Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Gripeny naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík

Datum přidání 05.12.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 11 komentářů    autor autor: kpt. Tomáš Maruščák, TID ÚU ASICIPPN,

AP Island - znak - finálVe čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila pětice letounů JAS-39 Gripen islandskou leteckou základnu Keflavík, ze které působily v rámci Úkolového uskupení Armády ČR ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) k obraně vzdušného prostoru státu NATO, který nedisponuje vlastními ozbrojenými silami. Po devíti týdnech odletěly zpět na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi.

kpt. Tomáš Maruščák

Foto: Český JAS-39 na islandu. / kpt. Tomáš Maruščák

 

Pět minut před vzletem českých stíhačů opustil základnu Keflavík také italský tanker KC-767, který čeští piloti použili dvakrát během své cesty k dotankování za letu. „S italským KC-767 jsme se certifikovali před naším nasazením na Islandu. Přelety jak na Island, tak zpět do Čáslavi, proběhly dle plánu bez jakýchkoliv problémů, " uvedl major Michal Daněk, zástupce velitele úkolového uskupení pro operace.

 

V 16.31 pětice pilotů Gripenů po skoro dvouměsíčním nasazení na ostrovním státu přistála na domovské základně. Přímo na stojánce je přivítali zástupce ředitele Společného operačního centra MO brigádní generál Petr Mikulenka a zástupce velitele 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Ondřej Rejman.

 

Foto: Nepředvídatelné počasí na Islandu připravilo na den odletu sněhovou nadílku. /  kpt. Tomáš Maruščák

 

"Úkolové uskupení obstálo na jedničku. Po misi Air Policingu v pobaltských státech, jež jsme absolvovali v letech 2009 a 2012, to byla další zkouška našich schopností. Během mise nevyvstal žádný problém," stručně zhodnotil plukovník Ondřej Rejman.

 

Generál Mikulenka jej doplnil: „Mise na Islandu měla svá specifika a svá prvenství. Poprvé piloti stíhacích letounů tankovali za letu v rámci mise. Poprvé bylo české stíhací letectvo nasazeno mimo evropský kontinent, tři tisíce kilometrů od domovské základny. Příslušníci kontingentu plnili své úkoly v extrémních povětrnostních podmínkách.Vše bez zaváhání zvládli a potvrdili, že česká armáda je platným partnerem NATO a že se s ní dá počítat. Plně se také v misi osvědčily letouny JAS 39 Gripen."

 

Foto: Jako první opustil vzletovou a přistávací dráhu letecké základny Keflavík italský tanker KC-767. / kpt. Tomáš Maruščák

 

Přesun dalších příslušníků úkolového uskupení z Islandu bude probíhat až do neděle 7. prosince 2014. „Během našeho působení zde jsme nalétali okolo 150 hodin ve vzdušném prostoru Islandu, což je téměř náš plánovaný nálet. Svědčí to o připravenosti letounů, schopnostech pozemního technického personálu, logistiky a všech, kteří se na zabezpečení mise podíleli," komentoval misi velitel Úkolového uskupení ASICIPPN plukovník Martin Nezbeda. „Mise však skončí až v neděli, kdy se i zbylá část vojáků vrátí zpět do České republiky", dodal Nezbeda.

 

Foto: Piloty jako první přivítal generál Mikulenka, zástupce ředitele SOC MO. / npor. Rostislav Lukáš

 

První příslušníci s materiálem přilétli na leteckou základnu Keflavík 3. října 2014, další je následovali v pondělí 6. října. Stíhací letouny JAS 39C Gripen přilétly 10. října, když byl jejich let z důvodu nepřízně počasí v místech určených k tankování za letu o den posunut.

 

Ve dnech 13. a 14. října pak probíhaly první certifikační lety, aby 15. října v 06.00 hodin zaujali příslušníci českého úkolového uskupení hotovostní systém v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO – NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System). O půlnoci ze 3. na 4. prosince byl hotovostní systém ukončen a Island bude očekávat v příštím roce příslušníky amerického letectva.

 

Zdroj: 21. ztl

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 09.12.2014 Čas: 12:39

Luky: Řekl bych že si z toho ve videu spíš dělají srandu, protože během mise na Islandu, neměli ani jeden zásah:
"Ostré starty jsme nezaznamenali, možná bohužel, trochu jsme si to i přáli, ale situace to nevyžadovala," řekl novinářům po přistání jeden z pilotů Michal Daněk. Čeští stíhači tak podle něj na Islandu dělali skoro totéž co v České republice. "To znamená zabezpečovat vzdušný prostor, akorát tam je rozsáhlejší," podotkl Daněk.

Zdroj:http://www.letectvi.cz/letectvi/Article77126.html

avatar
Luky Datum: 08.12.2014 Čas: 10:22

to bude z posledního "Tiger meet"u
http://www.natotigers.org/tigermeet/premeet.php?ntmID=53

mě se nejvíc líbil ten šavlozubec před pár lety:
http://www.paintskillers.com/galerie-56-gripen-savlozuby-tygr

avatar
Adanedhel Datum: 08.12.2014 Čas: 00:05

Ten Gripen na úvodní fotce má zajímavou malbu na ocase. Ví někdo víc ?

avatar
Luky Datum: 07.12.2014 Čas: 18:09

tady v pohybu s takovou bojovnou hudbou:
https://www.youtube.com/watch?v=WZVPRnvT2WM

Jinak dříve ukazovali i zachycený letadýlka (Balt), teď jsou tajnůstkáři...

avatar
otecko Datum: 06.12.2014 Čas: 15:55

Tak třeba se nyní řeší ochrana vzdušného prostou NATO z Norska či VB, kdo ví, jaká je strategie...

avatar
Luky Datum: 05.12.2014 Čas: 14:11

Taky mě to při četbě článku hned napadlo. Trochu mi to připomnělo letectvo Švýcarů, které funguje pouze v běžné pracovní době, tj. od rána do odpoledne a myslím i bez víkendů...

Jinak Gripenu to na sněhu vždycky slušelo, hezký fotky i počtení.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 05.12.2014 Čas: 13:01

Jsem myslel že NATO hlídá na Islandu nepřetržitě, jako v Pobaltí. Marně hledám smysl takového polovičatého řešení. To si tam teď na letišti vyvěsí cedulku: Prosíme případné narušitele, aby nám tu přes zimu nelétali? :)

avatar
liberal shark Datum: 05.12.2014 Čas: 12:42

Zaplať pánbůh že to tak dopadlo. Bezproblémový průběh mise není žádná samozřejmost.

avatar
fenri Datum: 05.12.2014 Čas: 12:18

Dobrý práce. Gripenům to na sněhu sluší - severský původ se nezapře :-)

avatar
semtam Datum: 05.12.2014 Čas: 11:48

A jinak jsem rád že obsluha JAS-39 Gripen i pozemní personál zvládl tuto misi.

avatar
semtam Datum: 05.12.2014 Čas: 11:45

Trochu se divím, že Island do dnešních dnů si nepořídil armádu aspoň velikosti Lucemburska. Na plnohodnotné letectvo by neměl, ale nějaký základ by mohl mít. I když v těchto končinách postačí pobřežní stráž.

arr