Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Datum přidání 04.04.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 59 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II pro americké námořnictvo (US Navy) a námořní pěchotu (US Marine Corps). Místo F-35C Boeing nabízí ne tak pokročilou, ale mnohem levnější stíhačku F/A-18 Advanced Super Hornet (ASH).

Foto: F/A-18 Advanced Super Hornet; větší foto / Boeing

 

Stealth

Program F-35 budí v USA stále vášně. Proti F-35 vystupuje nejen prezident Donald Trump, ale i část odborníků i vojenské veřejnosti.

 

Na webu neziskové organizace POGO (Project On Government Oversight) vyšel článek F-35 Continues to Stumble nemilosrdně tepající do programu F-35. Autor Dan Grazier označuje F-35 jako předražený letoun, který je neefektivní nejen jako stíhač, ale také jako letoun pro hloubkové údery AI (Air Interdiction) i pro poskytování blízké letecké podpory CAS (Close Air Support).


F-35 není primárně určen pro vybojování vzdušné nadvlády (jako např. F-22A Raptor), ale právě pro AI, CAS a pro umlčování protivzdušné obrany protivníka SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses).


Podle Graziera kvůli rozvoji moderních radiolokátorů se stealth letadla stávají čím dál více zranitelnější.

 

Připomeňme, že technologie stealth není určená proti přehledovým radiolokátorům dlouhého dosahu - ty pozici stealth letounu odhalí s přesností ± stovky metrů. Stealth “mate” především přesné střelecké a naváděcí radiolokátory kratšího dosahu.


Podle POGO ale Rusko a Čína zavádějí radiolokátory schopné na stealth letouny navést zbraně na čím dál větší vzdálenost. Dle Graziera stealth jednoduše neospravedlňuje vývoj drahého F-35. Podle zastánců stealth jsou ale podobné radiolokátory stále velké, těžké a energeticky náročné (není je možné zatím např. instalovat do letadel nebo dokonce samotných střel) a technologie stealth bude účinná ještě minimálně několik dekád.


POGO rovněž zmiňuje pasivní sledovací systémy, výslovně českou VEGA-NG, které dokáží na základě elektromagnetického vyřazování stealth letadla (radar, výškoměr, rádio, datalink, navigační systémy) určit přesně jeho polohu.


Samozřejmě je otázkou, zda vznik zmíněného článku nějakým způsobem “nemotivovala” firma Boeing. Avšak ať už je stealth F-35 účinná nebo nikoliv, v USA rostou tlaky na snížení počtu nakupovaných F-35, především námořní verze F-35C.

 

Video: F-35C Lightning II v akci. V čase 0:10 můžete vidět opravdu trapný a v USA medializovaný problém  - při prudké akceleraci pilotovi F-35C nadskočí průhledový displej přilby HMDS, jejíž cena dosahuje 400 000 dolarů. Pilot si displej musí po startu opět sklopit. Problém je samozřejmě řešitelný, ale mediální pověsti F-35 rozhodně nepřidává. / YouTube 

 

Boeing bojuje za F/A-18 Advanced Super Hornet

Boeing začal mezi americkými vojenskými a politickými špičkami šířit tištěnou jednostránkovou “bílou knihu” propagující nákup F/A-18 ASH. Hlavním argumentem jsou finanční úspory.

 

“Americké námořnictvo plánuje mít v roce 2028 letecké křídlo letadlové lodě složené ze 3 letek F/A-18 Super Hornet a jedné letky F-35C, v roce 2033 dvě letky F/A-18 Super Hornet a dvě letky F-35C. To vytváří značné mezery ve schopnostech proti novým hrozbám a podle současného plánu nákupů ponechává námořnictvo se značně deficitním inventářem bojové techniky,” stojí podle Defense One v bíle knize.

 

“Nákup dalších F-35C se nejen neřeší problém s mezerou ve schopnostech, ale jde také o drahé řešení. Nákup dalších letek F/A-18XT Advanced Super Hornet (F/A-18XT je další označení pro F/A-18 ASH - pozn. red.) dá leteckému křídlu letadlové lodě výrazný náskok před budoucími protivníky a jde také o cenově dostupné řešení pro řešení výzev s inventářem bojové techniky,” cituje Defense One bílou knihu.

 

Stíhačky F/A-18 ASH stojí údajně o 8 miliard dolarů méně než stejný počet F-35C. Roční úspory za provoz a údržbu F/A-18 ASH údajně dosahují více než 1,4 miliardy dolarů (za 20 let 30 miliard dolarů). Není však známa metodika výpočtu výše uvedených úspor.


Video: F/A-18 ASH poprvé vzlétl v roce 2013. / YouTube

 

Boj o pracovní místa

F/A-18 ASH může mít proti F-35C šanci i z jiného důvodu, než ceny - pro Trumpa je klíčové udržení pracovních míst v USA

 

Podle webu Global Security se na výrobě F/A-18 podílí 60 000 lidí ve 44 amerických státech. Pro udržení výrobní linky je přitom nutno vyrábět minimálně dvě F/A-18 měsíčně.

 

V současné době linka v Saint Louis, Missouri vyrábí F/A-18 Super Hornet a EA-18G Growler (verze pro elektronický boj) pro americké námořnictvo a australské letectvo. Američané i Australané objednali další F/A-18 a EA-18G právě z důvodu opoždění dodávek F-35C, resp. F-35A v případě Austrálie.

 

Linka v Saint Louis při stávájících objednávkách poběží do poloviny roku 2018. Rýsují se ale další prodeje F/A-18 do Kanady a Kuvajtu. 

 

Menší počet objednávek F-35C se přitom nemusí dotknout zaměstnanosti ani v Lockheedu. Při současném tempu výroby Lockheed dodá poslední F-35 až v roce 2037. Menší počet objednávek F-35C (nyní poptávano 340 F-35C) umožní rychleji vyrábět verze F-35A a F-35B pro americké letectvo i pro zahraniční zákazníky.

 

Foto: Hlavní vylepšení F/A-18 ASH / Boeing

  

F/A-18 Advanced Super Hornet

F/A-18 ASH lze rychle rozpoznat díky konformním palivovým nádržím CFT (Conformal Fuel Tanks) a stealth zbraňovému pouzdru EWP (Enclosed Weapons Pod).

 

CFT (2×800 l) jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Nádrže prodlužují bojový rádius F/A-18 ASH o 480 km.

 

EWP pojme munici vzduch-vzduch i vzduch-země (max 1180 kg) - např. dvě střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM nebo dvě pumy vzduch-země Paveway. F/A-18 ASH s EWP vykazuje o 50 % nižší čelní radiolokační odraz (RCS) než Super Hornet se zbraněmi umístěnými pod křídly.

 

V případě zájmu lze F/A-18 ASH osadit infračerveným senzorem IRIST (Infrared Search and Track). Pasivní senzor IRST detekuje tepelné stopy vzdušných objektů desítky kilometrů daleko.  

 

General Electrics nabízí pro F/A-18 ASH vylepšené motory F414-GE-400 s menší spotřebou paliva (- 3%) a větším výkonem (+ 15-20 %).


Další vybavení, především avionika, elektronika, senzory a zbraňové systémy, jsou závislé na přáních zákazníka.

 

Zdroj: POGODefense One

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 08.04.2017 Čas: 10:07

tak jestli je F-35 lepší s AG a F-16 s AA, jen to potvrzuje hlavní určení toho stroje...

avatar
jj284b Datum: 07.04.2017 Čas: 16:24

Shania: v linku sa spomina F16 s palivovou nadrzou na centralnom zavesniku ktoru F35 prekona v acceleracii, takze moj koment o tom ze F35 s 2x AMRAAM, 2x JDAM proti F16 s tou istou vyzbrojou a palivom s prehladom porazi sa zaklada na pravde..

co sa tyka nadzvukovej rychlosti, pilot vravel ze na mil power to nie je mozne bez aspon 1-2 stupnoveho klesania.. co znova neznamena ze to nejde.

