Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Japonská stíhačka F-3 jako hybrid F-22A Raptor a F-35 Lightning II?

Datum přidání 23.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle agentury Reuters americká firma Lockheed Martin pro japonský program stíhačky F-3 nabízí stroj založený na designu F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Lockheed za tímto účelem údajně uvažuje o obnovení výrobní linky stíhaček F-22A Raptor.

Foto: Dvojice stíhaček F-22A Raptor nad Aljaškou (2015); větší foto / US Air Force

 

F-22A Raptor je stíhačka páté generace určená k vybojování vzdušné nadvlády nad letadly protivníka. V současné době se jedná o nejvýkonnější letadlo k vedení boje vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost.

 

O stíhačku F-22A Raptor se v minulosti silně zajímalo jak v úvodu zmíněné Japonsko, tak Austrálie. Americký Kongres však nikdy nedovolil, z obavy ze zneužití citlivých technologií, vyvést F-22A do zahraničí. Obě země se tak musely „spokojit“ s letouny F-35 Lightning II, které jsou sice označovány jako víceúčelové, ale především určené k vedení nejsložitějšího boje vzduch-země.


Výroba F-22A sice skončila v roce 2012, ale od té doby média mnohokrát spekulovala o možnosti obnovení výroby, jak pro americké letectvo, tak dokonce i pro zahraniční zákazníky. Pentagon ale vždy spekulace médií dementoval.


Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné výkonově čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor proto Japonsko začalo před lety zkoumat možnost spustit vývoj vlastního stealth stíhacího letounu F-3, bez nadsázky „japonské F-22A“.


V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl technologický demonstrátor Mitsubishi X-2 Shinshin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci možné budoucí japonské stíhačky F-3. Program ATD-X si vyžádal 350 milionů dolarů.


Je zde však problém kdyby F-3 vyvíjelo Japonsko jen vlastními silami, vývojové náklady dosáhnou 40 miliard dolarů a kvůli nutnosti vyvinout od nuly některé technologie, stíhačka F-3 nevstoupí do výzbroje dříve než po roce 2030.


V březnu tohoto roku proto japonská vláda poslala britské a americké vládě žádost o informaci (RFI) ohledně připojení k programu F-3.Ve hře je několik možností, jak poskytnutí amerických a britských technologií, tak dokonce základní americké nebo britské letecké platformy, která by byla upravena podle japonských požadavků. 


„Uvažujeme o domácím vývoji, o společném vývoji a o možnosti modernizovat stávající letadla, ale dosud jsme nedospěli k žádnému rozhodnutí,“ uvedl v pátek mluvčí japonského ministerstva obrany. 

 

Agentura Reuters uvádí, že kromě nabídky Lockheedu (hybrid F-22 a F-35) Tokio doufá také v odpověď od společnosti Boeing (výrobce F/A-18 Super Hornet) a britské BAE Systems (Eurofighter Typhoon).


Lockheed Martin Japonsku nabízí platformu designově vycházející ze stíhaček F-22A Raptor, ale využívající technologie F-35. V současné době však nejsou o této „hybridní stíhačce“ jakékoliv bližší takticko-technické informace, ale podle Reuters, která se odvolává na svůj zdroj, má být výsledné letadlo lepší než F-22A a F-35.


Video: Japonský demonstrátor ATD-X provedl svůj poslední let v minulém roce. / YouTube

 

Nepochybně takové letadlo se bude vyrábět přímo v Japonsku za využití amerických i japonských technologií (jako v případě F-2 a F-15J). Podle Reuters každé takové letadlo musí mít japonské motory, radar a další klíčovou techniku. Za tímto účelem Lockheed vede diskuzi s japonským ministerstvem obrany a poté, co dostane povolení od americké vlády, připraví Tokiu na základě RFI oficiální nabídku. 


Možnému prodeji technologií F-22A do Japonska nepochybně pomůže příslib amerického prezidenta Donalda Trumpa, který slíbil uvolnit omezení na vývoz amerických zbraní podle myšlenky, že  „ekonomická bezpečnost je národní bezpečnost.“ Washington na základě tohoto slibu před několika dny zrušil restrikce, které dosud americkým výrobcům bránily přímo prodávat do ciziny některé pokročilé zbraňové systémy (např. bezpilotní letadla).

 

Dosud k tomu bylo zapotřebí vládní povolení. Napříště bude možný přímý prodej, i když vláda si dohled zachová a může kontrakt blokovat. Možnost zasáhnout bude mít i Kongres. Nicméně v případě Japonska, kdy Donald Trump označuje japonského premiéra Šinzo Abého za „svého přítele“, se námitky neočekávají. Dodejme, že Abe a Trump se setkali již třikrát a oba státníci spolu mluvili již dvacetkrát.

 

„Ve spolupráci s japonskou a americkou vládou s potěšením prozkoumáme možnosti náhrady japonského stíhacího letadla F-2,” uvedl mluvčí společnosti Lockheed Martin pro agenturu Reuters. „Naše vůdčí schopnosti a zkušenosti v oblasti letounů páté generace mohou být využity k tomu, aby zajistily nákladově efektivní schopnosti, které vyhoví budoucím bezpečnostním potřebám Japonska.”

 

Video: F-22A na letecké základně Langley Air Force Base; ilustrační video / YouTube 

 

V současné době páteř japonského letectva tvoří letouny F-15J (japonská verze F-15C/D Eagle) a F-2 (F-16 Fighting Falcon). Konstrukce obou letounů je však stará již několik desetiletí. Japonské letectvo v následujících letech posílí 42 nových letadel F-35A Lightning II (náhrada za F-4EJ Phantoms), ale výkonný stealth letoun pro vedení boje vzduch-vzduch bude Japonsku stále chybět.

 

Tyler Rogoway z webu The Drive soudí, že za zákazem exportu F-22A byl a je především lobbing Lockheedu, který potřebuje zvýšit prodeje F-35 Lightning II (nebo jeho technologií). Podle Rogowaye je technologie F-22A již několik desítek let stará a ve skutečnosti F-35 je pokročilější letoun. „V tomto okamžiku je zákaz vývozu F-22 více ochranářským nástrojem na podporu výrobních čísel F-35 než národní bezpečnostní hra,” napsal Rogoway v roce 2016 v souvislosti s japonským programem ATD-X.

 

Ostatně také americké letectvo dokončilo vypracování studie, která měla posoudit náklady na obnovení výroby F-22A Raptor. Podle této studie výroba dalších 194 F-22A Raptor má stát 50 miliard dolarů, z toho 10 miliard bude stát obnovení výrobní linky. Náklady na výrobu jednoho Raptoru dosáhnou 206 milionů až 216 milionů dolarů.

 

Nakonec Japonská investice může vést k tomu, že „hybridní” F-22A nakoupí i americké letectvo. Nicméně je problém, že každý dolar investovaný do F-22A bude chybět při nákupu F-35. Na druhou stranu, pokud bude nové F-22A využívat technologie F-35, může podobný krok podpořit i samotný Lockheed.

 

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 29.04.2018 Čas: 22:42

UnionPacific:
Japonci už F-35 zavádějí, teď k nim jen chtějí nějaký těžší stroj (dvoumotorák).

avatar
UnionPacific Datum: 29.04.2018 Čas: 22:35

Hm,už dávnejšie ma napadla myšlienka,že prečo nenamontujú elektroniku z F35 do F22,keď obe navrhla jedna firma. :-) Ale ok,predsa len jedna pripomienka : F22 má menší úložný priestor a odnesie menej ako F35...už tu boli články o tom,že sa do F22 nevojdú ťažké bomby GBU....ako teda budú japonci likvidovať pozície rusov na Sachaline,Kurilách a ďalekom východe ? Na zodolnené bunkre im ľahké rakety stačiť nebudú.
Otázka pre znalých : Je pravda,že najlepšia frekvencia radarového signálu je tá,ktorá odpovedá vlnovej dlžke rovnej dlžke lietadla,ktoré hĺadám ? Niekde som čítal,že ak sa rovnajú,tak vždy dochádza k odrazu vlny bez ohľadu na povrch lietadla. Čo uvidia rusi na radaroch ,ak vlnová dlžka radaru bude presne 18,92 m t.j. frekvencia 15,85 MHz ?

