakety na 2 mile (vid "firing simulated missiles to a range of two miles") je Su je lepsie ovladatelny ako EF a do velkej mieri zavisi teda od schopnosti pilotov.
Na druhu stranu, v realnom suboji ako vyplyva z kometara v clanku v independet.com, tak EF vs. Su by bol BVR a tam su lepsi EF: "Even the Indian pilot admitted the SU-30s were “less successful” in the longer-range combat exercises."

avatar
jj284b Datum: 10.08.2015 Čas: 07:18

no kedze slo o cvicenie, tak tam bolo setnute urcite ROE. Zvacsa sa cvicia urcite scenare, ktore si navoli domaca strana, hostia zvycajne plnia ulohy potencionalneho supera domacej strany, takze nepouzivaju plny p[otencial lietadiel ale su obmedzeny na schopnosti potencionalneho supera. Tak napr ked v 2004 tam cvicili americke F15, boli obmedzene na schopnosti Pakistanskeho letectva, takze nemohli pouzivat strely AMRAAM, ani specialne mody radaru AESA. To ze Idnovia potom tvrdia taketo veci do medii im viac skodi ako pomaha, kedze neslo o sportovy zapas dvoch superov, ale o trening ktoreho ucelom bolo hlavne pomoct s vycvikom domacim pilotom.

avatar
Shania Datum: 09.08.2015 Čas: 23:31

pajo: na tom článku mě zaujala jedna věc a to že jako hlavní výhodu SU je TW a IRST:) TW ok, pokud to byl boj na kanony. Ale IRST? ještě napíší advenced:) Sorry ale EF má o dvě generace novější IRST. Takže když už nic, tak v tomhle SU žádnou výhodu nemělo.

avatar
Shania Datum: 09.08.2015 Čas: 23:22

Luki: dvojnásobný dolet není jen v softwaru, ale v předělané avionice (která mimo jiné umožňuje změnit cíl), duálního datalinku, GPS INS a dalších věcí, stejný je jen motor (180km může i když tvrdí, že ne být i s novým motorem, který ale ještě neexistuje)

To proč to uvádím je ten nárůst v dostřelu, ne proto, že si myslím, že bude efektivní proti manévrujícímu cíli. Dokonce si nemyslím, že bude účinná na 100km proti rychle se přibližujícímu cíli.

To v čem nesouhlasím je, že C5 a D mají stejný efektivní dostřel a NEZ… (U D je přímo uvedena i větší NEZ.) A to že se softwarem nedá zlepšit dostřel (už jen to jakým způsobem bude reagovat na změny polohy cíle)

Pokud raketa poletí přímo k cíli, poletí pomaleji, bude mít větší odpor a velké problémy s energií v závěrečné fázi letu a budou se ploužit jak ty říkáš.

Pokud poletí po balistické křivce, poletí v řidší atmosféře (28 000m), dosáhne daleko větší vzdálenosti a při sestupu bude mít dost energie pro zteč. Sice asi neudrží mach 4, ale zcela určitě se nebude ploužit k cíli.

Když k tomu přidáš kvalitní údaje o pozici cíle i rakety, dostatečně výkony řídící počítač, rozdíly mohou být dost velké, proti starším systémům.

První zážeh vytáhne AIM-120 vytáhne raketu na mach 4, ale tím to nekončí, má pak dost paliva, aby tu rychlost určitou dobu udržel kontrolovanými zážehy. V budoucnu pak nový motor ještě přidá možnost zážehu v závěrečné fázi letu. Podobně to myslím funguje i u většiny ostatních raket středního dosahu.

Mít větší raketu taky nutně neznamená mít větší dostřel a vlastnosti, vetší raketa má větší odpor i váhu a nenesou o moc víc paliva. Pro Rusy jsou navíc větší rakety nutnost (problém s miniaturizací), aby dotáhli výkony rakety velikosti AIM-120, tak potřebují větší a těžší. US zase má raketu v této velikosti kvůli nasazení na menších letadlech jako je F16.

ARH seekery mají dostat asi 10km, nedává žádný smysl, aby se aktivoval dřív jak bude raketa v této vzdálenosti od cíle, protože stejně nic neuvidí a jedné co to způsobí je ze dáš cíli čas reagovat. Je fine že si správně pamatuješ, že jsme to poprvé viděl v simulátoru na Steamu, ale od té doby jsem to viděl už asi na 50 místech. Ale pokud máš odkaz, že to není pravda, tak si to rád přečtu.

avatar
Shania Datum: 09.08.2015 Čas: 13:39

tady je reakce druhe strany k ef vs su

http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/indian-air-force-beats-raf-120-in-training-exercise--using-russiandesigned-jets-10444466.html

avatar
Luky Datum: 09.08.2015 Čas: 13:09

hele Lorongu, daj ti tam na "IT centále" za tyhle provokační kecy aspoň 15 hrubého?

avatar
logik Datum: 09.08.2015 Čas: 13:09

pajo: Dík za odkazy. Ale ten článek se mi zdá podivnej. Tvrdí tam, že to byl reálnej scénář, protože měli radary zapnutý na maximum, byť v cvičnym módu - a zároveň že šlo o střelbu na pár kilometrů - kde dosah radaru nemá smysl řešit.

