Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Námořní technika

Indické MiGy-29K nejsou schopné boje

Datum přidání 07.08.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Indické námořnictvo čelí závažným problémům s údržbou námořních stíhacích letadel MiG-29K. Podle indického námořnictva prakticky po každém přistání dojde vlivem špatné konstrukce k poškození letadla. Výsledkem je nechtěná odstávka a nutná výměna poškozených součástí.

Foto: Indický MiG-29K; větší foto / Public Domian

 

Indie v letech 2004 a 2010 objednala celkově 45 palubních stíhacích letounů MiG-29K za 2,2 miliardy dolarů. Letouny představují hlavní údernou sílu indické letadlové lodi INS Vikramaditya, ex-ruské letadlové lodě Admirál Gorškov.


MiG-29K (resp. verze MiG-29KR) slouží také v ruském námořnictvu, které provozuje 24 stíhaček. Letouny v ruském námořnictvu slouží na letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Dodejme však, že Admirál Kuzněcov v roce 2018 podstoupí generální opravu v délce dvou až tří let.


Další MiGy-29KR Rusko jen tak nenakoupí, protože uvažovanou druhou letadlovou loď nezačne stavět dřív než v roce 2025 s tím, že optimistické datum operačního nasazení druhé ruské letadlové lodi je po roce 2030.


Zpět do Indie - podle indického Nejvyššího kontrolního a auditorského úřadu CAG (Comptroller and Auditor General) mají indické MiGy-29K problémy s motory, konstrukcí (drakem letadla) a s elektronickým řízením (Fly-By-Wire). CAG ve své zprávě z roku 2016 napsal, že MiG-29K byl indickým námořnictvem “technicky akceptován přes nesrovnalosti a anomálie.”


Problém však je, že v roce 1999, kdy Indie vybírala palubní letoun pro svou novou letadlovou loď, na světě existovaly oficiálně pouze dva (certfikované) letouny, schopné operovat z lodí se “skokanským” můstkem a klasickým brzdným lanovým systémem - jde o tzv. systém STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), který najdeme na letadlových lodích ruského, indického a čínského námořnictva.


“Byly zde pouze dvě stíhačky - MiG-29K a Su-33 - na světě, které mohly operovat ze STOBAR, tedy systému používaného pro vysílání a zachycování letadla na palubě letadlové lodě, jako INS Vikramaditya. Není žádný lepší letoun schopný nahradit MiG-29K,” uvedl Arun Prakash, bývalý náčelník štábu indického námořnictva.

 

Video: INS Vikramaditya / YouTube


Prakash ale doslova označila jako “letargii” přístup ruské letecké společnosti MiG při výrobě a údržbě letadel MiG-29K.


Podle reportu CAG například do srpna 2015 bylo 46 z 65 sad (tedy celkově 92) motorů stíhaček MiG-29K staženo ze služby kvůli výrobním chybám. Navíc díky častým opravám je nasaditelnosti letadel MiG-29K a MiG-29KUB (dvojsedadlová verze) velmi nízká - 15,9 % až 37,6 % (MiG-29K), resp. 21,3 % až 41,1 % (MIG-29KUB). Tedy ze 45 letadel MiG-29K je indické námořnictvo schopno v jeden okamžik nasadit maximálně sedm až 17 letadel.


"Kořeny těchto problémů (provozuschopnost a závady) spočívají ve velmi špatné kontrole kvality v ruském vojensko-průmyslovém komplexu a žalostné podpoře výrobků, které ruský průmysl dodával indickému námořnictvu za posledních 25 let," uvedl Prakash. "Vše navzdory skutečnosti, že vývoj MiG-29K byl zcela financován indickým námořnictvem."


Dodejme, že MiG-29K poprvé vzlétl v roce 1988 ale Sovětský svaz a následně Rusko nemělo finance (nebo nechtělo investovat) do dokončení vývoje. Indie tak pomohla dokončit vývoj letounu finanční injekcí v řádu několika stovek milionů dolarů.


"Vady konstrukce motoru by měly být napraveny s nejvyšší naléhavostí na náklady Rusů," řekl Prakash. "Ale každý oligarcha, který ovládá ruský vojensko-průmyslový komplex, je příliš nestoudný, a to ze dvou důvodů: a) vědí, že Indie nemá na výběr a b) jsou přesvědčeni, že indičtí politici se nikdy neobrátí proti nim. "

 

Video: Start MiGu-29K ze skokanského můstku. / YouTube


Zpráva CAG má ale i své odpůrce. Bývalý komodor a nyní nezávislý indický obraný analytik Sujeet Samaddar uvedl: "Jsem si jistý, že auditoři nemají žádnou zkušenost nebo odbornou schopnost komentovat technické otázky moderního státu - jen uvádějí čísla a procenta." Samaddar podrobně zprávu CAG nekomentoval, ale uvedl, že MiG-29K zůstane dále hlavním stíhačem indického námořnictva.


Nicméně kritika indických MiGů-29K pokračuje neustále. Web Defense News přinesl zprávu, podle které vlivem tvrdého přistání MiGy-29K díky nízké robustnosti často utrpí poškození.


“Chceme, aby letouny MiG-29K byly robustní pro provádění operací, protože přistání na palubě letadlové lodi je velmi tvrdé a stíhací letoun potřebuje častou údržbu," řekl Defense News nejmenovaný indický důstojník námořnictva. "V důsledku přistání na palubě se často objevují strukturální vady."


"Po každém přistání na letadlové lodi součásti letadla prasknou, přeruší se nebo přestanou fungovat. Letoun pak jde do dílny kvůli opravě/výměně součástí, které musí často pocházet z Ruska," řekl Prakash.


Problém pro indické námořnictvo je, že je tak zcela závislé na dodávkách náhradních dílů z Ruska, které navíc musí platit, protože nemá s firmou MiG smlouvu o servisu a údržbě. "Pravdou je, že indické námořnictvo prakticky financovalo vývoj tohoto letadla a pokud by Rusové měli nějakou etiku, zajistili by, že každý nedostatek se opraví bez nákladů,” uvedl Prakash.

 

Video: Přistání MiGu-29K / YouTube


Je také otázkou, jak dalece stejnými problémy trpí stroje MiG-29KR/MiG-29KUBR- tedy verze operující na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Ruské noviny Vhled píšou: “Varianta pro ruské námořnictvo (MiG-29KR - pozn. red.) je upravenou verzí stroje, určenou pro Indii. S ruským letadlem nejsou hlášeny problémy, ale dá se předpokládat, že podobným nedostatkům v konstrukci čelí i ruská verze MiG-29KR. Ruské námořnictvo očekává, že flotila palubních letadel bude tvořena výhradně MiGy-29KR/KUBR.”


V lednu 2017 pak IHS Janes přineslo zprávu, podle které indické námořnictvo plánuje nakoupit 57 nových letadel pro své budoucí letadlové lodě, INS Vikran (systém STOBAR) a budoucí INS Vishal (COTOBAR).


Na indickou výzvu kromě Rusů s nabídkou dalších MiGů-29K reagovala firma Boeing s F/A-18E/F Super Hornet, Francie s námořní stíhačkou Rafale M a Švédsko s námořní verzí stíhačky Gripen Martime. Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet a Rafale M nikdy na lodi se skokanským můstkem neoperovaly - indické námořnictvo však tyto výrobce pozvalo, aby prokázali, že jejich letadla mohou z letadlových lodí se skokanským můstkem skutečně operovat.


Dodejme, že v případě F/A-18E/F by to neměl být problém, protože americké námořnictvo v 80. letech provádělo úspěšné testování F/A-18 a skokanského můstku - ten ale neměl být umístěn na letadlové lodi, ale na malých předsunutých letištích.


Také navrhovaná stíhačka Gripen Martime pode výrobce dokáže operovat jak z lodí se skokanským můstkem, tak i z lodí s katapultem (COTOBAR).

 

Zdroj: BMPDNews AderDefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
raziel87 Datum: 15.08.2017 Čas: 21:04

2 Luky a Rošťák

jo chlapi, však jo. Ty 21 jo. Napsal jsem cituji: "Nikdy sem neviděl video nebo četl informaci, že by sovětský, proudový stíhač s váhou 10 tun+ startoval z improvizované travnaté plochy. Určitě to bylo v případě vypuknutí konfliktu v zámyslu, ale necvičilo se to, bylo to příliš rizikové"

Měl jsem napsat "standardně necvičilo" a těch 10tun+ napsat tučně. Fishbed byla lehká frontová stíhačka - při vypuknutí konfliktu by vzlétal v ostré stíhací konfiguraci s vahou nepřesahující 7,5 tun.

avatar
Rošťák Datum: 13.08.2017 Čas: 17:08

raziel87:
U nás 100% startovaly 21 z pomocného travnatého pásu - Třeba na cvičení Štít 84 kdy v Žatci zvedali 2 pluky nahoru
- Video je na YT ale přímí záběr na vzlétající mašiny z trávy jsem neviděl

avatar
Clanek Datum: 08.08.2017 Čas: 22:34

Neveslo tolik a cena nejspis taky nebude na strane Su-33, nebo?

avatar
flanker.jirka Datum: 08.08.2017 Čas: 18:08

Chybí zkušenosti s konstrukcí námořních strojů, nic víc, měli by si místo necek postavit pořádnou letadlovku.
Trochu se divím, že jako alternativa nepřipadá žádná verze Sučka, SU 33 nebyly nejhorší a s novou výbavou by to stálo za hřích. Jen by se jich tam nevešlo tolik.

avatar
Jan Grohmann Datum: 08.08.2017 Čas: 17:40

Tak zde vyjádření ruské strany: https://life.ru/t/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B0/1033652/priedstavitieli_migha_otvietili_na_prietienzii_indiiskikh_voiennykh

Jak se dalo čekat, MiG upozornil na špatnou indickou kulturu v údržbě letadel a také na to, že Indům nic jiného, než nakoupit nové MiGy-29K, nezbývá.

avatar
stirling Datum: 08.08.2017 Čas: 14:56

Jsem zvědav co dokáže f18/rafale na takové letadlové lodi, tedy hlavně s jakou váhou se dokáže dostat do vzduchu. Snad se něco dozvíme.
Ohledně provozu 29 na letadlové lodi tak si myslím, že s tím mají největší zkušenost právě indové, rusové to asi moc netrénují viz fiasko u Sýrie.
Video s mig21 pěkné, ale je vidět, že je ideální počasí a ty letadla nenesou vůbec nic, navíc i prázdný mig29 má tuším skoro dvojnásobnou hmotnost než 21.

avatar
alea206 Datum: 08.08.2017 Čas: 14:01

Tady je potřeba si uvědomit několik věcí:

1) Původní Mig-29 byl koncipovanej jako "frontový stíhač krátké životnosti" a i když dokáže startovat i z "pole přejetého parním válcem" tak se ale bavíme o úplně jiném druhu mechanického namáhání než je při již zmíněném "kontrolovaném pádu na letadlovou loď", i přistávací plochy jsou na lodi násobně kratší než na zmíněném poli.

2) Z "Pozemního" letadla "námořní" neuděláte tím, že nějaké příčky zesílíte o 100% například celý podvozek by bylo udělat komplet znovu a vzhledem k tomu jak bolestivou cestou se Kčko rodilo, tak neočekávám úplně nejhladší řešení.

3) Rusko je vůči Indii v ideální pozici s Indy vyjebávat a odírat je o peníze v maximální možné míře. Naprosto chápu že to dělají a nechávají si platit úplně za všechno.

4) Fakt, že indové nejsou úplně nejpečlivější národ je neoddiskutovatelný a věřím tomu, že servis Kček vypadá všelijak.

5) Obě země jsou proslulé korupcí, takže celý obchod mohl vypadat všelijak.

Kolem a kolem se bavíme o letadle / rodině letadel, která se úplně neprodává jako housky na krámě. A to má většinou svůj důvod.
A ve stejný moment se bavíme o státu, který je všechno jen ne pečliví jako němci a naprosto bez korupce.

A jedna do diskuse, dokážete někdo odhadnout jak moc ovlivňuje korozi teplota okolního vzduchu?

avatar
raziel87 Datum: 08.08.2017 Čas: 13:50

2 Luky

díky, to jsem nevěděl

avatar
Luky Datum: 08.08.2017 Čas: 13:48

@raziel
jak jeden čas vycházely vzpomínkový knížky pilotů od různých letek a posádek, tak jsem je kupoval a přečetl...psalo se tam o operacích z trávy i na nadzvuku..
video od Maďarů:
https://www.youtube.com/watch?v=be-uD1FCyok

avatar
PavolR Datum: 08.08.2017 Čas: 13:42

raziel87:
Jeľcinovi možno vyčítať kadečo, počnúc jeho úlohou pri rozpade ZSSR (za čo však má u mňa obrovské plus), ale že Ruská federácia vôbec existuje, je jeho dielo, ktoré sa pred nástupom Putina rozhodne nerozkladalo. Akurát k nej bolo dodatočne pripojené Čečensko (podľa mňa skôr na škodu, než na osoh, ale to nech ukáže čas) a aj Tatarstan dostal "ponuku, aká sa neodmieta". Toť vsjo. Vlastne nie tak celkom ... ešte začali stúpať ceny ropy. ;-)
Platí to rovnako aj opačne: Putina možno chváliť za kadečo, počnúc tým, že ukončil čečenskú vojnu v podstate podľa ruských predstáv (čo však ja považujem skôr za chybu), ale že by mal akýkoľvek podiel na tom, že sa Rusko nerozložilo - tak to nie.
To je iba taký prostriedok symbolického teroru: "Ak by nebolo Putina tak ..." doplňte si každý, čo chce. Keby na tom však bola iba štipka pravdy, tak by Rusko iba lietalo v zakonzervovanom prúsere, pretože prinajmenšom z jeho fyzickej podstaty vyplýva, že Putina raz nebude.

Každopádne to bol veľmi dobrý postreh do diskusie, že na staršie pozemné varianty si Indovia takto nesťažujú.

avatar
raziel87 Datum: 08.08.2017 Čas: 12:57

2 tctx

máš pravdu, sám to nemám rád. Jak sem napsal Viggen, tak sem rázem připsal bezmyšlenkovitě i druhé g Gripenu.

2 Luky

jak naznačil Shania - původní Fulcrum 9.12 byl dimenzovanej v podstatě pro jeden bojovej vzlet. Příliš se nepočítalo s tím, že by se měl kam vrátit. Životnost draku byla poměrně nízká. Nechci hledat, ale určitě pod 1 500h. Až s pozdějšími verzemi 9.13+ narůstala životnost draku na deklarovaných 2 000, 4 500 hodin. Kriteria však platila pro provoz z pozemních letišť.

S tou nezpevněnou plochou jsem se špatně vyjádřil - ano myslím improvizované VPD v podobě dálničních úseků a rovných silnic I třídy. Nikdy sem neviděl video nebo četl informaci, že by sovětský, proudový stíhač s váhou 10 tun+ startoval z improvizované travnaté plochy. Určitě to bylo v případě vypuknutí konfliktu v zámyslu, ale necvičilo se to, bylo to příliš rizikové. Přesně jak si napsal, tam by to bez větších obtíží zvládl jen ten Frogfoot, SEPECAT Jaguar, A-10, Albatros a pár dalších. Indům je Fulcrum velmi dobře známý, s tím letadlem (byť v pozemní modifikaci) létají asi od roku 1985-1988. Chyba je tedy zákonitě i v dodávkách exportní techniky. U rusů je dobře známé, že vyvíjená a prodávaná techika z let 90. a začátku 21. století stojí za vyliž kočku. Ten marast po rozpadu SSSR a nástup Jelzina zapříčinil, že se Rusko (nebejt Vladimíra Putina) málem rozložilo zevnitř

avatar
stronger.p Datum: 08.08.2017 Čas: 12:00

@Clanek : pokud je pravda

Tohle Vaše slovní spojení vystihuje celou podstatu tohoto "příběhu" na obě strany, a slovo POKUD bych velmi zvýraznil.

avatar
Luky Datum: 08.08.2017 Čas: 11:40

raziel87
docela bych rozlišoval "improvizovaná" plocha a "nezpevněná" plocha

Ano, celá řada letadel cvičila na improvizovaných letištích/dálnicích, ale to jsou slušně zpevněné plochy.
Stroje ČSLA například jen párkrát cvičili na dálnicích, ale běžně na záložních menších letištích, na které se měly rozptýlit. V rámci těchto cvičení občas docházelo i k provozu z travnatých drah (jasně,taky je to pevnější než zoraný pole).
Rád se nechám poučit, ale ze západních proudových letadel bych na takový provoz tipoval A-10, Jaguar a Harriera. Na východě to uměly naše L-39, Su-25, MiG-21, 29......23MF měl výtokovku nízko, že tavil i asfalt a musel se provozovat na betonu, ML už měl vyšší řiť, podvozek ale asi nic moc na trávu, i když lepší rychlosti...spíš ale ne.

Že se 29kám v A verzi prý lámaly směrovky v prodloužení a ten drak nebyl úplně dobře dimenzovaný na druh pilotáže, ke které letadlo svádělo...se psalo celkem dost. Co podvozky nevím, ale jinak to letadlo má kola jak traktor...

avatar
tctx Datum: 08.08.2017 Čas: 10:49

Proboha přestaňte psát to Grippen, s chřipkou to nemá nic společného...

Je to Gripen.

avatar
Clanek Datum: 08.08.2017 Čas: 10:41

Rusove vynikaji v kdecem, ale chirurgicka presnost ve vyrobe i tech nejchoulostivejsich casti to neni. Nevynikaji ani zkusenostma z provozu letadlovych lodi. Tak nechapu ten automatismus nekterych diskuteru vse co reportuji indove hazet na ne, na zanedbany servis atd. zvlast pokud je pravda ze 46 z 65 sad motoru muselo byt stazeno kvuli vyrobnim chybam, tezko vyrobni chybu hazet na inda.
Nic neni tak horke jak se uvari a jiste si zde pokusi prihrat polivcicku kdejaka zainteresovana skupina, ale i skrze problemy Ruska dodat kvalitne postavene letadla treba Alziru nejde nad celym v clanku zminenym problemem jen tak mavnou rukou a tvarit se, ze jde jen o kampan (americanu, evropanu, martanu...).

@iceman
Diky za zajimave video.

arr