Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen

Datum přidání 04.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o minimálně 100 nových jednomotorových víceúčelových stíhaček. O indickou přízeň se ucházejí dva kandidáti – švédská stíhačka JAS-39 Gripen E/F a americká stíhačka F-16 Block 70.

Foto: JAS-39 Gripen E / SAAB

 

Indie původně v rámci programu MMRCA poptávala 126 víceúčelových stíhaček. Program v roce 2012 vyhrála francouzská firma Dassault Aviation se stíhačkou Rafale. Avšak ani po několika letech jednání se nepodařilo dohodnout podmínky prodeje. Indie se nakonec v roce 2015 s Francií dohodla na dodávkách "pouze" 36 stíhaček Rafale.


Avšak už v průběhu jednání s Francouzi zaznívaly z Indie hlasy o potřebě lehčí a levnější jednomotorové stíhačky, která nahradí v indickém letectvu přestárle sovětské MiGy-21 a MiGy-27. V nejnovějším kole Indie proto požaduje minimálně 100 (dřívejší odhady byly až 200 letadel) víceúčelových stíhaček západní výroby v celkové hodnotě 12 miliard dolarů.


V novém programu se nacházejí pouze dva týmy – Švédský SAAB s indickou firmou Adani Group a americký Lockheed Martin s indickou firmou Tata Advanced Systems. Zapojení indických firem a nakonec kompletní přenesení výroby stíhaček do Indie je nezbytným předpokladem vítězství v tendru.


Oba týmy tvrdí, že nabízejí stíhačky s pokročilými radary, špičkovou avionikou, novými zbraněmi, lepším situačním povědomím pro piloty, lepšími operačními schopnostmi a nízkou cenou za letovou hodinu.


Dillí se netají tím, že v duchu zásady “Make in Indie” chce využít nákup zahraničních zbraňových systémů zejména k získání špičkových technologií, know-how a k modernizaci vlastního obranného průmyslu. V konečném cíli pak Indie plánuje díky zahraničním technologiím vyvíjet a vyrábět vlastní stíhací letadla.


Dodejme, že Indie prakticky již 40 let pracuje na vlastní jednomotorové stíhačce Tejas. První let se uskutečnil v roce 2001 a zatím bylo vyrobeno 21 strojů. Není však jasné, jaké technologické úrovně indická stíhačka dosáhla – zejména s ohledem na nákup zahraničních jednomotorových stíhaček.


Kromě vývojových problémů je zde i problém s rychlostí výroby letadel Tejas. Indická firma HAL (Hindustan Aeronautics Limited) připravuje spuštění druhé výrobní linky, která umožní vyrábět 16 stíhaček Tejas ročně – v současné době firma vyrábí pouze šest letadel Tejas ročně.


Dlouho nebyl znám přesný časový průběh programu nákupu zahraničních strojů. Před několika dny ale indické ministerstvo oznámilo, že během dvou měsíců odešle firmám SAAB a Lockheed Martin oficiální poptávku – žádost o informaci RFI (Request for Information).


Firmy SAAB a Lockheed Martin nyní indickému ministerstvu obrany předloží své nabídky, mimo jiné i úroveň transferu technologií do Indie a úroveň zapojení indického průmyslu. “Vybrali jsme F-16 Block 70 a Gripen E, protože obě jednomotorové stíhačky prošly kompletní modernizací, byly kompletně testovány a jsou plně využívány," dodal pro Defense News nejmenovaný zástupce indického letectva.


Vítěz tendru má být znám na počátku příštího roku. Avšak vítěz nemá nic jisté – následně se povedou zřejmě několik let dlouhá jednání o prodeji a o úrovni transferu technologií do Indie. Například Dassault Aviation vedl “bez úspěchu” jednání s indickou stranou tři roky.


Problematické bude především přenesení výroby stíhaček do Indie. Indické ministerstvo obrany přitom plánuje vyrábět nové letouny v Indii do osmi let.


Ashish Rajvanshi, vedoucí divize pro obranu a letectví v Adani Group, však přiznává, že potrvá minimálně deset let, než se podaří přenést kompletní výrobu stíhaček do Indie. Zřejmě z toho důvodu je nemyslitelné, aby se tendru účastnila velmi sofistikovaná stíhačka F-35 Lightning II.


Nové jednomotorvé stíhačky v následujících pěti až sedmi letech nahradí 11 letek zastaralých sovětských strojů MiG-21 a MiG-27. V současné době má indické letectvo 33 bojeschopných letek – pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem ale indické letectvo požaduje minimálně 45 letek.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
CerVus Datum: 05.09.2017 Čas: 14:26

Tak ale oni nejsou s těmi svými Migy vůbec spokojení ačkoli si zaplatili vývoj celé námořní verze, takže těžko by chtěli s mateřským podnikem spolupracovat. Migu jako takovému by se to určitě vyplatilo, vzhledem k tomu v jaké situaci firma v současné době je.

avatar
lorgarius Datum: 05.09.2017 Čas: 07:50

skelet uvazovalo sa nad hlbkovou generalkou/modernizovanim Mig 27, ale pokial si dobre pamatam, nateraz je to pase. vraj kvoli tomu, ze hal momentalne nema volne kapacity na beznu udrzbu lietadiel nie to este na hlbkovu prerabku. Pravda ci je to definitivne zrusenie je pri Indii nemozne urcit. Ak sa tender na mozneho nastupcu bude vliest, mozno sa k tomu vratia.

avatar
skelet Datum: 05.09.2017 Čas: 07:23

Měl jsem za to, že MiG-27 má být modernizovaný, včetně přemotorování? Nebo to padlo?
Jaguar/MiG-27 byly v podstatě dodávkami ze stejného období. Jen balancovali mezi východními a západními technologiemi, respektive velmocemi.
Jako náhradu "21" jim Amíci nabídli své F-5E, a to ještě v osmdesátých letech.

avatar
Matesaax Datum: 04.09.2017 Čas: 23:30

Ja si říkám,proc nepozadali o pomoc s Tejasem napr.rusky Mig se kterým mají urcite dobre vztahy ..urcite by s toho měli užitek obe strany.Indove by němu realne použitelný Tejas a rusky Mig by ho mohl nabízet pod svým nazvem a myslim,ze takový lehký bojový letoun je presne to co Mig ve sve nabídce postrádá.

avatar
Argonaut.CZ Datum: 04.09.2017 Čas: 19:45

to CerVus: s těmi Mirage 2000 je to zajímavá myšlenka, ale tudy Indové nepůjdou.

avatar
Sokrates Datum: 04.09.2017 Čas: 19:40

alexa123 / dusan:
Ja síce neviem, ktoré z lietadiel má väčšiu životnosť draku (či Migy alebo Jaguar), ale v každom prípade ani ten Jaguar nie je žiadny mladík. Dodávky prvých strojov začali v roku 1979, zatiaľ čo Migy-27 si HAL začal vyrábať až v roku 1984.
Ale nechcem sa o tom hádať, lebo v podstate s Vami súhlasím. Ide hlavne o morálne zastarané stroje a treba ich vyradiť. Len ma to napadlo ako príklad, lebo Jaguare sa už tiež mali nahrádzať niečím novým a nakoniec z toho zišlo.
Jednoducho, letecké firmy už o tendroch "Required by India" vedia svoje. :-) Ale to isté by som mohol povedať aj o slovenskom nákupe stíhačiek, tak budem už radšej mlčať. :-)

avatar
CerVus Datum: 04.09.2017 Čas: 19:23

Pro ně by bylo beztak nejlepší od Frantíků získat linku na Dassault Mirage 2000.
Zvládli by to vyrábět ve velkých počtech a bylo by to relativně levné letadlo. Je hezké, že se snaží získat nejmodernější technologie, ale měli by někde nejprve začít.

avatar
dusan Datum: 04.09.2017 Čas: 19:20

V Indii "meditujú" i nad väčším počtom strojov Rafale. Ale to by bolo skôr problém pre indický Su-57 .... tých "malých" by to nemalo ovplyvniť.

http://quwa.org/2017/08/28/indian-air-force-pushes-additional-36-rafale-fighters/

Vzhľadom na vek MiG-ov 21/27 začína byť už situácia s nástupcami dosť urgentná.

Sokrates

V prípade MiG-ov 21 toho v Indii už asi veľmi "nenašpekulujú" ... najmladšie majú 31 rokov ... najstaršie o viac ako 10 rokov viac ... tam už priestor na odkladanie nevidím.

avatar
PavolR Datum: 04.09.2017 Čas: 19:17

alexa123:
Bude to síce záležať od výslednej zmluvy, ale osobne myslím, že všetkých 100 lietadiel nemusí byť nevyhnutne postavených v Indii. V takom prípade by mohli mať prvé lietadlá už za 4 roky.

Sokrates: Možno museli 16 lietadiel pre niečo znova rozobrať. :-D

avatar
alexa123 Datum: 04.09.2017 Čas: 19:16

Sokrates

V zásade súhlasím so všetkým - v podstate donekonečna sa dá na lietadlách modernizovať všetko, ale životnosť draku lietadla aj po nejakej tej modernizácii je predsa len konečná - česť výnimkám t.j. B-52, Tu-95 prípadne ešte nejaké iné lietadlo by sa našlo.

avatar
Sokrates Datum: 04.09.2017 Čas: 19:05

Neviem, odkiaľ pochádza informácia o tom, že India už má vyrobených 21 lietadiel Tejas, keďže ešte len koncom minulého roka mali 2 stroje. 30.6. informovali, že im vzlietlo piate sériovo vyrobené lietadlo.
http://www.tejas.gov.in/

Podobne, ako nie sú schopní zrealizovať ani len vlastný projekt, nebudú tak skoro rozhodnutí ani pre nákup nových strojov. Ich tendre sú "nekonečný príbeh" a zakaždým sa končia fiaskom. :-)

Len aby sa výmena Migov-21 a Migov-27 neskončila ich modernizáciou ako je to v prípade Jaguarov.
http://www.leteckymagazin.sk/l/india-vdychne-jaguarom-novy-zivot/

Je možné, že v budúcnosti vypíšu nový tender na výmenu ich avioniky a Saab s Lockheedom po rokoch vyjednávaní nezískajú žiadnu zákazku.

avatar
alexa123 Datum: 04.09.2017 Čas: 18:24

... indické ministerstvo obrany přitom plánuje vyrábět nové letouny v Indii do osmi let.

Aby to nebolo neskoro - obávam sa, že o 8 rokov už nebude bojaschopný ani jeden Mig-21 resp. Mig-27. Nehovoriac o tom, koľko pilotov týchto lietadiel príde pri ich haváriách o život

arr