Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Ruční protitankové zbraně Dynamit Nobel Defence pro Armádu ČR

Záměr České republiky modernizovat portfolio ... Více

Námořní technika

Fregaty pro US Navy: Pět kandidátů z USA a Evropy

Datum přidání 19.02.2018    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje v rámci programu FFG(X) nakoupit minimálně 20 nových raketových fregat. FFG(X) je v současné době nejvýznamnějším programem amerického námořnictva. US Navy si nakonec vybíre z pěti amerických a evropských nabídek.

Foto: Italská fregata Carlo Bergamini (F590) třídy FREMM; větší foto / Public Domain 

 

Poslední fregatu třídy Oliver Hazard Perry americké námořnictvo vyřadilo bez náhrady v roce 2015. Od roku 2008 námořnictvo zavádí nové „pobřežní“ lodě LCS (littoral combat ship), které jsou sice menší než lodě  třídy Oliver Hazard Perry a jsou považovány spíše za korvety, ale v námořnictvu přebírají velkou část úkolů právě po vyřazených fregatách.


Ukázalo se ale, že lodě LCS, zastoupené třídami Freedom a Independence, jsou slepou vývojovou uličkou.  

 

Problémem je především absence vlastní organické výzbroje, protože koncept počítal s létajícími, hladinovými a podvodními robotickými prostředky, které přenesou boje do bezpečné vzdálenosti od lodě.


Takový koncept se ukázal jako nesprávný. Americké námořnictvo tak plánuje 29 objednaných lodí třídy Freedom a Independence dodatečně vybavit zbraňovými systémy. Mimoto se rozhodlo snížit počet vyráběných lodí LCS z 52 na 32 a ve fiskálním roce 2019 námořnictvo objedná výrobu poslední LCS.


Uvolněné prostředky pak námořnictvo plánuje převést do programu FFG(X), tedy do nákupu klasických fregat. Námořnictvo ale nemá zájem vyvíjet nové lodě (jako jsou LCS), ale nakoupit plavidla již zavedená a provozem ověřená.


Své nabídky nakonec podalo pět společností – General Dynamics Bath Iron Works, Fincantieri Marine, Huntington Ingalls, Austal USA a Lockheed Martin. Každá společnost získala od námořnictva 15 milionů dolarů na vypracování své nabídky.

 

V podstatě má každá společnost do šestnácti měsíců vyřešit, jak do již zavedené platformy umístit americkým námořnictvem požadované zbraňové systémy, senzory, elektronické systémy a další lodní vybavení. Námořnictvo pak po předložení finální nabídky výrobců vybere v roce 2020 vítězné řešení. Námořnictvo očekává jednotkovou cenu ve výši 800 milionů až 950 milionů Kč.

 

Video: Lodě LCS třídy Freedom. / YouTube

   

Zajímavé je, že poslední dvě společnosti, tedy Austal USA a Locheed Martin, nabízejí upravené a vyzbrojené varianty lodí LCS, tedy třídy Freedom a Independence. V původní koncepci lodím LCS chyběla prakticky jakákoliv raketová výzbroj, ale fregaty FFG(X) musí pojmout minimálně 16, ideálně 32 vertikálních šachet Mk-41 VLS (Vertical Launch System). Každá šachta VLS pojme jeden interceptor SM-2 nebo SM-6, případně čtyři interceptory Evolved Sea Sparrow.

 

Do VLS lze samozřejmě umístit i další zbraně, jako střely s plochou dráhou letu Tomahawk, protiponorkové střely ASROC (Anti-Submarine ROCket), nové protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) nebo norské NSM (Naval Strike Missile). VLS tak umožní fregatám FFG(X) vést boj proti aerodynamickým, balistickým, hladinovým, podvodním i pozemním cílům.

 

Fregata (konstrukce katamarán) vycházející z třídy Independence má výtlak 3000 tun, 16 VLS a obří letovou palubu, ze které můžou současně operovat dva vrtulníky SH-60 Seahawk a několik dronů. Při konstrukci lodi je široce uplatněn hliník.

 

Video: USS Colorado třídy Independence. / You Tube

  

Bratrská loď (4000 t) derivovaná ze třídy Freedom bude vycházet z verze nabízené námořnictvu Saúdské Arábie. Saúdové získají lodě třídy Freedom s osmi VLS, ale údajně lze trup zvětšit tak, aby pojal 16 VLS.

 

Dalším americkým zástupcem je loď odvozená od fregat třídy Legend Americké pobřežní stráže. Lodě třídy Legend jsou vyzbrojeny kanonem ráže 57 mm a mají výtlak 4500 tun, ale samozřejmě postrádají jakoukoliv raketovou výzbroj. Upravená plavidla třídy Legend nabízí americká firma Huntington Ingalls. Na dotaz USNi News na rozdíl od jiných firem ale Huntington Ingall odmítla přiblížit základní parametry nabízené fregaty pro program FFG(X).

 

Evropu v programu zastupuje italsko-francouzská fregata FREMM (Frégate européenne multi-mission) a španělská F100. Fregatu FREMM v programu FFG(X) nabízí Fincantieri Marine a fregatu F100 General Dynamics Bath Iron Works.

 

Video: USCGC James (WMSL-754) třídy Legend. / YouTube

  

FREMM má výtlak 6700 tun a prostor pro 16 VLS a také místo na palubě pro odpal protilodních střel a raketových torpéd. Fregaty F100 mají výtlak 6000 tun a s americkým systémem protiletecké a protiraketové obrany slouží ve španělském, norském a i australském námořnictvu

 

Španělská loď F100 se zřejmě nejvíce blíží představám amerického námořnictva, aniž vyvstává nutnost provést výrazné konstrukční změny. Loď má navíc masivní výzbroj v podobě 48 VLS.


Americké námořnictvo neuvedlo, kolik týmů poslalo své nabídky. Avšak je velmi překvapující absence britských a německých výrobců. Podle USNI News ale minimálně americko-německý tým firem Atlas USA a ThyssenKrupp Marine Systems poslal svou nabídku. Německá firma je  například výrobcem moderní fregaty MEKO 200.

 

Video: Španělská fregata Álvaro de Bazán má pouze o třetinu menší výtlak, než americké torpédoborce třídy Arleigh Burke. / YouTube

  

Nicméně ThyssenKrupp je také firma vyrábějící fregaty F125, které odmítlo německé námořnictvo přijmout do výzbroje. Bylo to vůbec poprvé v historii, kdy německé námořnictvo odmítlo zařadit do výzbroje již vyrobenou válečnou loď a zrušilo celý program nákupu (čtyři lodě).


Fregaty FFG(X) mají převzít od torpédoborců třídy Arleigh Burke méně náročné úkoly (boj proti pirátům, záchranné a humanitární operace, projekce síly, patrolování atd.). Díky tomu se mohou mnohem výkonnější, ale také patřičně provozně drahé a na servis náročné torpédoborce soustředit na důležitější operace, jako je například výcvik s velmi vyspělým a početným protivníkem.

 

Vzhledem k rostoucímu množství úkolů (k potřebě chránit americké zájmy) ale potřebuje americké námořnictvo mnohem více bojových lodí a ponorek než má dnes (279 plavidel). V klíčovém dokumentu Navy Force Structure and Shipbuilding Plans námořní analytici vyhodnotili, že k naplnění všech svých úkolů US Navy potřebuje 355 lodí a ponorek. Tento počet podporuje i americký prezident Donald Trump.

 

Zdroj: USNI NewsThe Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Strategist Datum: 21.02.2018 Čas: 10:02

Starlight: Skvělý popis jako vždy, ale chtěl bych se zeptat, jak píšetě že kritika LCS je neoprávněná tak jestli byste mi mohl rozvést v čem jsou LCS kritizované a co z toho je oprávněná kritika a co z toho jsou výmysly médii. Já měl doposud pocit, že LCS byl největším selháním US Navy za poslední dekádu. Takže bych rád k tomuto měl nějaké kvalitní informace.

avatar
Starlight Datum: 20.02.2018 Čas: 23:03

3) Detaily akvizičního procesu

Pro upřesnění toho, co je v článku stručně popsáno ohledně akvizičního procesu. US NAVY v rámci fáze na vypracování koncepčního návrhu lodi (Conceptual Design) vybrala pět nejperspektivnějších nabídek (celkový počet nabídek ani jména odmítnutých dodavatelů US NAVY nezveřejnila).

Každý z těchto dodavatelů obdržel kontrakt na 15 mil USD na vypracování koncepčního návrhu lodi během 16 měsíců. Na konci 2019 bude vyhlášeno poslední kolo výběrového řízení RFP na detailní návrh a stavbu lodi (Detail Design and Construction - DD&C). Vítěz by měl být vybrán a kontrakt podepsán v FY 2020. Do tohoto posledního kola se opět může přihlásit každý bez ohledu na to, zda v předchozím kole už obdržel dílčí kontrakt na vypracování koncepčního návrhu.

Jen pro upřesnění, všichni uchazeči musí jít do soutěže s americkými loděnicemi specilizazovanými na stavbu vojenských lodí, které budou zabezpečovat stavbu plavidel. Seznam jen následující:

- Austal USA - loděnice Austal USA v Mobile (Alabama), výchozí konstrukce pro FFG(X) je třída Independence Littoral Combat Ship (LCS).
- Fincantieri Marine Group (Itále) – loděnice Fincantieri Marinette Marine v Marinette (Wisconin), výchozí konstrukce pro FFG(X) je jsou italské verze fregat FREMM.
- General Dynamics Bath Iron Works (USA) – loděnice Bath Iron Works v Bath (Maine), výchozí konstrukce pro FFG(X) jsou španělské fregaty F100 Álvaro de Bazán z díly loděnic Navantia.
- Huntington Ingalls Industries (USA) – loděnice Ingalls Shipbuilding v Pascagoula (Mississippi), výchozí konstrukce pro FFG(X) jsou pravděpodobně kutry/fregaty americké pobřežní stráže třídy Legend Legend (program National Security Cutter).
- Lockheed Martin (USA) - loděnice Fincantieri Marinette Marine v Marinette (Wisconin), výchozí konstrukce pro FFG(X) je třída Freedom Littoral Combat Ship (LCS).

A není překvapivě, že jsou tam všechny tři „favorizované“ čistě americké konstrukce, které už slouží u US NAVY nebo USCG. I jméno loděnice může nakonec hrát roli. Budou silné tlaky dát práci těm loděnicím, které nebudou vytížené jinými programy US NAVY, USCG,…

4) Hledá se dodavatel lodní platformy, ne bojových systémů

V článku je to zmíněno stručně. US NAVY nehledá hotové řešení kompletních lodí. US NAVY v podstatě hledá jen dodavatele platformy s pohonem. Tato tzv. výchozí konstrukce musí být založena na exitující lodi, která se už plaví na moři. US NAVY si do této platformy nechá naistalovat US NAVY specifikované bojové informační systémy, systémy řízení palby, komunikační a navigační systémy, senzory a zbraně. Jejich rozmístění a úpravy trupů a nástaveb jsou předmětem právě uzavřených kontraktů na vypracování koncepčního návrhu lodi.

Tyto komponenty si US NAVY dodá do loděnic samo. A všechny systémy představují to nejlepší, co má US NAVY na svých křižnících, torpédoborcích a LCS. Jen pro představu:

Protivzdušný radar - Enterprise Air Surveillance Radar (EASR) je to nejlepší, co bude US NAVY používat po roce 2020. Je to zmenšená verze radaru AN/SPY-6 Air and Missile Defense Radar (AMDR) pro nové protivzdušné torpédoborce Arleigh Burke Flight III. EASR je radar typu AESA se třemi pevnými anténami, které používají polovodičovou technologii Gallium Nitride (GaN). Jeho detekční schopnosti mají být srovnatelné s dnešními radary AN/SPY-1D na torpédoborcích třídy Arleigh Burke Flight I a II. Varianty EASR budou sloužit také na nových vrtulníkových výsadkových lodích a letadlových lodích třídy Gerald Ford (od druhé jednotky CVN-79). Tedy, bude to velkosériově vyráběný typ radaru pro US NAVY po roce 2020.

Bojově informační systém – US NAVY požaduje systém COMBATSS-21 Combat Management System (používá stejné knihovny jako systém AEGIS, stejného výrobce). Ten je dnes instalován na lodích třídy Freedom Littoral Combat Ship (LCS). Výrobcem systému i této třídy LCS je Lockheed Martin. Tato firma je nejen jedním z uchazečů, ale tak výrobcem protiponorkového řídící systému AN/SQQ-89F, vlečné sonarové sítě TB-37 Multi-Function Towed Array (MFTA), systém REB a radiotechnického průzkumu SLQ-32(V)6 (SEWIP Blk II) a aktivní klamné cíle Mk.253 Nulka a budou ještě spousty dalších systémů, které vyrábí. Lockheed Martin je i výrobcem VLS Mk.41, které také mají všichni uchazeči zastavět do svých lodí.

Lockheed Martin je tak logicky považován za velmi silného až nejsilnějšího kandidáta. Loni obdržel objednávku na FMS dodávku 4 fregat „Multi-Mission Surface Combatant“ (hodně modifikovaných lodí LCS) pro Saudskou Arábii. Cena kontraktu je cca 6 miliard USD. Jinými slovy už hodně dlouho pracují na modifikacích prodloužených lodí LCS, které jsou na půl cesty k nabízené konfiguraci pro program FFG(X).

avatar
Starlight Datum: 20.02.2018 Čas: 23:01

1) Pár oprav informací v článku

LCS lodí bude 32 a v roce 2019 nebude vybrán jediný model, ale bude objednána poslední 32. loď.

Program FFG(X) je součástí plánů u US NAVY na 355 lodí. Z toho 104 (nárůst z 88) bude velkých (křižníky a torpédoborce) a 52 malých bojových lodí. Původně to mělo být 52 lodí typu LCS, ale v roce 2014 došlo k restrukturalizaci programu a z 52 malých bojových lodí bude plných 32 kategorie LCS dvou tříd (v podstatě korvety) a 20 pak právě větších a lépe vybavených fregat typu FFG(X). Poslední LCS bude objednána v FY 2019 a první FFG(X) bude objednána v FY 2020.

US NAVY plánuje do VLS umístit protiletadlové střely řady SM-2 a SM-6. Rozšíření schopností o výkonný protiletadlový/protiraketový systém prostorové obrany je klíčovou inovací programu FFG(X).

O protiponorkových střelách ASROC (Anti-Submarine ROCket) zatím US NAVY nemluví ani náznakem. Co se týče střel AGM-158C LRASM, tak to je zatím jen letecká střela a jejím zavedení na paluby lodí bude, pokud bude vybrána trvat ještě jedno desetiletí a že tom bude verze střel AGM-158 není dosud rozhodnuto. US NAVY chce novými střelami označovanými jako „Next Generation Land Attack Weapon (NGLAW)“ nahradit také protizemní střely U/RGM-109 Tomahawk. Současně bude vyvinuta i verze AGM pro odpal z letadel. Vstup do služby je plánován až na roky 2028-30. Zda je dostanou i fregaty FFG(X) je zatím ve hvězdách.

Co se týče protilodních střel schopných střelby za horizont, tak US NAVY požaduje na FFG(X) a zpětně i na LCS instalovat dvojici šikmých čtyřhlavňových odpalovacích zařízení pro protilodní střely. Program těchto střel má název „Over-the-Horizon Weapon System (OTH-WS)“. Všichni zainteresovaní výrobci už technicky prokázaly, že jimi nabízené střely Boeing RGM-84 Harpoon Block II+, Raytheon/Kongsberg NSM a modifikovaný Lockheed Martin LRSAM zvládnou odpal ze šikmých odpalovacích zařízení. V květnu 2017 ale po odstoupení konkurentů zůstaly v soutěži jen střely NSM. Takže US NAVY je si je buď vybere a objedná, nebo na LCS/FFG(X) namontuje své skladové RGM-84 Harpoon Block I, které se už na LCS také zkoušely. V každém případě tyto protilodní střely nebudou zabírat místo ve VVS.

2) Kritika LCS

Článek na armádních novinách o problémech LCS z roku 2014 je už starší a nedopovídá současnosti. Názory na LCS se velmi liší. LCS je oblíbeným fackovacím panákem médií (o diskuzích pod články nemluvě). Velení US NAVY i Kongres stojí neochvějně za tímto programem, ale pevně stojí a US NAVY pro lodě LCS plánuje čím dál ambicióznější úkoly a koncepty operačního nasazení, které nemají obdoby u ostatních námořnictev.

Navíc začínají prosakovat informace například o odolnosti konstrukce lodí LCS obou tříd a vypadá to, že to sice nejsou křižníky a torpédoborce US NAVY, ale jsou stále lepší než většina moderní fregat evropských členů NATO, protože US NAVY ve skutečnosti.

avatar
CerVus Datum: 20.02.2018 Čas: 13:56

Ta třída Legend podle mě nemá šanci. Má nejjednodušší konstrukci, systémy a není vyzkoušená jako raketový nosič. Zase má ale výhodu v domácí konstrukci a tudíž i lobby.
F100 sice stojí nejméně, ale s ohledem na počet šachet a rozměry může být stísněná. Podle podkladů pro kongres (https://fas.org/sgp/crs/weapons/R44972.pdf) vyžadují systém combatss-21. F100 má zjednodušený Ageis, který je prý dražší a komplikovanější. Navíc primárním určením mají tyhle fregaty bojovat proti ponorkám a na to není třeba tak velká raketová výzbroj.
Chtějí větší odolnost než LCS, tak nevím jak by se s tím poprala ta zvětšená Freedom. Ale třeba jim budou stačit aktivní systémy ochrany. A zase se jedná o domácí konstrukci sdílející část dílů s už zavedenými jednotkami. Logisticka tu může hrát velkou roli. Independence je mimo. Ta už dosahuje ceny FREMM přitom to je korveta.
A právě FEMM tu bude v nejlepší pozici. Je ověřená, moderně navržená s ohledem na vlastnosti stealth a díky štědrým rozměrům nabízí velkou variabilitu vnitřního uspořádání.

avatar
RiMr71 Datum: 20.02.2018 Čas: 12:16

"Fregata (konstrukce katamarán) vycházející z třídy Independence"

Independence je trimaran - takže nová fregata má být katamaran?

avatar
alexa123 Datum: 20.02.2018 Čas: 11:10

Shania

...problem LCS je ze si USN nedokaze rozmyslet co vlastne chce, trvala na modularnim reseni atd.

Žeby druhí Indovia?

avatar
Shania Datum: 20.02.2018 Čas: 09:43

to bude tim, ze LCS nejsou fregaty a ani nahrada OHP.

A kazda nova konstrukce ma problemy, obzvlast kdyz jsou to nove technologie.

Problem LCS je ze si USN nedokaze rozmyslet co vlastne chce, trvala na modularnim reseni atd.

avatar
Strategist Datum: 19.02.2018 Čas: 19:17

Nějak jsem dodnes nepochopil ten princip a design LCS, chápu proč vyřadili OHP, ale i papírově OHP převyšovaly budoucí LCS. Z těch 5 žádný zázrak to teda není, nevolil bych upravené verze Freedom ani Independence vzhledem k tomu, že tam nebyl problém jenom ve výzbroji, ale také s pohonem a zatékáním. Třída Legend je nepoužitelná bez raketové výzbroje. FREMM už mi přijde celkem velká na to že AB má výtlak okolo 9200 tun, takže bych to viděl na ty F100 vzhledem k tomu že jí používá Austrálie a Norsko což jsou bližší spojenci USA a navíc už na ni jsou nainstalované některé US systémy, což by usnadnilo ,,poameričtění,, .Navíc 48 VLS je impresivní číslo.

avatar
Jakub2 Datum: 19.02.2018 Čas: 19:01

F100 jsou postaveny na (zjednodušeném) AEGISu, tj. tam bude problém s vysokou cenou. Otázka je, zda USN chce jít takovým směrem.

avatar
palo satko Datum: 19.02.2018 Čas: 17:26

"Námořnictvo očekává jednotkovou cenu ve výši 800 milionů až 950 milionů Kč."

to je asi preklep. nema byt USD?

arr