TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Datum přidání 02.06.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 36 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě IDET 2017 proto výrobci představili celou plejádu obrněných vozidel 4×4, která se budou ucházet o tendr armády.

Foto: Ajban 440A a Ajban SOV na výstavě IDET 2017. / NIMR

 

Podle současných plánů česká armáda po roce 2020 začne s dlouho odkládaným procesem náhrady používaných vozidel UAZ a Land Rover.

 

Armáda ČR v současnosti provozuje asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t - 740 vozidel Land Rover, 630 UAZů a 115 vozidel značky Toyota. Obrněných taktických vozidel 4×4 o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 Ivec LMV. Ve výzbroji najdeme (ty se již ale nepoužívají) i letité sovětské průzkumné transportéry BRDM-2.

 

Požadavky na nová taktická vozidla 4×4 se stále ladí, jisté však je, že Armáda ČR na základě jediné platformy 4×4 bude chtít získat hned několik užitných verzí.

 

Nabízí se obrněná verze pro transport vojáků, obrněná verze s kabinou 2+2 s korbou, nepancéřované verze, nepancéřovaný pick-up s kabinou pro dvě osoby nebo nosič zbraňových systémů - kulomety, protitankové řízené střely (PTŘS) či dokonce minomety a taktické rakety země-země. Velmi žádoucí bude, aby vozidlo také dokázalo za sebou táhnout dostatečně těžký přívěsný vozík s vybavením.

 

Zřejmě nejvíce pozornosti na výstavě IDET poutala obrněná vozidla Ajban od firmy NIMR ze Spojených arabských emirátů. Vozidlo Ajban na českém i evropském trhu nabízí česká společnost VOP CZ, která před časem navázala strategické partnerství právě s firmou NIMR.

 

K vidění byla pancéřovaná verze Ajban 440A s uzavřenou kabinou (2+2) a krytou korbou i lehká otevřená verze Ajban SOV pro speciální jednotky. Podle zástupců VOP CZ má Ajban SOV dojezd 650 km (při 100 km/h) a maximální rychlost až 150 km/h.

 

Foto: T-KAT aka Sand Cat / Tatra Defence Industrial

  

VOP CZ již několik let pro vozidla Ajban vyrábí pancéřovou kabinu. Nyní VOP CZ získala možnost vozidla Ajban nejen kompletovat ve svém závodě, ale také upravovat, vylepšovat a nabízet na evropském trhu, především v zemích Visegrádské čtyřky.

 

Podle informací zástupců firmy VOP CZ v případě sériové výroby vozidel Ajban se bude až 85 % vozidla (z celkové masy vozidla, tedy nikoliv ceny) vyrábět v České republice. Dodejme, že lokalizace výroby bude nepochybně silnou proměnou v chystaném tendru Armády ČR.

 

Na stánku Czechoslovak Group, resp. dceřiné společnosti Tatra Defence Industrial, bylo vystaveno obrněné vozidlo T-KAT, které vychází z izraelského stroje Sand Cat od izraelské firmy Plasan. 

 

Foto: Renault Sherpa Light Station Wagon / Autor

  

Sand Cat využívá upravený podvozek amerického automobilu Ford F-550 a balistickou ochranu od firmy Plasan. Ve vystavené konfiguraci je T-KAT určen především pro transport vojáku nebo patroly.  

 

Míra “počeštění” vozidla T-KAT není známa, ale podle dřívějších informací Tatrovka plánuje vyvinout pro vozidlo podvozek vlastní konstrukce. T-KAT pohání turbodiesel Ford V8 6,7 l. Motor dokáže více než 8,5 t těžké vozidlo urychlit až na 120 km/h.

 

T-KAT, podobně jako Sand Cat, lze nabídnout v nejrůznějších verzích i konfiguracích. Na internetu kolují obrázky otevřených verzí vozidel Sand Cat pro speciální jednotky, s nákladní korbou nebo jako nosiče PTŘS Spike.

 

Foto: Vozidlo FOX aka Mercedes-Benz G300 CDI. / Army.cz

 

Další “těžkou váhou” bylo vozidlo Sherpa Light Station Wagon z rodiny francouzských taktických vozidel 4×4 Sherpa Light firmy Renault. Vozidla Sherpa Light jsou rovněž nabízena v nejrůznějších verzích - jako u výše dvou jmenovaných, automobily rodiny Sherpa Light není problém konstrukčně a koncepčně přizpůsobit přesně podle přání zákazníka.

 

Sherpa Light Station Wagon má hmotnost 11 t a dokáže vyvinout maximální rychlost 110 km/h. Dojezd je 1000 km.

 

Zetor Engineering představil lehké vozidlo pro speciální sily FOX, které je postaveno na terénním vozidle Mercedes-Benz G300. Pohotovostní hmotnost je 3380 kg a nosnost 1180 kg. FOX dosahuje maximální rychlosti 120 km/h.

 

Foto: Toyota Hilux / Autor

 

Na kruhovou otočnou lafetu vozidla lze instalovat těžký kulomet ráže 12,7 mm nebo i PTŘS. Na ochranný a nosný rám lze lafetovat až čtyři kulomety ráže 5,56 mm nebo 7,62 mm.

 

K vidění byly i civilní militarizovaná vozidla, jako je Jeep Wrangler a Toyota Hilux. Podobná vozidla v Armádě ČR jistě najdou své uplatnění, ale je otázkou, zda dokáží pokrýt všechny úkoly vozidel UAZ a Land Rover - resp. nejen pokrýt, ale také rozšířit.

 

Z hlediska logistických nároků (jednoduší servis, údržba, levnější provoz) je mnohem výhodnější provozovat jednou lehkou kolovou platformu 4×4, na které lze postavit řadu užitných verzí, než kupovat mnoho typů vozidel pro různé úkoly.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 07.06.2017 Čas: 22:10

PavolR, Perun je pro Šestku, která má čtyřčlenná družstva, čili v konkrétně *v tomto* velmi pravděpodobně není problém.

Josef, nějaké podrobnější vysvětlení by nebylo? Znáte někoho z Šestky, kdo si přímo stěžoval? Nebo je to hodnocení vozidla po jeho prohlédnutí? Díky!

avatar
Marcus Datum: 07.06.2017 Čas: 14:28

Tak u Perunu to chápu, tam je to vozidlo jiné třídy a určené pro speciály, kteří operují troche jinak.
Ale u toho Foxe který cílí vyloženě na náhradu dosluhujících Kajmanů, tak tam to nechápu... :(

avatar
Josef Datum: 07.06.2017 Čas: 08:39

Údajně. To je to správné slovo.

avatar
PavolR Datum: 07.06.2017 Čas: 07:49

Marcus:
A Perun je 5-miestny ... a to mal byť údajne šitý na mieru špeciálom.

avatar
Marcus Datum: 06.06.2017 Čas: 23:08

Pokud by FOX od Zetoru, neviděl bych problém že vozidlo nepřináší zas tak nic nového. Jde o to že ty poslepované Kajmany už potřebují náhradu. Budou to prostě nová výkonnější vozidla stejné kategorie.
Jediné co nechápu je osádka vozidla. Chrudim, kde kajmany slouží funguje na 6ti členných týmech, čemuž by byl kajman přizpůsobený. Kapacita Foxe mi proto přijde nelogická a těžko říct jak by se to řešilo...

avatar
Josef Datum: 06.06.2017 Čas: 17:11

Perun naprosto selhává v oblasti vnitřní ergonomie vozidla. Na zkouškách se již nic nedoladí. Musí to být před nimi. Jako vozidlo asi dobrý. Nikdo ho zatím ale jezdit neviděl.

FOX od Zetoru je jistě zajímavý, ale s nulovou balistickou ochranou. Pokud se na něj navěší nějaké plechy, neuveze už skoro nic. Vše záleží na tom, k jakému účelu by se měl použít. V konfliktu s asymetrickým nepřítelem a množstvím IED těžko říct. Doba, kdy se hledaly SCUDy v Iráku na otevřené pláni bez IED je zatím za námi.

avatar
Nesher Datum: 05.06.2017 Čas: 12:18

Johnn2
Jaké detaily konkrétně u Perunu nejsou dotažené? Je to zatím jenom prototyp, proto bych rád věděl zda jsou to opravdu jenom "detaily" , které půjde v průběhu zkoušek odchytat a nebo je to něco složitějšího.

Jinak si nemyslím, že by byl Fox dobrou náhradou LR Kajman, je to v podstatě to samé vozidlo, nikam dál nás to neposouvá.

Naopak Perun, byť kvůli své velikosti zcela jistě nenahradí LR Kajman ve 100% mi přijde zajímavý, např. to, že obě nápravy jsou řiditelné je v této kategorii poměrně zajímavý nápad. To, že to auto není zrovna hezké je vedlejší, je to bojový stroj pro operátory speciálních sil, nikoliv stylovka.

avatar
Johnn2 Datum: 05.06.2017 Čas: 11:58

Vozidlo FOX od Zetoru nejpropracovanější exemplář pro SOF nebo výsadkové jednotky. Perfektní náhrada za Kajmany v AČR, pokud možno co nejdříve. Nevíte někdo kdo ten FOX vyrábí? Nechce se mi věřit, že to Zetor vymyslel sám. Moc schopných vychytávek, které chybí Perunu od SVOSu, kde předvádí to co vždy - nedotaženost detailů, které jsou pro osádku důležité.

avatar
KOLT Datum: 03.06.2017 Čas: 18:19

Stran Iveco – z vyjádření příslušníků AČR onehdá na technických dnech jsem získal dojem, že se předpokládá pořízení dvou platforem. Jedné lehké, která by plnila roli klasických teréňáků, čili se nějaké pancéřování neočekává. Druhé těžké, minimálně s možností pancéřování a existující v různých versích. Z toho by mi tak nějak vyplynulo, že je to náhrada Ivec, protože jinak by se do značné míry dublovaly. Otázkou je, do jaké míry to má vůbec AČR rozmyšlené...

Každopádně pokud jsou s Ivecem skutečně takové problémy (ať už s výrobkem nebo výrobcem), pryč od něj. Mohou dosloužit jako "speciální" vozidla. Vím, že je to blbé na logistiku, ale je to skutečně horší než pořád řešit porouchaná auta a/nebo neochotného výrobce? Než by se pořídila nová platforma, uplyne stejnak ještě "pár" let, a v té době bude spousta těch aut už dosti oježděná. Čili by se mohly použít ke kanibalizaci na náhradní díly. Přechod z jednoho typu LOV na jiný není tak složité jako u (K)BVP, abychom to nezvládli, pokud k tomu je dobrý důvod.

avatar
Powerslave Datum: 03.06.2017 Čas: 15:23

Překvapil Renault Trucks a to mimo jiné hydraulikou ve dveřích, kterou NIMR u vystavovaných kousků nemá a mít nebude (zásah do konstrukce), takže Ajban nepřipadá v úvahu.

Perun je určen pro šestkaře a řešit design tam, kde je požadována maximální jednoduchost a funkčnost je absurdní požadavek.

avatar
Tecka Datum: 03.06.2017 Čas: 13:31

Nesher
Masz racje,tak to teraz wyglada ,polskie prywatne firmy tez maja problem. Cegielski to nie PGZ ,zobaczymy co z tego wyjdzie

avatar
Nesher Datum: 03.06.2017 Čas: 12:17

Tecka
To spíše míří na polskou armádu než na český tendr. CSG ví, že i když nabídne dobrý výrobek (možná na technologii Tatra), tak bez polského partnera nemá šanci. Otázka je zda i tak nějakou šanci tento společný projekt má. Co vím od polských kolegů, polské MON ve všem dává přednost státní PGZ, a to i ve chvíli kdy by mohlo dostat od soukromých firem lepší produkt za nižší cenu.

avatar
skelet Datum: 03.06.2017 Čas: 12:03

Perun 6x6 půjde spíše proti pancéřované T810

avatar
Tecka Datum: 03.06.2017 Čas: 11:08

Taka ciekawostka:
http://zbiam.pl/cegielski-tatra-chca-zbudowac-pojazdy-dla-sil-zbrojnych-rp/

avatar
royal Datum: 02.06.2017 Čas: 14:15

jako náhradu za uaz a land rovery jsou podle mě ideální kandidáti Jeep J8 a Toyota Hilux. Pro výsadkáře pak mohl být nimr riv (neboli SOV)

arr