avatar
Jirosi Datum: 24.04.2018 Čas: 16:48

RiMr71: Spíše bych se přikláněl, k dnešní ceně 200 milionů. Když si vezmeš, že v tom letadle bude z původní F22 jen geometrie draku. Možná ani to ne. Celkem by mně zajímalo kolik, už k dnešnímu dni utratily USA za upgrade F22 a kolik je skutečná kumulovaná cena stroje.

avatar
palo satko Datum: 24.04.2018 Čas: 16:38

Americkym prezidentom je nejaky Trump, ktory hlasa: 'America First'. Ten ma priam koprivku z presunu pracovnych miest mimo USA. Najnovšie zaviedol clo na obyčajne polotovary z ocele a hliniku, ktore sa vlastne v USA už velmi nevyrabaju, len aby vytvoril nejake pracovne miesta. Dost by ma prekvapilo, keby americka administrativa, ktora polstoročia platila cely vyskum, vyvoj a vyrobu, dovolila presunut hi-tech vyrobu z USA do Japonska, dokonca s perspektívou, že im Japonci budu predavat "ich tryskač" s tabulkou Made in Japan. USA potom Japonsku čo predaju? Kukuricu?

avatar
RiMr71 Datum: 24.04.2018 Čas: 15:50

Král má už fousy až na zem, ale ač v důchodu, pořád jsou oproti němu jeho vyzyvatelé (ty čínské ohavy, Raptornyj od Suchoje atd) jen uhrovití puberťáci...

K ceně - kolik může takový "F-25" (že by konečně skutečně existoval :) ) Velociraptor stát? Když vezmeme v potaz, za kolik se prodává třeba Rafale, tak za nějakých 150 mega zájemci z Izraele, Jižní Koreje výrobci urvou kniply...

avatar
Rase Datum: 24.04.2018 Čas: 15:44

Nesher:
myslím že FR+DE mají dost prostředků, aby dotáhli do konce vlastní letoun. Je to i dost prestižní věc a pochybuju, že by chtěli nechat padnout vojenskou divizi Airbusu - ten potřebuje nabízet konkurenceschopný stroj i v budoucnu. Exportní potenciál určitě je - tam kde se dnes prodávají Typhoony a Rafaly, což není málo států (!) Myslím že trh států, které nechtějí letouny z Číny nebo Ruska, je dostatečně velký aby se zde uživil jak F-22 NG (cool název), nový americký letoun nové generace, tak i Eurofighter No.II
Zajímavé bude spíš to, jaké trhy pro sebe urve KAI KF-X

avatar
Nesher Datum: 24.04.2018 Čas: 14:55

Clanek
UK, speciálně po brexitu žádný "evropský" stroj vyvíjet nebude. Ti se spojí s USA, viz F 35.
Itálie pro svoje potřeby klidně vystačí s F 35. Takže zbývá DE + FR, ti to sami neutáhnou. Ostatně ta F 22 NG by mohla být zajímavá i pro Indii.

avatar
Clanek Datum: 24.04.2018 Čas: 14:32

@Nesher
Nehazel bych flintu do zita. Furt bude podstatne co na to Korea a co na to GB. Spojeni Japonsko-USA ulevi obema a da jim produkt pro staty, ktere nemaji ambice udelat vlastni vyvoj. Izrael je jasny uz z duvodu financni pomoci, Australii bych tak jasnou zatim nevidel a ten zbytek je uplne s otaznikem. DE+FR+UK+IT (taky ma dvoumotoraky ktere jednou bude potrebovat nahradit) + JK je furt technologicka i financni zakladna dost silna na to aby se na novy stroj zmohla a i na to aby jej pak odebrala v dostatecnych poctech (to uz se bavime temer o tisicovce). Problem bude jen cas (USA svuj produkt dostanou na trh urcite driv).
Ano, evropu a spojence to bude stat vic, ale bude to vymysleno i vyrobeno doma, bude to zakladna pro dalsi vyvoj z ktereho se bude cerpat i v budoucnu... a pokud by se povedlo zapojit i mensi evropske staty (s tim, ze nektere celky by slo pak vyuzit i pri stavbe jednomotoraku), tak to tak zle nevidim.
Jen takovy program nema v evropskem meritku precedens, je to spis prani, ale jestli v dnesni situaci realizovatelne ukaze az cas.

avatar
Rase Datum: 24.04.2018 Čas: 14:30

Pokud uvolní americká vláda F-22 k exportu, tak si holý trup můžou Japonci i Australané a další, upravit dle vlastních představ. Výsledky se můžou vzájemně dost lišit s tím, že by místní verze byly napěchovány lokálními komponenty. Přeci jen dnes je tendence, dělat si u všeho co nejvíc komponentů doma - pro podporu tamních průmyslů. je to sice drahé a možná neefektivní, ale ty tendence tady jsou a mnohem snáz se ospravedlňují u voličů. Pokud jde o Indii, tak i to je docela dost dobře možné - vlastně se mi ta představa hodně líbí.

Co se týče USAF a Evropy, tak zde si myslím že bude tendence rychle dovyvinout vlastní letouny 6. generace a s pořízením modernizovaných F-22 spíš nepočítám. Přeci jen tyto stroje by už měly být technologicky dál, ale taky cenově. USA i Evropa na to ale peníze má. Exporní / lokální verze F-22 by tak ale mohly mít slušný úspěch i tak. Rozhodně ale nejde říct, že by znovuoživení F-22 znamenalo ohrožení pro tyto projekty (!)

avatar
Pepin Nešpor Datum: 24.04.2018 Čas: 13:47

Vyborny tah!! Jak pro USA tak japonsko. Asi kazdy vi ze zastaveni linky na F-22 byla jedna z nejvetsich hlouposti co mohli udelat. F-22 cose tyce poctu je jich vyrobnich malo mely by to doplnit cca jednou tolik na 400ks klidne i vice

avatar
Nesher Datum: 24.04.2018 Čas: 13:39

clanek
Myslím, že pokud to dotáhnou do konce, tak toho logicky prodají mnohem více než Evropa (reálně Německo a Francie, GB je mimo, Itálie má linku na F 35). Protože pokud by F 22 NG stál 300 mil. USD, tak kolik by stál německo-francouzský stroj vyvíjený prakticky od nuly? Pokud to není kachna, tak sny o evropském letadle 5 gen jsou definitivně u konce.

avatar
Clanek Datum: 24.04.2018 Čas: 13:25

Od americanu genialni tah. Maji vlastne vsechny ingredience k dispozici, jak materialy, tak motory, tak vektorovani tahu, tak radar, tisice a tisice radku kodu, slozit z toho Raptor vol.2 jiste nebude zadarmo, ale zrovnatak jiste to bude jen zlomek toho co by japonce (korejce, australany, singapurce...) stalo vse vyvinout od nuly. Navic tim vypali rybnik evrope.

Na co jsem ale zvedavy je to kolik toho kdo nakonec nakoupi. O americany strach nemam, ti dalsich 200-400 kusu upotrebi jako nic, ale kolik z tech puvodne smutnych tvari co jim byl odreknut Raptor si nakonec nakoupi letadla s jednotkoovou cenou 200-300mil USD a v jakych poctech. To bude zajimave sledovat. Zvlast ve svetle toho vecneho place nad tim jak F-35 za 100mil je prilis drahy spas.

avatar
Jara Datum: 24.04.2018 Čas: 13:21

Kolt
Myslím že právě o to amikům jde zlikvidovat evropskou konkurenci a prodávat F35

avatar
KOLT Datum: 24.04.2018 Čas: 11:30

Jestli tímhle padne spolupráce Japonska s Evropou na stíhačce 5. či 6. generace, bude to pro Evropu dost smůla :-(

Warnost, ony ty ceny jsou ale v "jiných dolarech", resp. počítají se dolary z jiného roku, což dělá docela slušný rozdíl. Navíc cena F-22A je někde mezi dvoj a trojnásobkem F-35A, takže rozdíl je to slušný.

avatar
Warnost Datum: 24.04.2018 Čas: 11:11

Nikdy jsem nepochopil cenu F-22 a F-35. Když porovnám, že se F-22 vyrobilo necelých 200 kusů a F-35 se má vyrobit několik tisíc, přijdou mi prostě Lightningy příliš drahé. A to se budou muset ještě první série modernizovat na budoucí standart.

Superme: Export takové stihačky na Tchaj-wan je spíš sci-fi, žádný americký prezident si asi nedovolí ze strachu z Číny tam prodat tak moderní zbraně.

arr