Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Pozemní technika

Hybridní pohon pro novou generaci obrněných vozidel GCV

Datum přidání 04.03.2012    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ve Spojených státech amerických běží několik vojenských programů, které mají za cíl vyměnit současné obrněné vozidla pozemního vojska. Jedná se například o program JLTV mající nahradit vozidla „Hummer“, AMPV jako náhrada za letité transportéry M113 a GCV (Ground Combat Vehicle) jako nástupce bojových vozidel pěchoty M2 Bradley. V současné době má pro americkou armádu největší prioritu právě program GCV. V loňském roce proto BAE Systems a jeho rival General Dynamics dostal od americké armády úkol, přijít s jejich vizí náhrady vozidel M2 Bradley.

BAE System GCV

Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker


Firma BAE Systems představila první koncept vozidla GCV již v polovině roku 2010. Nyní svou vizi nástupce vozidel M2 Bradley rozpracovala dále, do podoby, jakou si můžete prohlédnout na přiložených obrázcích.


Jak původní vozidlo z roku 2010, tak i nejnovější koncept počítá s hybridním elektrickým pohonem. Hybridní pohon pro GCV se skládá ze dvou dieselových generátorů, které napájejí dva výkonné elektromotory (jeden elektromotor pro jeden pás), každý o výkonu 522 kW. Součástí pohonného systému jsou i lithium-iontové baterie.


Právě hybridní pohon na sebe strhává prakticky veškerou pozornost. Jedním z mnoha důvodu je příslib společnosti BAE Systems, že hybridní systém bude o 10 – 20 % efektivnější než klasické naftové motory. Ač někdo může namítnout, že komplikovanost pohonu nestojí za relativně malou úsporu paliva, opak je pravdou.

 

BAE System GCV

Foto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker


Podle novin Wall Street Journal, americká armáda platí v Afghánistánu za jeden spotřebovaný litr benzínu neuvěřitelných 2000 Kč. Na vině je náročná logistika, obrovské přepravní vzdálenosti nebo nutnost vyčlenit techniku (pozemní, leteckou) a lidi k ochraně konvojů přepravující benzín. Nemluvě o dopravě benzínu na odlehlé základny, kdy je často jedinou možností letecká přeprava.


Tank M1 Abrams má spotřebu (na cestě) přibližně 379 litrů paliva na 100 kilometrů. Vozidlo GCV s hybridním pohonem má spotřebu na sto kilometrů "pouze" 321 litrů paliva. Ptáte se proč srovnávat těžkou kavalerii M1 Abrams s budoucím obrněným vozidlem pěchoty? Důvod je prostý, z důvodu maximální ochrany posádky je váha vozidel GCV vypočítaná na 63,5 tun. Tedy přibližně stejně, jako váží tank M1 Abrams.

 

BAE System GCVFoto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker


Kromě nízké spotřeby má elektrický pohon také další přednosti. Ze své charakteristiky dokáže elektromotor poskytnout maximální výkon již od nulových otáček. Není tak nutné instalovat komplikovanou a rozměrnou převodovku.


Navíc chybějící převodovka, malé rozměry jak dieselových generátorů, tak vlastních elektromotorů dávají konstruktérům zcela nové možnosti v konstrukci vnitřního prostoru vozidla. Větší vnitřní prostor, větší volnost v tvarování podvozku (odolnost IED), menší hlučnost a vibrace, to jsou další výhody hybridního pohonu.

 

BAE System GCVFoto: Vize vozidla GCV dle BAE Systems / BAE Systems, Flicker


Pomyslnou třešničkou na dortu jsou li-ion baterie. V současné době nejsou baterie na takové úrovni, aby mohla být plnohodnotným zdrojem energie pro elektromotory, ale přesto bude vozidlo schopno jet určitý čas na energii pouze z baterií. V případě potřeby se nové obrněné vozidlo bude moci několik kilometrů pohybovat prakticky nehlučně.


Výkonné dieselové generátory pak také slibují v budoucnu instalaci energeticky náročných zbraní. Mark Signorelli, viceprezident BAE Systems pro pozemní vozidla, řekl v telefonickém rozhovoru pro New York Times, že v delším časovém horizontu se počítá s instalaci laserových děl, vysoce výkonných mikrovlnných zbraní nebo elektromagnetických kolejnicových kanónů.  

 

Jedinou další potvrzenou informací je balistická odolnost vozidla proti minám a výbuchům IED. Podle firmy BAE Systems má být na stejné nebo lepší úrovni než má MRAP RG-33. Vozidlo GCV  tak odolá výbuchu ekvivalentu minimálně 14 kg TNT pod jakýmkoliv pojezdovým kolem nebo 7 kg přímo pod podvozkem.

Technicko-taktické informace

GCV BAE Systems

Váha

63,500 kg

Kapacita

3 členy posádky a 9 členů výsadku

Maximální rychlost

70 km/h

Dojezd

300 km

Objem nádrže

965 litrů

Délka

9 m

Šířka

5 m

Výška

3 m

Věž

bezosádková věz s 25mm kanónem se spřaženým 7,62mm kulometem

 

Zdroj: Team GCV, DefenseTech , NY Times

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jura Jurax Datum: 20.03.2012 Čas: 21:43

Rakouskouherská armáda měla silniční tzv. BE vlaky (motorový vůz s benzinovým motorgenerátorem vyrábějícím elektrický proud, jenž byl rozváděn k elektromotorům za ním zavěšených až dvou "vlečných" vozů (konstrukce ing. Porsche v roce 1915, výroba Österreichische Daimler Motoren AG) k dopravě houfnic 38 cm a 42 cm a 24 cm těžkých kanonů vz.16. Po Velké válce dodala Škodovka 32 souprav k přepravě 24 cm škodováckých kanonů. Koncem třicátých let byly upravené BE vlaky použity k dopravě pancéřových prvků (zvonů a kopulí) do srubů budovaného opevnění. Takže hybridní pohon vojenského vozidla před bezmála 100 lety.

avatar
Skarn Datum: 19.03.2012 Čas: 13:35

Dovolím si poupravit inforaci zřejmě první hybridní automobil na světě postavil někdy po roce 1895 čech František Křižík. Ferdinand Porsche byl zřejmě jen o trošku pomalejší. Některé prameny se trošku rozcházejí, ale každopádně funkční hybridní pohon byl na světě už před více než 115-ti lety ;-)) A dneska je to hrozná novinka ;-))

avatar
Anti2T Datum: 05.03.2012 Čas: 19:50

tenhle princip se používá na dráze již od 1světové války na motorových lokomotivách dopravující munici na frontu

avatar
Tony Datum: 05.03.2012 Čas: 12:31

velmi zajímavé , tento pohon vymyslel Profesor Ferdinand Porsche před více jak 70-ti lety , tedy v době 2. světové války , pro tanky Tiger a Maus, a dnes se znovu dočká nasazení v moderních bojových vozidlech

arr