TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Hybridní pohon pro francouzská obrněná vozidla

Datum přidání 19.02.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francouzský výrobce vojenských vozidel Renault Trucks Defense vyvíjí obrněná vozidla s hybridním pohonem. Hybridní technologie Integrovaný startovací alternátorový motor I-SAM (Integrated-Starter Alternator Motor) slibuje především nárůst výkonu a významné snížení spotřeby paliva obrněných vozidel.

VAB (Vehicule de l'Avant Blinde ) Mk III 6x6

Foto: VAB (Vehicule de l'Avant Blinde ) Mk III 6×6. / Renault Trucks Defense

 

Renault Trucks Defense vyvíjí obrněná vozidla s hybridním pohonem na zadání francouzského Direktoriátu pro vyzbrojování DGA (Direction Generale de l'Armement). V rámci zadání do konce roku 2014 Renault zabuduje hybridní pohonný systém do 20t obrněných vozidel VAB (Vehicule de l'Avant Blinde ) Mk III 6×6.

 

Celkově půjde o deset vozidel původně určených pro francouzskou armádu. DGA vozidla následně podrobí rok a půl dlouhému testování, které má prokázat nebo vyvrátit zralost hybridní technologie pro použití ve vojenských podmínkách.

 

Od roku 2001 vlastní Renault Trucks Defense švédský průmyslový gigant Volvo Group. Právě Švédsko je domovem paralelního hybridního pohonu I-SAM. Paralelní zapojení umožňuje používat odděleně naftový nebo elektrický motor, nebo oba současně.

 

Základem technologie I-SAM je elektromotor umístěny mezi naftový motor a převodovku. Takovéto uspořádání vyžaduje jen minimum konstrukčních změn v automobilu. Připomeňme, že pohonná jednotka ve vozidlech VAB Mk III se nachází vlevo za řidičem.

 

Při normální provozu slouží k rozjezdu vozidla elektromotor. Při dosažení konstantní rychlosti přichází ke slovu spalovací motor. Naftový motor se také automaticky vypíná, když vozidlo stojí. Naopak při bojovém rozjezdu naftový a elektrický motor pracují společně.

 

Hybridní pohon ma tak několik nesporných výhod. V prvé řadě je to významné zvýšení maximální výkonu. V případě VAB Mk III půjde o dodatečných 73,5 kW (100 koní). Větší výkon se pozitivně projeví především na lepší akceleraci a lepších jízdních vlastnostech v těžkém terénu.

 

Oproti klasickému spalovacímu motoru dokáže systém I-SAM uspořit 20 až 30 % paliva. Navíc lithium-iontová baterie umožňují tichý dlouhodobý provoz na místě nebo několikakilometrovou kradmou jízdu.

 

I-SAM je také údajně mnohem spolehlivější a levnější než jiné hybridní pohony. Spolehlivost a nízká cena pramení z použití široce dostupných a ověřených civilních komponentů. VAB Mk III se systémem I-SAM je tak pouze o 15 % draží než standardní provedení.

 

Pokud testování půjde podle plánu, Francouzi chtějí hybridní pohon umístit do nových obrněných bojových vozidel. Jde o vyvíjená vozidla Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat (EBRC) a Véhicule Blindé MultiRôle (VBMR).

 

Vozidla EBRC začnou od roku 2020 nahrazovat ve francouzské armádě stroje Nexter System AMX-10RC 6×6 a Panhard Defense Sagaie 6×6. Počítá se s potřebou minimálně 248 vozidel.

 

VBMR pak zastoupí od roku 2018 hojně rozšířené obrněné transportéry VAB. Francouzská armáda potřebuje až 2080 vozidel VBMR v konfiguraci 6×6 a 4×4.

 

Zdroj: IHS Janes, Renault Trucks Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
loty Datum: 20.02.2014 Čas: 12:17

Pane Tortor,
Vy jste napsal dva řádky a chybě jste se stejně nevyhnul. Prosím Vás, přečtěte si po sobě komentář, než jej zveřejníte. Vypadá to fakt hrozně.

avatar
Jan Grohmann Datum: 19.02.2014 Čas: 16:50

Pro Tortor: K dispozici máte náš redakční e-mail redakce@armadninoviny.cz. Budem rádi, když nás na chyby upozorníte skrze e-mail. Děkujeme.

avatar
Tortor Datum: 19.02.2014 Čas: 16:14

Prosím Vás, než příspěvek zveřejníte ujistěte, že v něm nejsou hloupé(gramatické. °tiskové° chyby. Upřímně je vlatně v každém přspěvku nějaká chyba, většinou zbytečná. Vypadá to hrozně.

arr