Iny clanok spominal mach 1.2 a 150nm let bez AFB (afterburner), samozrejme, nikde sa nespominalo to ze sa na mach 1.2 dostala F35 bez AFB.. skor je pravdepodobne ze pilot tu rychlost dosiahol s miernym vyuzitim AFB, a potom uz len udrzoval rychlost. este aj F22 zvycajne pouzije kratkodobo AFB na dosiahnutie nadzvukovej rychlosti namiesto toho aby to natahovali cez mil power.. F22 zvycajne nelieta supercruise, ale setri palivo, a na supercruise prejde len ked je to treba, co znamena ze v takom pripade skratka chcu accelerovat co najskor.

raziel87: s tebou fakt nema zmysel nieco riesit.. pojedol si vsetku mudrost sveta, tak dobru chut

avatar
raziel87 Datum: 07.04.2017 Čas: 10:15

2 Shania

ano, s odstupem let to tak Shanio vidím a klidně se mi za to směj. Myslím, že si sám dávno vytušil, že nejsem žádnej "rusofil" a ač máš objektivní důvod na mě koukat skrz prsty (protože jsem k tobě byl v minulosti často až neslušně hrubý v diskuzích ohledně F-35, právě za věčně postování F16.net) v jádru víš, že v 90% tebou napsaného jsem s tebou ve shodě.

A proč nemám rád F16.net si ve své podstatě sám naznačil - ani ty nemáš jistotu, že ti "vyfiltrovaní" uživatelé píšou korektně. Ať se ti to líbí nebo ne, internet vždy sloužil jako nejpohodlnější médium pro šíření účelových informací. Sputniku se smějete (mimochodem i tam, s použitím tvé logiky, najdeš dost uživatelů, proti jejichž textu nelze říct ani popel - ano a je tam bohužel spoustu kravin, v jádru je Sputnik ještě větší nástroj propagandy) ale brát F16.net jako bernou minci se už mnohokrát nevyplatilo - to je vše co k tomu chci říct.

2 jj284b
možná jsem pro tebe troll, ale na rozdíl od tebe nepíšu v diskuzích ty nejednodušeji vyhledatelné informace a NÁZOR NEJŠIRŠÍ VĚTŠINY - stádo je vždy nejvíc manipulovatelné - cokoli tu napíšeš, vždy se jedná o tu nejlacinější omáčku, která se interpretuje na těch nejprovařenějších fórech a právě proto tvoje a Logikovi posty čtu s takovou nechutí - oficiální žvásty vydáváte za osobitá moudra

avatar
Shania Datum: 06.04.2017 Čas: 19:27

jj284b: EF, F-15, PAK FA budou v transonické oblasti s AA vyzbrojí akcelerovat rychleji.

F-35A se max s AA vyzbrojí držet poblíž. Ale jakmile začne jít o těžší výzbroj a delší dolet, tak F-35 získává navrch.

Aktuálně F-35A bez AB nepřekročí rychlost zvuku http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=55&t=52955

---

raziel: západní sputnik:D je to veřejné forum... takže jako jinde to vyžaduje odfiltrovat některé uživatele. Vyžadujte to tedy vědět kdo píše k věci a kdo ne... Dál tam najdeš téměř každý článek, veřejně dostupný dokument co kdy o F-35 vyšel. Takže co se týká F-16, F-22, F-35 tak není lepší místo kde k nim hledat informace.

A co se týká literatury, tak bych se moc divil, kdyby něco o F-35 v nejbližší době vyšlo a ještě to napsal někdo, kdo vůbec ví o čem mluví...

avatar
jj284b Datum: 06.04.2017 Čas: 17:26

raziel87: naozaj? a mas nejake dokazy alebo ako vzdy varis z vody no odomna pozadujes utajovane info? k zvysku je skoda sa co len vyjadrovat... nema zmysel krmit trola

avatar
raziel87 Datum: 06.04.2017 Čas: 16:24

2 jj284b

:-D co je to za módu pořád postovat západní sputnik? to tě naučil Shania?
co takhle odkaz na nějakou časově aktuální knihu, co si přečetl hm? asi těžko viď, když hltáš jen internet. Zapojit selskej rozum po tobě asi nemá smysl chtít, protože
to bys pak nemohl napsat takovou hovadinu, kterou si napsal - F-15 v AA konfiguraci, EFT, SU-27-35 zrychlují při transonické rychlosti rychleji než F-35.....ale prosím ještě o 10 odkazů z F16.net.....ty vole......většina z nás tam přestala lézt před 6 lety + a místní bambálové z toho teď čerpají jak ze studnice vědomostí - snad jednou prozřeješ.

avatar
jj284b Datum: 06.04.2017 Čas: 14:49

raziel: na F-16.net len nedavno uverejnili slova jedneho pilota F35, ktory tvrdil ze s F35 dosiahol nadzvukovu rychlost bez pouzitia pridavneho spalovania..

navesaj na F16 palivove nadrze (aby mala rovnaky dolet ako F35) podves dva 1000lb JDAM,2x AMRAAM a k F35 sa ani nepriblizis..

a co sa tyka ASH, jeden maly deail zatial unika.. ziaden ASH este nie je ani postaveny.. nikto netusi kolko bude projekt stat, kedy ho budu schopni dodat.. kludne sa moze stat, ze to nebude skor ako nabehne plna produkcia pre F35.. este aj Boeing (skryto) ustupuje, ked len nedavno ponukol Block III Super Hornet, ktory ma len vynovenu elektroniku, aby bol schopny lepsej spoluprace s F35, no ziadne "goodies" ktore spajali s ASH.. a tiez ziadne nove motory...

avatar
Luky Datum: 06.04.2017 Čas: 11:22

netvrdili nám furt, že je F-35 supercruise? Mám pocit, že to tak léta uvádělo.

avatar
raziel87 Datum: 06.04.2017 Čas: 11:10

2 jj284b

opravdu?......ale no tak :)

avatar
jj284b Datum: 05.04.2017 Čas: 18:17

Shania: tak pri transonickej acceleracii nie je co porovnavat.. F35 s interne nesenou vyzbrojou bude accelerovat lepsie ako hociaky 4gen s podvesenymi zbranami...

avatar
logik Datum: 05.04.2017 Čas: 16:42

Jojo - ale myslím, že to může bejt důvod, proč se dneska o unloadingu tak mluví - protože s tím, jak se daří optimalizovat aerodynamiku letadel pro vyšší AoA, tak se může vyplatit nahradit část vztlaku "od plochy" za vztkak "od AoA" s tím, že se ho (a s ním spojeného odporeu) jde v případě potřeby s výhodou unloadingem zbavit.

A tedy že unloading může mít u nových konstrukcí větší význam, než dříve. Ale to je jen hypotéza - to by chtělo vidět aerodynamický modely a CFD jednotlivejch strojů, jestli tomu opravdu tak je.

avatar
Shania Datum: 05.04.2017 Čas: 16:04

logik: přesně tak, ale opět nelze srovnávat dva rozdílné stroje. Jiný stroj z menším W/L může akcelerovat podstatně pomaleji než ten z vyšším, kvůli jeho aerodynamické koncepci, podvěsům atd.

A často to nelze použít ani u stejného typu.

Např. F-35A 100% paliva, čistá vs F-35A 30% paliva, se 4 externími podvěsy, váha bude menší než u prvního stroje. Druhá tedy bude mít menší W/L, ale přesto bude akcelerovat pomaleji díky většímu odporu.

Tam kde bude výsledek jasný je pouze v interní konfiguraci, kde rozdíl vahy a tím i jiný W/L bude mít vliv na akceleraci.

avatar
logik Datum: 05.04.2017 Čas: 14:18

Shania - ad unloading: jestli to chápu dobře, tak to, že se stroj zbaví váhy, tak to defakto znamená, že nepotřebuje od křídla lift a tedy ho může nastavit do úhlu náběhu s minimálním odporem. Tedy primární důvod unloading IMHO je právě zbavení se odporu, zbavení se gravitační tíhy je jen prostředek.
Gravitační tíha by sama nijak akceleraci neměla nezhoršovat (hmotnost ano, ale o tu unloadingem nepřijdu) - takže samotný efekt "zbavení se váhy" by neměl mít na akceleraci vliv.

Efekt unloadingu se tedy myslím bude lišit dle wingloadingu (či přesněji dle plochy generující vztlak):
neboť letadlo s menším wingloadingem pro udržení výšky potřebuje menší úhel náběhu, letadlo s větším wingloadingem úhel náběhu větší. Ale naopak s menším WL mám menší odpor způsobený třením, průmětem letadla (čistý "odpor draku") a rázové vlně.

Pokud tedy budu mít letadla s podobným odporem a váhou, ale jedno s větším WL, tak mu unloading pomůže více, unloading odstraní odpor daný náběhem, ale nevymaže ty ostatní faktory, a tedy letadlu s větším WL poklesne odpor více než letadlu s menším WL.

avatar
Shania Datum: 05.04.2017 Čas: 10:47

jj284b: to je ale ohledně subsonické akcelerace a bavíme se teď o transonické.

avatar
Shania Datum: 05.04.2017 Čas: 10:46

Wingloading

Nejsme jediní, kdo to neustále řeší, takž doporučuji všem zúčastněným stranám v naší debatě k prostudovaní prvního komentáře zde, pro vyjasnění toho co to přesně znamená.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=38&t=52948

----------------------------------

Unloading
https://www.flightsimbooks.com/jfs/page13.php

V podstatě je to klesání mezi 2-10stupni, ano sníží se uhel náběhu a tím i odpor, ale taky se tím, že stroj blíží / přejde do stavu beztíže kompletně smaže váha, takže z toho benefitu jí všechny stroje bez ohledu na zatížení křídla. Viz doby akcelerace níže.

--------------------------

Transsonická akcelerace, pro porovnání s ostatními stroji (odhadované akcelerace F-35 a F-22 nebudou správně, viz KPP data dole...).

http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=224589&d=1380839905

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=55&t=21808&start=1650

Su-27 je zde s 4 AAM, 50% paliva, předpokládám, že ostatní jsou také se 4AAM a 50-100% paliva.

Zde je porovnaní F-16C s FA-18C, čisté konfigurace (akcelerace, stoupaní, vydrž zatáčení atd…), v optimální výšce mají při zapnutém AB palivo na 16 resp 14,5min, u země je to 5 respektive 8min.

https://www.youtube.com/watch?v=B8CAQ2HQQiw&index=1&list=PLUbDaIsrMoIoeY8eOOe0xxdfU-9ywTL6O&t=3745s

Takže je krásně vidět, že i v AA konfiguraci akcelerovat přes MACH 1,2 stojí všechny stroje dost paliva a nedokáží vydržet v nadzvukovém režimu moc dlouho. A nedivil bych se, kdyby všichni do jednoho používali unloading pro výrazné zkrácení doby akcelerace.

http://3.bp.blogspot.com/-rdIVLmSiwsk/VPKuHOZ7l0I/AAAAAAAADII/QHAdlHqPpT8/s800/Unload-and-or-Dive.jpg

Jediná známá data k F-35 jsou níže, s 50-60% paliva 2AAM a 2x2k bombami (F-35B s 2x 1k)

Model Original KPP Time (secs) Exceeded by (secs) New KPP Time (secs)
F-35A 55 8 63
F-35B 65 16 81
F-35C 65 43 (minimum) 118

S 4AAM je akcelerace Mach 0,8 -1,2 +/-50s
http://elementsofpower.blogspot.cz/2015/04/f-35-transonic-acceleration-vs-f-16.html

----------------------

Supercruise/Dash
Víme že F-35A neumí supercruise, software limituje stroj bez AB těsně před mach 1 (F-35 cestovní rychlost má byt Mach 0,9). Ale dokáže letět v rámci bojového profilu (pokud se nepletu) 600nm s 2x AAM a 2x 2k bombami 150nm na rychlosti mach 1,2 s občasným zapnutím AB (v té době bude mít stroj mezi 60-40% paliva). Profil počítaný s motorem na konci životnosti s 5% zvýšenou spotřebou a 2% sníženým tahem.
A max rychlost mach 1,6 není limitovaná tahem motoru.

Vzhledem k tomu že i ostatní stroje v konfiguraci kde jsou schopné supercruise budou chtít akcelerovat přes transsonickou oblast co nejrychleji, takže buď použijí unloading, AB a nebo kombinaci a tohle platí i po F-22.

arr