TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Helma stíhačky F-35 pro vrtulníky budoucnosti

Datum přidání 12.05.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Piloti stíhaček F-35 Lightning II mají k dispozici pokrokovou virtuální přilbu HMDS (Helmet-Mounted Display System). Firma Lockheed Martin nyní stejnou přilbu nabízí i pro piloty vrtulníků.

Foto: Přilba HMDS stojí jako podobně jako nejluxusnější Rolls-Royce. / US Air Force

Foto: Přilba HMDS stojí podobně jako nejluxusnější Rolls-Royce. / US Air Force

 

Přilbu HMDS vyvíjí pro stíhačky „externě“ F-35 firma Vision Systems International - joint venture izraelské firmy Elbit a americké Rockweel Collins. HMDS je však jen jedna část komplexního detekčního a informačního systému stíhačky F-35 Lightning II.

 

Pilot se díky přilbě HMDS může dívat kterýmkoliv směrem, klidně i přes podlahu a stěny kokpitu. Díky senzorům systému DAS (Distributed Aperture System) umístěných kolem letounu, palubnímu radaru a pohybovým senzorům na přilbě, pilot na displeji uvidí obraz okolí s taktickými informacemi, ať se dívá jakýmkoliv směrem.

 

Video: Takto pilot F-35 (nebo v budoucnu vrtulníku) uvidí na displeji hemy HMDS odpal protiletadlové rakety. Senzory DAS na zachycení a sledování střely spolupracují s palubním radarem.  / YouTube

 

Takovou schopnost lze využít nejen u letadel. Lockheed Martin plánuje prosadit technologii "virtuální helmy" u obřího vrtulníkového programu JMR/FVL americké armády. Navíc jak dokazují Norové, podobnou helmu lze použít i u obrněných vozidel.

 

Chceme využít technologii, za kterou vláda a firma Lockheed Martin utratily miliardy dolarů," říká Ed Whalen, který stojí v čele divize Rotary Wing v Lockheed Martin. "Nesnažíme se prodat F-35 do armády - to nemá smysl. Avšak fúzní senzor (HMDS, DAS, elektronika, software – pozn. redakce) vyvinutý pro program F-35 je naprostou špičkou. Není nic lepšího... a lze to přenést do JMR.“

 

HMDS přilba ve spoluprací s DAS a radarem (AN/APG-81 u F-35) zprostředkovává pilotovi perfektní situační povědomí za všech světelných i meteorologických podmínek. Pilotům vrtulníků podobná technologie umožní například bezpečné přistávání v prašném prostředí, kdy díky zvířenému prachu nemá pilot přímou viditelnost se zemí. Stejně tak lze systém využít při přistávání na omezených plochách, např. ve vysokohorském prostředí.

 

Video: Konkurenční systém ADAS (Advanced Distributed Aperture System) od firmy Raytheon. / YouTube

 

Pilot vrtulníku přilbu samozřejmě nevyužije jen při přistávání. Nerušeně lze sledovat terén pod vrtulníkem, pozice vlastních jednotek i protivníka, pozice techniky, atd. Senzory DAS také dokáží okamžitě zaznamenat odpálení rakety nebo střelbu z protiletadlových palných zbraní.

 

Lockheed Martin není jedinou společností, která vyvíjí a nabízí podobně pokrokové helmy a senzory pro piloty vrtulníků. Raytheon již několik let pracuje na konkurenčním systému ADAS (Advanced Distributed Aperture System). Avšak přilba HMDS společně se senzory DAS tvoří absolutní (a také patřičně drahou) technickou špičku.

Zdroj: Defense Tech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr