Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise

Datum přidání 10.08.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 69 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému vyhledávání a záchraně CSAR (Combat Search And Rescue). Nové stroje nahradí již notně zastaralou flotilu vrtulníků HH-60G Pave Hawk.

Foto: Vizualizace HH-60W Pave Hawk II; větší foto / Lockheed Martin

 

Vrtulníky řady Pave Hawk slouží k plnění těch nejtěžších úkolů, jako je zasazení a vyzvednutí speciálních jednotek na nepřátelské území nebo k bojovému vyhledávání a záchraně ‒ může jít o odsun VIP osob z oblasti bojů nebo o záchranu sestřelených pilotů. Vrtulníky lze použít také pro transport zraněných (MEDEVAC), pro dopravu pomoci při přírodních katastrofách nebo při protidrogových operacích.


Vrtulníky HH-60G létají od 80. let minulého století a za posledních 17 let byly prakticky neustále v operačním nasazení na Středním východě. Všechny zbývající HH-60G (cca 33 kusů z původních 112 vrtulníků) dosáhnou očekávané maximální životnosti draku 7000 letových hodin nejpozději v roce 2019.  

Vrtulníkům se přitom nevyhýbají ani tragické nehody ‒ v březnu letošního roku v útrobách letitých HH-60G v Iráku zemřelo sedm vojáků. Opravdu tragické je, že za smrt vojáků zřejmě nepřímo mohou politické tahanice (viz dále) v americkém Kongresu, které provázely výběr nástupce HH-60G.


Americké letectvo (USAF), resp. americké velitelství pro vzdušný boj ACC (Air Combat Command), již v roce 1999 oznámilo záměr najít náhradu za vrtulníky HH-60G. V roce 2006 program CSAR-X vyhrála firma Boeing s vrtulníkem CH-47 Chinook. Po protestech firmy Lockheed Martin a politických veletočích však došlo v roce 2009 k anulování výsledků programu.


Za pozornost stojí, že i přes neúspěch nabídky firmy Boeing některé expediční záchranné jednotky, jako je 83d Expeditionary Rescue Squadron, přešly v roce 2017 od HH-60G právě k vrtulníkům CH-47F Chinook. Je to dáno právě končící životností HH-60G, ale přesto je zajímavé, že jednotky zvolily stroje Chinook, nikoliv UH-60M Black Hawk. 


V roce 2012 americké letectvo vydalo novou žádost o nabídku (RfP) a tím oficiálně odstartovalo nový program CRH (Combat Rescue Helicopters). V roce 2014 letectvo vybralo vrtulník HH-60W Pave Hawk II od firem Sikorsky a Lockheed Martin. Obě firmy (Sikorsky je již součástí Lockheed Martin) USAF dodají 112 vrtulníků HH-60G Pave Hawk II pro úkoly CSAR, příslušné vybavení, zbraně, náhradní díly a obslužné zařízení za 8,1 miliardy dolarů.


Prvotní smlouva ve výši 1,5 miliardy dolarů pokrývá vývojové náklady a stavby devíti vrtulníků určených pro vývojové a vojskové zkoušky.


Po téměř 20 letech průtahů se tak zdá, že program náhrady vrtulníků HH-60G spěje do zdárného konce. První let HH-60W Pave Hawk II se očekává v roce 2019 a dosažení počátečních operačních schopností v roce 2021. Plná sériová výroba se rozběhne v roce 2023 a dodávky skončí v roce 2029. Přesto ještě několik let po konci životnosti HH-60G budou jednotky využívat mnohem větší dvourotorové Chinooky. 


Video: Chinook v souboji s Black Hawkem prohrál, přesto je Chinook některými jednotkami určenými k úkolům CSAR aktivně využíván. / YouTube

 

Dlouhá doba vývoje a výroby je dána komplexností HH-60W Pave Hawk II. Vždyť vrtulník musí být schopen proniknout na nepřátelské území, odolat systémům protivzdušné obrany (PVO) nepřítele, v případě potřeby se aktivně bránit palubními zbraněmi, najít VIP osobu, vyzvednout ji a dostat do bezpečí.

 

HH-60W Pave Hawk II vychází ze sandardní verze UH-60M Blck Hawk. Srdce vrtulníku tvoří dva turbohřídelové motory T700-GE-701D o výkonu 2×1447 kW. HH-60W dostane větší nádrže, kompozitní hlavní rotor, tankovací nástavec, zvětšený přepravní prostor a zesílenou konstrukci draku.

 

V modernizovaném kokpitu najdeme čtyři velké displeje a dva pokročilé letové počítače. Vrtulník obsahuje pět rádií, radiolokátor ukrytý na přídí, infračervený elektro-optický kulový senzor (FLIR) nebo radarový a laserový výstražný systém. Pokročilá avionika například dovolí automatické vznášení nad určitou pozicí, což umožní pilotům soustředit se na záchrannou misi.

 

Vrtulník získá hned několik datalinků, které vrtulník datově propojí s ostatními platformami na zemi, moři, vzduchu nebo vesmíru. Díky vysokorychlostnímu spojení HH-60W přes satelit přenese živý obraz z předního elektro-optického pouzdra na velitelství na druhém konci světa. Vrtulník rovněž přijme živý obraz ze satelitů nebo dronů skenujících zájmovou oblast. Naopak posádka bitevního letadla AC-130 uvidí ty samé informace, co posádka vrtulníku, což v případě potřeby umožní okamžité poskytnutí přesné palebné podpory.

 

Video: HH-60W Pave Hawk II je určen pro ty nejnáročnější speciální mise / YouTube

 

HH-60W bude nejvíc zesíťovaná a propojená platforma s kolmým startem a přistáním, která se kdy vyráběla a která přináší bezkonkurenční schopnosti ve vysoce rizikovém prostředí,“ uvedla Tim Healy, ředitelka divize pro programy amerického letectva ve firmě Sikorsky. „Moderní bojiště je nemilosrdným místem ‒ nikdo nepřežije sám o sobě ‒ HH-60W dokáže propojit a využít celou sadu vzdušných a kosmických prostředků na podporu záchranné operace, a to dokonce i v hloubi nepřátelského území.“

 

HH-60W Pave Hawk II získá oproti UH-60M skoro dvojnásobně větší nádrže. Vnitřní nádrže HH-60W Pave Hawk II pojmou 2500 litrů paliva, což odpovídá bojovému rádiusu 315 km s 10 minutami visu na místě a s palivovou rezervou pro bezpečný návrat. I přes větší nádrže, které jsou u vrtulníku Black Hawk umístěny za prostorem výsadku, dojde k celkovému zvětšení přepravního prostoru. 

 

Vrtulník obdrží novou hlavu a listy hlavního rotoru, který velikostně odpovídá rotoru z mnohem většího vrtulníku CH-53K King Stallion. Větší rotor prodlužuje dolet a zvyšuje stabilitu ve visu.

 

Kokpit a přepravní prostor, zejména podlaha, získá nové pancéřování odolné proti munici z útočných pušek. Přepravní prostor je variabilní ‒ klasický se ale počítá s dvěma piloty, dvěma palubními střelci a dvěma či třemi členy záchranného týmu. Mimo to zůstane v kabině prostor pro dva ležící pacienty.

 

Hlavní výzbroj tvoří dva výklopné postranní kulomety ráže 7,62 mm (miniguny) nebo 12,7 mm. Kulomety mohou ovládat palubní střelci nebo po vyklopení souběžně s podélnou osou vrtulníku přímo piloti.

 

Zdroj: Air Force Magazine

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 17.08.2018 Čas: 12:18

TF_HU:
děkuji, takhle mi odpověď plně postačuje. Snad to už brzo nějak dopadne a vojáci budou mít nový stroj (ať už to bude cokoliv).

avatar
TF_HU Datum: 17.08.2018 Čas: 10:59

Rase

nejsem si vědom toho, že by vojáci, piloti a lidé na GŠ jasně chtěli UH1Y. Co mohu říci, že letectvo dlouhodobě pociťovalo absenci malého stroje...proto když se fakt vrátíme do minulosti chtělo letectvo LUH, tedy menší dvoumotorový vrtulník s kapacitou přepravy do osmi osob.

Nemá cenu popisovat jak, kdy a kvůli čemu...ale prostě až od té doby co se objevily jednotlivé nabídky, vojáci prostě inklinují k čistě vojenským strojům, k těm co jsou prostě ověřeny atd. Z nabízených to byl UH1Y...ale cenově byl někde jinde. Nelze říci, že by všichni preferovali tento stroj, někteří ano, jiný ne. Jak jsem řekl, je to o úhlu pohledu.

Vojáci rozhodně neroubují požadavky na Venom.


Jak to vypadá v očích poplatníka bych se neodvážil paušalizovat, poplatník dosti často nezná procesy a obsah takového projektu.

avatar
TF_HU Datum: 17.08.2018 Čas: 10:40

Rase

Je to jen o úhlu pohledu...

avatar
Rase Datum: 17.08.2018 Čas: 10:35

TF_HU:
trochu odbočím. Pořád se mluví o tom, že vojáci, piloti i lidi na GŠ jasně chtějí UH-1Y. Je to pravda, nebo je tamní nálada obecnější a jen chtějí nový vrtulník co by splňoval požadavky ?

ps. přijde mi, že jedni (vojáci) se snaží požadavky naroubovat na Venom, jiný (politici) se zase snaží to zakulatit tak, aby se mohlo pořídit spíš něco jiného (levnějšího) nebo se dal vypasat alespoň tendr. Výsledek tak v očích daňového poplatníka vypadá jak vypadá - tedy čirý bordel

avatar
TF_HU Datum: 17.08.2018 Čas: 09:53

cejkis

Hm, víc tam toho nemáte?
Produkce opia je používána jako zdroj prostředků pro TB. Problém to je, to nikdo nepopírá a snaha eliminovat jej existuje. To je známá věc. Jak to, prosím, popírá legitimitu a nebo snahu o vybudování Afgánských sil? Bezpečného prostředí?

Slouží to jen jako nástroj k nekonečnému omílání populistického...je to zbytečné...jako předvádíte společně s panem Kollerem.

avatar
cejkis Datum: 16.08.2018 Čas: 09:14

@TF_HU

Nemá smysl pokračovat v diskuzi. Souhlasím.

Tohle jsem Vám našel. Je to starší, ale ukazuje jak nesmyslná mise v AFG je vedena.
https://zpravy.idnes.cz/afghanistan-drogy-opium-heroin-nato-osn-mak-pole-fu7-/zpr_nato.aspx?c=A171127_164709_zpr_nato_inc

avatar
TF_HU Datum: 15.08.2018 Čas: 14:56

Pla-men

No, to jsme se vážně nepochopili. Rozkaz je zákon, na tom se shodneme, to bez diskuze. To ale neznamená držet hubu a krok. Nemám problém o rozkaze diskutovat, když vím, že je to vhodné a žádoucí.

Díky vstupu do NATO prošla Armáda obrovskou změnou, jakousi kultivací. Přeci jenom standardy v západních armádách, zemích byli a jsou trochu jiné a my na se na ně museli adaptovat. Jak vzděláváním, tak výcvikem atd.

Dnes voják, velitel dokáže (ne všichni) rozpoznat, kdy je třeba nekompromisně velet a kdy je prostor k diskuzi. Kdy se hodí probrat situaci s vojáky a své rozhodnutí s nimi konzultovat. Jsou situace kdy potřebujete drill...a jsou situace, kdy stačí otcovsky požádat :-)

avatar
Pla-men Datum: 15.08.2018 Čas: 13:49

Možná jsme se fakt, nepochopili :-) Ale pořád si myslim, že plnění rozkazů, (pěkně shora dolů) je prvotní zákon armády. Všechno okolo je jen omáčka, poplatná době. Tak snad se jí povede líp

avatar
TF_HU Datum: 15.08.2018 Čas: 13:06

KOLT

Stále ano, ale už nějakou dobu ne na jednotkách, spíše na velitelstvích :-)

avatar
TF_HU Datum: 15.08.2018 Čas: 13:05

Pla-men

Obávám se, že jste vůbec nepochopil můj message.

avatar
TF_HU Datum: 15.08.2018 Čas: 13:03

cejkis

...ad1) jenom vy a vám podobní to vztahujete na Američany. TB a jiní, najdou se podporovatelé i odpůrci stejně jako u nás, to vnímají jako podpora Západu. I v Iráku pochopili, že pomoc ze západu potřebují, je to pro ně výhodné. Na tohle téma se nemá cenu bavit...držte se svého papouškování populismu, já se budu držet toho, že tam není nic černobílé.

...ad2) účel světí prostředky. Nějak ty cíle musíte dosahovat, jak jsem řekl, nic není černobílé a všeho do času.

