TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

FED ukazuje budoucnost vojenských vozidel

Datum přidání 18.01.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Mezi 4. a 5. lednem proběhla tradiční soutěž americké armády Army All-American Bowl v americkém fotbale, kde se měli šanci předvést největší talenti z vysokých škol. Armáda využila toto klání k představení nejmodernějších technologií a inovací v automobilové technice. Na ploše Army Strong Zone, vedle fotbalového stadionu Alamodome, si návštěvníci mohli prohlédnout demonstrátor FED prošpikovaný nejmodernější automobilovou technikou.

FED Alpha

Foto: Vozidlo FED Alpha vedle stadionu Alamodome  - 4.leden 2013 / army.mil

 

Armádní výzkumné centrum pro tankovou a automobilovou techniku TARDEC v současné době vyvíjí dva demonstrátory, kde testuje nadějné technologie pro budoucí vojenské automobily. Stroje se jmenují FED Alpha a FED Bravo, z níž první byl k vidění vedle stadionu Alamodome. Zkratka FED pak značí „palivově efektivní demonstrátor“ (Fuel Efficient Demonstrator).

 

FED Alpha a FED Bravo je soukromou iniciativou centra TARDEC. Cílem není konstrukce nového vozidla, ale vyzkoušení nových progresivních automobilových technologií. „Tyto technologie mohou být použity na stávajících nebo budoucích platformách a pomoct jim tak snížit spotřebu paliva,“ říká Rachel Agusti, projektový manažer projektu. Podle něj vozidla FED dosahují až o 70 % menší spotřebu paliva než obdobná vozidla.

Cena paliva v Afghánistánu, po započtení všech nákladů, dosahuje 2 000 Kč/litr

 

Jaké moderní technologie a inovace na vozidlech FED najdeme? Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem - výsledkem je menší ztráta energie a tak i nižší spotřeba paliva.

 

K pohonu vozidla slouží vylepšený čtyřválcový přeplňovaný diesel Cummins ISB o objemu 4,5 litrů, optimalizovaný pro spalování leteckého paliva JP-8. Maximální výkon motoru je 150 kW (200 koňských sil).

 

FED TARDECFoto: Informatika nejdůležitějších technologií a inovací použitých ve vozidle FED – klikni pro větší obrázek / TARDEC


Důležitá je bezpečnost posádky. Tu zajišťuje pancéřováná samonosná karosérie s pancéřovými pláty proti výbuchům min a IED.  Karosérii vyrobila Firma Alcoa Defense a díky použití hliníkových a uhlíkových slitin je velmi lehká, což se opět promítá do spotřeby paliva.

 

Dalším místem, kde se ztrácí energie, je převodovka s ozubenými koly. Povrch zubů ozubených kol byl proto „vibračně vyleštěn“ pomocí speciální metody Isotropic Superfinish (ISF) od firmy REM. Výsledkem je dokonalý kontakt mezi zuby a tak i nižší tření, což znamená větší životnost ozubených kol, menší vibrace, hladší řazení a menší spotřebu energie.

 

Vychytávkou je také plynový pedál se zpětnou vazbou. Pokud řidič sešlápne pedál příliš prudce nebo silně, pedál sám najde optimální polohu pro nejefektivnější poměr mezi spotřebou paliva a výkonem. Zařízení se jmenuje „Accelerator Force Feedback Pedal“ a vyvinula ho firma Continental Teves.

 

Je zajímavé zjistit, že přední vojenské výzkumné centrum, jako je TARDEC, stále sází na spalovací motory a ne na elektromotory. Ač je elektrický pohon jasnou budoucností všech vozidel, vypadá to, že technologie není stále zralá pro použití v bojových podmínkách. Spalovací motory tak ještě minimálně 20 let budou hrát ve vojenských vozidlech hlavní roli.

 Zdroj: DefenceTalk, TARDEC


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ja Datum: 20.01.2013 Čas: 22:27

ta spetná vazba na pedalu je moc užitočná vec hlavne vtedy ked ide to tuheho

avatar
palo Datum: 20.01.2013 Čas: 07:50

nizkoodporove pneumatiky sa pouzivaju uz aj v beznych ECO autach, ale tiez maju zhorsenu prilnavost. ja by som si to na auto veru nedal

avatar
Sunakashi Datum: 19.01.2013 Čas: 16:01

JJ Matej to rekl dobre!! kcemu by ta snaha potom vedla ze? jak rekl Ultramarunus... tam pujde zdrejme o tvar pneu,vzorek,slozeni smesi a pod.

schvalne mrknete na vizi pneu budoucnosti od HANKOOKU

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7Zu7GVfx6Ng

avatar
Ultramarinus Datum: 19.01.2013 Čas: 14:53

Ač jde o novou a nejspíš nevyzkoušenou technologii, tak něják si celkem myslím, že několik specializovaných vědeckých týmů, které na tom pracovalo, pravděpodobně hrozbu "prokluzu" zahlédno už v době, kdy byl koncept jen v jejich hlavách, nebo potom na "kreslících prknech".

Prostě nevěřím, že my řízci z čech (někteří z nás, jako třeba JÁ - nevzdělaní ve strojírenství natolik, aby ze dvou řádků textu dokázali přesně odvodit funkci naprosto nového zařízení) - bychom si všimli něčeho, co by bylo něják objevné. Takže jsou dvě možnosti.

- Buď prokluz nehrozí (nebo se nekoná v takové míře, aby snižoval výkon v zásadnějším měřítku),

- Nebo to věděli a prostě to do demonstrátoru šoupli, aby si vyzkoušeli, jestli to jde vyrobit, protože demonstrátor nikdy do boje nevyjede (tj i kdyby NEJEZDIL, zas tolik by to nevadilo).

avatar
prometheus.x Datum: 19.01.2013 Čas: 13:27

RE: Matěj
ano to je krásné ale pokud snížíte valiví odpor tak zmenšíte tím pádem stičnou plochu tím pádem se zmenší tření i mezi kolem a vozovkou stejně jako to je u mišelinek které mají šetřit palivo ano sníží spotřebu ale za trest máte nižší přilnavost jelikož se to vědšicnou řeší tvrdší směsí pneumatiky

avatar
Matěj Datum: 18.01.2013 Čas: 18:52

To o pneumatikách je ztraceno v překladu. Mají na mysli snížení valivého odporu (tření) způsobeného deformací kruhového tvaru pneumatiky. Tření mezi kolem a vozovkou je naopak žádoucí co největší.

avatar
Voodoo Datum: 18.01.2013 Čas: 17:42

Wrunx: vzhledem k tomu, že se jedná o demonstrátor nových technologií a sériově se nebude vyrábět, tak se uchytí těžko...

avatar
Wrunx Datum: 18.01.2013 Čas: 15:45

Z mého laického pohledu tohle auto vůbec není dobrá volba. Ale třeba se mýlím, uvidíme jak se uchytí.

avatar
Stranger Datum: 18.01.2013 Čas: 14:25

Hotový carmageddon

avatar
Jarda P. Datum: 18.01.2013 Čas: 13:33

To pak bude furt klouzat, když bude minimální tření mezi kolem a povrchem. :)

avatar
Maximus Datum: 18.01.2013 Čas: 12:39

"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....

avatar
Maximus Datum: 18.01.2013 Čas: 12:37

"Jde například o speciální pneumatiky firmy Goodyear s nízkým valivým odporem, který minimalizuje tření mezi kolem a povrchem"

cili bude to klouzat jak svina...to sou ale strasny PR kecy....

arr