TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Datum přidání 20.05.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 55 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET 2015 (International Defence and Security Technologies 2015), která se nese ve znamení modernizace české armády. Hlavní pozornost návštěvníků upoutávají pásová bojová vozidla pěchoty, kolové obrněné transportéry, radary nebo samohybné houfnice.

IDET 2015. / Autor

Foto: IDET 2015; věší foto / Archiv autora

 

IDET ve znamení modernizace

Armáda České republiky připravuje několik velkých modernizačních projektů. Jednou z finančně nejnáročnějších modernizací se stane nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty, jež nahradí u 7. mechanizované brigády letité sovětské stroje BVP-2.

 

Klíčový je nákup radarů protivzdušné obrany kategorie MADR (Mobile Air Defense Radar). Armáda ČR poptává pět radarů za 1,7 miliardy korun. Ozbrojené síly Slovenské republiky pak mají zájem o čtyři kusy. Nákup radarů kategorie MRAP má v Armádě ČR nejvyšší prioritu.

 

Mezi důležité tendry patří nákup obrněných vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu. Vojáci chtějí získat 42 velitelských a spojovacích vozidel. Velitelská a spojovací vozidla dostane také 4. brigáda rychlého nasazení – půjde o dvacet obrněných transportérů Pandur II.

 

Pandur

Foto: Pandur II s izraelskou věží Samson Mk II; větší foto / Archiv autora

 

Armáda ČR plánuje rovněž nakoupit nové dělostřelecké systémy. Modernizační projekt je ale na samém začátku a v současné době má z výše uvedených programů nejnižší časovou prioritu.

 

Všechny čtyři modernizační projekty mají jedno společné – Armáda ČR zatím oficiálně žádný z těchto projektů nespustila. Není tak jasné, kteří výrobci vojenské techniky se modernizačních tendrů Armády ČR zúčastní.

 

Na druhou stranu mají největší šanci, jak to bývá všude na světě, ti výrobci, kteří navážou spolupráci s domácími podniky. Právě výstava IDET 2015 byla skvělým místem k prezentaci nejdravějších a nejaktivnějších firem. Kromě toho mohli z vystavené techniky diváci snadno odvodit současné hlavní kandidáty pro budoucí modernizační projekty Armády ČR.

 

CV90

Foto: CV90; větší foto / Archiv autora

 

CV90 vs. ASCOD

Nákup nových bojových vozidel pěchoty představuje jeden z největších zbrojních projektů Armády ČR. Na výstavě jsme mohli vidět dva žhavé kandidáty – švédské vozidlo CV90 od BAE Systems a rakousko-španělské ASCOD od General Dynamics.

 

Švédské vozidlo CV90 vyvinula na přelomu 80. a 90. let minulého století firma Hägglunds, která nyní patří pod křídla obří britské zbrojní společnosti BAE Systems.

 

CV90 je ve službě od roku 1993. Hlavní předností vozidla je unikátní podvozek s adaptivním pérováním. Vozidlo tak dokáže oproti konkurentům snést větší zatížení (výzbroj, balistickou ochranu atd). Unikátní je také výkonný rychlopalný kanon ráže 40 mm. CV90 prošel bojovým nasazením v Afghánistánu.

 

ASCOD

Foto: ASCOD; větší foto / Archiv autora

 

ASCOD je ve službě od roku 1998. Bojové vozidlo pěchoty ASCOD je klasické konstrukce s motorem vpředu. K dispozici je několik verzí dělených podle balistické ochrany. Španělé získali vozidla o hmotnosti 30 tun, Rakušané 33 tun.

 

Vozidlo ASCOD nedávno uspělo v prestižním britském programu Special Vehicle. Pro britský program vznikla varianta o hmotnosti 42 t.

 

Nejnovější verze z roku 2014 váží 35 t a disponuje vylepšením v oblasti pohyblivosti, pancéřování nebo výzbroje. Hlavní zbraní vozidel ASCOD je 30mm rychlopalný kanon. Avšak jako v případě CV90 lze zbraňové systémy i elektronické vybavení upravit dle přání zákazníka.

 

General Dynamics navázal za účelem výroby vozidla ASCOD pro český a slovenský trh spolupráci s českou firmou EXCALIBUR ARMY. Česká firma navíc nabízí Armádě ČR hloubkově modernizovaná vozidla BVP-2, označovaná jako Šakal. Vozidlo Šakal však bylo na výstavě IDET (oproti minulému ročníku) přítomno pouze jako malý model.

 

Commander

Foto: Commander; větší foto / Archiv autora

 

Commander vs. AD-STAR ELM-2288

Armáda České republiky poptává pět radarů a Ozbrojené síly Slovenské republiky čtyři radary kategorie MADR. Hlavními konkurenty, dle účasti na výstavě IDET, jsou radary Commander od britské BAE Systems a AD-STAR ELM-2288 od izraelské ELBIT Systems.

 

Na IDETu jsme mohli vidět ve skutečné velikosti radar Commander firmy BAE Systems. Radar provozuje již řadu let Královské letectvo Velké Británie. Všechny technologie jsou dostupné a ověřené provozem. BAE Systems se také chlubí propracovaným systémem logistiky, servisu a školení.

 

BAE Systems spolupracuje se slovenskou firmou Vývoj Martin na vývoji a výrobě komponentů radaru. V jednání je také spolupráce s řadou českých firem. Ve výsledku tak mohou slovenské a české firmy zajistit vlastními silami výrobu klíčových komponentů radaru Commander a usnadnit tím pozdější logistiku, údržbu a servis.

 

Konkurentem je společný projekt české firmy RETIA a izraelské ELBIT Systems. Obě firmy nabízejí Armádě ČR izraelský radar AD-STAR ELM-2288. V obou případech jde o moderní polovodičové radary dlouhého dosahu, ověřené provozem.


Který radar si Armáda ČR zvolí, není otázkou ani tak hrubých výkonů, ty jsou v podstatě stejné. Klíčový je rozsah zapojení českého nebo slovenského průmyslu, ale především rozsah, propracovanost, flexibilita a nízké náklady logistiky, údržby, oprav a školení po celý životní cyklus radaru.

 

TITUS

Foto: TITUS; větší foto / Archiv autora

 

TITUS vs. VEGA

Armáda ČR plánuje pro své jednotky nakoupit nová kolová spojovací a velitelská obrněná vozidla. Podmínkou je využití podvozku společnosti TATRA TRUCKS. Takové podmínky splňují na trhu (mimo jiné) dvě vozidla: TITUS francouzské společnosti Nexter a VEGA od SVOS Přelouč.


Na první pohled obě vozidla připomínají klasické MRAPy. Oproti nim ovšem disponují lepší průchodností terénu a lepšími jízdními vlastnostmi. Vozidla VEGA a TITUS není problém nasadit v těžkém terénu při zachování vynikající stability.

 

VEGA

Foto: VEGA; větší foto / Archiv autora

 

Prázná hmotnost vozidla TITUS je 16 tun. Podvozek snese zatížení až 26 tun. Francouzský stroj je platformou, kterou lze osadit nejrůznějšími elektronickými, senzorickými nebo komunikačními systémy. Konstrukce snese lafetaci zbraní až do ráže 20 mm.


VEGA rovněž využívá podvozek české Tatry 6x6, ale jiného uspořádání. Prázdná hmotnost Vegy je 15 tun.

 

Užitné vlastnosti jsou podobné, obě vozidla se však liší v uspořádaní a rozměrech nákladového prostoru. Dostatečně velký vnitřní prostor (v přídi tendru Armády ČR) je nutný pro vytvoření pracovních podmínek operátorů a instalaci elektronických a komunikačních systémů.

 

Slovenské houfnice

Foto: Houfnice Zuzana 2 a nová Eva (v pozadí); větší foto / Archiv autora

 

Houfnice

Záměrně v tomto podnadpisu neuvádíme možné konkurenty. Armáda ČR uvažuje o nákupu nových samohybných houfnic. Tento modernizační program má ale v současné době nižší časovou prioritu než programy výše uvedené.


Firma EXCALIBUR ARMY představila na IDETu samohybnou houfnici DANA-M1 CZ. Jde o modernizovanou variantu houfnice DANA zavedenou v Armádě ČR. DANA-M1 CZ získala nový systémem řízení palby, vylepšený podvozek a přepracovanou kabinu, jen dělo zůstalo původní v ráži 152 mm, tedy nekompatibilní s municí NATO.

 

Excalibur houfnice

Foto: DANA-M1 CZ; větší foto / Archiv autora

 

Slovenská firma KONŠTRUKTA – Defence představila na IDETu hned dvojici houfnic. První je dobře známá houfnice ZUZANA 2 s dělem155 mm.


Úplnou novinkou je zato lehká samohybná houfnice Eva využívající podvozek Tatry. Eva svým konceptem připomíná jihoafrickou houfnici T5-52 nebo francouzskou CAESAR. 


Automatický zásobník pojme 12 nábojů a prachových náplní. Dalších 12 nábojů je přítomno ve vozidle. Houfnici lze ovládat z kabiny. Eva funguje v automatickém i manuálním módu. Posádku tvoří tři vojáci.

 

Na rozdíl od těžkých pásových houfnic poskytuje Eva posádce menší balistickou ochranu, je však konstrukčně jednodušší, produkčně a provozně levnější a má nízké nároky na údržbu či logistiku. Houfnici Eva o hmotnost 20,5 t lze navíc přepravit dopravním letadlem C-130 Hercules.


Tendr na modernizaci českého dělostřelectva si nenechá ujít ani firma BAE Systems. Důkazem byl vystavený model pokročilé samohybné švédské houfnice Archer. 


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 21.09.2015 Čas: 19:13

Pro lepší představu modernizovaného ASCODu s bojovou věží, zde je britský AJAX (dříve Scout SV): http://defense-update.com/20150915_turreted-ajax-unveiled-at-dsei.html#.VgA5S31UvIV

avatar
Lukas Datum: 23.05.2015 Čas: 23:41

Panowie - nie rozmażyliście się za bardzo?

200 gąsienicowych BWP, Donar? Co jeszcze?

Oceńmy trzeźwo ACR (podobnie OSSR) potrzebuje
62-88 BWP + 62-88 czołgi (jedna brygada)
ok 120 KBWP (jedna brygada)
+ ok 40-50 KBWR (duże wozy rozpoznawcze)

ok 36 Haubic 155/L52 - i moga to być Zuzany, czy EVA - byleby były do nich nowoczesene systemy dodowdzenia, rozpoznania oraz amunicjia...

+ 31 T-72M4Cz i 62-93 BVP-2 do rezerwy (3cia brygada)

Najciekawsze jest to że wiele z tych rzeczy mogliście mieć za ułamek ceny - gdyby ktoś miał odwagę.. (czołgi, haubice, BWP z resztą też...)

avatar
Sgt Murphy Datum: 23.05.2015 Čas: 20:01

Výhody podvozku ASCOD 2 by som videl v tom že v budúcnosti v riešení otázky delostrelectva by sme kúpili DONARy a boli by sme kompatibilný s Britskou armádov.

avatar
Rase Datum: 23.05.2015 Čas: 19:49

ASCOD na výstavě opravdu nevypadá nic moc (je to faceliftovaný kus který se účastnil tendru na náhradu za dánské M113) tedy jen APC, ne IFV jako jako je vystavený CV90. Jediný zásadní rozdíl bych viděl v ceně, kdy nové CV90 bude o dost dražší, záleží ale na vybavení vozidel.

avatar
Sgt Murphy Datum: 23.05.2015 Čas: 18:06

ASCOD 2 má lepšie možnosti add-on pancierovania, vyššie užitočné zaťaženie oproti CV-90 (16t vs >18t). Na diskusiu či sa jedná o starší typ ACSODU alebo ASCOD 2, ten od Excalibru sa veľmi podobá na ASCOD 2 DK z roku 2013, predpokladám že aj ten náš by sa tým pádom volal ASCOD 2 CZ.

avatar
juhelak Datum: 23.05.2015 Čas: 17:26

Jenda: podle me záleží na konkrétní verzi. Pokud by ACR poptávala cirka 200 kusů, tak záleží v jaké spocifikaci a jakou třeba budou poptávat balistickou ochranu..ascod se pak může podobat tem rakouským a nebo už těm britským.

avatar
Jenda Datum: 23.05.2015 Čas: 16:32

Dokázal by tu někdo shrnout v čem ASCOD převyšuje CV90 a v čem je zase lepší CV90 než ASCOD? Mě to přijde jako přašť nebo uhoď. Akorád CV90 působí takovým uhlazenějším a dotaženějším dojmem.

avatar
Karlos73 Datum: 23.05.2015 Čas: 15:27

Lukas,s tou renesanciou IFV som to myslel tak, že veľa štátov modernizuje, zavádza nové , hlavne kolesové, a pasové BVP (IFV). Modernizácie do MBT boli hlavne v 90 rokoch, viaceré štáty tankové spôsobilosti utlmili, alebo tanky úplne vyradili z výzbroje. V 90. rokoch to hlavne ovplyvnil konflikt v Juhoslávii, a následne expedičné vojny v Iraku a Afganistane, kde väčšina štátov tvorila len podporne kontingenty a ich tažká technika sa nevyžadovala...
Stačí sa pozrieť, akú vojenskú techniku dnes staty EU zavadzajú do svojej výzbroje, na čom stavajú svoje pozemne sily.... Poľsko môže byť brané za príklad.
Máš pravdu, v Europe sa vyzbrojuje hlavne kolesovými IFV. Pasova technika tvori doplnok jadra pozemných síl... uvidíme, kam sa to posunie.:) Na Slovensku nepredpokladám v najbližších 5 rokoch investície do novej pásovej techniky...

avatar
Lukas Datum: 23.05.2015 Čas: 14:59

Karlos73
Jaki renesans?

Faktem jest, że obecnie w armią są inne proporcie IFV - MBT.
W latach 80tych w nowoczesnych armiach liczba IFV i MBT była niemal taka sama.
Dziś na 1 MBT jest 3-4 IFV. (Nawet w Rosji.)
Ale...
Zauważ że w ostatnich 15 latach mało sprzedano gąsienicowych IFV, a dużo kołowych IFV.
Tylko Rosomak i VBCI to więcej niż cała produkcja CV90 i ASCOD razem.
A to nie koniec.

Prawda jest taka, że dla mniej zamożnych armii nie ma alternatywny na KBWP. Tu chodzi o koszty całkowite...

Podam na przykładzie Polski, gdzie szacuje, że MON kupi w praktyce maksymalnie 450 gąsienicowych BWP (realnie 300-400), podczas gdy KBWP będzie conajmniej 700.

Ekonomia jest nieubłagana - i to ona najbardziej wplywa na model armi..

Naprawde jestem ciekawy jak to u Was rozwiążą...

avatar
Karlos73 Datum: 23.05.2015 Čas: 14:45

CV90 vs. ASCOD, tak to bude este "krvavy" boj lobistov.:) Oba stroje su paradne a maju v nasich krajinach perspektivu. IFV zazivaju v Europe renesanciu, budu tvorit jadra pozemnych armad. Myslim, ze aj male armady v EU sa nimi vyzboja, posledne konflikty ukazali, ze bez kvalitne pancierovanej techniky s dostatocne silnou a ucinnou vyzbrojou, sa sucasny konflikt neda vyriesit a vyhrat... Rovanko verim v renesanciu aj MBT. Je zaujimave, ze MBT na sucasnom IDET 2015 nebolo skoro zastupene...

avatar
Sgt Murphy Datum: 23.05.2015 Čas: 13:04

Prečo nemať Artillery Gun Module na podvozku Dana-M1 CZ?

avatar
Sgt Murphy Datum: 23.05.2015 Čas: 12:47

Prečo nekúpiť Zuzany 2 modernozované podobne ako Dany-M1 CZ?

avatar
Ngarem Datum: 23.05.2015 Čas: 12:09

Kdyby se pořídily 155mm věže (ZUZANY) na tatrovácké podvozky, bylo by to snad průchozí a levnější. A 152mm houfnice prodat abychom měli kompaktibilitu s NATO.
Podvozky T-72 mají problémy s couváním, takže by se musela vyměnit převodovka a také nemáme prostory s povrchem pro přesuny na pásech, jako třeba na Ukrajině. Podvozek z T-55 byl nejpodařenějším řešením sovětské éry, který nepřekonal ani T-64, -72, -80, alespoň co vím. Proto by to AČR mohla zohlednit a T-72M1(2) CZ přesunout do rezerv, prodat nemodernizované verze a nahradit je ASCODy. Jenomže jak známo, nésó prachy.

avatar
KOLT Datum: 23.05.2015 Čas: 09:02

pet.rok: Však tak jsem to myslel :-) 155mm houfnice bych podřídil brigádám, prapory by dostaly podpůrné stroje postavené na platformě, kterou využívají jejich hlavní vozidla. On i Pandur by měl unést 105mm kanón, moderní pásová BVP to zvládnou všechna, minomety nejsou už vůbec problém. Právě proto mi není jasné, proč nikdo z MO/AČR nemluví o tom, že bychom je zavedli. Pevně doufám, že při pořizování nových BVP se na tohle bude myslet.

avatar
pet.rok Datum: 22.05.2015 Čas: 17:43

KOLT: 105mm kanony alebo 120mm minomety su skor podporna zbran na urovni praporu, na urovni brigady je najlepsou volbou 155 mm (resp. 152).

arr