Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?

Datum přidání 20.08.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 37 komentářů    autor autor: Komerční sdělení

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo z modernizačního projektu zaměřeného na prodloužení životnosti vozidel BVP-2. Připomeňme, že za tímto projektem stojí spolu se svými slovenskými partnery česká společnost Excalibur Army a že původně byl technologický demonstrátor tohoto projektu znám pod označením BVP-M2 SKCZ.

Foto:  IFV ŠAKAL /  Excalibur Army

Foto: IFV ŠAKAL / Excalibur Army

 

Na renomovaných výstavách obranného a bezpečnostního průmyslu po celém světě bojové vozidlo pěchoty IFV ŠAKAL (Infantry Fighting Vehicle ŠAKAL) vzbuzuje značný zájem a sbírá ocenění. Není divu - vozidlo je po ekonomické stránce mimořádně vhodnou volbou, pokud jde o zajištění budoucnosti mechanizovaných útvarů jak české a slovenské armády, tak potenciálně i dalších dosavadních uživatelů vozidel rodiny BVP po celém světě.

 

Pořízení vozidel IFV ŠAKAL se zdá být logickým a rozumným krokem v době, kdy je patrná snaha západních států utlumit účast v asymetrických kampaních, jež dominovaly vojensko-politickému vývoji posledního desetiletí. Opět začíná být kladen důraz na primární úkol moderních ozbrojených sil - tedy udržovat vysokou míru připravenosti na nasazení v konvenčních konfliktech rovnocenných pravidelných ozbrojených sil.

 

Tyto konflikty se povedou zcela jinak, než si v posledních letech vojenští velitelé zvykli. Základem sestav jednotlivých stran budou mechanizované jednotky, které budou působit v rámci úkolových uskupení rotního, praporního či brigádního typu za podpory odřadů jednotlivých druhů sil.

 

V podmínkách více-méně komplexního zabezpečení vedení bojové činnosti již nebude účelné nasazovat úzce specializovaná vozidla, jako jsou MRAPy, zatímco naopak "vozidla pro skutečnou válku" budou na digitalizovaném bojišti 21. století nesporně mnohem hodnotnější. Samozřejmě jsou zde i jisté nevýhody - je bez diskuse, že vozidla MRAP budou mít vždy lepší stupeň ochrany vůči minám a IED - což jejich zastánci často zdůrazňují - díky skutečnosti, že celý jejich vývoj byl realizován s ohledem na požadavek vysoký stupeň protiminové odolnosti.

 

V situaci, kdy je nutné zvolit prostředek pro podmínky vyznačující se působením velkého počtu nepředvídatelných okolností, což válka bezesporu je, je však zkrátka potřeba občas volit "ze dvou menších zel" - a vozidlo s podstatně širšími možnostmi použití v tomto případě zcela jistě je tím menším zlem, respektive výhodnější volbou.

 

IFV ŠAKAL je projekt, který má mnohá pozitiva, a to nejen z důvodu, že samotné vozidlo představuje cenově velmi výhodnou variantu podstatného zvýšení bojových schopností a prodloužení životnosti vozidel rodiny BVP. Program je velmi atraktivní i z politického hlediska - jedná se o první skutečně funkční projekt česko-slovenské vojensko-obranné spolupráce.

 

Drtivou většinu nákladů na vývoj a výrobu technologického demonstrátoru navíc pokryl obranný průmysl sám, bez státní podpory ať už České, či Slovenské republiky. V případě jeho úspěchu může být důsledkem významný rozvoj této přeshraniční spolupráce v oblasti obranného a bezpečnostního průmyslu.

 

A o tom, že takovýto rozvoj je žádoucí, není vzhledem k množství renomovaných firem s unikátními produkty a vzhledem ke kulturní blízkosti obou národů, která tuto spolupráci výrazně usnadňuje, pochyb.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
petr99 Datum: 26.02.2015 Čas: 15:00

Já si myslím, že pro armádu velikosti a s rozpočtem jako AČR, by byl Šakal logický a asi nejlepší krok. Jen aby si na tom někdo zase nenamazal kapsu...

avatar
counselor83 Datum: 13.10.2014 Čas: 21:44

leviathan, tak potom mam nespravne (mozno zamerne sirene skodlive) informacie. Ak by to bolo do 1mil., klobuk dole. Ja odhadujm ze min. 2,5 mil, podla toho prip. kto este bude chciet nieco z toho. Pre priklad uvadzam ze len Turra30 (bez velitelskej panoramatickej nadstavby) stoji 600.000.
[www.crz.gov.sk/index.php?ID=603&doc=1055959&text=1]
Ak by mala mat velitelska vezicka termoviziu s parametrami ktore ma k dispozicii strelec, treba si pripocitat 250.000 len za tu.

ps: Pandur II 8x8 stoji 1,5mil$ v zaklade = 1,15mil EUR. Nemozeme cesku cenu brat za smerodajnu kedze tam ten projekt sprevadzala obrovska kauza a cena ceskych pandurov dorovnala cenu T-72M4 CZ. Ale to by bolo na inu diskusiu.

avatar
leviathan Datum: 13.10.2014 Čas: 18:50

counselor83 : pokial viem, cena nema prekorcit 1 mil Eur za kus, tzn. ze za 1 Pandur by boli 3 Sakaly ...

Osobne vidim najvacsi problem v tom pretazeni a praskani torznych tyci ... inak je financne celkom v pohode

avatar
counselor83 Datum: 11.10.2014 Čas: 12:39

Clanok je bohuzial reklamneho charakteru.
Vojaci chcu Sakal?: zamestnanec ktory sa vozi na 10rocnej Fabii a dostane 4rocne Audi A4, vzdy to bude pre neho lepsie a neriesi kolko to auto stalo firmu kde je zamestnany a uz vobeec neriesi ze zamestnavatel by mal kupovat nove auta a ani sa nezamysla nad rozdielom 4rocne A4 vs nove A4. To len ludovy priklad na to, co chcu vojaci a co sa im paci.
Clanok by mal obsahovat podla jeho nazvu aj odpovede na otazku: Potrebujeme vlastne utocne "fighting" vozidla? Dalsia otazka by mala byt: potrebujeme pasove, ci kolesove?
O cene tu tusim nebola rec. 4mil EUR za jedno vozidlo je sialenstvo, ked si zoberieme ze kanon, frame, radiokomunikacia sa vyuzije a povodna stabilizacia kanonu je najziadanejsi nahradny diel na BVP-2 tzn. da sa dobre predat.
Za cenu jedneho modernizovaneho BVP-M2 SK by sme (v pripade slusneho verejenho obstarania) nakupili 3 Pandury 8x8 + EVPU by prihodilo nejaku vhodnu vezicku, TURRA30 s Termoviziu ktora dovidi na 9km, kde sme, v pusti? Pre Slovensko je nocne videnie do vzdialenosti viac ako 4km prehnany luxus.

avatar
Cайга Datum: 26.09.2014 Čas: 16:06

Deadog nevím s kým jsi mluvil ale nejspíš s vojáky 73 mechanizovaného praporu nevím jak si tam pochvalují Breny ale já se znám s vojáky 42 mechanizovaného praporu a ti nikdy velení armády nezapomenou že jim Breny nakoupily ale je pravda že můj strýc byl u hranického praporu a také si na Bren nestěžoval ..

avatar
Hodysh Datum: 21.09.2014 Čas: 16:37

Vypadá to celkem zajmavě,ale kde je více podrobných informací?? Taky bych to přál projektu Vega a viděl ji nědy na dnech NATO..

