TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Vozidla GXV-T: Konec diktátu pancíře?

Datum přidání 02.05.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká vojenská výzkumná organizace DARPA udělila osm vývojových kontraktů v rámci projektu GXV-T (Ground X-Vehicle Technology). Cílem GXV-T je prozkoumat možnosti, jak zvýšit schopnost přežití vozidla a posádky, bez prostého přidávání těžkého pancíře.

Foto: Motivační animace má zástupcům průmyslu ukázat možné koncepty budoucích armádních vozidel. / DARPA

Foto: Koncepční animace zástupcům průmyslu ukazuje možné podoby budoucích armádních vozidel. / DARPA

 

Pryč s pancířem

V současné době není technicky problém vytvořit prakticky nezničitelné vojenské vozidlo s obrovskou palebnou silou. Limitujícím faktorem je však hmotnost a z ní plynoucí omezení - velmi drahý provoz, rychle opotřebení konstrukce (nízká životnost), drahé opravy, náročné logistické zázemí a nízká taktická a strategická mobilita.

 

Ve výsledku tak má podobné vozidlo mnohem menší bojovou hodnotu, než méně odolnější a hůře vyzbrojené stroje. Ostatně to je také důvodem zrušení programu nového bojového vozidla pěchoty GCV (Ground Combat Vehicle), které vynikalo nebývalou úrovni ochrany. Hmotnost vozidla GCV však dosahovala kolem 80 t.


Například v rámci taktické mobility je často nutné přepravovat vozidla v podvěsu pod vrtulníkem. Letecká složka americké armády ale varuje, že neustále klesá schopnost vrtulníků pojmout náklad, munici a palivo.


Díky novým systémům, které chrání posádku a vrtulník, každoročně hmotnost vrtulníku UH-60 Blackhawk v americké armádě narůstá průměrně o cca 35 kg. Tento trend má navíc rostoucí tendenci - v budoucnu tak bude muset stejný počet vojáků i techniky dopravovat více vrtulníků.


DARPA v rámci programu GXV-T se snaží o dramatický pokles hmotnosti a rozměrů vozidla, při dramatickém zvýšení taktické a strategické mobility a o zvýšení schopnosti přežití vozidla na bojišti. V podstatě jde o “zničení” staletého pravidla v konstrukci vozidel, kdy je odolnost vozidla přímo úměrná tloušťce pancíře.


Cílem GXV-T je pokles hmotnosti a rozměrů vozidla o 50 %, snížení členů posádky na polovinu, zvýšení rychlosti vozidla o 100 %, schopnost překonat až 95 % terénu a aplikace technologií “stealth”. To vše má ztížit odhalení, určení a zaměření vozidla protivníkem.


DARPA hledá agilní vozidla schopna překonávat extrémně prudká stoupání i nejtěžší terén. Požaduje se výborná trakce na nejrůznějším povrchu a také schopnost velmi rychle měnit směr jízdy ve všech směrech.


Lehké pancéřování zajistí ochranu jen proti střelám z ručních palných zbraní. Odolnost proti těžším kalibrům je možné vyřešit několika způsoby. Uvažuje se pohyblivém balistickém štítu nebo o technice “uskočení” - okamžité změně pozice vozidla.


Klíčový bude vývoj naprosto nové generace systémů poskytující posádce novou úroveň situačního povědomí. Posádka bude sedět v monolitické pancéřové kapse a pozorovat okolí pomocí virtuálních brýlí s rozšířenou realitou. Počítá se s využitím pokročilých jízdních asistentů. Schopnost přežití na bojišti posílí také potlačení vizuální, tepelné a hlukové stopy vozidla.

 

Video: Vozidla GXV-T musí vynikat mimořádnými jizdními vlastnostmi. / YouTube

 

Virtuální realita, elektrický pohon

Před několika dny DARPA udělila osm vývojových kontraktů firmám a institucím Carnegie Mellon University, Honeywell, Leido, Pratt & Miller, QinetiQ, Raytheon BBN, Southwest Research Institute a SRI International. Organizace se zaměří na výzkum čtyř oblastí - radikální zvýšení mobility, schopnost přežití vozidla díky pohyblivosti, situační povědomí a stealth.

 

“Zkoumáme celou řadu potenciálně přelomových technologií, které jsou navrženy ke zlepšení mobility vozidla, schopnosti přežití vozidla a posádky a odolnost bez nutnosti dalšího pancíře,” vysvětluje major Christopher Orlowski, programový manažer programu GXV-T v agentuře DARPA.

 

“Účastníci projektu v GXV-T pomáhají změnit axiom ´více pancíře znamená větší ochrana´, který omezoval konstrukci obrněných pozemních vozidel posledních 100 let, a pomáhají dláždit cestu díky inovativním a přelomovým vozidlům pro 21. století a dále,” dodal Orlowski.

 

Například firma QinetiQ vyvíjí elektrický pohon vozidel - každé kolo bude obsahovat vlastní elektrický motor. Odpadne tak nutnost těžkých a rozměrných převodovek, transmisí a dalších mechanických částí. Elektrický motor díky schopnosti poskytnou maximální krouticí moment od nulových otáček převodovky nepotřebuje. Otáčky elektromotoru lze navíc velmi precizně digitálně řídit. 

 

Kola s elektrickými motory jsou nejen jednoduší na konstrukci, ale umožní prakticky dokonale fyzicky oddělit prostor posádky od podvozku. Hlavním problém je zdroj elektrické energie - v současné době dostatek energie poskytne jen spalovací motor a generátor.

 

Honeywell zase vyvíjí přístrojový panel, který posádce nabídne celokruhový výhled z vozidla. U vozidel GXV-T se s klasickými okny nepočítá.

 

Dlužno dodat, že v současné době firmy vyvíjejí jen dílčí technologie. Není zatím vůbec jisté, zda projekt GXV-T vyústí ve stavbu funkčního technologického demonstrátoru. Také je otázkou, kdy nebo vůbec zda se technologie GXV-T objeví v provozu.

 

Prolomit “diktát pancíře” není také rozhodně novou snahou. Na začátku nového tisíciletí vznikl ve Spojených státech technologický demonstrátor velmi lehkého tanku FCST (Future Combat System Tank) pro program americké armády FCS (Future Combat System).

 

Tank mohl měnit výšku v rozsahu 1,6 až 2 m, měl hmotnost pouze 40 t a ovládala ho dvojčlenná posádka. V terénu mohl tank dosáhnout rychlosti přes 70 km/h. Tank FCST však společně s celým programem FCS skončil v roce 2009 kvůli prudce rostoucím nákladům a technickým obtížím.

 

Zdroj: DARPA

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Anton Datum: 31.05.2016 Čas: 11:25

Áno, koniec diktátu panciera v 21 storočí!
Nastupuje doba rýchlych obratných dronov a robotov, ktoré môžu rýchlo vyradiť pancierové maloobratné monštra s ľudskou posádkou. V USA na manévrov vyhrávali vrtuľníky súboje s tankami v pomere 12:1. Protitankové zbrane sú oveľa lacnejšie ako samotné tanky. Ťažké tanky sa nemôžu rýchle presunuť ani zdolať horské prekážky, nostnosť mostov a podobne.
Nemožno ale ešte plne nahradiť ľudských vojakov robotmi. Napríklad existujú rôzne rušičky, EMP zbrane. Takže ani tanky tak rýchlo ešte nepôjdu do dôchodku.
Tanky v blízkej dobe doplnia rôznymi robotickými pomocníkmi, ktoré predlžia ich oči, akčný dosah ich ochranu. Nebudu potrebovať tak pomoc pechoty a mať také ťažké pancierovanie.

Preto by som navrhoval vývoj tankov týmto smerom. Vývoj rýchlych obratných, ľahkých tankov na štýl lega. Aby tieto ľahké tanky šlo v prípade potreby rýchlo zosilniť pancierovanie. Základna verzia ľahkého tanku by mala aj neajé robotické rameno, ktorým by si rýchlo posádka doplnila pancierovanie. Vrtulniky by prevážali len ľahké tanky a v prípade potreby by im previezli kontajnery s prídavnymi panciermi.
Základná verzia ľahkého tanku by už mala nejaké prvky stealth a potlačenie vizualnej, tepelnej, zvukovej stopy.
Nie všade do každých akcii potrebujeme nasadiť ťažké tanky s ľudskými posádkami.
Armáda by mala aj značné úspory v spotrebe paliva, či rýchlosti nasadenia. Aj v dobe mieru by naše armády nepotrebovali presúvať na cvičenia superťažké monštra a ušetrili by značné prostriedky na prezbrojenie. Napríklad na rôzne drony, robotické systemy ktoré by zvyšovali akčný radius tankov a ich ochranu, situačné povedomie.

avatar
shal Datum: 04.05.2016 Čas: 16:16

Zrovna tohle bych nepovažoval za slepou uličku vývoje. Ikdyby z toho nikdy nebyl požadovaný lehký kolový něco-jako-tank, tak minimálně ten vývoj má smysl sám pro sebe. Už jenom pokrok v pohonném systému nebo UI potřebné finance ospravedlní. A teď nikdo nemůže vědět, co z toho nakonec všechno vypadnou za technologie.

avatar
alea206 Datum: 03.05.2016 Čas: 14:46

Osobně si myslím, že dokud v tom bude sedět živá posádka, tak nějaká skutečně revoluční a dramatická pohyblivost nepřipadá v úvahu. Přeci jenom pokud se to má umět ať už rychle "propadnout" nebo skutečně rychle změnit směr, aby se vyhnulo rakětě nebo velkorážní kulometné palbě, tak by to posádku omlátilo o vnitřek kapsle. Přeci jenom Newtonovy pohybové zákony obejít nejdou, respektivy do určité míry (nějakým obskurní typem "zavěšení" osádkové kapsle uvnitř vnější skořepiny) by obejít šli, ale bylo by to neuvěřitelně koplikované a nákladné.
Myslím si že podobné koncepce mají v budoucí armádě místo jako průzkumná, nebo podpora pro speciální jednotky. Ale až v moment, kdy se povede vyvinout přelomové technologie pancéřování, třeba na pricipu kompozitní kovové pěny, nebo podobné "dnes dosti sci-fi" technologie.

avatar
Rase Datum: 03.05.2016 Čas: 09:05

Jako lehké útočné vozidlo, nebo průzkumný stroj, si něco jako GXV-T umím představit. I koncept mi přijde revoluční - hlavně ten pohon v kolech (co vymyslel Porsche) a celkové odlehčení konstrukce, ale jako náhrada tanku ?
Tank je tank, těžký, má kanón, je nabitý elektronikou atd. Pokud chtějí američané zrušit svůj vývoj tanků a dál spoléhat jen na letectvo, proč ne, ale nechápu, jak by tohle mohlo nahradit funkci tanku. Když GXV-T prodlouží a přidají dvě sedadla, tak z toho transportér taky nebude.
Koncept samotný ale je rovoluční a DARPA umí vymýšlet pozoruhodné stroje z budoucnosti. Jako předsutý návodčí (přiblíží se vzduchem třeba v konvertoplánu), průzkumný stroj nebo podpora výsadkářů, proč ne.

avatar
vlasto Datum: 03.05.2016 Čas: 00:32

Toto nie su prve info o tomto vozitku. Uz aj tu bolo spominane. Ono nema uskakovat stranou. Ono sa ma vediet pricapit na zem tym, ze roztiahne tie nohy. Strela ma potom preletiet ponad neho. Uz to samo o sebe je dost sci-fi. Netreba k nemu domyslat raketove motorky, pruziny a skakanie po vlastnych vojakoch

avatar
jj284b Datum: 02.05.2016 Čas: 21:58

Vojenska historia pamata niekolko pretekov medzi pancierom a zbranami, ktore zvacsa koncili revoluciou vo vojenstve... Tazka jazda v platovom zbroji bola nahradzovana lahsimi a pohyblivejsimi jazdcami prakticky az kym pancier kompletne nezmizol, aby potom zmizla kavaleria ktora bola potom nahradena pancierovymi vozidlami...

mozno sme znova na prahu cohosi podobneho, a nasledujuca vojenska revolucia priniesie nove sposoby vedenia boja, ktore sa nam dnes javia ako totalne uletene, podobne ako sa to zdalo koncom 14.storocia, kedy si nikto nemyslel ze by niekedy tazka kavaleria mohla byt zastarala, ci podobne este pred WW1 kedy sa mnoho generalov hadalo o potrebe zvysovania poctov jazdy vyzbrojenej kopiou a pod...

avatar
GAVL Datum: 02.05.2016 Čas: 21:26

Odskakování vozidla ? Tak možná na solném jezeře v reálném terénu naprosté nesmysly. Vytvářet nesmyslné studie , je čím dál lepší kšeft.

avatar
Mrakoplaš Datum: 02.05.2016 Čas: 20:44

No nevím, nechci chpápky z DARPY podceńovat a třeba u speciálů by nějaké takové vozítko mohlo najít určitý smysl.
Ale nedostatky jak už řekli předřečníci jsou dost závažné. Slabá výzbroj, (autokanon je dobrý) ale rakety jsou hodně drahé, a sebevražedné drony sice pěkné ale taky budou mít své limity(rychlost, zarušitelnost).
Těžký kanono to neunese protože ten pěkně hýbe i stěmi několika desítek tunovými obludami.
Tohle by asi odskočilo doopravdy.. :D

Pohyblivost je super, ale zase tohle se mi zdá jako do pouští a na mydlení kozomrdů v turbanech.
Bude to obojživelné? jak si to povede v bažinách, sněhu a delším měkém terénu.
Ano vím že speciální buginy to zvládají ale tohle bude přecijenom i při snížení hmotnosti o hodně těžší.
A asi i s velkým měrným tlakem na půdu.
Pásovým vozidlům bych věřil víc.

odolnost to co řekli předřečníci, ve vysunovací štíty moc nevěřím, že by panel co se bude pohybovat opravdu rychle po velkém povrchu vozidla byl dostatečně odolný aby ustál protitankovou střelu.(a šel by vyřešit něčím na způsob tandemové hlavice)

Uskočené- je hezké vize ale co když nebude kam uskočit co když by musel skočit do budovy, na jiné spřátelené vozidlo nebo pěšáka. Krom toho jak to řešit nějaké hydraulické pružiny na opravdový skok, maximální výkon motorů a uprk stranou, malé raketové motorky?
Preci jen hodně velké zrychlení pohybu vyžaduje spoustu energie.

No nevím jsme možná pesimista ale asi bych byl radši v merkavě 4. :)

Tohle mi připadá podbné vlhké snění jako tohle: https://www.youtube.com/watch?v=p-2ILQGs3AE A to jsem zaspřísáhlý fanoušek sci-fi :D

Grull
jako já mám sci-fi moc rád lae na mechy alá různé warhammery, mechawarrior, battletech...
Ale na nějaké mechy co nahradí tanky nevěřím.
Jsou dost podobné problémy jako tady+ na rozdíl od tanku vystavuješ tu největší plochu nepříteli.= musíj jí pokrýt pancířem= těžké.
Máš obří měrný tlak na půdu.
Zase by musel spíš spoléhat na rakety.
Klouby a tak jsou zranitelné.(dvojnohé mechy nepřichází v uvahu, vicenohhé zase zvyšují cenu).

avatar
Charlie Datum: 02.05.2016 Čas: 20:13

Jediný smysl tohohle bych viděl asi takhle:

Mám BVP/MBT s lidskou osádkou, ten je obrněnej jak blázen, s masivní palebnou silou, čili drahej kousek techniky, kterej je blbý ztratit.

Čili mu dám třebas dva nebo tři tyhle malý, bezosádkový mršky, který si bude řídit velitel družstva, a ty budou zajišťovat průzkum, ostrahu perimetru a další rizikový činnosti. Budou na baterky a vždycky v přestávkách mezi akcí se můžou přijet dobít z mateřskýho vozidla, provede se údržba...

Jako výzbroj by pak stačila kvalitní optika s laserovým značkovačem a kulomet pro nejnutnější obranu.

avatar
dante1 Datum: 02.05.2016 Čas: 19:19

Tak tento projekt vidím bohužel celkem pesimisticky,zřejmně to bude další slepá ulička vývoje.Snížení hmotnosti obrněného vozidla např. tanku tak aby neklesla zárověn úrověn ochrany lze asi jen jedním způsobem a to vyvinutím pancíře který bude lehčí ale zároven stejně nebo dokonce více odolný než ten předchozí at už za pomoci nových materiálů nebo zmněny konstrukce pancíře.

avatar
Grull Datum: 02.05.2016 Čas: 19:16

Luky: A pak je zničil nejbližší tank :-)

Podle mě jde jen zase o nějaký sci-fi projekt, jak z armádního rozpočtu vydat nějaký prachy na nic.
Pohyblivost je fajn, ale musíš mít palebnou sílu na zničení nepřátele. To v tomhle případě vypadá tam na rakety či ty drony.
A laseru nemá cenu uvažovat a nějaký elmag asi také ne. (není energie).
Navíc, s minimem pancíře to zničí jakýkoli náhodný zásah a třeba 30mm rychlopanýmu kanónu se uhýbá fakt špatně. Vlastně by si s tím mohl poradit i snajpr s pořádnou ráží a kvalitní municí.

Prostě to chce pořádný pancíř, pohyblivost a palebnou sílu.
Takže svět, kde se budou prohánět Mechy se blíží :-)))

avatar
Luky Datum: 02.05.2016 Čas: 18:45

Atreides quad deployed. Yes sir. Affirmative. Acknowledge. Unit destroyed.

avatar
Labir Datum: 02.05.2016 Čas: 16:08

Vzhledem k současné fascinaci technologiemi ze strany US army to možná bude pouštět ze zadku kamikaze drony. Vidím nepřítele na kterého nemohu střílet palubním kulometem - automaticky pustím dron s tříštivou / průbojnou hlavicí. Na tank by to mohlo stačit pokud dron projde jeho vnější obranou a trefí se do citlivého místa (třeba vrch věže).

avatar
Charlie Datum: 02.05.2016 Čas: 15:14

Mimochodem to video je fakt funny - vysadíme do prostoru bugynku a ta vyhraje díky tomu, že se vyhne nepříteli. Super, ale kdo ho teda zničí? Amíci plánují, že pozemní síly budou sloužit jen jako průzkum a ničení cílů nechají letectvu?

avatar
Charlie Datum: 02.05.2016 Čas: 15:11

Je to hezký sen, ale jen sen...

Dejme tomu, že se fakt fšecko povede a do provozu se zavede lehké vozítko, které bude schopné se pohybovat velmi rychle a skoro všude, odolá palbě ručních zbraní a před těžšími kalibry "uhne".

Jak dlouho tohle vydrží jako dostatečná ochrana? Místo jednoduchého projektilu po tom můžu střelit nějakou střelu s řízeným rozpadem, plnou průbojných miniprojektilů (AHEAD), nebo to začít grilovat laserem - tomu uhnout defacto nejde.

Další věc - čím tohle bude ničit protivníka? Jak na to naložím cokoliv těžšího než kulomet nebo granátomet? A logicky - masivnější výzbroj znamená větší a těžší vozidlo, a s rostoucí hmotností nám klesá průchodivost a manévrovatelnost. Lasery jsou jen částečné řešení, sice odpadá munice, ale zase pořebuji silný zdroj (hodně baterií, superkapacitorů, generátor).

Bude to zase klasická nutnost sladit do rozumného celku hmotnost, pohyblivost, ochranu a palebnou sílu. Už dnes máme na jedné straně ozbrojené bugyny, které jsou rychlé, ale prakticky nechráněné, a na druhé straně MBT, kde byla rychlost a agilita obětována ve prospěch palebné síly a ochrany.

arr