...k tomu populismu, to že neumíte pojmenovat státní zájem, to je váš problém. Přesně takhle papouškuje populista typu Kollera a spol. Globální zájmy máme jako státy stejné, navíc v rámci Aliance se zájmy násobí. Pro dobro diskuze, nechme si každý svoje.

avatar
Pla-men Datum: 15.08.2018 Čas: 11:52

TF_HU Byl jsem na praporčických funkcích u letectva v devadesátých letech, ale "držet hubu krok" je základní a první pravidlo armády. Neboli, jak jste hezky managersky napsal: Voják je apolitický a aplikují se na něm manažerské řídící styly. Každá doba i armáda má své názvosloví ovšem základ je stejný :-)

avatar
Starlight Datum: 15.08.2018 Čas: 05:56

Off-topic :-)

@KOLT Datum: 13.08.2018 Čas: 14:10 „Stran těch škol, Amíci k těm mikrobusům ovšem mají CH-53 a CH-47, což jsou třínápravové dvoupatráky ;-) Vlastně nepotřebují stroje kategorie H225M. Buď chtějí vysadit družstvo – vezmou UH-60, případně 2 x UH-1 (neb USMC mají větší družstva), nebo chtějí vysadit četu a vezmou CH-53 či CH-47.“

Vzhledem k potřebě operovat z omezeného prostoru výsadkových lodí, má USMC tradičně jinou vrtulníkovou organizaci než US ARMY. USMC nepoužívá lehké (z pohledu USMC) UH-1Y (nebo dříve UH-1N) k převozu a výsadku střeleckých družstev pěchoty. K tomu jsou určeny střední MV-22B (dříve CH-46E).

UH-1Y ale plní mnoho rozmanitých rolí a jedna z nich je přeprava/vysazování průzkumných/speciálních týmů do velikosti 8 členů výsadku. Pěkné video s UH-1Y (i verzí N) je zde: https://www.youtube.com/watch?v=w7kKGKwVx1Q a pěkné video s MV-22B je zde https://www.youtube.com/watch?v=Qtgo2O4QAGM.

Typicky mariňácká expediční jednotka MEU (praporní úkolové uskupení) s obojživelnou skupinou lodí US NAVY může mít na palubě velké vrtulníkové výsadkové lodě následující leteckou složku USMC: 12 x MV-22B, 4 x CH-53E, 5 x AH-1Z, 3-4 x UH-1Y, 5 x RQ-21 UAS a 6 x AV-8B (nebo už i F-35B) + nějaké vrtulníky US NAVY a z pevniny je podporuje pár KC-130J. Z počtů je pěkně vidět, co je tažným výsadkovým létajícím strojem USMC.

avatar
cejkis Datum: 14.08.2018 Čas: 22:59

@TF_HU

“Jste opravdu úsměvný. Vláda dosazena Američany...tohle je jeden z bodů protizápadní propagandy. Kdybyste znal situaci v Afganistánu a docházely by vám souvislosti, věděl byste, že vláda takto "dosazená" by nikdy neuspěla, protože by neměla respekt ani ten základní a to ani od obyčejných Afgánců. nemluvě o tom, že by taková vláda ani nikdy nemohla zasednout k jednání s TB, protože ten by ji vůbec, ale vůbec nerespektoval. “

ad1) máte pocit, že tamní vláda dosazená Američany má respekt tamních obyvatel ? Podívejte se na jakém území operuje !?!?

ad2) Američané vyndali ze seznamu teroristů kabulského řezníka, aby jej použili jako spojku mezi Američany dosazenou vládou a Tálibanem.

Vy jste si to v podstatě vysvětlil sám jen si to interpretuje obráceně. A ohledně populismu. Mne naopak přijde populistické posílat kontingent do AFG, kde nemáme žádné zájmy.

avatar
KOLT Datum: 14.08.2018 Čas: 22:31

TF_HU, naprostý souhlas. Já také ten Irák myslel tak, že po předčasném stažení se to dopadlo, jak dopadlo – půl Iráků a sousední Sýrie obsadil ISIS... Pokud bychom dnes opustili Astán, dopadlo by to podobně. Jen vyhnat odtud pak ty islamisty, by bylo o poznání těžší než z Iráku.

PS: Myslel jsem, že už u AČR nesoužíte.

arr