Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Valkyrie II: Nástupce legendárního hypersonického bombardéru XB-70 Valkyrie?

Datum přidání 13.02.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 45 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Boeing minulý týden představil návrh nového hypersonického letounu Valkyrie II. Hlavní konkurenční projekt bezpilotní průzkumný letoun SR-72 společnosti Lockheed Martin je ovšem ve vývojovém procesu mnohem dál.

Foto: Vizualizace hypersonického letadla Valkyrie II. / Boeing

 

Opakované zmínky Lockheedu Martin o dokončení konceptu hypersonického průzkumného letounu SR-72 naznačují, že vývoj pokračuje rychleji, než se oficiálně přiznává.

 

Tuto hypotézu podporuje lednové vyjádření Jacka O’Baniona, viceprezidenta Lockheedu pro strategii, požadavky zákazníků a technologicky pokročilé programy. V průběhu konference organizované Americkým institutem letectví a astronautiky s odkazem na hypersonické letouny uvedl:Bez digitální transformace by tu to letadlo nebylo. Ve skutečnosti by nebylo možné ho před pěti lety vyrobit.“


O’Banion o letounu SR-72 hovořil stylem, jako by už došlo k dokončení.


Na téže konferenci odhalil Boeing svůj vlastní model hypersonického letounu. Internetové stránky The Drive tento krok považují za snahu společnosti konkurovat v potenciálně výnosném odvětví leteckého průmyslu. Zájem Boeingu o toto odvětví navíc trvá již několik let.   


Boeing v roce 2016 zahájil spolupráci s americkým výrobcem pohonných jednotek Orbitalem ATK. Společně se věnují výzkumu kombinovaného proudového a náporového motoru (ramjet), jenž se podobá pohonné jednotce SR-72. Boeing má také za sebou desítky let zkušeností s vysokorychlostní leteckou technikou.

 

Ze starších projektů uveďme například strategický bombardér XB-70 Valkyrie, jehož jméno nese současný projekt hypersonického letounu. K těm novějším patří experimentální zařízení X-43 a X-51 Waverider. Stejně jako v případě Lockheedu téměř jistě existuje i řada dalších utajovaných projektů, ze kterých může Boeing při vývoji hypersonických technologií vycházet.  

 

Foto: Legendární XB-70 Valkyrie; větší foto / USAF


Lze předpokládat, že si Boeing bude muset projít podobnými etapami vývoje jako před lety Lockheed Martin. Pro účely prvotního testování dojde k sestrojení demonstrátoru v rozměrech stíhacího letounu, jenž se bude postupně zvětšovat na velikost strategického letounu, jako je třeba SR-71 Blackbird. Podobně jako Lockheed nabídne i Boeing bezpilotní verzi.  


Modely hypersonických letounů společností Boeing a Lockheed jsou si velmi blízké. U Boeingu můžeme navíc nalézt podobný přívod paliva jako u XB-70 Valkyrie a některé prvky připomínající X-43, například dvě svislé ocasní plochy.

 

Foto: Schéma náporového motoru hypersonického letadla. / Lockheed Martin


Podle internetových stránek The Drive se Boeing snaží získat pozornost amerického letectva, jež by v budoucnu mohlo vypsat tendr na dodávku hypersonických letounů. Vzhledem k podobnému postupu obou konkurentů, včetně úvodního vývoje menších demonstrátorů, se takový myšlenkový postup zdá být logický. Vysoký stupeň utajení ovšem znemožňuje tyto domněnky ověřit.

 

Lockheed Martin má nepopiratelně větší zkušenosti v oblasti hypersonických technologií. Strategický průzkumný letoun SR-71 Blackbird a pravděpodobně spousta dalších vysokorychlostních zařízení Lockheed před Boeingem zvýhodňují. Americké letectvo zřejmě nebude několik let vyčkávat, než se rozdíly mezi nimi srovnají.      

 

Boeingu se na vývoj pohonné jednotky hypersonického letounu podařilo získat příspěvek od Výzkumných laboratoří amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory). Pokud ale tato společnost nebude pokračování vývoje prototypu hradit ze svého, návrh Valkyrie II se v krátkodobém výhledu nestane konkurenceschopným. 

 

Foto: Koncept hypersonického letadla od firmy Boeing; větší foto / Boeing

 

Generální ředitelka Lockheedu Marillyn Hewsonová v minulosti odhadla, že částka nutná k dokončení hypersonického technologického demonstrátoru velikosti stíhacího letounu dosahuje jedné miliardy amerických dolarů. V případě vývoje operačně nasaditelného hypersonického stroje půjde o desítky miliard dolarů.  


O hypersonické technologie nemají zájem pouze USA. Ostatní státy na jejich vývoji též pracují. Zbrojařské společnosti v budoucnu velmi pravděpodobně osloví své zákazníky s nabídkou různých druhů hypersonických zbraní. Šanci tak může nakonec dostat celá řada zařízení. Nicméně v konkrétním případě velkých hypersonických letounů bude téměř jistě vybrána jen jedna společnost.    

 

Ostatně hypersonická rychlost (větší než Mach 5) letadel a zbraní je pokládaná za klíčovou schopnost k penetraci nejmodernější protivzdušné obrany protivníka.


Zdroje:The Drive, Boeing

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
kosa2668 Datum: 19.02.2018 Čas: 18:10

ospravedlnujem sa ze som tu dlho nebol ale povinnosti...
prresne blackbird nieje hypersonicky a vesmirne lode maju system regeneracie vzduchu obohacovanim kyslika s chemickej reakcie a odlucovac dusika... velka vec zlozita rozmerna a poriadne draha...
pri hypersoniku bude asi potreba aj pretlakovania kokpitu teda az to bude pilotovane lietadlo jednak koli samotnemu pilotovi a sekundarne koli elektronike lieradla...
a na pretlakovanie a klimatizaciu sa pouziva vzduch od kompresorov z motora...
pri scramjete nemozne...
u lietadla co sa ma pouzivat viac ako raz musia doriesit chladenie povrchu,nabeznych hran atd
cital som cosi o chladeni tekutou medou ktore vyvyjaju v australii ale to bude asi dost neprakticke...
ionizovana vrstva
to neviem povedat uplne presne ale ked som o tomto probleme cital jednu bakalarku tak tam bolo popisane ze pri lete hypersonickou rychlostou vznika ionizovana vrstva okolo trupu objektu v dosledku vysokeho zahriatia povrchu a naslednej ionizacie ozonu prave koli tomu je problem s komunikaciou a radarom a inymi vychytavkami.. ale ruku za to nedam
stealt to urcite nebude aerodynamika nepusti a este k tomu to bude svietit na oblohe ako hviezda...
manevrovatelne to tiez nebude pretoze pri tej rychlosti sa to proste neda nasledovala by destrukcia lietadla...
popravde fakt neviem ako funguje s500 s aktivnym navedenim a asi to ani nezistim lebo to bude tajne ako aj s tym zirkonom...

avatar
Tonotime Datum: 16.02.2018 Čas: 11:00

Príliš drahý vývoj supersonického lietadla môže byť ekonomickou slepou uličkou.
Vývoj laserovej techniky neustále napreduje. USA a Čína už úspešne odskúšali zostrely rakiet, bezpilotných drónov a delostreleckých nábojov.
"Cena vypálenia lasera predstavuje len zlomok ceny balistickej rakety a ak má dostatok energie, môže strieľať neobmedzene."
Veľmoci budú vlastné prinútené už v blízkej budúcnosti prejsť na PVO s laserovými zbraňami.
Laserové techniky nevyvíjajú len armády, horúčkovito sa vyvíjajú aj pre komerčnú jadrovú fúziu, výskum a podobne. Skupina vedcov zo Šanghajského inštitútu optiky a jemnej mechaniky v Číne pracuje s najsilnejším laserom na svete. Ich zariadenie s názvom SULF (Superintense Ultrafast Laser Facility) dokázalo v roku 2016 strieľať 5,3 petawattové (5,3. 1015 Watt) impulzy. Toto zariadenie by mali do konca tohto roka vylepšiť, následkom čoho bude schopné dodať až 10 PW záblesky.

Špičkový laser s výkonom 10 PW má byť v tomto roku spustený aj v Česku v Dolních Březanech neďaleko Prahy. Podobné zariadenia majú fungovať aj v Maďarsku a Rumunsku v rámci európskeho projektu ELI (Extreme Light Infrastructure).

Lasery sa vyvíjajú aj pre rôzny výskum, laserovú komunikáciu a podobne.
Stále bude dostatok dôvodov a miliárd prečo vylepšovať rôzne laserové techniky. Predpokladám teda, že už v blízkej budúcnosti budú naše veľmoci mať PVO vybavenú s laserovými systémami oveľa skôr, ako budú vyvinuté supersonické lietadla.
Záleží teda, či budú schopní vyvinúť pre tie supersonické lietadla dostatočne silný povrch, ktorý by napríklad odrazil ničivé lasery. Aj keby to dokázali, ako ochránia motory supersonického lietadla pred laserovými útokmi?
Na tie supersonické lietadla budú teda musieť vyvinúť aj nejaké stealth techniky a povrchy ktoré budú odrážať laserové útoky čo im nesmierne predraží celý projekt o ďalšie miliardy.
Radšej by som tie miliardy na vývoj supersonického lietadla preinvestoval do laserových zbrani a podobne.
Dokonca začínam fandiť vývoju čoraz dokonalejších laserových systémov. Nech pošlú tie miliardové rakety a miliónové inteligentné náboje do ekonomického šrotu.
Môže nastať situácia pre naše podarené jadrové a raketové veľmoci, že bude veľmi rizikové a neefektívne poslať rakety dlhého a stredného doletu, lebo im ich laserovými systémami napríklad zo satelitov zostrelia ešte nad ich vlastným štátom.
Získajú na tom štáty, ktoré zbytočne nevyvíjali medzikontinentálne rakety a rakety s dlhým doletom. Aj veľkému Kimovi a spol môžu potom rýchlo dôjsť siné reči.

avatar
Grull Datum: 15.02.2018 Čas: 17:09

Tak on vývoj podobného stroje je nutný. A teď nemyslím jako dopravce bomby z bodu A do bodu B, ale jako další krok na cestě k doručení války na oběžnou dráhu a dál do vesmíru :-)

Vždyť až budou mít tohle hotové, tak začnou zkoumat, jak to urychlit více či naučit lítat na orbitě.

Prostě začalo se klacky a kameny a postupně se dostáváme dál, víš a rychleji.

avatar
Sholva Datum: 15.02.2018 Čas: 12:22

Několik postrehů:
Cena - bude astronomická, vzhledem k tomu, ze vývoj u soukromé společnosti, tak zase takový druhotny dopad na technologickou uroven to mit nebude - nedokážu si představit, ze by Lockheed dal technologie, co tam vyvine, v plac konkurenci. Nepřeceňoval bych to. Nicméně to není mic důležité.
Obsluha - nedovedu si představit lidskou posadku. Manevry v takové rychlosti by z ni nadelaly protlak, nebo by to bylo neohrabane jak těhotná želva. Coz se s pronikanim PVO moc neslucuje.
Určeni - zbytečná debata.
Stealth - tady těžko říct, ale osobně to moc nevidím - tohle bude muset byt tak aerodynamicky vypiplane, ze stealth prvky budou spis takový doplněk tam, kde nebudou překážet. Asi těžko tady zmrvi aerodynamiku jako u F-35, kde se to da kompenzovat jinak. Navíc, jenom samotný let takovou rychlosti bude nezamaskovatelny, takže resit stealth mi přijde trochu zbytečné...
Skoda ze se nebude opakovat situace s materiálem jako na Blackbirda - jeden z nejvtipnejsich momentu studene války

avatar
Klimesov Datum: 15.02.2018 Čas: 07:23

beepee: Vývoj hypersonických letounů bude trvat hoooooooodně dlouho, a není jisté jestli vůbec kdy budou zavedené do výzbroje, a pokud ano tak zase bude trvat hoooodně dlouho než se pro ně najdou postupy jak je použít. Můžeme se tady klidně bavit o délce až 50 let. Takže vycházet z dnešních vojenských poměrů je chybné.
Až se bude řešit jestli podobný typ letounu zavést do výzbroje nebo ne, situace už bude jednoduše jiná.

avatar
Civil Datum: 14.02.2018 Čas: 18:49

logik: ja tvrdil, ze Blackbird je v tehle diskuzi relevantni asi jako sturmovik v diskuzi o supersonicich. Zdroj kysliku si vyreste s kosou.
A pro vasi informaci: u supersonickeho letadla mate uz i v motoru nadzvuk. Tohle je fakt jine piskoviste.

avatar
beepee Datum: 14.02.2018 Čas: 16:17

@ logik:
A zrovna tak protiruská klika zdůrazňuje, jaká to byla náhoda. Zrovna v takové válce si nedovedu představit, proč by USAF muselo posílat hypersonik s bůhví jak drahou letovou hodinou bombardovat cíle opět bůhví jak drahou střelou, když mají spoustu vhodnějších prostředků. Tomahawky, B2, B1B, za chvíli F35. Američané by, při vší úctě k ruským raketám, tu Syrskou PVO smázli IMHO bez větších problémů.
Ale možná mají pro ten hypersonik nějaký způsob využití, který mě napadá.

avatar
logik Datum: 14.02.2018 Čas: 15:46

Civil: A to jako chceš tvrdit, že Blackbird dýchal "otevřením okénka" v těch 24.000 metrech? Nehledě na to, že proudové motory zpomalují vstupní vzduch na subsonickou rychlost, takže i kdyby fakt bylo potřeba brát kyslík zvenku (jakože je to blbina), tak to krásně jde?
Ach jo.

A chceš teda tvrdit, že Zirkon při útoku vidí pouze za sebe? A jak to dělaj rakety z S-500 s aktivním naváděním a hypersonickou rychlostí. To vyvinuli rusové dost drahej šrot? Anebo ta nemožnost používat radar platí jen pro americké zbraně, Rusové maj výjimku z fyziky?
Ach jo.

beepee:
"pravdu je potřeba proti třetiřadým armádám? "
A vedle v diskusi přitom proruská strana prosazuje, jak že byla ta Asadova PVO proti Izraelcům účinná....

avatar
Civil Datum: 14.02.2018 Čas: 15:32

kosa2668: ionizovana vrsta je prave v razove vlne, ktera neni na povrchu letadla, ale pred nim.

RiMr71: smir se s fyzikalnimi zakony. Hypersonicke pruzkumne letadlo vidi leda za sebe.
Celkem neprakticka zalezitost, protoze stealth fakt nebude ale sestrelitelne ano.

Logik: Blackbird nebyl hypersonicky a v tehle diskuzi je tudiz irelevantni.

avatar
RiMr71 Datum: 14.02.2018 Čas: 14:56

...mě ti "naši furianti" z pupku světa, toho času s premierem/trestně stíhaným estébákem co vyhraje volby kdy bude chtít, někdy až fascinují. Ta sebejistota s jakou vzkazují konstruktérům do DARPA, Skunk WOrks a podobných spolků amatérů jak na to, co jo a co ne, je naprosto odzbrojující... tak mě napadá, možná je to cesta ke světovému míru :)

K tomu (parafrázuji) otevírání okénka za letu aby se pilot mohl nadechnout - je takřka jisté, že půjde o stroj s minimálně možností bezpilotního provozu, ne-li zcela bezpilotní stroj. V některých oblastech jsou s tím měkkým masem, křehkou kostrou a potřebami metabolismu jen problémy. A myslím, že tohle bude jedna z nich. Jen myslím, nevím, nechám to na odbornících a jsem zvědavý, s čím přijdou (resp. přišli).

avatar
beepee Datum: 14.02.2018 Čas: 14:23

@logik napsal:

"Zajímavý je, že když dojde na zbrojní projekty jinejch zemí (Rusko, Čína), tak se zpravidla takovejdle hloupejch námitek, proč to určitě nemůže fungovat, objevuje podstatně méně. Tom, jestli je to jen můj, dojem, nebo pravda - a popř. jaký je důvod tohoto faktu, nechám na laskavém čtenáři...."

No já tedy nejsem žádný Rusofil, ale pokaždé, když je tady diskuze o ruských zbraních, tak je v ní milión rusofóbních příspěvků pochybujících o jejich funkčnosti. Tomu, že to nevnímáte, se říká selektivní vnímání, případně paměť.

Já osobně nepochybuji, že tu "Valkyrii II" USA vyvinou, ale pochybuji o její smysluplnosti. Opravdu je potřeba proti třetiřadým armádám? A nažene Rusům a Číňanům větší strach, než ICBM?

Jinak jako zdroj nových technologií je takový prototyp určitě nedocenitelný.

avatar
logik Datum: 14.02.2018 Čas: 12:07

kosa2668: To jako je takovej problém jim dát do kabiny bombu se stlačenym vzduchem? A že všechny tyto technologie už jsou desítky let vymyšlený (jak pro Blackbirda, tak pro kosmické programy). Prosímvás, už těch blbostí nechce.

Uvědomujete si, že Vaše znalosti hypersonický letecký techniky oproti těm lidem, co to letadlo vyvíjej, i těm, co dali tomuto projektu zelenou, jsou trochu někde jinde než Vaše - a tedy že takovýdle laický námitky jsou poněkud směšný?

Že kdyby tam byl takto snadno odhalitelnej problém, že by si toho asi všimli, když si ho všimne i Pepík na internetu? A že jaksi daleko pravděpodobnější, než že dělaj chybu oni, je jaksi to, že tu chybu děláte Vy?

PS: Zajímavý je, že když dojde na zbrojní projekty jinejch zemí (Rusko, Čína), tak se zpravidla takovejdle hloupejch námitek, proč to určitě nemůže fungovat, objevuje podstatně méně. Tom, jestli je to jen můj, dojem, nebo pravda - a popř. jaký je důvod tohoto faktu, nechám na laskavém čtenáři....

avatar
kosa2668 Datum: 14.02.2018 Čas: 10:21

civil
ty si asi nemyslel razovu vlnu ale vrstvu ionizovaneho plynu na povrchu lietadla ktore leti takou rychlostou...
ta vrstva zamedzuje komunikaciu pracu radaru atd cize lietadlo je slepe a hluche...
celkom by ma zaujimalo ako sa s tym popasovali rusaci u zirkonu

avatar
kosa2668 Datum: 14.02.2018 Čas: 10:08

zdravim pani
citam armadne noviny uz nejake ten cas ale az teraz som sa zaregistroval
doteraz som bol taky ten stalker
tak nieco k pouzitiu hyper sonickeho lietadla pre vojenske učeli
az chce byt o lietadlo pilotovane tak to bude ohromne nakladny projek ci na financie alebo ludsky potencial
vymysliet system zasobovania recirkulacie a dodavky vzduchu pre posadku sposob ochrany pred teplom sposobenym hypersonickym letom ci uz na posadku alebo elektroniku(chladenie odvetravanie pristrojov) pred posobenim kozmickeho ziarenia a uv ziarenia... nespocet problemov
z toho mi logicky vychadza lepsie bezpilotny stroj...
ale jeho vojenske vyuzitie mi pride neprakticke...

avatar
Klimesov Datum: 14.02.2018 Čas: 10:04

Superme: No nechci moc rozjíždět OT, tak to shrnu do jednoho známého citátu.

Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.

arr