TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Francie modernizuje tanky Leclerc

Datum přidání 15.03.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 29 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francie v rámci ambiciozního programu Scorpion pozemních sil modernizuje tanky Leclerc. Od roku 2020 projde modernizací všech 200 tanků Leclerc a 18 odtahových vozidel DCL (Dépanneur du Char Leclerc).

Foto: Francouzský tank Leclerc. / Daniel Steger, CC BY-SA 2.5

Foto: Francouzský tank Leclerc. / Daniel Steger, CC BY-SA 2.5

 

Hlavní údernou sílu francouzské pozemní armády tvoří 200 tanků Leclerc. Další 206 vozidel je pro případ válečného stavu uloženo ve skladech.


Hmotnost tanku je 54,5 až 57,4 tuny (podle verze). Hlavní výzbroj tvoří 120mm kanón GIAT CN120-26/52 a spřažený 12,7mm kulomet, doplňkovou pak jeden kulomet ráže 7,62 mm. Dieselový motor o výkonu 1100 kW (1500 koní) dokáže vozidlu udělit maximální rychlost 71 km/h.


V rámci programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcé par la Polyvalence et l'InfovalorisatiON) podepsal francouzský úřad pro vyzbrojování (Direction générale de l'armement) smlouvu na modernizaci všech tanků Leclerc a všech odtahových vozidel DCL se společností Nexter. Cena smlouvy dosahuje 330 milionů euro.


Modernizovaná vozidla označovaná jako Leclerc R (Leclerc Renové) a DCL R zůstanou ve výzbroji francouzské armády až do roku 2040.

Foto: Leclerc R dostane také blogy reaktivního pancíře proti kumulativním střelám. / Nexus

Foto: Leclerc R dostane také bloky reaktivního pancíře (zeleně) proti kumulativním střelám. / Nexter

 

V polovině minulého roku řekl prezident firmy Nexter Philippe Burtin, že modernizace „umožní tanky provozovat na nejvyšší operační úrovni." Cílem modernizace je především zvýšení balistické ochrany, zvětšení palebné síly a digitalizace věže.


Modernizace probíhá souběžně s vývojem nových kolových bojových vozidel pěchoty EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) a kolových transportérů VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role). Především s bojovým EBRC má modernizovaný tank Leclerc R sdílet řadu bojových elektronických systémů.


Všechny vozidla najdou místo v rámci společných taktických skupin GTIA (Groupement Ractique Interarmes). Skupina GTIA je uskupení velikosti pluku, které v sobě kombinuje společné jednotky francouzské pěchoty, mechanizovaných jednotek, dělostřelectva, kavalerie nebo ženijního vojska.


Jádro budoucích GTIA Scorpion skupin vytvoří modernizované tanky Leclerc a vozidla EBRC a VBMR. Celá skupina a všechny vozidla získají také nejmodernější velitelské, kontrolní, komunikační, počítačové, zpravodajské, sledovací a průzkumné systémy C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

 

Zdroj: Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jobr23 Datum: 22.03.2015 Čas: 13:36

U tohoto tanku mne zaráží jedna věc. Pozorovací a zaměřovací optika, která je vystavena možnému zásahu pěchotními zbraněmi. Když bude tank používán k boji v otevřeném terénu s možností rychlého pohybu, bude to jinak. Ale jak tomu bude při boji v městských částech, ulicích a podobně, kde řada zručných odstřelovačů dokáže tank vyřadit z boje pouze zničením pozorovací a zaměřovací optiky. Je sice pravdou, že sebou vozí exponované díly jako náhradní, ale tank se musí prostě z boje sám stáhnout. Zde na tomto kanále jsou záběry z bojů tanků v Syrských městech, u některých i s doprovodem. Opravdu tady si lze klást otázku, jak by v takovýchto podmínkách obstál jakýkoliv tank. Stojí to za prohlédnutí. Naleznete tam i odpovědi na řadu otázek. https://www.youtube.com/user/nap00084, příp: https://www.youtube.com/results?search_query=tanks+in+space

avatar
Kozlus Datum: 16.03.2015 Čas: 22:15

To jo - pokud si teda spravne pamatuju, ze posledni modernizace se se vsim navesenym vybavenim motaji nekde okolo 65 tun...

avatar
pet.rok Datum: 16.03.2015 Čas: 22:00

ja som nasiel info o 2 tonach "odlahcenia" pri M1A3 nie o 10t. to vyzera realnejsie.

avatar
RiMr71 Datum: 16.03.2015 Čas: 21:24

K té ceně - ono je to v článku dost nejasné:

"Do roku 2020 projde modernizací všech 200 tanků Leclerc a 18 odtahových vozidel DCL"

"Hlavní údernou sílu francouzské pozemní armády tvoří 200 tanků Leclerc. Další 206 vozidel je pro případ válečného stavu uloženo ve skladech."

"smlouvu na modernizaci všech tanků Leclerc a všech odtahových vozidel DCL"

Tak ta cena je za "všech" 200 nebo za všech 200 plus ty úloženky?

avatar
Kozlus Datum: 16.03.2015 Čas: 20:57

Odlehcit tank o 10 tun pri zachovani urovne ochrany? Toho uz rovnou muzou zacit delat znova, ne? Protoze to musi byt velmi dusledny zasah do cele konstrukce, teda nahrazeni spousty konstrukcnich dilu.

avatar
jj284b Datum: 16.03.2015 Čas: 19:29

btw, lahsi koncept tanku ma svoje (samozrejme) vyhody a dalsi vyvoj sa smeruje prave tymto smerom. Aj napr Abrams by mal vo verzii M1A3 prejst odtucnovacou kurou, uvazuje sa dokonca o znizeni hmotnosti na povodnu vahu (55t), co vdaka modernym materialom by malo byt mozne pri zachovani rovnakej urovni ochrany.
ako to bude naozaj, uvidime az ked sa zacne s modernizaciou, no kazdopadne Americania planuju prestavat velku vacsinu tankov na novy standard M1A3

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 16.03.2015 Čas: 11:15

Skelet: Samozřejmě, žádné předražené marže dodavatelů subsystémů v řádech stovek procent přece neexistovaly. Tím nechci tvrdit, že v principu nemáte pravdu, jen bych byl opatrný na slovní spojení "jen a pouze" ;)

avatar
skelet Datum: 15.03.2015 Čas: 22:33

je to OT, ale nedá mi to... jednotková cena T-72M4Cz byla tak vysoká pouze a jen z toho důvodu, že všechny vývojové náklady byly vraženy ne do 300 tanků jak bylo počítáno, ale do pouhých 32tanků. Ze stejného důvodu vyletěla tak vysoko cena B-2, F-22 a dalších programů.

avatar
Petr M Datum: 15.03.2015 Čas: 22:09

Jura99, to asi trochu ano, ale není možné, aby nás modernizace jednoho starého stroje stála tolik, co stojí 2 nové tanky...

avatar
pet.rok Datum: 15.03.2015 Čas: 19:56

petres: pekne cuty.
som pre istotu dohladal este ten udaj o vezi M1A2 lebo som si nebol isty pamatou :). Pamat sice v poriadku bola ale bol to udaj v "americkych" (short ton) tonach a teda metricky je to 24,4 t.

avatar
petres Datum: 15.03.2015 Čas: 19:23

úplně dole v odkazu Abrams

avatar
petres Datum: 15.03.2015 Čas: 19:18

přidám jeden odkaz
http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=39011&page=3
kde v dolní části je dobře schematicky znázorněno uspořádání jednotlivých komponentů na tanku Leclerc zejména ve věži.

avatar
stroup Datum: 15.03.2015 Čas: 19:10

petres: když se tu bavíte o váze věže s tím že by mohla mít téměř stejné pancéřování jako Leopard.. tady je snímek (nekvalitní) jednoho z prototypů Leclercu s věží které je velmi podobná právě věži Leopardu2 http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/lclrprot.jpg

avatar
petres Datum: 15.03.2015 Čas: 19:01

pet.rok dík za údaje o váze věží. Údaj k M1A2 jsem nevěděl, u Leclercku jsem již dříve zaznamenal různé údaje od 18 do 20,5 t (je možné, že jsou to různé serie lišící se pancéřováním). Podle váhy se tedy dá říci, že Leclerc by mohl mít srovnatelné pancéřování věže jako Leopard 2, i když jsem zaznamenal názor, že věž Leclercu je z boku méně odolná (samozřejmě i při totožné váze jsou možné kvalitativní rozdíly dané jiným složením a sklonem pancéřování). Ještě zajímavost věž pro nerealizovaný slovensko-francouzský projekt T-21 (použita odlehčená z Leclercu včetně 120 mm kanonu a autoloaderu, ale se sníženým počtem nábojů) modernizace T-72 měla vážit kolem 15 t. Věž T-72 novějších verzi údajně váží kolem 13 t, starších kolem 11 t.
Byl tu zmíněný japonský Type 10, je také lehčí konstrukce váhově zrovnatelný s ruskymi typy, váží plně vybavený 48 t. Zde je možná část úspory váhy připsána na vrub kompaktním rozměrům, ne na úkor kvality a síly pancéřování. Je totiž široký pouze 3,24 m, což je znatelně méně, než jakýkoliv MBT západní, ale i ruské konstrukce. Jenom se mi nepovedlo dohledat délku korby bez kanonu, pro kontrolu toho, jestli o co má méně na šířce nepřibylo na délce samotné podvozku, ale podle počtu pojezďáků - 5, mi to nepřijde. Je otázka, kolik prostoru v tomto japonském typu by měla osádka evropského vzrůstu.

avatar
stroup Datum: 15.03.2015 Čas: 18:34

Petr.svetr.: V té modré krabici je uložena munice, je oddělená pancéřovou přepážkou od prostoru osádky věže a nahoře má takové ty panely co v případě výbuchu munice odletí a uvolní tak výbuch vně tank.. stejný princip používá třeba Abrams (část zásoby munice je umístěna i v trupu tanku, vedle řidiče a do zásobníku automatického nabíjení se musí v případě potřeby přeskládat).

arr