Z toho co jsem si o tom přečet, tak se mi zdá, že to byly konkrétní scénáře více procvičující "pilotní skil" pilotů, než reálný soubojový situace, kde by si každej mohl zvolit taktiku vyhovující jeho letadlu.

avatar
pajo Datum: 09.08.2015 Čas: 12:40

Logik: Ohladom toho cvicenia bol tu nedavno clanok a pod nim som dal link na vysledok publikovany tu http://www.defencenews.in/defence-news-internal.aspx?id=4DOTwDM3HKE= a tu je novsi http://www.defencenews.in/defence-news-internal.aspx?id=7sshv6rmCS0=
Su-30MKI vyhrali nad EF 12-0 vo vsetkych scenaroch WVR (vratane scenara jedno Sucko proti dvom EF). Hlavnou vyhodou Suciek vraj boli manevrovatelnost vdaka thrust-vectored engines a Infrared Search and Track System.

avatar
logik Datum: 09.08.2015 Čas: 12:14

Jinak nejnovější zprávy se tváří jako plus pro Sučka proti Typhonům:
http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/377209-na-ruskych-suchojich-jsme-na-hlavu-porazili-britske-stihace-tvrdi-indove.html

Když jsme u těch letadel.

avatar
logik Datum: 09.08.2015 Čas: 12:10

Luky: a co takhle např. navádění rakety do cílového sektoru nikoli přímo, ale po balistické dráze (odborně se tomu říká lofted trajectory)? Tím se dá prodloužit dostřel či rychlost rakety v cílovém prostoru velmi výrazně. A přesně to je to, co dělá AMRAAM-D
http://forum.keypublishing.co.uk/printthread.php?t=86033

Jestli nevěříte, tak zkuste vzít pušku, střelit vodorovně a pak v úhlu 45° a jděte hledat kulky, která doletěla dál. Třeba než je najdete, tak princip pochopíte :-)

PS: Omlouvám se za sarkasmus - ale nedalo mi, když tu tak sebejistě tvrdíte, že něco nejde a ono jo.

avatar
Luky Datum: 09.08.2015 Čas: 11:46

vůbec nic novýho, nemusíte se opakovat

Je mi jasný, že si F22 klidně ten zásah cíle na 180km nafilmovala při průletu (kdyby vyšila druhou ránu na 30 mil, tak to bouchne dřív :)...tolik taky ke zmíněnýmu loftování, který si piloti u C-5 dělali citem sami
-------------------------
na větší vzdálenost má napadený mnohem víc času, protože rychlost rakety rapidně klesá...terminální fáze na delší vzdálenost je klidně většina času života střely...a v této fázi je ARH aktivní, tudíž lehce zjistitelná(k tomu pomalá). Za vzdálenostmi si stojím. C5 byla jinde než C4, protože dávala vyšší počáteční impulz. Tenkrát o tom referovali i naši piloti, že na cvičeních překvapili s novinkou...

Dávalo by smysl, aby pro F22/35 udělali upgrade střely, kdy by šel ARH radar v případě STEALTH útoku vypnout (datalink by toto umožňoval, stejně tak manuálni samodestrukci), případě pozdržet jeho aktivaci, ale o tom tu teď řeč nebyla..
--------
pokud si myslíte, že Dčko bude všechno kosit na 100km kvůli softwéru a zapadá vám to do nějaké té strategie ze STEAMU....co nadělám :)
-----------------
jinak ještě poznámka: není úplnou výhrou mít naplněný prostor ploužícími se ARH střelami...z pochopitelných důvodů

avatar
Shania Datum: 08.08.2015 Čas: 21:53

luky sice raketa nebude efektivni na max dostrel, ale rozhodne kazda z tech verzi bude mit jiny dosah.

tady je popis v cem je narust doletu:the AIM-120D has been in LRIP production for several years and it uses the same motor as the C5/7. It achieves better range primarily through an improved launch trajectory calculation and GPS based INS.

The C5 was better than the C4 due to a 5 inch longer motor, but it still flew a relatively straight path to the target.

The C7 improved on this by flying a more arching profile. But, because of it's 1-way datalink and internal INS (laser ring gyro IIRC) it had to be conservative in it's arch.

The 120D, originally called the C8, is now able to maximize it's arch due to a 2-way datalink and a very accurate GPS based INS.

dal ma raketa dost energie i na tyto vzdalenosti...

na vetsi vzdalenosti vic casu pres rwr neziskas, jedine vizualne nebo pres maws. dokonce nekdo udava, ze lze stelu navest v pasivnim rezimu az na cil.. nepotvrzeno.

arr