TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Humdinga: Kříženec mezi lodí a terénním autem

Datum přidání 13.02.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Gibbs Amphitrucks prodala licenci na výrobu svého jedinečného obojživelného vozidla Humdinga singapurské společnosti Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics). Humdinga využívá patentovaný systém pro pohyb na souši i vodní hladině.

obojživelné vozidlo Humdinga

Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

 

Boj se živelní katastrofou 

Gibbs Amphitrucks je dceřinou společností firmy Gibbs Amphibians z Nového Zélandu, která již dvě desetiletí úspěšně vyvíjí a prodává obojživelné automobily jak pro volný čas, tak i pro záchranné složky. Humdinga je nejnovější a nejpokročilejší model, jehož prototyp byl poprvé veřejnosti představen v únoru 2012.

 

Hlavním posláním obojživelného vozidla Humdinga je doprava zásob a lidí. Obrovskou výhodou je rychlá nasaditelnost do záchranných operací.

 

Vozidlo je schopno velmi rychle překonávat několikanásobné vodní překážky, např. zaplavené oblasti či řeky. Značně se tak zjednoduší logistika (není zapotřebí člunů), rychlost a dynamika nasazení a sníží se finanční náklady na záchranné práce.

 

Zisk licence umožní firmě ST Kinetics zařadit vozidlo Humdinga do svého portfolia systémů určených k operacím při živelních katastrofách. ST Kinetics hodlá nabízet vozidlo především v jihovýchodní Asii, ale i v celém světě.

 

Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

 

"ST Kinetics je potěšena, že může společně s Gibbs nabízet inteligentní vozidlo Humdinga k zásahům při katastrofách a při poskytování první pomoci. Takto jsme rozšířili naše portfolio možností jedinečných a univerzálních řešení při zmírňování následků katastrof a zásahových vozidel první pomoci," říká výkonný viceprezident a marketingový ředitel ST Kinetics.

 

Právě oblast jihovýchodní Asie je často sužována třeba hurikány nebo záplavami. Příkladem z poslední doby jsou Filipíny, které na podzim zasáhl supertajfun Haiyan. Rozloha zničených a zaplavených oblastí Filipín byla překážkou při evakuaci lidí i dopravě zásob.

Humdinga

Stroj Humdinga je navržen tak, aby se mohl prakticky plynule pohybovat mezi vodou a souší. Ke konverzi lodě na auto a naopak dojde po stisknutí jediného tlačítka. "Transformace" netrvá déle než deset sekund.

 

Běžně lze provádět operace na moři. Podle oficiálních stránek je Humdinga schopna pohybu na moři s výškami vln do 2,5 metru.

 

Za své obojživelné schopnosti vděčí Humdinga patentované technologii HSA (High Speed Amphibious), jež kompletně řeší technickou symbiózu jízdy na souši a plavby na vodě.

 

obojživelné vozidlo HumdingaFoto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

 

Nejvýraznějším konstrukčním prvkem HSA je podvozek, který se při plavbě vyklápí nahoru. Kola tak nenarušují linii hliníkového trupu a neničí nautické vlastnosti obojživelného auta. HSA navíc může být přizpůsoben vozidlům o hmotnosti od 360 kilogramů (např. čtyřkolka Gibbs Quadski) po deset tun.

 

Samotná Humdinga je šestimístné auto s pohotovostní hmotností 2750 kilogramů. Maximální hmotnost užitečného zatížení je 750 kilogramů.

 

O pohon se stará osmiválcový dieselový motor o výkonu 220 kW (330 koní). Maximální rychlost na vodě je 50 km/h a na souši až 160 km/h. Interní palivové nádrže umožňují až 160 kilometrů dlouhou plavbu a následně stejně dlouhou jízdu na souši.

 

Lehká obojživelná vozidla typu Humdinga však nejsou nutně určena pouze záchranářům. O vozidla podobných vlastností projevuje zájem například Pentagon. Své uplatnění najdou též u policie, říční a pobřežní hlídky, záchranných složek nebo ve službách vodního a lesního hospodářství.

 

Zdroj: Gibbs

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JiriTintera Datum: 20.02.2014 Čas: 10:03

Vážení,
těch kříženců mezi lodí a automobilem je mnoho a většina z nich je patentově chráněna, tak jako novozélandsko-singapurský Humdinga. Z mého hlediska pro naše záchranáře by byl pro naše komplikovaný a drahý. Pro nás by snad stačily obojživelníky s názvem Rettungsboot od firmy EDAG - viz http://www.auto.cz/edag-vyvinul-obojzivelny-zachranny-clun-11248

Za plnohodnotným obojživelník vhodný pro zábavu a turistiku, či službu u policie a armády považuji výrobky novozélandské firmy Sealegs - viz http://www.sealegs.com/ a http://www.youtube.com/watch?v=uMR2Azr-NsI který se prodává několik roků a údajně pronikl i do výzbroje US Navy a Coast Guard.

avatar
stetula Datum: 17.02.2014 Čas: 12:39

pěkné vozítko mám takový pocit že naši hasiči a záchranáři by pár kousků uživyl hlavně při povodních, ale pro naše bezpečnostní složky jsou důležitější věci ( dárkové předměty, hodinky, stříbrné šavle a další blbosti ) hold mají jiné priority

arr