TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Indická armáda hledá nový hlavní bojový tank

Datum přidání 30.06.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 41 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicle) hledá náhradu za více než 2500 sovětských tanků T-72. Zdá se však, že domácí konstrukce Arjun nemá v programu FRCV příliš šancí.

Foto: Indický tank

Foto: Indický tank T-72 Ajeya MK2. / CC BY 2.0

 

Indická armáda vystavila žádost o informaci RFI (Request For Information). V rámci RFI armáda hledá přední světové firmy, které ji pomohou vyvinout v rámci programu FRCV nový hlavní bojový tank. Požadována hmotnost nového vozidla je 40 tun, oproti 60 tunám u tanku Arjun.

 

„Navrhovaná FRCV patří do střední kategorie a je pravděpodobné, že vznikne spíše kolem platformy T-90, než kolem platformy Arjun Mark-II, která patří do středně těžké až těžké kategorie," říká Anil Chait, penzionovaný generálporučík indické armády. „Nový navrh a vývoj produktu kolem nových kvalitativních požadavků naznačuje, že se blížíme ke konci Arjun ságy."

 

Tank Arjun indický vojenský průmysl vyvíjí od roku 1974. Indická armáda zavedla tank do výzbroje teprve v roce 2004. Do dnešních dni, tedy 11 let od zahájení sériové výroby, bylo vyrobeno pouze 248 kusů (119 Arjun Ml-I a 118 Arjun Mk-II).

 

Nicméně podle Rahula Bhonsleho, penzionovaného brigádního generála indické armády, existuje dostatek času pro vývoj nejnovější verze tanku Arjun, aby splňoval podmínky programu FRCV.

 

„Začátek výroby FRCV, pokud půjde vše dobře, začne pravděpodobně až za 15 let. To poskytuje dostatečný prostor pro sérii Arjun, aby se vyvinul alespoň na verzi Mark-III. Kromě toho indická armáda potřebuje tanky třídy Arjun," vysvětluje Bhonsle.

 

V Indii přitom paralelně běží další program, na jehož konci má vzniknout nová generace hlavních bojových tanků. V rámci programu FMBT (Futuristic Main Battle Tank) indická Organizace pro obranný výzkum a vývoj DRDO (Defence Research and Development Organisation) od roku 2008 vyvíjí nový indický hlavní bojový tank.

 

DRDO v rámci programu FMBT navrhuje postavit tank s hmotností větší než 50 tun. Na projektu spolupracují indické a ruské firmy. „FRCV je zcela nový projekt, který může torpédovat FMBT od DRDO. Případně vývojová agentura může upravit dosavadní práce dle požadavků programu FRCV," řekl Bhonsle.

 

„Vidím americké, ruské, francouzské, německé, korejské a britské firmy spolupracující s indickými firmami v samostatném režimu, nebo jako joint venture. Mohli bychom vidět přední firmy, které se zapojí do návrhu tanku," komentuje možnosti programu FRCV Chait.

 

Indická armáda plánuje hlavní bojový tank FRCV zavést do výzbroje mezi roky 2025 až 2027. Na pásové platformě FRCV vznikne celá rodina pásových vozidel – v současné době se mluví o lehkém tanku, mostním tanku, samohybném dělu, protiletadlovému systému nebo obrněné sanitce.

 

Otázkou je, zda v mnoha miliardové a prestižní soutěži uspějí ruské nebo západní firmy. Podle Shankara Roye Chowdhurijo, penzionovaného armádního generála a bývalého šéfa indické armády, je nejdůležitější vlastnost tanku schopnost přežití.

 

„Ruští konstruktéři se snažili dosáhnout schopnosti přežití pomocí menší velikosti, nižšímu profilu a větší rychlosti. Západ dával přednost větší věži, silnějšímu pancíři a těžším tankům. Testem obou konstrukčních škol byly arabsko-izralské války a válka v Zálivu. Ruské konstrukce si příliš dobře nevedly. Jestli chcete, můžete vinit posádky," řekl Roy Chowdhury.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 05.07.2015 Čas: 10:48

...někde tady na AN jsou detailni zkurenosti a rozbor uživatele Zbrojir s "téčky". Diporučuji najít.
Na jedné straně říkáte (nevím jestli zrovna Ty), že hlavní síla téček v hypotetickém konfliktu se "západem" by byla v jejich množství (tak jako třeba často zmiňovaný nepoměr mezi T-34 a Tigrem). Ale stejně v debatách o tancích "jeden na jednoho" tlačíte, že téčko bylo minimálně stejně dobré, jako jeho soudobí protivníci.
Takže jich VS měla nejen mnohem víc, ale navíc bylo každé téčko ještě lepší než soupeř?
Takový scénář, kdy je T_34 nejen mnohem víc než Tigerů, ale navíc je každý z T_34 Tigerovi "minimálně vyrovnaný"... :)

avatar
petr99 Datum: 03.07.2015 Čas: 11:28

Tím nechci shazovat ty západní tanky, nebo tvrdit, že ruské měli úplnou převahu, to říct nechci. Chci říct, že tanky z ruska jsou rovnocení soupeři těch západních, a v některých ohledech i lepší (dobový konkurent T-64 ??? )

avatar
petr99 Datum: 03.07.2015 Čas: 11:26

RiMr71: Proč se pořád snažíš shodit ruské tanky ? Vždy byly a jsou rovnocenými konkurenty západních tanků, nevim, proč by měli bát horší. A ty M60 nebyly zas takový zázraky, aby si s nima T-62 neporadila. T-54 už sice zastarávali, ale pořád k tomu měli co říci.

avatar
RiMr71 Datum: 03.07.2015 Čas: 10:50

Kóďa: - myslíš tu bitvu jak se Iránci nechali vlákat do léčky a zapadli do bahna? Jak o většinu tanků přišli, protože prostě uvázli a ani k těm uvázlým leč bojeschopným se nedokázaly dostat zásoby paliva a munice, zatímco Iráčani stáli kolem a šili to do nich, ale na pronásledování zbylých iránských sil si při jejich ústupu kvůli terénu taky netroufli? Tak to jo, to pak jo :)

avatar
KóĎA Datum: 02.07.2015 Čas: 20:53

RiMr71: co třeba Operace Nasr v Irácko-iránské válce? Na jedné straně T-54 a T-62 na druhé straně Chiefteiny (v té době asi nejvýkonnější západní tanky) a M60? Západní analytici neměli radost z poznání, že i v té době zastaralý 115 mm kanon T-62 čelně Chieftein prostřelí.

avatar
petr99 Datum: 01.07.2015 Čas: 15:06

Ano, schytali, protože do konfliktu se s nimi dostli ti pro "natržení" předurčení (co se týče tanků).

Jinak do šuplíčku patří všechny předpovědi o technice, která nebyla řádně nasazena a ověřena. Ani Leo2 a Leclerc nebo v jisté míře i Challenger nebyly nasazeni opravdu naplno, natož proti tankům, takže nevíme, jak by opravdu dopadly, můžem jen předpokládat, jako o schopnostech "téček" s řádným velením a posádkou.

avatar
petr99 Datum: 01.07.2015 Čas: 15:06

Ano, schytali, protože do konfliktu se s nimi dostli ti pro "natržení" předurčení (co se týče tanků).

Jinak do šuplíčku patří všechny předpovědi o technice, která nebyla řádně nasazena a ověřena. Ani Leo2 a Leclerc nebo v jisté míře i Challenger nebyly nasazeni opravdu naplno, natož proti tankům, takže nevíme, jak by opravdu dopadly, můžem jen předpokládat, jako o schopnostech "téček" s řádným velením a posádkou.

avatar
RiMr71 Datum: 01.07.2015 Čas: 14:34

Jo, já s Tebou souhlasím, jen teda stále platí to, že prozatím to ve zmiňovaných konfliktech téčka vždycky schytaly - nebo se mýlím? Kdy ne?

A to s tím "natrhnutím" stále a pořád patří do šuplíčku "kdyby byly někde ryby atd...".

avatar
petr99 Datum: 01.07.2015 Čas: 14:29

RiMr71: Já napsal, že "natrhnou", myšleno "natrhly by".

Ono dnes už žádná armáda, ale v době, kdy ty stroje byly novými konstrukcemi ? Vlastně všechna "téčka" v době uvedení na trh by byla fajn koupě, jen pro západ politicky nepřijatelný. Ve své době byly jedny z nejlepších, a o takouvá T-90MS by byla zajímavá i dnes, problém je ale vyčerpaný modernizační potenciál. Takže ano, ještě 20-30 let by se dala bez problémů používat, ale pak co ? To je ten problém, se kterým se ovšem potýká i takový opěvovaný Leopard 2.
A kolik států má armádu, kterou tady popisujete ? Prosím neplést s velikostí, ale opravdu parametry, které jste uvedl. A v "téčkách" neseděli jen "Arabáci", pouze oni v nich ale bojovali. Naštěstí konflikt Rusko vs. Západ na porovnání nemáme. A kdyby se objevil ten konflikt a to v plné, rozsáhlé síle, tak nejlépe (možné jedině) bude fungovat pěšák s puškou a RPG.

avatar
RiMr71 Datum: 01.07.2015 Čas: 13:45

petr999 - no a kdy "téčka natrhla každýmu"? Nesedícímu v téčku (UK)?

avatar
RiMr71 Datum: 01.07.2015 Čas: 13:44

Jak to tak tady čtu, tak mě po té obvyklé mantře (se kterou ale částečně i souhlasím) "téčka nejsou tak špatné a ano dostaly vždycky na prdel, ale to proto, protože v nich VŽDYCKY seděly hůře vycvičené a motivované osádky než ty v soupeřových tancích a kdyby tomu tak nebylo, tak..."

tak mě napadá - no a který stát se stávající, nebo aspoň s potenciálem moderní, funkční, motivované, nezbabělé, profesionální (ve smyslu ovládají své řemeslo), efektivně vedené (velitelským sborem), zabezpečené (prachy) armády, má nebo bude mít "téčka"?

Zkrátka, ano téčka to vždycky schytala, protože v nich seděli srábci.
Ale seděl v nich někdy někdo jiný?

Rusové/Sověti? TI zřejmě nejsou srábci, ale ostatní výše uvedené "parametry" nemají, viz Afghánistán, Čečna... ani se svým přístupem a kobercovým bombardováním to tam nezvládli...

avatar
petr99 Datum: 01.07.2015 Čas: 13:14

Vždyť když se umí využít potenciál Téček, tak natrhnou každýmu, to samé v případě těžkých západních tanků, jde o použití a využití konstrukce a potenciálu tanku.

avatar
Shania Datum: 01.07.2015 Čas: 10:53

butters: zbytečná debata je i porovnávat technické specifikace, porovnávat techniku jak si povede jeden proti jednomu atd, protože reálně takhle nikdy nebude nasazena a všechno ostatní je příliš komplexní na tento typ debaty. O čem se tu ale pak budeme bavit?

Nikdo nikdy nebojoval za ferových a rovnocených podmínek a nikdy to nikdo to ani nechce. Tank je jen jeden dílek daleko větší skládanky a sám o sobě neudělá nic.

Když vezmeš celkové statistiky, tak ano 90% tanků zničilo letectvo, přesto najdeš čistě tankové střety, kde můžeš získat nějakou představu.

avatar
butters Datum: 01.07.2015 Čas: 10:13

Toto je zbytocna debata porovnavat tanky na zaklade spominanych konfliktov. V izraelsko-arabskych konfliktoch zohralo obrovsku rolu letectvo a hlavne rozviedka - vid. 6-dnova voja, tam mohli mat arabi aj lietajuce tanky, aj tak by to skoncilo rovnako. Takisto vojna v zalive - 90% tankov znicilo letectvo.

aby som sa vratil k teme clanku, pekne zhrnutie ohladne vyvoja tanku Arjun (eng):
part1
https://www.youtube.com/watch?v=C5aDMvZbTWY
part2
https://www.youtube.com/watch?v=CxG0heg-TU4

avatar
Shania Datum: 01.07.2015 Čas: 09:45

Charlie: Kuvajtu byla Republikánská garda byla velmi dobře vycvičená s extrémně dobrou morálkou a bojovali často do posledního může. Zakopali se na takových místech, kde Američané museli překonat hřeben a dostali by se do velké blízkosti zakopaných tanků v extrémně dobré obrané pozici. Jenže moment překvapení, přesnost a rychlost palby a to že byli neustále v pohybu Američanům pomohla je prorazit.

Navic GPS jim umožnilo manévrovat v oblastech, kde by se Iračané nikdy neodvážili a považovali to za nemožné.

Přes tohle všechno se velké části republikánské gardy povedlo stáhnout zpět do Iraku, kdyby je tenkrát úplně odřízli, tak žádná druhá válka být nemusela.

Tady jsou mapky a info:

http://i780.photobucket.com/albums/yy90/Bucket2NYY/73Easting1.jpg
http://i780.photobucket.com/albums/yy90/Bucket2NYY/73Easting2.jpg
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/gulf/maps/10.html
http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/100-15/Ch5.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_73_Easting

arr