TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

HH-60W Whiskey pro záchranáře

Datum přidání 16.12.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Michal Uher

Koncem listopadu americké letectvo oznámilo náhradu letitých záchranářských vrtulníků HH-60G Pave Hawk. Výměna vrtulníků tohoto typu přichází už nikoliv za pět minut dvanáct, ale již za minutu dvanáct. Novým vrtulníkem by měl být opět vrtulník od Sikorského a to nový typ HH-60W (kódové slovo pro písmeno W v angličtině je Whiskey).

HH-60W Whiskey

Foto: HH-60W Whiskey / Sikorsky

 

Stárnoucí záchranář

Současné záchranářské vrtulníky HH-60G Pave Hawk jsou již poměrně letité a hodně olétané. Vycházejí z prvních verzí vrtulníku UH-60. Jejich dodávky začaly v roce 1982. Celkem bylo pořízeno 112 ks vrtulníků.

 

Očekávaná životnost draku byla 7000 letových hodin. V roce 2010 však klesl stav těchto vrtulníků na 99 ks, protože některé již musely být kvůli únavovým trhlinkám vyřazeny. V roce 2011 měly tři vrtulníky nalétáno dokonce 10000 letových hodin a osm vrtulníků mělo nalétáno více než 9000 letových hodin. V roce 2012 došlo ke snížení počtu Pawe Hawků na 93 ks.

 

Všechny zbývající záchranné vrtulníky dosáhnou očekávané maximální životnosti draku 7000 letových hodin nejpozději v roce 2019. Situace je tedy docela tristní.

 

Pokusy o řešení

Americké letectvo není hloupé a náhradu za stárnoucí HH-60G Pawe Hawk začalo hledat již dříve. V roce 2006 oznámilo, že budoucím záchranářským vrtulníkem v rámci programu CSAR-X bude vrtulník Boeing HH-47 vycházející z modernizovaného typu CH-47 Chinook.

 

Důvodem k volbě tohoto typu byly zkušenosti z Afghánistánu, kdy letectvo chtělo vrtulník s větší výdrží, schopností létat ve vysokohorském prostředí a také větší užitečný náklad. Své typy nabídli do soutěže ještě Sikorsky a to typ S-92 Superhawk a Lockheed Martin nabídl amerikanizovaný evropský EH101.

 

Foto: HH47 – Náladový obrázek vrtulníku HH-47 z projektu CSAR-X. / BoeingFoto: HH47 – Náladový obrázek vrtulníku HH-47 z projektu CSAR-X. / Boeing

 

Jenže v roce 2007 americké politické čachry znamenaly zastavení projektu a v roce 2011 přišlo definitivní zrušení projektu ze stranu americké administrativy.

 

V roce 2012 začalo letectvo řešit operační náhradu za vyřazené vrtulníky HH-60G Pave Hawk. Původní typ vycházel z verze UH-60L. Pentagon rozhodl, že náhrada bude provedena přestavbou 25ks armádních UH-60M na standard HH-60M.

 

Jelikož letectvo již má s provozováním HH-60G vážené problémy, tak na tento nouzový postup kývlo, ale má vážné výhrady v tom, že typy L a M jsou natolik odlišné, že z hlediska provozu problémů rozhodně neubude, protože HH-60G byl speciální typ a jen instalací určitého vybavení nedojde ke 100% náhradě a také dojde ke komplikaci v oblasti logistiky.

 

Nový projekt CRH

Zraky letectva se upírají k projektu CRH – Combat Rescue Helicopter. Tento projekt byl započat v roce 2013 s tím, že opět se objevily problémy s financováním a to díky americké administrativě. Jak již bylo uvedeno, tak koncem listopadu 2014 letectvo oznámilo, že vítězem výběrového řízení na nový záchranný vrtulník je Sikorsky se svým typem HH-60W.

 

Jedná se o 112ks vrtulníků za cenu kolem 7,9 miliard USD. Základem vrtulníku bude typ UH-60M. Tento typ bude vybaven motory T700-GE-701D, kompozitními listy hlavního rotoru a vyztuženým trupem. Tento typ má dostat také nové větší nádrže, takže by se měla zvýšit výdrž ve vzduchu. Současně má dojít ke zvětšení vnitřního prostoru pro posádku.

 

Finální revize typu by měla proběhnout v roce 2015 a v roce 2019 by mělo dojít k dodávkám prvních sériových kusů, což ovšem není terno, protože v témže roce končí životnost původních HH-60G.

Zdroj: Sikorsky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 20.12.2014 Čas: 10:44

Kdyz muzes neco udelat hned, odloz to na zitrek. Vzdyt stroje, ktere vyzvedavaji zranene vlastni vojaky pobliz (nebo v) cizim uzemi prece nejsou dulezite a kdyz obcas spadnou i s posadkou proto, ze jsou osoupane jak kurtizana duchodoveho veku, nic se nedeje... Hlavne ze politici vypadaji lip pred narodem v dobe ekonomickeho poklesu...

arr