TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Hypersonický bombardér SR-72

Datum přidání 04.11.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Lockheed Martin potvrdila svůj záměr vyvinout hypersonický dálkový průzkumný a bombardovací letoun. Stroj nese označení SR-72 a má být ideovým následovníkem legendárního „černého“ vysoce nadzvukového stroje SR-71 Blackbird. Připomeňme, že se nejedná o součást programu hypersonického bombardéru LRS-B, ale o paralelní projekt.

SR-72 Blckswift

Foto: Jeden z konceptů SR-72 / Lockheed Martin

 

Lockheed SR-71 Blackbird byl průzkumný letoun s maximální rychlostí vodorovného letu Mach 3. Stroj drží absolutní rychlostní rekord pilotovaného letadla - 3 529,56 km/h. Rychleji se v atmosféře pohybují již jen stroje s raketovým motorem.

 

Nyní chce americký gigant Lockheed Martin ve spolupráci s americkým letectvem (US Air Force) navázat na výkony tohoto výjimečného stroje. Nový hypersonický průzkumný a bombardovací letoun SR-72 má dosahovat rychlosti až Mach 6. První stroje chce US Air Force získat v roce 2030.

 

Cílem není vyvinout jen stroj umožňující rychlé přelety, ale především stroj, který dokáže svými výkony překonat nejtěžší protiletadlovou obranu. Díky své rychlosti, v kombinaci s moderními zbraněmi, bude mít protivník jen minimum času k reakci nebo k vyhledání úkrytu.

 

Foto: Schéma hybridního pohonu. Klikni pro větší obrázek. / Lockheed Martin

Foto: Schéma hybridního pohonu. Klikni pro větší obrázek. / Lockheed Martin

 

První zmínky o novém letounu SR-72 se objevily již v roce 2007. Bezpilotní stroj SR-72 „Blackswift„ měl létat rychlostí Mach 6 ve výšce 30 kilometrů. Již tehdy média označovala celý program jako „top-secret“. Zdá se, že Lockheed Martin posledních šest let nelenil a na programu opravdu pracoval.

 

Stroj má pohánět hybridní pohonná soustava kombinující klasický proudový motor s kompresorem/turbínou a motor typu scramjet. Oba motory jsou od sebe oddělené, ale mají společné vstupy vzduchu a společnou trysku. Proudový motor pracuje do rychlosti Mach 3, poté práci převezme motor scramjet.

 

Pokud bude SR-72 startovat z území Spojených států, může severokorejské pobřeží dosáhnout za necelou hodinu. Stejně tak Írán leží přibližně 80 minut daleko při letu maximální rychlostí.

 

SR-72 BlackswiftFoto: SR-72 / Lockheed Martin

 

Největším problém v rozvoji hypersonických letounů byla skutečnost, že se nedařilo úspěšně vyřešit přechod z nadzvukového do hypersonického letu. Připomeňme, že motory scramjet začínají pracovat až za rychlostí Mach 3, tedy na hranicí funkčnosti klasických proudových motorů. Lockheed Martin však oznámil, že se mu podařilo zvýšit účinnost scramjetu i při nižších rychlostech.

 

Letoun SR-72 se může těšit i na hypersonické zbraně. Dodejme, že při odpalu má zbraň stejnou rychlost jako letoun, takže zbraň může (teoreticky) rovnou použít motor typu scramjet. Maximální rychlost, kdy může motor scramjet pracovat, je přitom odhadována na Mach 12 až Mach 24.

 

Hypersonická letadla s hypersonickými zbraněmi mohou proniknout chráněným prostorem a udeřit na libovolné místo na Zemi za méně než jednu hodinu,“ řekla Brad Leland, projektová manažerka programu hypersonického letounu SR-72 v Lockheed Martin. „Rychlost je dalším krokem proti novým hrozbám v dalších desetiletích. Tato technologie ´mění hru´ na bojišti stejně, jako stealth mění hru na bojišti dnes.“


Zdroj: Aviation Week

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 05.11.2013 Čas: 10:23

Tak faktem je, že Lockheed Martin má řadu velice dobrých lobbistů, což se projevilo v minulosti opakovaně a i zde to bude mít vliv. Takže je možné, že na náklady nějak přispěje i stát, byť třebas nějak skrytě, oklikou. Ale vyvíjet paralelně dva typy strategických bombardérů, to je opravdu skvělá cesta k uzbrojení

arr