Force 2025: Blízká budoucnost U.S. Army

Americká armáda (U.S. Army) zahájila v tomto roce ... Více

Průzkumný komplet LOV – Pz z produkce Vojenského technického ústavu

V řádu několika týdnů bude zařazeno do výzbroje ... Více

NÁZOR: Problém Evropy - Islám

Tento příspěvek vznikl jako reakce na článek ... Více

Boj o bitevní letoun A-10 Thunderbolt II pokračuje

Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje do roku ... Více

Letecká technika

Havárie českého bitevníku L-159

Datum přidání 25.11.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Michal Polák

Frogman

V pátek 23. listopadu došlo na Kolínsku k havárii bitevníku L-159 patřícímu Vzdušným silám AČR. V troskách stroje bylo později nalezeno také tělo nadporučíka Ondřeje Soviny, pilota 1. třídy. Průběh havárie ani příčiny doposud nejsou známy a budou oznámeny v řádech týdnů až měsíců.

L-159 ALCA

Foto: Dvojice bitevních L-159A, ilustrační foto / MO ČR


K neštěstí došlo v pátek 23. listopadu v 17:24 na Kolínsku. Letoun L-159A (ev. č. 6061) pilotovaný nadporučíkem Ondřejem Sovinou z 212. taktické letky narazil do země poblíž obce Radovesnice vzdálené zhruba 5 km jihozápadně od Kolína. Záchranné složky obdržely první informaci od nejmenovaného svědka, který nahlásil silnou ránu a záblesk.

 

Pilota se údajně nepodařilo najít při první kontrole větší části trosek. Hasiči a vojáci proto s nasazením vrtulníku s termovizí utvořili rojnici a krátce na to tělo našli. K úmrtí pilota došlo s největší pravděpodobností při nárazu letounu do země. Účelem letu byl nácvik pilotáže v noci. Přes víkend došlo ke sběru trosek a za použití detektoru kovu k nalezení trosek zarytých do země. Při havárii nebyl jinak nikdo další zraněn, jelikož trosky dopadly na pole.

 

Tragicky však zahynul pilot Ondřej Sovina (34 let) z 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Do armády nastoupil v roce 2000 a po absolvování pilotního oboru na Univerzitě obrany byl přidělen k 22. základně letectva u Náměště nad Oslavou, kde létal na cvičných proudových letounech L-39. V roce 2007 se stal příslušníkem 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Byl pilotem 1. třídy, nalétal více než 1050 hodin, z toho 560 na bitevníku L-159. Plnil funkci zástupce velitele 2. pilotního roje.

 

Čest jeho památce!

 

Ondřej SovinaFoto: Nadporučík Ondřej Sovina / AČR


Celkově se jedná o druhou smrtelnou havárii letounu L-159. 24. Února 2003 zahynul kapitán Petr Vašíček (povýšen in memoriam na majora), který plnil úkoly zkoušky vyvíjeného letounového kanónu Plamen ve Vojenském újezdu Brdy.

 

Připomeňme, že L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je českým bitevním podzvukovým letounem určeným k výcviku a přímé podpoře pozemních vojsk. Podvěsit lze totiž vedle přídavných nádrží také řízenou i neřízenou munici. Vývoj letounu byl zahájen na základě dřívějších úspěšných typů L-39 a L-59 v roce 1994 a do výzbroje českého letectva byla ALCA zařazena v roce 2000.

 

Lety všech L-159 jsou až do odvolání zakázány.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 09.01.2013 Čas: 14:52

To jsou mi fantasmagorie...
Příčina nehody je prostější než si myslíte.

avatar
Věra Datum: 12.12.2012 Čas: 17:29

Bylo to 22.11. ve čtvrtek

avatar
Ultramarinus Datum: 29.11.2012 Čas: 12:46

Myslím, že podplacení mechanika v (počty a rozpočtem) kapesním letectvu středoevropského bezvýznamného státečku by se z čistě matematické stránky mohlo nějákému zbrojnímu konzorciu vyplatit, pokud by to zvýšilo šance na milionovou, nebo miliardovou zakázku ve třetí zemi. Proto jsem se ptal "Qui bono?" - komu by to pomohlo? Jak psal Coffin Corner - je pořád víc než slušná šance na to, že šlo o okamžitý průšvih technického rázu který nebyl nikým zaviněn. Když ve vzduchu ale visí miliardy, je rozumné zvažovat, i ke komu půjdou po nehodě o něco spíš než před ní.

avatar
Coffin Corner Datum: 27.11.2012 Čas: 17:53

Myšlenka, že by někdo sabotoval letadlo, kvůli zakázce v Iráku, je absurdní. Charakter nehody a zkušenosti z podobných katastrof naznačují, že i výborný pilot prostě může udělat chybu... takový je život. Každopádně je předčasné soudit a nijak to nesnižuje památku npor. Soviny. Upřímnou soustrast rodině.

avatar
Dip Datum: 27.11.2012 Čas: 17:11

Spojovat s tou nehodou obchod s Irákem mě vůbec nenapadlo, ale ono to zas tak nereálný vlastně není...
S tím že se vyhýbal obydlený části je zatím spekulace, kdyby tomu tak bylo, tak by technický problémy stačil oznámit ne? Mě připadlo, že vůbec nikdo nic nevěděl, nebo to sakramensky dobře tajili. Spíš mi přijde, že ten náraz byl nečekanej a pilot nestihl zareagovat, nebo nemohl. Je ovšem potřeba si počkat na výsledky šetření.
Každopádně je to velká ztráta. Lidi jako pan Sovina v této době ČR potřebuje víc jak kdy jindy.

avatar
Ultramarinus Datum: 27.11.2012 Čas: 11:38

Upřímnou soustrast pozůstalým. Jsem sice "civil" ale mrzí mě, že nebyl zdůrazněn fakt, že p. npor. Sovina havaroval na naprosto neobydlené místo POBLÍŽ MĚSTA. Dost možná v letounu zůstal trochu déle, aby měl jistotu že nikoho nezabije a už nestihl katapultáž, což by podle mého mínění mělo být důvodem pro udělení medaie za odvahu in memoriam.

Časová souslednost s (potenciální) Iráckou zakázkou je skutečně zvláštní. Kdo jsou v ní konkurenti?

avatar
Vlastík Datum: 27.11.2012 Čas: 09:30

Je to divné, zrovna když se mluví o velkém obchodu s irákem. Jako by si někdo nepříl aby ten obchod proběhl..

avatar
Márty Datum: 26.11.2012 Čas: 21:44

Upřímnou soustrast rodině a pozůstalím, i když nás liší odbornosti tak byl náš kolega.

avatar
Voodoo Datum: 26.11.2012 Čas: 18:07

Je to jenom spekulace, ale hovoří se o tom, že let v inkriminovanou dobu probíhal nad zastavěnou oblastí. Aby tak nedošlo ke ztrátám na životě, tak místo aby se nadporučík Sovina katapultoval, tak navedl stroj do pole. Ale jak říkám, není to potvrzené.

avatar
DavidS Datum: 26.11.2012 Čas: 17:57

Je zvláštní, že se nekatapultoval. Předpokládám, že je tím vybaven. A přišlo to v nejhorší možnou dobu. I když nehody se samozřejmě stávají. RIP

arr