TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Námořní technika

Fregaty Type 26: Ochránci letadlových lodí britského námořnictva

Datum přidání 03.07.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 28 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Velké Británie objednalo u BAE Systems stavbu prvních tří fregat Type 26. Fregaty nahradí v britském námořnictvu starší fregaty Type 23. Hlavním posláním Type 26 se stane ochrana letadlových lodí třídy Queen Elizabeth.

Foto: Vizualizace fregaty Type 26 /  BAE Systems

 

Největší lodí Královského námořnictva (Royal Navy) je vrtulníková výsadková loď HMS Ocean (21 500 t), dále dvě výsadkové lodě třídy Albion (19 560 t).

 

Hlavní bojovou sílu Královského námořnictva představuje šest torpédoborců Type 45 třídy Daring (8500 t) a 13 fregat Type 23 třídy Duke (4900 t). Právě Type 23, které začaly vstupovat do služby v roce 1989, postupně nahradí nové fregaty Type 26.

 

Posláním fregat Type 23 a Type 26 je ochrana výsadkových lodí a především obou letadlových lodí třídy Queen Elizabeth. Hlavním úkolem fregat Type 23 a Type 26 je boj proti ponorkám a poskytování protivzdušné obrany (PVO) bojovému svazu lodí. Samozřejmě nová fregata Type 26 dostane nejen výkonnější zbraně pro protiponorkový boj a PVO, ale také pro údery na pozemní a hladinové cíle.

 

Program vývoje lodí Type 26 začal již v roce 1998, ale následně byl přepracován a kvůli finančním problémům o řadu let odsunut. První várku tří fregat Type 26 za 3,7 miliardy liber (110 miliard Kč) britské ministerstvo obrany objednalo u BAE Systems před několika dny. Celkově se počítá s výstavbou osmi lodí Type 26. Později začne stavba fregat Type 31 - jednoduší a levnější verze high-end fregat Type 26.

 

Stavba nových fregat je možná díky většímu rozpočtu britského ministerstva obrany. Podle dokumentu The Defence Equipment Plan 2016 ministerstvo obrany plánuje do roku 2026 za nákup nové techniky, zbraňových systémů a vybavení utratit 178 miliardy liber (5,3 bilionu Kč).

 

Samotná stavba osmi nových lodí Type 26 byla schválena ve strategickém dokumentu 2015 Strategic Defence and Security Review (SDSR). Dokument SDSR všeobecně popsal obranou strategii Velké Británie do roku 2025, označil hlavní hrozby pro Spojené království a také nutné schopnosti, které jsou nutné pro eliminaci zmíněných hrozeb.

 

Objednávka lodí Type 26 má také značný význam v diskuzi o případné nezávislosti Skotska na Velké Británii. Lodě Type 26 se staví v loděnicích na skotské řece Clyde u města Glasgow. Pokud by loděnice musely být uzavřeny z nedostatku zakázek od Královského námořnictva, podkope to britskou argumentaci, podle níž Skotsko přímo profituje z toho, že je součástí Velké Británie.

 

Například v roce 2013 skotská odborová ústředna GMB, která má hlavní postavení v loděnicích na Clyde a je třetí největší odborovou ústřednou ve Skotsku, oznámila, že odmítá nezávislosti Skotska na Británii. To rozhněvalo skotské nacionalisty a zdůraznilo význam loďařství pro celou kauzu. Londýn právě v roce 2013 oznámil, že pokud se Skotsko oddělí, rozhodnutí stavět ve skotských loděnicích fregaty Typ 26 bude přehodnoceno.

 

Dodejme, že GMB chrání také zájmy pracovníků ve skotských loděnicích Rosyth, kde se staví obě letadlové lodě třídy Queen Elizabeth.

 

Video: Type 26 / YouTube

 

Podle ministerstva obrany mají díky současné objednávce a budoucím plánům výstavby mít loděnice na řece Clyde dostatek práce až do roku 2035. Trochu nadneseně řečeno se tak zdá, že objednávka lodí Type 26 zabránila odtržení Skotska od Británie.

 

Samotná fregata Type 26 je projektována na výtlak 6900 t ( + 8000 t v bojové konfiguraci). Pohon lodí zajišťuje plynová turbína MT30. Maximální rychlost lodě je 48 km/h a dosah s vlastním palivem 13 000 km.

 

Hlavní výzbroj PVO bude tvořit 48 střel Sea Ceptor s dosahem 25 km. Ve vývoji jsou i odvozené střely s doletem 45 km. Pro útoky na hladinové a pozemní cíle loď získá 24 vertikálních šachet pro střely Tomahawk (pro útoky na pevninu), ASROC (proti ponorkám) a LRASM (proti lodím).

 

Hlavní hlavňovou výzbroj představuje námořní kanón Mk 45 ráže 127 mm s rychlosti palby až 20 ran za minutu. Dodejeme, že firmy BAE Systems a Leonardo pracují na nové naváděné munici ráže 127 mm (založené na munici řady Vulcano), která má mít až třikrát větší dostřel než stávající munice ráže 127 mm. Lodě s novou municí tak mohou ničit bodové cíle na vzdálenost cca 60 km.

 

Fregaty Type 26 pojmou také dva vrtulníky Wildcat nebo Westland Merlin - ty mohou nést protilodní střely nebo torpéda.

 

Zdroj: UK Defence Journal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
halladin Datum: 13.09.2017 Čas: 17:18

Pánové,

pokud uvažujete o dostatečnosti, či nedostatečnost počtu doprovodných lodí pr LL,
tak plánovaný počet bude stačit pro akce odpovídající třeba Falklandské kampani.
V Evropě GB sama DO VÁLKY NEPŮJDE , a k doprovodným lodím se přidají Němci, Norové, Holanďané atd.
Ti všichni jsou schopni nějaké škopky - fregaty či dokonce pár torpédoborců přidat, LL ovšem ne.

avatar
Vrata Datum: 07.07.2017 Čas: 09:16

Jenom doplnek k poctu Sea Ceptor (CAMM) na Type 26 (WIKI.en):

krome 48 VLS mist pro CAMM to ma jeste 24 sachet v MARK 41 VLS primarne urcene na Tomahavky a dalsi. Do kazde takove MARK 41 sachty lze umisti 4ks CAMM - tj. dalsich az 96 ks CAMM, (tedy pokud se na misi vzdaji protiponorkovych a dalsich strel).

avatar
Clanek Datum: 06.07.2017 Čas: 11:13

@standablabol
Ano, tuto zminku jsem zaregistroval, jen mam trosku strach z toho levnějších / jednoduchsich a pak znovu z poctu. Precijen puvodne se planovalo s 13 type 26, nasledne snizeno na 8+5 (bez sonaru), nasledne tech 5 skrtnuto jako zbytecne drahy kockopes a ma byt nahrazeno type 31 kde jako jeden z duvodu bylo uvadeno: budou levnejsi => postavi se jich dokonce vic nez jen 5 (coz souhlasi s tim poctem co uvadite, pokud se ted planuje 6 kousku). Jen se trochu obavam aby tomu tak skutecne bylo. Pokud ale Royal Navy udrzi tyto pocty pak ano, dava to smysluplny pocet fregat k doprovodu 2 letadlovych lodi. Torpedoborcu by ale furt melo byt minimalne o 2-4 vic.

avatar
warspite Datum: 06.07.2017 Čas: 08:36

V podstate zo všetkým súhlasím so StandaBlabolom. Len upresním že 45 km varianta Sea Ceptora je vyvíjaná pre pozemné sily talianov. Sea ceptor síce nemá taký dosah ako ESSM, ale narozdiel od nej je to aktívna raketa ktorá nepotrebuje na navádzanie RL lode a je primárne určená na ničenie protilodných rakiet. Kto si chce prečítať o type 26 viac vrele odporúčam tento link, kde je fregata popísaná skutočne komplexne:

http://www.thinkdefence.co.uk/the-type-26-frigate/

odporúčam kapitolu

Type 26 Capabilities

avatar
StandaBlabol Datum: 05.07.2017 Čas: 16:09

K těm osmi Type 26 má přibýt ještě 6 kusů levnějších Type 31. Takže jako náhrada 13ti Type 23 to početně celkem vychází. Spolu s těmi 6ti torpédoborci Daring budou mít 20 lodí, které můžou sloužit jako doprovod letadlových lodí.

