TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

FGFA: Indové se obávají o svou stíhačku 5. generace

Datum přidání 21.10.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Od roku 2010 spolupracuje Indie s Ruskem na vývoji stíhačky 5. generace s označením Suchoj / HAL FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Základ nového stroje má tvořit ruský stíhač T-50. Ačkoli si Rusko s Indií rozdělily náklady na vývoj rovnoměrně, podíl indických dílů v letadle činí pouhých 15 %. A takový stav se Indii samozřejmě nelíbí.

Suchoj T-50

Foto: Suchoj T-50, ilustrační foto / Suchoj

 

V roce 2010 podepsala ruská firma Suchoj dohodu o spolupráci na nové stíhačce FGFA s indickou firmou HAL s tím, že každá zainteresovaná země investuje šest miliard dolarů do vývoje nového letounu.

 

Přestože se úvahy o počtu objednaných strojů rozcházejí, Indie i Rusko plánují odebrat 250 stíhaček FGFA. Při předpokládané ceně 100 milionů dolarů za letoun tak každá země zaplatí za program 25 miliard dolarů navíc. Ve světě se prý má posléze vyskytovat 500 až 600 letadel kategorie FGFA.

 

Indie vynaloží na zmiňovaný program v následujících deseti letech na 31 miliard dolarů. V současné době se však indický průmysl podílí na vývoji a výzkumu pouze 15 %. Indové podobný stav nelibě nesou, protože jedním z cílů FGFA měl být také rozvoj domácího vojenského a leteckého průmyslu (podobná situace panuje i v Brazílii).

 

"Nabízí se nám velká příležitost v programu FGFA," říká letecký maršál S. Sukumar, zástupce velitele indického vojenského letectva. Nicméně dále uvádí: "…v tomto okamžiku není situace příliš nakloněna ve prospěch indického rozvoje. Své obavy jsme vyjádřili prostřednictvím vlády. Více by se měl při vývoji FGFA využívat domácí potenciál. ..."

 

Nyní Rusko a Indie diskutují o finální podobě letounu i dalším postupu ve vývoji a výzkumu. Indický ministr obrany A. K. Antony bude diskutovat o větším zastoupení Indie v programu FGFA během své listopadové návštěvy Moskvy. Pracovník indického ministerstva obrany sdělil magazínu Aviation Weeks, že kromě nákladů souvisejících s projektem FGFA ministr očekává, že se opět prodiskutuje podíl účasti Indie, neboť to má zásadní dopad na schopnost země vyvinout podobné vyspělé letadlo.

 

FGFA se od T-50 liší především možností použít indické nebo cizí zbraňové systémy, tzn. třeba též americké výroby. "Modernizováno" bude rovněž 30 % draku letounu T-50, v konstrukci se například více uplatní kompozitní materiály indické výroby.

 

V současné době má program FGFA již několikaleté zpoždění. Podle optimistické varianty by měl vzlétnout prototyp roku 2015. Do výzbroje pak Rusko a Indie začnou stíhačky zařazovat v roce 2019.

 

Zdroj: Aviation Week



Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
lorgarius Datum: 25.10.2013 Čas: 13:13

Rovnako si myslim, ze indovia nemaju prilis na vyber, na rozdiel od nas a nasej predstavy, ze v pripade problemov nas budu z kase tahat spojenci/Americania/ India susedi s dvoma nie prave priatelsky naladenymi krajinami Pakistan a Cina. F-35 ma k dokonceniu este daleko a jeho cena je pre indov momentalne privisoka. Vyvijat lietadlo na vlastnun past, no to by mohlo dopadnut ako nekonecny pribeh Arjunu. K prehodnoteniu a uprave podielov na vyrobe FGFA este moze dojst chce to len rokovat.

avatar
David Datum: 22.10.2013 Čas: 09:59

Maličko Indy nechápu. Podle mne Indie nemá na výběr. Stíhací letouny 5-té generace brzy bude mít k dispozici Čína a jistě i Pákistán, patrně i další země regionu. Indové sice nakoupili velké množství Su-30 včetně těch nejmodernějších verzí, brzy ale svými výkony již postačovat nebudou. Navíc ten program je v tak pokročilém stádiu, že jakákoliv změna by byla hodně problematická.
K F-22 a F-35 - F-22 je skutečně nejpokročilejší letoun (neříkám že nejlepší, když navíc je těžké stanovit nějaká kritéria, podle kterých by se to mělo hodnotit). F-35 se mu možná vzdáleně podobá, výkony a technologiemi se s ním nemůže měřit - ostatně proto bylo zvažováno, že program F-35 se stopne a budou nakoupeny F-16 nejmodernějších verzí, které jsou srovnatelné. To, že bylo rozhodnuto v neprospěch F-22 (jichž bylo nakoupeno jen 187 místo původně plánovaných 339, resp. 750), bylo dáno spíš politickým rozhodnutím.

avatar
kubo4747 Datum: 21.10.2013 Čas: 21:36

Pretože F-22 bola vytvorená výhradne pre obranu USA... aj tak sú moc naivný a myslia si, že je to the best aircrat on the world, pričom aj taký Mig alebo Tajfun by si s ňou vedel dať rady...

avatar
Jakub Mareš Datum: 21.10.2013 Čas: 20:41

Jen nechápu, proč se američané tak brání prodat F-22 a u F-35 prodej neni problém. Jakej maj k tomu důvod?

avatar
shal Datum: 21.10.2013 Čas: 17:45

stetula: To si nemyslím. Indové neměli moc možností, tak museli přistoupit na nevýhodnost smlouvy. Cílem projektu není jenom vyzbrojení svých vojsk, ale hlavně získat KnowHow. TO má tu největší cenu. USA se se svou F22 nedělí.

avatar
stetula Datum: 21.10.2013 Čas: 15:20

nechápu jak na to indové mohli přistoupit program za 31 mld náklady 6 mld a zpátky do jejich průmyslu cca 4,7 mld , bud jsou ti rusové tak dobří vyjednávači nebo indové takoví blbci :)

no i když ještě nedosahují takových kvalit jako naši armádní zásobovači :)

arr