Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

FED ukazuje budoucnost vojenských vozidel

Datum přidání 18.01.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Mezi 4. a 5. lednem proběhla tradiční soutěž americké armády Army All-American Bowl v americkém fotbale, kde se měli šanci předvést největší talenti z vysokých škol. Armáda využila toto klání k představení nejmodernějších technologií a inovací v automobilové technice. Na ploše Army Strong Zone, vedle fotbalového stadionu Alamodome, si návštěvníci mohli prohlédnout demonstrátor FED prošpikovaný nejmodernější automobilovou technikou.

FED Alpha

Foto: Vozidlo FED Alpha vedle stadionu Alamodome  - 4.leden 2013 / army.mil

 

Armádní výzkumné centrum pro tankovou a automobilovou techniku TARDEC v současné době vyvíjí dva demonstrátory, kde testuje nadějné technologie pro budoucí vojenské automobily. Stroje se jmenují FED Alpha a FED Bravo, z níž první byl k vidění vedle stadionu Alamodome. Zkratka FED pak značí „palivově efektivní demonstrátor“ (Fuel Efficient Demonstrator).

 

FED Alpha a FED Bravo je soukromou iniciativou centra TARDEC. Cílem není konstrukce nového vozidla, ale vyzkoušení nových progresivních automobilových technologií. „Tyto technologie mohou být použity na stávajících nebo budoucích platformách a pomoct jim tak snížit spotřebu paliva,“ říká Rachel Agusti, projektový manažer projektu. Podle něj vozidla FED dosahují až o 70 % menší spotřebu paliva než obdobná vozidla.

Cena paliva v Afghánistánu, po započtení všech nákladů, dosahuje 2 000 Kč/litr

 

Jaké moderní technologie a inovace na vozidlech FED najdeme? Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem - výsledkem je menší ztráta energie a tak i nižší spotřeba paliva.

 

K pohonu vozidla slouží vylepšený čtyřválcový přeplňovaný diesel Cummins ISB o objemu 4,5 litrů, optimalizovaný pro spalování leteckého paliva JP-8. Maximální výkon motoru je 150 kW (200 koňských sil).

 

FED TARDECFoto: Informatika nejdůležitějších technologií a inovací použitých ve vozidle FED – klikni pro větší obrázek / TARDEC


Důležitá je bezpečnost posádky. Tu zajišťuje pancéřováná samonosná karosérie s pancéřovými pláty proti výbuchům min a IED.  Karosérii vyrobila Firma Alcoa Defense a díky použití hliníkových a uhlíkových slitin je velmi lehká, což se opět promítá do spotřeby paliva.

 

Dalším místem, kde se ztrácí energie, je převodovka s ozubenými koly. Povrch zubů ozubených kol byl proto „vibračně vyleštěn“ pomocí speciální metody Isotropic Superfinish (ISF) od firmy REM. Výsledkem je dokonalý kontakt mezi zuby a tak i nižší tření, což znamená větší životnost ozubených kol, menší vibrace, hladší řazení a menší spotřebu energie.

 

Vychytávkou je také plynový pedál se zpětnou vazbou. Pokud řidič sešlápne pedál příliš prudce nebo silně, pedál sám najde optimální polohu pro nejefektivnější poměr mezi spotřebou paliva a výkonem. Zařízení se jmenuje „Accelerator Force Feedback Pedal“ a vyvinula ho firma Continental Teves.

 

Je zajímavé zjistit, že přední vojenské výzkumné centrum, jako je TARDEC, stále sází na spalovací motory a ne na elektromotory. Ač je elektrický pohon jasnou budoucností všech vozidel, vypadá to, že technologie není stále zralá pro použití v bojových podmínkách. Spalovací motory tak ještě minimálně 20 let budou hrát ve vojenských vozidlech hlavní roli.

 Zdroj: DefenceTalk, TARDEC


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ja Datum: 20.01.2013 Čas: 22:27

ta spetná vazba na pedalu je moc užitočná vec hlavne vtedy ked ide to tuheho

avatar
palo Datum: 20.01.2013 Čas: 07:50

nizkoodporove pneumatiky sa pouzivaju uz aj v beznych ECO autach, ale tiez maju zhorsenu prilnavost. ja by som si to na auto veru nedal

avatar
Sunakashi Datum: 19.01.2013 Čas: 16:01

JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod.

schvalne mrknete na vizi pneu budoucnosti od HANKOOKU

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7Zu7GVfx6Ng

avatar
Ultramarinus Datum: 19.01.2013 Čas: 14:53

Ač jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" zahlédno už v době, kdy byl koncept jen v jejich hlavách, nebo potom na "kreslících prknech".

Prostě nevěřím, že my řízci z čech (někteří z nás, jako třeba JÁ - nevzdělaní ve strojírenství natolik, aby ze dvou řádků textu dokázali přesně odvodit funkci naprosto nového zařízení) - bychom si všimli něčeho, co by bylo něják objevné. Takže jsou dvě možnosti.

- Buď prokluz nehrozí (nebo se nekoná v takové míře, aby snižoval výkon v zásadnějším měřítku),

- Nebo to věděli a prostě to do demonstrátoru šoupli, aby si vyzkoušeli, jestli to jde vyrobit, protože demonstrátor nikdy do boje nevyjede (tj i kdyby NEJEZDIL, zas tolik by to nevadilo).

avatar
prometheus.x Datum: 19.01.2013 Čas: 13:27

RE: Matěj
ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek které mají šetřit palivo ano sníží spotřebu ale za trest máte nižší přilnavost jelikož se to vědšicnou řeší tvrdší směsí pneumatiky

avatar
Matěj Datum: 18.01.2013 Čas: 18:52

To o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak žádoucí co největší.

avatar
Voodoo Datum: 18.01.2013 Čas: 17:42

Wrunx: vzhledem k tomu, že se jedná o demonstrátor nových technologií a sériově se nebude vyrábět, tak se uchytí těžko...

avatar
Wrunx Datum: 18.01.2013 Čas: 15:45

Z mého laického pohledu tohle auto vůbec není dobrá volba. Ale třeba se mýlím, uvidíme jak se uchytí.

avatar
Stranger Datum: 18.01.2013 Čas: 14:25

Hotový carmageddon

avatar
Jarda P. Datum: 18.01.2013 Čas: 13:33

To pak bude furt klouzat, když bude minimální tření mezi kolem a povrchem. :)

avatar
Maximus Datum: 18.01.2013 Čas: 12:39

"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....

avatar
Maximus Datum: 18.01.2013 Čas: 12:37

"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....

arr