Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu

Datum přidání 31.01.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední vrtulníky UH-60 Black Hawk. Nová vrtulníková platforma musí být rychlejší, unést více nákladu a to vše při menších nárocích na logistiku. Pokud bude chtít někdo tyto požadavky splnit, nezbude mu však nic jiného, než opustit cestu klasické vrtulníkové koncepce a podívat se po nových, méně tradičních konstrukčních řešeních.

Sikorski Boeing FVL

Foto: Návrh vrtulníků pro FVL od firem Sikorski a Boeing. Stroje jsou založené na technologii vrtulníku Sikorski X2 / Sikorski

 

Cíle programu Future Vertical Lift

Každý účastník, který chce v programu FVL uspět, musí splnit následující podmínky. V prvé řadě je to požadavek na maximální rychlost nového stroje na 425 km/h (230 uzlů) což je mnohem více, než je maximální rychlost současných vrtulníků UH-60 Black Hawk (± 300 km/h).

 

Vojáci také požadují efektivní a rychlý přechod z nízké na velkou rychlost, a to v celé letové obálce stroje. Velká rychlost vyžaduje vhodný tvar trupu s nízkým aerodynamickým odporem a efektivní zabudování komunikačních a dalších senzorů.

 

Při velkých rychlostech ale vznikají nežádoucí vibrace stroje. Vojáci tak budou testovat, jak velký vliv mají vibrace na osádku a životnost mechanických součástí vrtulníku. V neposlední řadě se samozřejmě očekává, že nový transportní vrtulník překoná původní konstrukce UH-60 Black Hawk ve všech parametrech – nosnost, spotřeba paliva, dolet, spolehlivost, odolnost atd.

Sikorski a Boeing

Prvním zájemcem o účast v programu je společný tým firem Sikorski a Boeing.  Tým má v plánu postavit kandidáta FVL na stroji S-97 Raider, který má vzlétnout již příští rok. S-97 Raider využívá koncepce protiběžných vrtulí (podobně, jak je to zvykem u ruských vrtulníků Kamov) a zadní tlačné vrtule.

 

Foto: Sikorski X2 / YouTube

 

Chystaný stroj S-97 Raider má navazovat na technologický demonstrátor Sikorski X2, jenž poprvé vzlétl v roce 2010 a úspěšně vyzkoušel koncept protiběžných (koaxiálních) vrtulí a tlačné vrtule. Pokud však Sikorski chce v soutěži uspět, musí začít pracovat na mnohem těžším stroji.

 

S-97 Raider bude patřit spíše do kategorie lehčích vrtulníků (4,5 tun), zatímco program FVL požaduje stavbu středního vrtulníku o trojnásobné hmotnosti (14 tun). Z tohoto důvodu přizval Sikorski do svého týmu firmu Boeing. Důvod je prostý, Boeing má dalekosáhlé zkušenosti se stavbou vrtulníků pro americkou armádu – můžeme zmínit dvoumotorový Chinook, bitevní AH-64 Apache nebo konvertoplán V-22 Osprey. Boeing má rovněž zkušenosti s vývojem strojů s koaxiálními rotory.

 

Bell a Boeing

Dalším z potenciálních účastníků je firma Bell, která společně s firmou Boeing vyrábí konvertoplán V-22 Osprey pro americké námořnictvo a námořní pěchotu. Bell by rád do programu FVL nabídl právě zmenšenou a dále vylepšenou koncepci letadla s překlopnými rotory odvozenou od V-22 Osprey.

 

Bell Boeing FVLFoto: Konvertoplán FVL podle představy firmy Bell / Bell

 

Problém však je v tom, že Boeing není plně odhodlán vytvořit s firmou Bell společnou pracovní skupinu. Možná je to tím, že Bell již od roku 1970 prakticky do americké armády nedodala (kromě V-22 Osprey) žádný nový vrtulník. Po legendárních vietnamských UH-1 Huey a bitevních AH-1 Cobra už Bell nezískal od armády žádný zásadní kontrakt.

 

EADS North America

Poslední ze známých zájemců (resp. klíčových hráčů) je divize EADS pro severní Ameriku EADS North America. Tato společnost vyrábí pro americkou armádu lehké vrtulníky U-72A Lakota, což je amerikanizovaná verze Eurocopter EC145. Pokud však firma chce v programu FVL, musí přijít se zcela novou konstrukcí.

 

Eurocopter X3

Foto: Eurocopter X3 / Wikipedia

 

Řešení se rýsuje díky dceřiné společnosti EADS Eurocopter. Ta v roce 2010 zalétala experimentální model vrtulníku Eurocopter X3 s jednou nosnou vrtulí a dvěma tažnými menšími vrtulemi po stranách stroje. Tento stroj v roce 2011 dokázal letět rychlostí 430 km/h, čímž splňuje jeden z hlavních požadavků programu FVL.

 

Kdy se nového stroje dočkáme? Na konci roku 2014 podle předložených návrhů vybere dvě nejnadějnější koncepce. S úspěšnými uchazeči bude uzavřena smlouva ve výši 200 miliónů dolarů na stavbu dvou prototypů nových vrtulníků. Letové ukázky nových strojů se očekávají v roce 2017 s tím, že armáda po zhodnocení všech parametrů vybere nejlepší konstrukci.

 

Zdroj: Army.mil, Defence-Talk

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
roko Datum: 12.02.2013 Čas: 21:24

co bell to legenda, huey , cobra , sluzia dodnes !! a tak ako vtedy tak aj dnes mali len z bell odvahu sa pustit do konceptu akym je napr osprey !

avatar
Jugg Datum: 04.02.2013 Čas: 15:19

motory sú prepojené hriadeľmi a v pri výpadku jedného dokáže letieť s jedným. Plus Motory ďalej od seba znižujú možnosť súčasného poškodenia. Hlavný problém by bol asi okamžitá strata stability pri masívnom poškodení rotora. Rotory sú pravdepodobne riešené aby vydržali nejaký priestrel a väčšie poškodenie rotora by kvôli silám pri strate vyváženia rotora zrušilo každú koncepciu.

avatar
Ultramarinus Datum: 04.02.2013 Čas: 11:46

Ja bych zase rekl, ze je konvertoplan zranitelnejsi - v tom smyslu, ze kdyz prijde o jeden motor vrtulnik se dvema rotory, jeste je "letuschopny", nebo alespon ma moznost uridit pad. Kdyz prijde o jeden motor konvertoplan, nezachrani ho ani svecena voda. Taky myslim, ze motory "u sebe" je snazsi (o neco mensi nutna plocha pancire, proto lehci ochrana) opancerovat, nez samostatne gondoly konvertoplanu.

avatar
Ultramarinus Datum: 04.02.2013 Čas: 11:45

Ja bych zase rekl, ze je konvertoplan zranitelnejsi - v tom smyslu, ze kdyz prijde o jeden motor vrtulnik se dvema rotory, jeste je "letuschopny", nebo alespon ma moznost uridit pad. Kdyz prijde o jeden motor konvertoplan, nezachrani ho ani svecena voda. Taky myslim, ze motory "u sebe" je snazsi (o neco mensi nutna plocha pancire, proto lehci ochrana) opancerovat, nez samostatne gondoly konvertoplanu.

avatar
Deadog Datum: 02.02.2013 Čas: 08:44

Sikorsky/boeing sou ty koncepty sice sexy ale tlacna vrtule docela zavazi ,treba u toho nakladniho konceptu ,predstavte si manipulaci s nakladem ,bude muset byt delsi ocas , uz jen proto si myslim ze ten Bell konvertoplan je lepsi volba , minimalne pro nakladni verze ,bude mit i delsi dolet a bude rychlejsi nez ty vrtulniky ...

avatar
Coffin Corner Datum: 01.02.2013 Čas: 23:42

Docela by mě zajímalo s jakým projektem má Boeing zkušenosti ohledně koaxiálních rotorů? Pokud vím, tak snad jediným americkým vrtulníkem s koaxiálním uspořádáním rotorů byl experimentální Sikorsky S-69 ze sedmdesátých let, v podstatě ideový předchůdce X-2.

avatar
Nicolaj Datum: 01.02.2013 Čas: 22:50

Co se týká vrtulníků používaných k přesunu materiálu a osob, nemyslím že by potřebovali velkou rychlost - stejně musí přistát a jsou zranitelné, takže by bylo vhodné aby byl kladen důraz především na nosnost a odolnost. Nechápu, proč při zkušenostech z bojišť, kde je věčný problém s nosností ve větších nadmořských výškách a zranitelností vrtulníku při přistání, řeší právě rychlost. Nebo snad počítají s tím, že nově nepůjde o to dostat vše potřebné na místo bezpečně?? Nebo hodlají tyto vrtulníky používat jen pro logistické přesuny, kde bude nízká míra nebezpečí?? Na bojové přesuny jsou podle mého stejně nejlepší volbou menší vrtulníky jako je Litlebird- je to rychlé a poměrně bezpečné. Na druhou stranu je jich potřeba sakra hodně.

avatar
lentak37 Datum: 01.02.2013 Čas: 18:25

Pri A-60tke pardon som sa zle vyjadril nie protiraketovej obrany, ale je možné že by bol použítý aj v protiraketovej obrane, no prioritne sa uvažuje na ničenie kozmičkých aparátofv

avatar
lentak37 Datum: 01.02.2013 Čas: 18:16

JaM: To je pravda, no všetko je priamo umerné ekonomickej situácii krajiny a je potrebné si uvedomiť, že Rusko má stratenu dekádu vzhľadom, čo vyústilo k bankrotu v roku 1998, obeťou sa stal či už Mig MFI, kde zrušenie projektu nebolo zastavené z technických ale z ekonomických dôvodov kedže by jeden stihač stál okolo 70 mil USD. viaceré projekty sú ešte stále započaté z čias sovietu, či už projekt 20120, je dosť reálne že projekt nového ruského strategického bombardéra, nebude tiež od navrhov nový, kedže v roku 1993 bol tiež pre finančné problémy ruska ukončený projekt TU-2000. Projekt nového tanku na tažkej platforme Armata má mať tiež niečo z pôvodných projektov započatých z polovice 90-tych rokoch..
či obnovenie práce na projekte protiraketovej obrany A-60-tky tiež započatý ešte v sovietskych časoch

avatar
JiriTintera Datum: 01.02.2013 Čas: 17:13

Vážení,
projekt firem Sikorski a Boeing má jednodušší uspořádání rotorů než zde zmíněný Flettner Fl 265. Zobrazený projekt SB má souosé (koaxiální) uspořádání náhonu protiběžných rotorů, které jsou uloženy nad sebou. Kdežto u Fl 265 byl synchropter, což znamená, že byly použity dva samostatné hřídele pro dva protiběžné rotory s prolínajícími se listy.

avatar
JaM Datum: 01.02.2013 Čas: 16:52

Lentak37: to je vsetko pekne, no zavedeny do vyzbroje nemaju ani vrtulnik 4.generacie... Rusi by spravili lepsie keby sa sustredili na stroje ktore planuju aj vo velkom vyrabat, ako vymyslat kopec prototypov ktore sa do vyroby nedostanu ani za 100 rokov...

avatar
Lentak37 Datum: 01.02.2013 Čas: 15:31

Konečne som sa dočkal amerického konceptu, ale neviem či to bude stačiť , Rusy majú požiadavky na vrtulník piatej generácie napríklad na vertikálnu rýchlosť 250 -300 km/h horizontálnu rýchlosť 450 -500 km/h. Samozrejmosťou by mala byť funkcia umelého inteletku, ktorý sa len tka pre zaujímavosť bude zavádzať aj do Sukhoi T 50.aink už rusy pracujú na vrtulníku 5. generácie.

avatar
Sunakashi Datum: 01.02.2013 Čas: 14:22

myslim ze to byl typ FI 265 a to usporadani rotoru je teda mazec

avatar
Deadog Datum: 01.02.2013 Čas: 13:24

Smallgryzly: kde si prisel na to ze protichudne rotory sou vynalezem Rusu? :)Na to neexistuje patent ,prvni vrtulnik s protichudnymi rotory vynalezli uz Nemci 1938 , Flettner Fl 185

avatar
smallgryzlly Datum: 01.02.2013 Čas: 10:25

Že by amíci okopčili ruský koncept rotorů umístěných nad sebou a okopčili tak Ka - 52??

arr