avatar
Deadog Datum: 21.09.2014 Čas: 08:58

jenomze to nebyl zaden clovek neznaly veci,proc by nemel znat neco jineho ,mluvili sme spolu docela dlouho, a mel docela realny pohled na vec,bavili sme se i o jinych typech bvp ,a proste SAKAL pro nej byla nejdosazitelnejsi varianta. Je to neco jako s BRENEM ,tady se na to nadava a hani se ,ale kdyz sem to probiral s vojaky ,pochvalovali si ho a rikali ze je super ,hlavne pak posledni verzi ,ktera ma zpoustu uprav...tim padem ,treba pro me ma jeho nazor daleko vetsi vahu nez zdejsich anonymnich diskuteru...

avatar
Mattauch Datum: 20.09.2014 Čas: 19:20

Deadog:
To mě nepřekvapuje ze dvou důvodů, jednak 90% z nich bude chtít cokoliv v čem nebudou trpět a druhak 90% z nich nic jiného nezná - nemají tedy srovnání. Je to jak když se člověk baví s průměrným vzp o taktické výstroji, taky se doví, že NPP je super věc a přitom je to zastaralý klump, ale ten voják do teď používal slaňovačku a v porovnání s ní, je to NPP opravdu super. Tedy, to že to chce nějaký voják není nejpádnější argument... ;) znamená to totiž jen to, že je to lepší než to co používá nyní...

avatar
Deadog Datum: 20.09.2014 Čas: 17:22

Tak sem zrovna dnes na dnech NATO v OStrave ,mluvil s vojaky z mechanizovane roty,slouzicich na bvp2 ,a dosla rec i na SAKALA, a muzete se klidne posrat ,ale ti vojaci to chteji, borec byl na predvadecce a rikal ze je to super platforma, byl to vojak co v tom jezdi cvici ,zije a rikal ,ze doufa ze se to schvali a ze jim ty BVPcka dodaji ,nemuzou se dockat ,a kdyz sem mu rekl ,ze to hodne lidi kritizuje ,ze to je zastarale atp.,jen rekl to sou kecy ,rekl ze to chcou a rozhodne by tu modernizaci BVPcek doporucil...

avatar
Karlos73 Datum: 24.08.2014 Čas: 21:40

mu7705 suhlasim s bodom a) a aj s castou bodu b). Ano je potrebne si zadefinovat co vlastne ozbrojene sily CR a SR potrebuju. Nesuhlasim ale s vrazanim penazi danovych poplatnikov do zastarelo a podla viacerych relevantnych nazorov neperspektivnych systemov ako BVP1 a BVP2. Polsko tiez rozmyslalo nad modernizaciou, ale rozhodlo sa nemodernizovat tento sovietsky system, ide cestou nakupu licencii a vyrobou pre vlastne potreby ako pri finskej Patria AMV a ich KTO Rosomak, rovanko sa snazia pri pasovych vozidlach vychadzat z platformy CV 90. Cely tento cirkus je dielom firmy Excalibur Army, jej konatela ktory drzi za gule slovemskych a ceskych politikov a snazi sa pretlacit tento koncept do nasich armad. Vozidlo na baze sovietskeho BVP ma svoje limity, a dnes uz prekonane konstrukcne riesenia, a nepomoze mu ani silena modernizacia. Tak ako porovnal marfolodej, vahy a tym padom pancierovanie sucasnych modernych IFV, tak Sakal je bakelitak. Veza Tura 30 je zaujimava koncepcia, ale s ruskym kanomom 2A42, a hlavne s jeho vykonostnym strelivom je to fall. Pri konfrontacii s konkurenciou (zapadnou) je to ako ist na nich s flusatkom, a to plati aj na moderne ruske BVP, s novym pancierovanim. Viaceri z nas tu piseme, a spravne to citam, ze obstaravanie IFV ŠAKAL armadami CR a SR je hlupost, vyhadzovanie penazi do komina, na 30 rokov sa tu zabetonuje system, ktory bude nekonkurencieschopny v realnom konflikte. Ak som pisal, ze ak by sme si obstarali, spolu nase staty napriklad CV 90, cez licencnu vyrobu, tak by tych IFV bolo viac ako 200, co sa uz oplati vyrabat (montovat), pripadne cast si obstarat z prebitkov. Obavam sa, ze IFV ŠAKAL , budu nakupovat len OSSR, kedze v poslednej dobe sa stavame smetnou jamou, kde nezalezi na kvalite, ale na politickom kryti (lobingu). Chcem verit v zdravi rozum slovenskej armady, rovnako sucasny Brigadny General Milan Maxim bol velitelom Pozemnych sil SR, tak bude vediet co SR potrebuje a neda sa ovplivnit politikou. CR asi pre ten rusky kanon odmietne IFV ŠAKAL s vezou Tura 30.

avatar
semtam Datum: 24.08.2014 Čas: 13:54

pro David
Přestavba T-55 na BVP není tak těžká (hmotnostně), jak se může na první dojem zdát. Achzarit váží 44 tun. Můj odkaz na ukrajinskou verzi přestavby T-55 uvádí hmotnost stroje 28,5 tuny bez výzbroje. Pro srovnání německá Puma má hmotnost 32t, maximální dokonce 44t. CV90 se dle verze pohybuje 23-35 tun. Tak hmotnostně by přestavba nebyla těžší než současně zaváděná nová BVP. Jak se i zde zmiňuje, tak logicky má váha vozu dopad na jeho odolnost, což je pro stát jako jsme my s malou armádou myslím dobré řešení. T-72 si myslím pro své rozměry už není úplně nejvhodnější řešení pro naše podmínky. BVP-2 bych modernizoval jen poskrovnu, hlavně SŘP. Aby u něho byla zachována mobilita i nautické vlastnosti. Tudíž moc peněz bych do něj necpal. Doplnila by ho vozidla ala Achzarit, klidně jako BVP a dokoupení zbývajících kolových OT. Takhle bychom měli myslím smysluplné pozemní síly a peněžně by to nemělo vyjít příliš draho.

avatar
mu7705 Datum: 24.08.2014 Čas: 12:58

V diskusích se často řeší jakým typem nahradit BVP1/2, hovoří se o jeho slabinách. Dovolte mi upozornit na dvě důležité věci:
a) BVP 1/2 bylo vyvinuto primárně pro přepravu motostřeleckého výsadku jehož úkolem bylo přikrýt boky tanků při postupu. Zkráceně popsáno šlo o to mít vozidlo s vysokou průchodností terénem, které bude schopné při frontovém útoku schopno držet linii a krok s tanky. Cílem bylo překonat co nejrychleji volný prostor a převézt výsadek motostřelců do místa přímého střetu s protivníkem, aby tam sesednul a kryl boky tanků proti působení protivníkovy pěchoty a protitankových zbraní nesených pěchotou. BVP pak mělo jet o kousek za vojáky a svými zbraněmi mělo pomáhat řešit pro pěchotu nebezpečné cíle protivníka, jako kulometná hnízda nebo lehkou techniku. Proto se řešila hlavně odolnost z čelní strany. Nepočítalo se, že někdo bude střílet na BVP z boku nebo zezadu. Co se týká protiminové ochrany, tak ta byla zbytečná. Při frontovém boji se počítalo ve vytvoření průchodů v minových polích a pokud by BVP nevybočilo, tak by s minou potkat jednoduše nemělo. BVP je čistě výsledkem sovětské frontové strategie a taktiky z doby Studené války. BVP nebylo konstruováno pro mírové a protipovstalecké operace, kde jej může ostřelovat kdokoliv z jakékoliv strany a může prakticky kdykoliv najet na nálož, která zničí i tank. Proto je BVP v současnosti v původním provedení pro aktuální konflikty nevhodné.
b) Ozbrojené síly musí jasně definovat, co od vozidel kategorie BVP očekávají - jaké mají podávat výkony. Podle definovaných úkolů se pak dále rozhodne. Pokud požadujeme plnění původního účelu BVP - tedy přepravu pěchoty pro krytí tanků při frontovém útoku, tak budeme řešit průchodnost terénem, čelní odolnost atd. Pokud budeme chtít, aby BVP plnilo hlídkové úkoly v boji proti povstalcům, tak bude muset splňovat jiné parametry. Je otázkou, zda některé parametry nejsou protichůdné a splnění obou požadavků by nebylo pouze přehnaně drahé. Zde chci upozornit, že jako moderní náhrada současných BVP-2 je IFV Šakal naprosto dostačujícím a zajímavým nástupcem. Pokud budeme chtít univerzální pásové vozidlo i pro protipovstalecké operace, tak zejména ze strany IED neposkytuje srovnatelnou ochranu jako jeho konkurenti.

avatar
David Datum: 24.08.2014 Čas: 07:06

Pro semtam - takové nápady jako BMPT-55 se zde již objevovaly. Podotýkám, že podobný stroj byl vytvořen i na bázi T-72, takže by asi nebylo příliš náročné přestavět současné české přebytečné T-72.
Problémem je to, že vzniklé bojové vozido je až příliš těžké. Má smysl v případě Izraele(malé území, velké počty obrněné techniky, obdobně tak velké počty tanků atd. v okolních, nepřátelských armádách, časté boje v městech). V případě ČR je ale situace docela jiná, tu zkušenost nejde mechanicky přenést.
Celkem správně bylo zmíněno, že ona přebytečná západní technika je k dispozici jen v malých počtech. Já bych také navrhoval celkově vyšší používání přebytků z armád NATO, v tomto konkrétním případě to ale zřejmě nejde realizovat. Většina armád má BVP jen relativně málo, nabízena jsou jen nizozemská CV-90 a o ty již má zájem Estonsko.
A tak bych BVP Šakal nezavrhoval. Neříkám, že je to ideální řešení, ale je jedno z nejlepších z těch reálně možných. Je třeba si uvědomit, že bylo opravdu zásadně modernizováno, jde o tzv. hloubkovou modernizaci. bylo by tedy nesmysl o něm psát a srovnávat ho s původními BMP-1/2. To bych stejně tak mohl říci, že T-90 MS je vlastně jen T-72, to je stejný nesmysl. Vychází ze stejné konstrukce, je postaveno s podobnou konstrukční filosofií, ale de facto je to něco již jiného.
V podstatě asi nejvíce mi vadí starý kanon, podle mne by měl být zabudován nový typ, který by střílel stejnou municí jako kanony Panduru. Ale to by podle mne nemusel být až tak velký problém.

avatar
semtam Datum: 22.08.2014 Čas: 21:38

Jedna kacířská myšlenka :) Co se "vykašlat" na podvozek BVP/BMP a na nákup nové drahé techniky. Novější stroje z druhé ruky nejsou na trhu v až tak velkých počtech (jen v desítkách a to z Nizozemska CV90 ). Dle mého názoru, je šikovné řešení prototyp ukrajinského BMP-55 http://poligonbtvt.narod.ru/UA/bmp55_files/bmp55.html
Vyřešila by se slabá odolnost podvozku a pokud by si nikdo nedával "malou domu", tak by to mohlo být i ekonomické. Navíc podobné stroje s úspěchem používá Izrael (Achzarit). Ovšem jsme v ČR...

avatar
Jura99 Datum: 21.08.2014 Čas: 17:01

Na Šakalovi by mi kromě dalšího vadila i věž se starým sovětským kanonem, logisticky nekompatibilní s věží na Panduru. Pro dopravu pěšáka na bojiště bych se spíš inspiroval v Izraeli, kde mají podobně jako u nás vojáků málo a šetří jimi, proto nemají (pokud se nepletu) ve výzbroji kategorii BVP. Takže proč nezavést u nás do výzbroje něco na způsob transportéru Achzarit ?

arr