Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Datum přidání 14.07.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 pro brazilské vojenské letectvo. Stroj FX-2 přímo vychází ze švédského technologického demonstrátoru Gripen NG, ale získá avioniku, dílčí hardware a zbraně podle brazilských požadavků.

Foto: Brazilský Gripen NG, resp. FX-2. / Saab

Foto: Brazilský Gripen NG, resp. FX-2. / Saab

 

Firmy Saab a Embraer podepsaly memorandum o porozumění pro společný vývoj stíhačky F-X2. Embraer převezme vedoucí roli v programu a získá významný podíl na vývoji a výrobě stíhačky F-X2.

 

Embarer zajistí vývoj jednotlivých softwarových a hardwarových balíčků, integraci jednotlivých systémů nebo letové zkoušky. V režii Brazilců bude také finální montáž a dodávky pro brazilské letectvo.

 

Brazilci kromě modernizace letectva mají zájem především o transfer technologií. Švédové zřejmě na tomto poli zabodovali nejvíce. Brazilci pak v delším časovém horizontu plánují vyvinout vlastní bojový stíhací letoun.

 

„Projekt F-X2 není určen jen pro modernizaci brazilského letectva, ale také pro stimulaci brazilské obranné průmyslové základny. Partnerství mezi Embraer a Saab má velký význam pro Brazílii, protože kromě podílu na vývoji budeme schopni nezávisle udržovat svůj letecký park. Embraer, jako špičkový výrobce komerčních letadel a Saab, se svojí tradicí vývoje stíhacích letounů, jsou komplexní podniky, které jistě potěší výhody plynoucí z této dohody,“ říká brigádní generál Juniti-Saito, velitel brazilského letectva.

 

Saab a Emabrear pak společně vyvinou dvojmístnou verzi Gripen NG, resp. F-X2. Ostatně obě společnosti diskutují o možném strategickém partnerství. Obě firmy pak jednomístné i dvojmístné letouny vzešlé z programu Gripen NG společně nabídnou na globálním trhu.

 

Ostatně pro švédský Saab není jiné cesty. Ač je švédská stíhačka JAS-39 Gripen bezpochyby velmi vyspělá, v globální konkurenci, zejména proti americkým a ruským strojům, bude jen s obtížemi do budoucna držet krok.

 

Důvodem je především čím dal větší finanční náročnost vývoje nových zbraní a především čím dál větší požadavky na technickou a lidskou vývojovou základnu. Švédsko se svými 9,5 miliony obyvatel jednoduše nemůže trvale konkurovat mnohonásobně větším a bohatším státům.

 

Pár slov o technologickém demonstrátoru Gripen NG. Stroj je vybaven novým proudovým motorem převzatým ze stroje F-18 E/F Super Hornet. Nová pohonná jednotka oproti starším verzím poskytuje až o 15 % větší tah. 

 

Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost stroje o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.

 

Zdroj: Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr