TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Gripen NG: Nová generace úspěšného stíhače

Datum přidání 07.02.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Michal Polák

Nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen se stal navzdory mnoha kritikům poměrně úspěšným.
V současné době jej mají ve své výzbroji letectva pěti zemí a v nedávné době se pro něj rozhodlo také Švýcarsko. Švédský výrobce Saab AB přesto neusíná na vavřínech a již několik let pozvolně, ale jistě vyvíjí novou modernizovanou verzi Gripenu, která je známá jako NG (New Generation) – Nová generace.

JAS-39 Gripen

Foto: Švédské Gripeny C na cvičení v USA / Wikipedia, U.S. Air Force

Jednoduchost především

Vývoj nadzvukového letounu JAS-39 Gripen byl zahájen s cílem nahradit starší švédské typy J35 Draken a J37 Viggen. Rozhodnutí o jeho vývoji jako víceúčelového letounu padlo již v roce 1979 a v roce 1988 uskutečnil prototyp svůj první let. Gripen byl od začátku vyvíjen jako víceúčelový bojový letoun, o čemž svědčí zkratka JAS (Jakt, Attack och Spaning; v překladu znamenající stíhací, bitevní a průzkumný). Gripen měl být a také je schopný po vzoru svých předchůdců operovat z krátkých nijak neupravených ploch jako například silnic.


Ve snaze snížit provozní náklady se Švédi rozhodli pro poměrně malý letoun. Technicky je Gripen jednomotorovým středoplošníkem s delta křídly s náběžnou hranou v úhlu 45 stupňů a tzv. kachními křídly vepředu pro zlepšení manévrování a stability za letu.

Počáteční kritika

Švédské letectvo začalo letouny Gripen ve verzi A/B (písmeno „A“ znamená jednomístné provedení a „B“ dvoumístné provedení) v roce 1993. Už v té době však Saab pokračoval na vývoji, který je v tomto případě sice pozvolný, ale na druhou stranu trvalý.

 

JAS-39 Gripen NGFoto: Gripen NG na RIAT 2010 / Wikipedia, Bthebest


Přes své nesporné výhody se však Gripen, jak už to bývá, ocitl pod palbou kritiky zejména pro nižší tah motoru a poměr tahu k hmotnosti. Srovnáván byl v tomto ohledu s americkým letounem F-16 a tak je otázkou, zda se nejednalo o vykonstruovanou kampaň. Prakticky je Gripen stejně rychlý a dokonce obratnější, než F-16. Na druhou stranu má nižší výškový dostup a o něco menší nosnost výzbroje.

Nová generace

Saab však v roce 2008 představil prototyp nového letounu označeného jako Gripen Demo, na kterém testuje nové technologie a vylepšení. Tento letoun je veřejnosti známý především jako Gripen NG (New Generation), ale pravděpodobně dostane označení E/F, tedy stejné jako nejmodernější varianta americké F-16 dodaná Spojeným arabským emirátům.


Na první pohled se Gripen NG od svého předchůdce v ničem neliší, avšak zdání v tomto případě klame. Zásluhou modifikace podvozku a vyššího tahu motoru má zvýšenou maximální startovací hmotnost. Nová pohonná jednotka má mít dokonce až o 15 % vyšší tah, než mají Gripeny C/D. Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.


Gripen NG by tak měl spolehlivě překonávat nejen nejnovější F-16, ale také většinu současných stíhacích letounů v oblasti vzdušného boje, průzkumu a přesných úderů na pozemní cíle.

 

F-35Foto: F-35 Lightning II ; uspěje Gripen NG proti tvrdé konkurenci F-35 Lightning II ? / Wikipedia, Public, U.S. Air Force

Gripen NG versus F-35

Nyní samozřejmě bude záležet na případných zájemcích a Gripen rozhodně není bez šancí. Řada zemí totiž hledá nebo bude hledat nástupce za v současné době provozované F-16A/B v mnoha modifikacích a jeho americká náhrada F-35 Lightning II bude velmi pravděpodobně dražší (cena za kus je odhadována na 150 oproti 60 milionů dolarů u Gripena; i pokud by byl F-35 levnější a Gripen NG o něco dražší, pořád za stejnou cenu pořídíte u Švédů dvojnásobný počet letounů!) a plánované dodávky se opožďují. Oproti Gripenu však za touto stíhačkou stojí silné americké lobby a vlastnost stealth, která je prozatím Gripenu cizí, ačkoliv vzhledem ke své malé velikosti nebude radarový odraz příliš velký.


Na druhou stranu se už nyní proslýchá, že další generace švédského letounu má mít vlastnosti stealth letounu, ale to je běh na dlouhou trať. Na druhou stran už i Rusové vydávají svůj Su-35 za částečně stealth, aniž by tomu přizpůsobovali tvar letounu.


A kdo že nyní uvažuje nebo v nedávné době uvažoval nad Gripenem? Je to Brazílie (náhrada za F-5E/F Tiger II, doplnění Mirage 2000), Chorvatsko (náhrada za Mig-21) a Dánsko s Holandskem (oba náhrada za F-16AM/BM).

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 03.11.2014 Čas: 16:16

Troufám si tvrdit, že s obdobnými offsety, jaké provázely pořízení současných Gripenů, by se Česko mohlo ucházet i o E/F a ani švédský kapitál není invazivní oproti tomu z globálfinančního kartelu používajímu USA jako nástroj...

avatar
pjek Datum: 03.11.2014 Čas: 16:12

Stačí použít ekonomické argumenty: Gripen je suverénně nejméně nákladný moderní víceúčelový stíhací letoun, a to jako při pořízení včetně veškerých k provozu nutných systémů, tak provozně. To, že se jako relativně lehký jednomotor výkonově blíží těžkým dvoumotorům, je malá daň z hlediska vojenské operability, což v přímém srovnání znamená o něco hůře uhájitelné hodnoty při obraně vlasti. Vést nákladné vojenské letecké operace se v epoše lokálních konfliktů krutě nevyplácí, což momentálně prokazuje ekonomika USA (mj. i málo peněz na nové letecké vojenské programy). Pro malé země s členitým reliéfem krajiny je ideální nejen schopností operovat na malém poloměru, ale také pro skvělou nenáročnost na dislokaci a VPP (což zase zvyšuje jeho vojenskou efektivnost).

avatar
suchoj Datum: 13.12.2012 Čas: 17:34

Suchoj su-35 je idelani nastupce gripenu jak cenou tak vybavou a vyzbroji.

avatar
miki Datum: 06.05.2012 Čas: 16:11

U nás Gripeny skončí ,s amerických letadel je větší vejvar.

avatar
Michal Polák Datum: 25.02.2012 Čas: 10:49

Tak bohužel u nás s největší pravděpodobností létat nebude, protože na to prostě máme příliš zkorumpované a hloupé politiky. Jinak by to bylo pěkné, protože Gripen E/F je prostě perfektní letoun pro vybojování a udržení vzdušné podpory, průzkum, ale i pro útoky na pozemní cíle...

avatar
palo Datum: 09.02.2012 Čas: 13:47

sialene cenovky

avatar
HU Datum: 08.02.2012 Čas: 08:51

..tak mohl by letat i u nas :-)

arr