avatar
Clanek Datum: 05.07.2017 Čas: 15:29

Ta debata u PVO se vzdycky zvrhne v porovnavani max dosahu a jinych, nam (verejne) znamych parametru, ale Sea Ceptor klidne muze mit navrch v tech parametrech, o kterych nic nevime. Pravdepodobnost zasahu (pro ruzne rychle / velike) cile, rychlost reakce od prvniho zachyceni cile po jeho zniceni... Sea Ceptor klidne muze vynikat v tomto. Britove maji skusenost s Aster 15, vedi ceho je nebo neni schopna a nasazeni Sea Ceptor na type 26 muze (a nemusi) byt i vysledkem jednoducheho hodnoceni a vybrani celkove lepsiho systemu pro ucel na ktery byl zamyslen. Pokud to je jen obrana svazu proti protilodnim strelam, pak proc ne.

Maly pocet VLS je sice nemily, ale uprimne ten nejzasadnejsi problem je maly pocet samotnych lodi. Je to zvlastni, ale letadlove lode vlastne budou jidine co si budou drzet "minule pocty", Darlingu se postavila jen polovina potrebnych a ted mam stejny pocit i u type 26. 8 kousku (z kterych vzdy 2-3 budou podstupovat opravy, dalsi budou vyclenene na stale mise (falklandy? kypr?) znamena ze svaz bude obsahovat takovych fregatd kolik, dve? Kdyz se zadari mozna 3?

avatar
Strategist Datum: 05.07.2017 Čas: 12:26

V článku se píše, že Sea Ceptor. má dosah 25 km a budoucnu možná 45 km, pokud by se to povedlo upgradovat na těch 45, tak už na tom tak špatně nejsou, protože střely podobného zaměření(Short range) mají podobný dosah Aster 15 (30-35km) a potom ESSM (50 km), i když ESSM by pro ně byla asi lepší volba co se týče dosahu, otázka jak velkou roli v tom hraje hrdost na domácí průmysl a typ VLS.

Co vidím spíš jako problém je malý počet VLS na britských lodích, třeba type 45 má pouze 48 šachet pro rakety, což např proti Arleigh Burke je dost málo jelikož ten jich má 2x tolik. To samé u těchto fregat tím že ponesou LRASM tak ta zabere místo ve VLS narozdíl od Harpoon, která byla montována externě na lodi.

avatar
KóĎA Datum: 05.07.2017 Čas: 12:15

StandaBlabol: pokud je to doplněno o PAAMS, tak ano - to by mělo fungovat. Snad lépe než kdysi při návštěvě Jižního Atlantiku...

avatar
StandaBlabol Datum: 05.07.2017 Čas: 11:57

KóĎA,

čas na reakci určuje okamžik detekce a ne dosah rakety. Ten Oniks mohou zachytit mnohem dřív a připravit se na něj. A rakety začít odpalovat třeba když je ještě 30 km daleko. Dosah je dán tím, že raketa má být malá (99 kg) a proto je možné ji ve velkých počtech umístit na menší plavidla. Rychlost cíle, který dokáže systém zlikvidovat je uváděn 2.000 mil/hodinu (bohužel jsou to Britové, takže to nemohli napsat jako číslo Mach u hladiny moře:).

Svaz s QE bude mít několik vrstev PVO. Největší dosah mají samozřejmě F-35, pak následuje systém PAAMS na torpédoborcích Daring (120 km) a jako poslední vrstva Sea Ceptor.

