TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

GROT-2: Koncept polské lehké stíhačky

Datum přidání 09.09.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Technologický Institut Polského vojenského letectva (ITWE) na výstavě MSPO 2013 představil model polské lehké stíhačky/bitevníku GROT-2. Podle redaktorů magazínu IHS Janes, kteří měli šanci mluvit se zástupci ITWE, jde o projekt polské stíhačky „daleké budoucnosti“.

GROT-2

Foto: Koncept polské stíhačky GROT-2 / ITWE

 

Polsko hledá v rámci programu Pokročilý cvičný stíhač AJT osm lehkých cvičných stíhaček pro výcvik svých pilotů. Ač vyvíjená polská stíhačka GROT-2 patří do stejný výkonové kategorie, přesto podle zástupců ITWE GROT-2 není konkurentem nebo náhradou současných účastníků soutěže.


Původně začal polský průmysl pracovat na novém cvičně-bojovém stroji GROT-2 někdy kolem roku 2009. Podle velmi ambiciózních plánů, měly být první stroje zavedeny do výzbroje již kolem roku 2015.

 

„To, co se snažíme udělat, je vyvinout malý letoun, který by byl levnější a efektivnější na pořízení a provoz, než současné alternativy,“ řekli zástupci ITWE reportérům IHS Janes na výstavě MSPO 2013. „Klíčovou vlastností našeho letounu je, že se bude vyvíjet ve dvou verzích – pilotovanou a nepilotovanou.“


Právě zmínka o nepilotované verzi je jasným odkazem na prohlášení polského ministerstva obrany ze srpna 2012. Podle polských vojenských pohlavárů mohou bitevní Su-22 nahradit právě bezpilotní bojová letadla.

 

Vyvinout kompletně vlastní stíhací stroj není nic snadného. V současné době však na trhu lze najít spoustu klíčových konstrukčních celků, z kterých lze poskládat vlastní stíhací stroj. Motor, radar, elektronika - vše lze nakoupit samostatně.

 

Ostatně podobnou cestou půjde zřejmě i ITWE. „Nalezení vhodného motoru není v současné době vážný problém. Existuje velký otevřený trh, kde lze nalézt vhodné motory,“ vysvětluje představitel ITWE cestu, kterou se bude řešit jedna (a zřejmě ne jediná) z klíčových částí stíhačky.

 

Samotný drak stíhačky GROT-2 má být zkonstruován především z kompozitních materiálů. ITWE již zařídila speciální laboratoře, kde nakoupila autoklávy ze Spojených států. Autoklávy slouží k vytvrzovaní kompozitních dílů složených z řady kompozitních rohoží.

 

Pokud půjde vše podle plánu, do dvou let má vzlétnout zmenšený model stíhačky GROT-2. Podle inženýrů z ITWE jde o schůdnější cestu, než rovnou postavit technologický demonstrátor v plné velikosti. Poté by měla následovat stavba bezpilotního modelu v plné velikosti a následně pilotovaný technologický demonstrátor.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 12.09.2013 Čas: 14:10

To D.i.p - souhlas. Jen v samotné účasti zahraničních komponentů problém není. Takový přístup je běžný i u velkých vyspělých států, nemluvě o "velmocech" typu Indie a Číny. V případě L-159 byl možná největší chybou sama koncepce letounu, kdyby se pokračovalo ve vývoji primárně cvičných letounů se sekundární schopností lehkého bitevníku (tedy spíše L-139), tak by bylo všechno možná trochu jinak. Vždyť Československo bylo velmocí ve výrobě cvičných, nikoliv bitevních letounů.
Co se týče Poláků - mně připadá, že zbytečně utíkají od jednoho projektu na druhý, nemají nějakou jasnou vizi a pak při prvních problémech projekty opouštějí, místo aby postupně odstraňovali chyby. Přitom jsou schopni přijít se zajímavou, originální myšlenkou - mně osobně se třebas velice líbil projekt PZL-230.
A pro Matesaaxe - Rooivalků bylo zakoupeno nikoliv 16, ale jen 11, pro jeho výrobce, firmu Denel to znamenalo obrovskou ztrátu, ze které se dodnes plně nevzpamatovala

avatar
D.i.p Datum: 12.09.2013 Čas: 09:13

U nás se vliv těch zahraničních součástí moc nadhodnocuje kvůli neúspěchu L-159. Gripen je taky do značné míry vybaven ze zahraničí vč. USA a prodává se nyní i v celku úspěšně. Myslím, že jsme byli spíš špatný obchodníci.

Pořádná diplomatická podpora L-159 ze strany státu přišla až nyní, když už je na trhu konkurence F/A-50, M-346 a Jak 130. A samozřejmě na to má vliv i pořádný vedení a majitel Aera, který přišel celkem nedávno.

avatar
Matesaax Datum: 11.09.2013 Čas: 15:07

Poláci nemají nejmenší zkušenosti s vývojem moderních letounů.Poslední projekt IRIDA skončil naprostým debaklem.Od začátku nepovedené letadlo se snažili hodně let stále vylepšovat až to nakonec vzdali.Ono to není jenom o tom nakoupit vybavení a poskládat to do sebe,ale taky ,aby vše fungovalo.Stačí se podívat na nekonečný vývoj indického Tejase,přitom indický letecký průmysl je mnohem dál,než polský.
Navíc pokud to bude čistě polský projekt,tak exportně to nemá moc šancí.I když je otázka zda zrovna tohle Polákům vadí.Např. JAR vyvinutý bitevní vrtulník Rooivalk byl nakonec vyroben pro místní armádu v počtu pouhých 16 kusů.

avatar
David Datum: 11.09.2013 Čas: 14:04

Podle mne je také otázkou, nakolik tento polský letoun bude skutečně polský. Nejspíš dojde k použití celé řady klíčových součástí (radar, motor atd.) zahraničního původu, což může být další překážkou v hypotetickém exportu. A tak si myslím, že korejský F/A-50 by byl lepším a zřejmě i levnějším řešením. Ale to je jen můj odhad

avatar
D.i.p Datum: 10.09.2013 Čas: 21:22

Já teda hlavně nevěřím, že to letadlo by mohlo za něco stát. Takovej projekt si žádá zkušenosti, nějaký know how dědictví.

Ano, bude to lítat stejně jako lítala Iskra.

avatar
David Datum: 10.09.2013 Čas: 09:42

Nedávno jsem ten letoun tady zmiňoval...Podle mne lobby prosazující tento letoun stojí i za věčným odkládáním tendrů na nová cvičná letadla. A řekl bych, že táž lobby dokáže postupně prosadit letoun i do polského letectva. Samozřejmě - v případě, že se podaří vývoj dokončit, což také není jisté vzhledem k tomu, jak se Polsku stále nedaří projekty dokončovat (viz např. bojové vozidla pěchoty BWP-2000/ Anders, korvety Gavron atd.)
A to, že nepřijde exportní úspěch, je téměř jisté, ale Polákům, kteří vždy usilovali o národní projekty, to možná až tolik nevadí

avatar
Mossback Datum: 09.09.2013 Čas: 22:01

Aneb recyklace EM-10...
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=8552.0

Jediné rozumné řešení by byla zmíněná bezpilotní verze GROTu. Pilotovanou verzi by asi potkal podobný osud jako naší Alku - relativně moderní, ale neprodejná.

arr