Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Hybridní ULV: Vize vojenského auta blízké budoucnosti

Datum přidání 05.01.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center) pokračuje v testování hybridního vozidla ULV (Ultra Light Vehicle). Jak jsme již zmiňovali na našich stránkách, ULV není prototypem budoucího vojenského auta, ale demonstrátorem nových a pokročilých automobilových technologií.

ULV (Ultra Light Vehicle)

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

 

V současné době běží ve Spojených státech program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), jenž má nahradit vozidla Humvee. Výzkumné centrum TARDEC svým programem ULV nevytváří konkurenci, ale testuje dílčí technologie využitelné zpětně pro vozidla JLTV, případně pro zcela novou generaci vojenských automobilů.

 

Počátky programu ULV sahají do roku 2010, kdy americká Kancelář sekretariátu obrany OSD (Office of Secretary of Defense) projevila zájem o vývoj velmi lehkého, odolného a levného vozidla. Cílem bylo mimo jiné ověřit spolupráci s „netradičními“ firmami (např. výrobci závodních speciálů) a rychle navrhnout a vyrobit vůz využívající netradiční technologie. Výzkumníci se zaměřili na schopnost vozidla převážet náklad, výkon, ochranu a cenu.

 

Chtěli jsme rozšířit schopnost přežit v menším a mnohem agilnějším voze,“ řekl Mike Karaki, projektový manažer ULV. "Zjistili jsme, že menší vozidla jsou vhodnější pro operace v těžkém terénu, ​​jaký se nalézá v Afghánistánu."

 

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

 

Středobodem vozidla ULV je hybridní pohonný systém. Každou nápravu pohání elektromotor Remy 410HVH HT se špičkovým výkonem 275 kW (369 koní) a trvalým výkonem 200 kW (268 koní). Jedním ze zdrojů elektrické energie pro motory je lithium-iontová baterie o kapacitě 14,2 kWh, schopná dodávat trvale 65 kW elektrické energie, nebo krátkodobě 180 kW.

 

Elektrická energie z baterie umožňuje ULV pohybovat se prakticky neslyšně. Baterie mají rovněž dostatek kapacity pro mnohahodinové tiché pozorování za použití nejnáročnějších elektronických a elektro-optických pozorovacích přístrojů.

 

Kapacita baterie není nijak ohromná, přesto údajně stačí na 34 kilometrů „kradmé“ jízdy. Hlavním zdrojem elektrické energii je ale generátor poháněný turbodieslem značky Subaru o výkonu 130 kW (170 koní). S naftou v interních nádržích (113,5 litrů) ULV ujede 542 kilometrů cestovní rychlostí 56 km/h.

 

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDECFoto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

 

Díky své hmotnosti a hybridnímu pohonu vykazuje ULV také velmi příznivou spotřebu paliva. Při kombinované jízdě po asfaltu (20 %), polních cestách/šotolině (40 %) a v těžkém terénu (40 %) vykazuje ULV spotřebu 34,2 litrů na sto kilometrů – údajně o 50 % méně než „obdobná“ vozidla se stejnou balistickou odolností.

 

ULV má hmotnost pouze 6350 kilogramů. Naproti tomu obrněné Humvee nebo Iveco LMV (ve výzbroji AČR) mají hmotnost kolem sedmi tun. Maximální užitečná náklad pak leží těsně pod hranicí dvou tun.

 

Podle oficiálních informací je však balistická odolnost proti minám a střelám na úrovní dvakrát až třikrát těžších vozidel MRAP. Zásluhu na nízké hmotnosti a velké odolnosti má mimo jiné pokročilé kompozitní a keramické pancéřování.

 

Na vynikající balistické odolnosti se však podílí zejména hybridní pohon. Ve vozidle nenajdeme převodovku nebo hnací hřídel. Podvozek je tak homogennější, hladší a konstruovaný s větším ohledem na balistické vlastnosti. "Výbuch sklouzne mimo, protože mu nic nepřekáží," poznamenává Karaki. "Tím, že jsme odstranili tradiční komponenty, nemůže dojít ke vzniku sekundárních projektilů."

 

Video: Záběry z testování. / YouTube

 

Bohužel tři testované prototypy ULV budou také posledními, které kdy spatří světlo světa.Žádné z nich nikdy neuvidíme v bitvě nebo na výrobní lince,“ říká Karaki s tím, že při hypotetické výrobní sérii 5000 vozidel by cena za kus dosahovala 250 000 dolarů (5 milionů Kč). „Naším cílem je, aby nejlepší data z testování vozidel se použila pro sestavení nějakého podobné vozidla, které uvidíme za pět nebo deset let na silnici.“

 

Poněkud tragikomické je, že TRADEC za pár let vyvinul vozidlo, které splňuje nebo přesahuje podmínky programu JLTV, přitom za požadovanou cenu 250 000 dolarů. ULV navíc překonává (případně se minimálně vyrovná) ve všech parametrech vozidla JLTV nabízená od třech předních zbrojařských firem.

 

Zdroj: TARDEC

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr