Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Hybrid RotorWing – nová dimenze létaní

Datum přidání 23.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Trendem v letectví je konstrukce letadel s kolmým startem a přistáním a se schopností dlouhodobého letu vysokou rychlostí. Mezi první vlaštovky můžeme zmínit stíhačku F-35B Lightning II, chystané „vrtulníky“ v americkém programu FVL/JMR nebo iniciativu VTOL X-Plane. Svou vlastní cestou v konstrukci podobných strojů se vydala australská společnost StopRotor. Její koncept Hybrid RotorWing funguje jako vrtulník, ale ve vzduchu dokáže rotor zastavit a používat ho jako pevné křídlo.

Hybrid RotorWing

Foto: Hybrid RotorWing od australské firmy StopRotor / StopRotor

 

Koncept stroje s „pevným rotorem“ není nový. Jako první se v 70. a 80. letech pokoušela sestrojit hybridní letoun s pevným rotorem firma Sikorski. Vývoj stroje S-72 s X-křídlem byl však pro technické problémy v roce 1988 zastaven.

 

Poznatky z vývoje S-72 se pak o 15 let později pokoušela zúročit firma Boeing. Výsledkem byl malý pokusný model X-50A Dragonfly s rovným rotačním křídlem. Bohužel oba testované modely X-50 při letových testech, kdy se stroje snažily přejít z vertikálního do horizontálního letu, byly ztraceny při nehodách.

 

X-50A Dragonfly

Foto: Experimentální letoun X-50A Dragonfly / Wikipedia


Australský stroj Hybrid RotorWing se na první pohled nechal inspirovat strojem X-50A Dragonfly. Letoun využívá předních a zadních stabilizačních/vztlakových křídel a rovného rotoru umístěného uprostřed letounu. Při startu se stroj chová jako vrtulník, ale při potřebě velmi rychlého dopředeného letu je schopen rotor zastavit a využívat ho jako klasické křídlo letadla.

 

Klíčem je schopnost zvládnout přechod z konfigurace vrtulník do konfigurace letoun. Tedy to, na čem ztroskotal program X-50A Dragonfly. Zdá se, že Australanům se podařilo najít optimální nastavení a vypořádat se stabilitou letu při přechodu.

 

StopRotor

Foto: Pokusný model Hybrid RotorWing využívá k boční stabilizaci malou pomocnou vyrovnávací vrtuli. Otázkou je, jak se budoucí modely vyrovnají s boční stabilizací. Úvahy jdou od koaxiálních rotorů až po systém NOTAR  / StopRotor

 

Při přechodu mezi jednotlivými fázemi letu se Hybrid RotorWing vrhá do střemhlavého letu s lopatkami rotoru nastavené do vysokého úhlu náběhu. Proud vzduchu pak dokáže rotor křídla roztočit nebo naopak zastavit. Australané prohlašují, že aerodynamické simulace slibují velkou letovou stabilitu mezi jednotlivými letovými konfiguracem.

 

Video: Obrázek lepší než tisíc slov / YouTube


Australský stroj může fungovat v několika módech. Startovat a létat čistě jako letadlo s pevným křídlem nebo naopak jako vrtulník. Letoun je také schopen fungovat jako vírník, kdy hlavní rotor roztáčí proud vzduchu. Nejrafinovanějším módem je pak transformace z vrtulníku na letoun, pokud je vyžadován let velmi vysokou rychlostí.

 

StopRotorFoto: Počítačový model stroje Hybrid RotorWing se dvěma rotory / StopRotor

 

Stroj má možnost uplatnění jak v civilním tak vojenském sektoru. Firma StopRotor ale chce svůj stroj rozvíjet právě pro americký program VTOL X-Plane, jehož cílem je konstrukce zcela nové generace letadel s kolmým startem. StopRotor nyní hledá silného leteckého partnera, aby mohla přistoput od malých modelů k větším aplikacím.

 

Zdroj: Gizmag, Wikipedia

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 23.04.2013 Čas: 12:58

Dalsi zajimavy vtol pokus. Ackoliv se mi nezda, ze by Us ztroskotaly a Australani prosli.

arr