Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Hawkei: Australská konkurence americkým “jeepům” JLTV

Datum přidání 26.04.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Australská společnost Thales Australia, divize francouzské Thales Group, od roku 2010 vyvíjí lehké, vysoce chráněné terénní vozidlo Hawkei. Australský stroj se svou úrovni ochrany, užitnými vlastnostmi i náročným a pečlivým testováním v ničem nezadá s americkým programem lehkých obrněných vozidel JLTV  (Joint Light Tactical Vehicle).

Foto: Australský Hawkeivětší foto / Autor 

 

LAND: Austrálie modernizuje pozemní armádu

V australské armádě (Australian Army) běží mnohaletý vícefázový modernizační program LAND 121. Cílem programu LAND 121 je poskytnout australským vojákům moderní kolová vozidla nejrůznějších tříd, která postupně nahradí stávající techniku z druhé poloviny minulého století.

 

Počítá se s nákupem 7500 nových vozidel (lehká, obrněná, nákladní) za 7,5 miliardy amerických dolarů. LAND 121 je komplexní program - neřeší pouze nákup vozidel, ale i nákup zbraňových, komunikačních a elektronických systémů, speciálních nástaveb nebo přívěsů.

 

Partnerským projektem je LAND 200, který australské pozemní armádě poskytne nejmodernější digitální komunikační systémy a prostředky pro řízení boje BMS (Battle Management Systems). Naopak v rámci programu LAND 400 Austrálie hledá (po roce 2020) náhradu za kolová bojová vozidla ASLAV a ikonická pásová M113AS4.

 

V minulosti již skončila druhá fáze LAND 121 (LAND 121 Phase 2A) omlazující flotilu 863 těžkých užitkových automobilů Mack Model RM6866RS.

 

Důležitou část programu LAND 121 představuje fáze 3A (Land 121 Phase 3A), v rámci které australská armáda pro mírové operace a operace s nízkým rizikem nakoupí 2146 vozidel Mercedes-Benz G-Wagons a 1799 přívěsů Haulmark. Všechna vozidla a přívěsy získají Australané do konce letošního roku.

 

V rámci fáze 3B (LAND 121 Phase 3B) australská armáda dostane 2700 středních a těžkých nákladních vozidel od firmy Rheinmetall MAN Military Vehicles a 300 kolových obrněných vozidel kategorie MRAP Bushmaster.

 

Součástí fáze 3B je i nákup 1700 přívěsů pro nákladní vozidla. Další nákladní vozidla pak mohou být nakoupena v rámci budoucího programu LAND 121 Phase 5B.

 

Foto: Prezentace vozidla Hawkei. / YouTube 

  

Australská konkurence JLTV

Klíčovým projektem australské armády je projekt LAND 121 Phase 4. Cílem programu je zavést do výzbroje 1100 silně chráněných terénních vozidel PMV-L (Protected Mobility Vehicle (Light)). Program byl spuštěn v roce 2009 s vizí nahradit nepancéřovaná vozidla Land Rover.

 

Austrálie se nejdříve zajímala o americký program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), na kterém se rovněž finančně podílela. Avšak vzhledem k průtahům v programu JLTV, a také s ohledem na podporu domácího průmyslu, Australané dali přednost domácí konstrukci Hawkei PMV (Protected Mobility Vehicle) od společnosti Thales Australia.


V říjnu minulého roku australské ministerstvo obrany objednalo, po pěti letech vývoje a testování, 1100 vozidel Hawkei a 1058 přívěsů. Kontrakt dosahuje výše 916 milionů amerických dolarů. V původních plánech se ale mluvilo o nákupu až 1300 vozidel Hawkei.

 

Thales Group vyrobí vozidla Hawkei v australském Bendigu, kde od roku 2004 vyrábí obrněná vozidla Bushmaster (pro program LAND 121 Phase 3A). Vozidla Hawkei získají novou generaci komunikačního systému rovněž od společnosti Thales.

 

Pilotní výroba vozidel začne v roce 2016 a první z nich australská armáda obdrží ke konci roku 2017. Výroba v plném tempu se rozběhne v roce 2018. Počáteční operační schopnost první jednotka s vozidly Hawkei dosáhne v roce 2019.

 

 Video: Hawkei má podle výrobce bezkonkurenční jízdní vlastnosti v terénu. / YouTube

 

Hawkei

Základní verze Hawkei (Hawkei je australský druh hadu Smrtonoše) má hmotnost 7000 kg. Vozidlo je schopno přepravit až 3000 kg nákladu nebo 6 plně vyzbrojených vojáků. Právě velká nosnost je jedním z největších kladů vozidel Hawkei.

 

Největší poměr mezi vlastní hmotnosti a nákladem je jedním z klíčových požadavků na současné moderní vojenské vozidlo. Schopnost snést větší zatížení umožní v budoucnu vozidlo vybavit dodatečnou balistickou ochrannou nebo dalšími systémy (speciální nástavby, zbraňové systémy). 

 

Například americký JLTV má hmotnost 6300 kg. V užitkové verzi CSV (Combat Support Vehicle) s dvojčlennou posádkou JLTV přepraví až 2300 kg nákladu. Hawkei ve stejné konfiguraci s dvojčlennou posádkou uveze až 3000 kg nákladu (viz dále).

 

Základem vozidla Hawkei je samonosná pancéřová kapsle s podvozkem ve tvaru "V" proti IED a minám. Základní balistická odolnost nebo odolnost proti minám/IED není známá - oficiální materiály hovoří pouze o odolnosti proti malým ručním zbraním (tedy minimálně STANAG 4569 Level 1). Musíme si vystačit s informacemi z oficiálních materiálů, podle kterých má Hawkei "ve své třídě nejlepší mobilitu, ochranu a nosnost."

 

Foto: Hawkei ve verzi "pick-up"; větší foto / Thales AustraliaFoto: Hawkei ve verzi "pick-up"; větší foto / Thales Australia

 

Odolnost lze ale zvyšovat prakticky "libovolně" (s ohledem na nosnost vozidla) pomocí výměnných balistických plátů. K instalaci platů stačí dva vojáci a běžné montážní nástroje.

 

Hawkei vznikne ve dvou základních variantách (platformách) - základní obrněná verze s uzavřenou kabinou pro čtyři až šest vojáků s malým nákladovým prostorem na zádi a užitkový/nákladní "pick-up" s obrněnou dvoumístnou kabinou a rozměrnou korbou.

 

Korba užitkové verze pojme čtyři standardní NATO palety (4x 1000x1200 mm) nebo jeden malý lodní ISO kontejner (20 stop) až do hmotnost 3000 kg. Kromě nákladu lze korbu vybavit nejrůznějšími nástavbami nebo zbraňovými systémy.

 

Na základě vozidel Hawkei vznikne také odlehčená verze s otevřenou korbou pro speciální operace. Hawkei pro speciální operace pojme čtyř až šest operátorů a poskytne řadu míst pro lafetací kulometů a granátometů.

 

Foto: Vize odlehčené varianty pro speciální jednotky. / Thales Australia

 

O pohon Hawkei se stará šestiválcový turbodieslový motor Steyr M16 SCI o objemu 3,2 l a výkonu 200 kW (při 610 Nm). Podle tiskových materiálů Thales Group je maximální rychlost vozidla 130 km/h a dojezd s běžnou zásobou paliva 600 km.

 

Maximální rychlost a dojezd se ale samozřejmě bude lišit podle jednotlivých konfigurací a úrovně balistické ochrany. Hawkei získá automatickou převodovku ZF 6HP280, která přenáší kroutící moment motoru na všechna čtyři kola.

 

Motor pohání výkonný elektrický generátor o výkonu 65 kW určený pro pohon případných zbraňových nebo elektronických systémů.

 

Hawkei je možné přepravovat v podvěsu vrtulníku CH-47 Chinook a transportními letouny C-130 Hercules.

 

Zdroj: Thales Group

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr