TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Datum přidání 27.08.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních vozidel GXV-T (Ground X-Vehicle Technology). Cílem je vyvinout nové paradigma bojových strojů – nahradit těžce opancéřovaná vozidla novou generací malých, rychlých a extrémně obratných bojových vozidel.

Foto: Francouzský CRAB (Combat Recce Armored Buggy). Budoucí bojová vozidla budou menší, extrémně pohyblivá s velkou palebnou silou, alespoň podle vizí agentury DARPA. / Panhard

Foto: Francouzský CRAB (Combat Recce Armored Buggy) představený na vojenské výstavě v roce 2012. Budoucí bojová vozidla budou menší, extrémně pohyblivá s velkou palebnou silou, alespoň podle vize agentury DARPA. / Panhard

 

Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Jak píše DARPA v úvodníku programu GXV-T, za posledních sto let se zvyšování ochrany vozidel řídilo jednoduchým pravidlem – více pancíře znamená lepší ochranu. Bohužel schopnost protivníka překonávat pancéřovou ochranu se vyvíjí rychleji, než pancéřová ochrana.

 

Například ruská protitanková střela 9M133 Kornet dokáže proniknout až 1200 mm homogenního pancíře z oceli RHA (Rolled Homogeneous Armour). Přitom čelní pancíř věže amerického tanku poslední verze M1A2 SEP (System Enhancement Package) má proti protitankovým řízeným střelám referenční odolnost 1 320 – 1 620 mm RHAe (Rolled Homogeneous Armour equivalency).


Odolnost čelního pancíře tanku M1A2 SEP se tak pohybuje doslova na hraně proti ruské střele Kornet. Samozřejmě boky, záď a podvozek tanku M1A2 Abrams má podstatně slabší panceřování.


Další zvyšování panceřové ochrany je neúnosné. Vždyť tank M1A2 SEP váží více než 63 tun. Další zvýšování panceřové ochrany výrazně zvýšuje nároky na pohonnou jendotku (spotřeba), životnost jednotlivých dílů (např. podvozek), omezuje možnosti strategické (nosnost letadel) i taktické přepravy (nosnost mostů).


Přitom silnější panceřování nutně nezaručuje ochranu proti o několik řádů levnějším a neskonale mobilnějším přenositelným protitankovým řízeným střelám, jako je 9M133 Kornet.


GXV-T si klade za cíl ukončít diktát pancíře a nahrdit ho malými rozměry, hbitostí, rychlostí, nízkou cenu a aktivním protiopatřením bojových vozidel. “GXV-T si neklade za cíl zlepšit nebo nahradit konkrétní vozidlo – jde o to rozbít paradigma ´více pancíře´ a zrevolučnit všechna bojová obrněná vozidla,” říká Kevin Massey, manažer programu GXV-T.

 

V podstatě je o vyznamné rozvinutí koncepce lehkého nástupce tanku M1A2 Abrams, který vznikal v rámci zrušeného ambiciozního programu FCS (Future Combat Systems). Chystaný nástupce, označovaný jako FCS Tank, měl mít hmotnost 40 tun. Slabší panceřování přitom tank nahrazoval vysokou pohyblivostí, rychlostí, stealth vlastnostmi (např. nízká výška) a dominantním situačním povědomím posádky.

Foto: Ochrana vozidel GXV-T je tvořená zabráněním detekce, zacílení, zásahu i základní panceřovou ochranou. / DARPA

Foto: Ochrana vozidel GXV-T je tvořená zabráněním detekce, zacílení, zásahu i základní panceřovou ochranou. / DARPA

 

Program GXV-T

Jaké jsou tedy obecné cíle programu GXV-T? DARPA požaduje o polovinu menší vozidla, než jsou současné tanky nebo bojová vozidla pěchoty. Stejně se tak požaduje poloviční posádka – dvojčlenná nebo dokonce jedenočlenná.

 

Žádaná je dvojnásobná cestovní rychlost (tedy +- 150 km/h) a významné navýšení schopnosti jízdy v nějtěžším terénu, například horském. Neméně důležitou součástí je zásadní potlačení demaskujících projevů voidla programu GXV-T – vizuální stopa, hluk, infračervené a elektromagnetické záření, apod.

 

Nejzásadnější je však extremní navýšení mobility a agility. Ochranu posádky zajistí pohyblivé brnění schopné změny polohy na korbě vůči přiletající hrozně nebo schopnost “uskočit” před nebezpečím, např. při dělostřeleckém přepadu.

 

Začátkem záři plánuje DARPA potenciální účstníky seznamit s technickými cíly programu GXV-T. Od dubna příštího roku začně dvouletý cyklus, během kterého účastnící budou rozvíjet jednotlivé technologie programu GXV-T. Následně se uvidí, zda GXV-T vyústí v konkrétní vozidlo.


Zdroj: DARPA

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lumbo Datum: 03.09.2014 Čas: 20:50

Myslím,že těžkým vozidlům jen tak neodzvoní. Pokud se najde nový materiál,který třeba bude sice těžší než ocel a keramika,ale třeba 5x pevnější....
A navíc nevím,zda budou zbraně instalované na tahle rychlá vozidla dost výkonné,aby zničily těžké tanky.
Spíš si myslím,že budou jen další složkou do armády,a budou provádět kordinované útoky spolu s těžkou technikou.

avatar
dexnom Datum: 02.09.2014 Čas: 16:59

rozhodne si umim predstavit jak jednotka podobne agilnich vozitek behem velice kratke doby zlikviduje jednotku tezkych tanku, takze pokud se vyvinou potrebne technologie bez kterych to nepujde, myslim ze casem tanky uplne zmizi protoze neboudou konkurence schopne...coz neznamena ze se nevymysli chodici monstra napriklad - extremni palebna sila, extremni pancerovani, extremni vaha (proto nohy, kolecka uz to neuvezou)...

avatar
lorgarius Datum: 01.09.2014 Čas: 19:19

koniec tazkych vozidiel asi tazko. lahke vozidla by boli idealne pre operacie jednotiek rychleho nasadenia, proti nepriatelovi typu taliban, pripadne v spolupraci s vzdusnou podporou rychly postup na uzemie protivnika, ale utok proti pripravenemu nepriatelovi, pripadne narazenie na protivnika vyzbrojeneho trebars len rusnymi aar zbranami a je po nich.

lahke vozidla urcite maju svoju buducnost, ale to maju aj tazke vozidla.

avatar
Longsword Datum: 31.08.2014 Čas: 03:10

Souhlasim s green korytnackou, v te druhe casti. "Slabsi" pancir, v odolnosti, rekneme, do raze 30mm, pak aktivni obrana proti priletajicim strelam a jako posledni, lec v dnesni dobe stale vice aktualni, proti IED system.
Prestoze v soucasnosti existuje nekolik detekcnich systemu, uprimne, jsou ekvivalentem Mark I tanku z WWI, neohrabane, velke, pomale a neucinne. Je potreba vyvinout GPR schopny fungovat na vzdalenost nekolika metru pred vozidlem a jako protiopatreni EMP "nicitel".
Protoze vetsina IED je resena s pomoci elektricky odpalovanych roznecovacu, pak by silny smerovany elektricky pulz bud indukci bombu pred vozidlem odpalil (v bezpecne vzdalenosti, proto GPD s dalkovou detekci), nebo "usmazil".
Podobne by musely byt vozidla vybavena proti "naslapnym" zarizenim. Jakmile by GPR detekoval takove IED, z predku vozidla by se odpalila obdoba trophy, ktera by explodovala nad tlakovou deskou a silou sveho (smerovaneho) vybuchu ji bud opet znicila, nebo privedla k explozi bezpecne pred vozidlem.
Nejsem v otazce GPR odbornik, v podstate mam jen hrubou predstavu jak takovy radar funguje, taky asi nebude nic jednoducheho dat do kupy pocitac, ktery by detekovana data dostatecne presne a rychle interpretoval a na zaklade teto interpretace bud navrhl reseni, nebo rovnou provedl protiopatreni. Nicmene verim, ze kdyby se nasi odbornici (a ze mame takove) na tuto serii vyzev vrhli, pak mame moznost byt prvni (nebo jedni z prvnich), ktery by mohli takovou technologii na svych prostredcich pouzit.

avatar
shal Datum: 30.08.2014 Čas: 22:29

S dobrou rozvědkou a informacemi o nepříteli můžou malé a rychlé stroje se silnou výzbrojí být účinější než těžké pomalé tanky. Na přepady jsou to dokonalé stroje.

avatar
green_korytnacka Datum: 28.08.2014 Čas: 23:03

dost nezmysel.. ano ako prieskum, alebo podobne vyuzitie, ale bez poriadneho panciera to daleko nedotiahnu.

osobne vidim rozumny smer pancier na male kalibre + aktivna obrana typu trophy na velke + ja pridavam automaticky protiutok. system presne vyhodnoti odkial prichadza strelba a automaticky palbu opatuje.

avatar
Gorn Datum: 28.08.2014 Čas: 16:36

Vozidla jako AMX-10 RC, Ratel ICV (6x6) a Panhard AML (4x4) jsou "s námi" již přes 50 let, program GXV-T lze tedy těžko považovat za nějakou převratnou novinku... ačkoliv pravda je že podobné prostředky v US Army nejsou. Zajímavé je že třeba Panhard AML (5.5 tuny) byl s úspěchem nasazován proti T-55 (36 tun), samozdřejmě s využitím početní převahy, mobility a přepad- ale to je přeci přesně to co Vám 5.5 tunové "auto" proti tanku umožní.

avatar
J.D. Datum: 28.08.2014 Čas: 12:09

Mattea:
jo asi máš pravdu u nás by to asi skončilo Ivecem s nějakou protitankovou střelou a lehkým pancířem, i když možná by to mělo úspěch když by to mělo trochu propracovanou věž ale to jsou bohužel jen takový ty KDYBY, MOŽNÁ

avatar
jenikdavid Datum: 28.08.2014 Čas: 08:46

Karlos73
Máte pravdu, že z dnešního úhlu pohledu to chrastítko nemá proti MBT šanci. Ale pánům z agentury jde právě o to, aby byl rovnocenným soupeřem a nebo je dokonce převyšoval. Jestli je to v budoucnu možné nebo ne to uvidíme až za pár let...

avatar
Karlos73 Datum: 28.08.2014 Čas: 00:36

Toto je dobre tak do asimetrickeho konfliktu, pre vysadkove a expedicne jednotky (viem si to predstavit u Francuzov, ako tento tip zbrane nasadzuju v Afrike - napr. v Mali). Pre strazne a kontrolne misie. Je to taka odpoved na sucasne provizorne bojove prostriedky v Islamskom svete - tip vozidla "technical", ktore sa objavilo v 90 rokoch v Somalsku (Somalske milicie), ako napriklad protiletecke 23mm kanony GŠ-23L montovane na rozne SUVcka, pripadne ine tazke gulomety a kanony uchytene na rozne civilne osobne vozy. Vacsie raze na podvozky tazsich automobylov.
Je to o "udri a utec" , zbrane s dostatocnou mobilitou a palebnou silou.
V regulernej vojne (bitke) nema tento tip zbrani sancu na dlhsie prezitie, a pokial sa stretne s modernym IFV, BVP, pripadne tankom, tak osadka takehoto prostriedku je odsudena na eliminaciu. Tento system GXV-T, moze mat uplatnenie len ako doplnkovy a podorny, pripadne ako pozorovatelske a velitelske vozidlo. Moj nazor je, ze je to zaujimave riesenie s dostatocnou mobilitou, palebnou silou a slusnou ochranou osadky a ako doplnok v ramci pozemnych sil si viem nieco podobne predstavit. (daju sa na tento sposob upravit viacere tipy vozidiel) Na Slovensku si viem v taketo uprave predstavit napriklad Aligatora a Iveco LMV, ktore nase armady maju vo vybave...

avatar
GAVL Datum: 27.08.2014 Čas: 22:50

Konec problémů s veřejností by to tak úplně nebyl. Pokud vím tak jedním z hlavních tahounů protestů třeba proti válce ve Vietnamu byli mrtvé a zraněné děti a civilisté jako takoví.
Co se týče ztrát tak na ty lid reaguje především dle toho za jakou myšlenku a cíl dotyčný voják padl, nebo byl raněn.
Takže problém s veřejností nelze zaplácnout pouhou náhradou vojáků za stroje, naopak by stačilo vést pouze války s kterými společnost souhlasí. Nakonec USA řešila před zapojením do druhé světové války jak tomu naklonit veřejnost a velmi jim k odsouhlasení vstupu do války napomohlo přepadení základny Pearl Harbor.

Prosím pouze o palce , účelem mého příspěvku nebylo přesměrovat vlákno, ale jen k A uvést i B.

avatar
Jenda Datum: 27.08.2014 Čas: 22:18

Už jen vyřadit posádku a posadit operatora nekam do tepla jako u UAV a bude to dokonalá zbraň...žádné ztráty...žádný problém s veřejností...

avatar
mu7705 Datum: 27.08.2014 Čas: 21:28

Myšlenka je to pěkná. Více méně to vychází z britského řešení problému IED. Britové, podobně jako Amíci záhy zjistili, že IED nelze čelit zvýšením pancéřování. Když povstalci pouze zvýšili velikost nálože a byli schopni trhat tanky na kusy, bylo jasné, že pancéřování tuto věc nevyřeší. Amíci se zaměřili na zpravodajské informace a také na systém pozorování a likvidace cílů pomocí bezpilotních prostředků. Britové šli cestou pořízení balisticky a protiminově odolnějších vozidel Jackal, které mají schopnost jízdy v terénu. Jednoduše začali jezdit i jinudy než jen po cestách. IED se totiž umisťuje na místo, kudy předpokládáte, že pojede protivník, když ten ale pokaždé jede jinou cestou a krajinou, tak máte problém, kam to vlastně dát. Mimo cesty je pravděpodobnost IED minimální. Nemohou si zaminovat pole, pastviny a široké okolí.
Představné pancíře a mříže proti kumulativním hlavicím jsou jen jedna část řešení. Stejně tak aktivní obranné systémy jako Trophy. Řeší totiž pouze přilétající střelu. Minu nebo IED zakopanou pod terénem neřeší. Přitom právě IED jsou asi nejčastější ohrožení jak v Afghánistánu, tak Iráku ke konci kampaně.
Článek má jednu velikou pravdu. Z hlídkových vozidel se stávají vozidla s odolností pomalu větší než měly tanky na konci Studené války. Zvyšuje se hmotnost, velikost a vozidla ztrácejí průchodnost terénem, začínají být pomalejší, protože to co je těžké, je málokdy rychlé a obratné, známe to z přírody.
Osobně si myslím, že z hlediska ochrany budou do rizikových oblastí jezdit bezosádkové prostředky, podobně jako dnes létají drony, tak budou podobné záležitosti jezdit i po zemi.

avatar
Bodie Datum: 27.08.2014 Čas: 21:01

Jak zvýšit ochranu tanků proti kumulativní munici? Inspirujme se u wermachtu :)

http://www.panzerbaer.de/models/35_tami_pzkfw_iv_j-a.htm

avatar
GAVL Datum: 27.08.2014 Čas: 20:56

Připomíná mi to koncepci izraelských Jeepů s bezzákluzovými kanony z počátku jejich státu. Samozřejmě v poměru k tehdejší době. Tedy vozidlo ideální pro boj v otevřeném terénu.

Chtěl bych zdůraznit možnost celkem snadného a levného nasazení v misích. O to jde zřejmě především získat efektivní expediční zbraň.

arr