Osobně si myslím, že pro hladinová plavidla i letouny je už první vrstva obrany (F-35) obtížně překonatelná. Proto hlavní hrozbou budou nadzvukové protilodní střely z ponorek. A obrana proti nim bude hlavním úkolem Sea Ceptor.

avatar
KóĎA Datum: 05.07.2017 Čas: 10:53

apache: mně ten dosah přijde nedostatečný kvůli perspektivním hrozbám. 25 km urazí Oniks za cca 30 sec. To není moc času na reakci. Vyvíjené střely by měly být dvojnásobně rychlejší, což sníží reakční čas na polovinu.

avatar
apache Datum: 05.07.2017 Čas: 09:55

Uctívači Ruska tak nějak zapomněli na to, že letadlová loď nese letadla. K ochraně svazu před nepřátelskými letadly slouží primárně vlastní stíhací letka. Co se týče PVO doprovodných lodí svazu, tak ta je orientovaná primárně na ochranu před střelami, ne letadly. K tomu ten "směšný" dosah 25 km je odpovídající a směšný přijde asi pouze lidem, kteří věří že černý dým Kuzněcova byl záměrně pokládanou kouřovou clonou.

avatar
Jirosi Datum: 05.07.2017 Čas: 06:03

StandaBlabol: "Takže i když pořád tvrdím, že QE by slušel katapult a jaderný reaktor, její úderná síla v kombinaci s takto kvalitní eskortou vytvoří velmi silný námořní svaz, který silou překonávají jen americké CSG."

QE dosah k 10k km
Fregaty Type 26 dosah 13k km.
Přitom ta fregata najezdí vice než CV. Takže i kdyby měli CVN stejně by je omezoval dojezd doprovodu.

avatar
D.i.p Datum: 05.07.2017 Čas: 01:37

Myslím, že k britským ambicím stačí konvenční pohon. Podle mě jejich cíl je hlavně dominovat kolem Evropy. A to budou s těma dvěma letadlovkama s přehledem. Ve Středozemním moři mají Gibraltar a základnu na Kypru, takže tam jim palivo jen tak nedojde. Možná se podívat do Perskýho zálivu a v případě nutnosti to nějak dotlačí k Falklandám. Jejich ambice nejsou s tím "obeplouvat" Zemi jako to dělají USA, to je podle mě ten hlavní důvod.

avatar
alea206 Datum: 05.07.2017 Čas: 00:44

StandaBlabol:
Jo proč QE nemá jaderný pohon jsem taky nepochopil. Vzhledem k tomu že UK má jaderné ponorky, tak by Rolls-Royce měl být schopen svoje PWR2 reaktory modifikovat nebo zřetězit pro dostatečný výkon.

Ten katapult bych jí odpustil, přeci jenom je to finančně i lidsky velmi náročný na údržbu.

Kolem a kolem peníze vidím jako jediný smysluplný důvod proč na QE nemít reaktor a katapult. A to jak peníze za výrobu, tak i provoz.

avatar
StandaBlabol Datum: 04.07.2017 Čas: 22:24

To PVO se střelami s dosahem 25 km se zná nedostatečným jen než se člověk podívá na účel a parametry systému Sea Ceptor. Jeho primárním úkolem totiž není ochrana proti letadlům, ale proti nadzvukovým řízeným střelám. Navíc je navržen i proti útokům, které se snaží PVO zahltit, nese velkou zásobu střel a dokáže postřelovat množství cílů současně. Takže je to systém přesně proti hrozbě, která byla zmíněna níže: 2-3 lodě ruského (nebo jiného) námořnictva vybavené Granitem, Vulcánem popř. jiným systémem protilodních raket.

Je to primárně doprovodná loď, nikoliv útočná. Zajišťuje ochranu proti ponorkám a řízeným protilodním střelám. I ty protilodní rakety LRASM budou mít omezené využití a jsem zvědavý, jestli je lodě eskortující QE vůbec budou nosit. Protože stejné může QE podvěsit pod F-35 a zvětšit tak jejich dosah klidně o dalších 1.000 km. A Tomahawky se hodí vždycky, jak nedávno ukázaly USA v Sýrii - občas není třeba riskovat letadla a piloty.

Velký výtlak je dán požadavkem na doprovod QE - velký dosah a oceánské operace. Takže srovnávat ho třeba s izraelským typem Saar nedává smysl - to je v podstatě zvětšený raketový člun pro ochranu vlastního pobřeží.

Takže i když pořád tvrdím, že QE by slušel katapult a jaderný reaktor, její úderná síla v kombinaci s takto kvalitní eskortou vytvoří velmi silný námořní svaz, který silou překonávají jen americké CSG.

arr