Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

Indie ztratila zájem o ruskou stíhačku páté generace FGFA

Datum přidání 22.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle článku „India withdraws from FGFA project, leaving Russia to go it alone“ v magazínu Jane's Defence Weekly se Indie rozhodla odstoupit od rusko-indického projektu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Stroj měl vycházet z ruské stíhačky páté generace Su-57 a využívat díly vyrobené v Indii.  

Foto: Desátý vyrobený prototyp Su-57 (T-50-10) poprvé vzlétl v prosinci 2017 větší foto / Mil.ru

 

V rámci programu FGFA plánovalo indické ministerstvo obrany nakoupit 127 stíhaček páté generace FGFA. Stíhačka FGFA je v podstatě Su-57 jen s tím rozdílem, že Indie požadovala jak transfer ruského know-how do Indie, tak co největší podíl indického průmyslu na výrobě FGFA. „Indická Su-57“ se mimo jiné liší i v možnosti použití indické nebo izraelské výzbroje, včetně izraelského zaměřovacího pouzdra Litening, jako tomu je u indických stíhaček Su-30MKI.

 

V médiích se v posledních měsících čím dál častěji objevovaly zprávy o údajné indické kritice vůči FGFA. Z technického hlediska Indové nebyli konkrétně spokojení s úrovni stealth, bojové avioniky, senzorů a radarové techniky Su-57. 

 

Nicméně dá se očekávat, jako v případě například zavádění francouzské stíhačky Rafale do indického letectva, že hlavním problémem byla neochota Rusů poskytnout Indům přístup ke svým nejmodernějším technologiím. Problém nepochybně byl i v tom, jak obě strany vnímaly poměr mezi svou finanční účasti v projektu a výsledným přínosem.

 

V každém případě podle magazínu Jane's Defence Weekly se indické ministerstvo obrany (zatím však nic nebylo oznámeno oficiálně) rozhodlo po 11 letech z programu FGFA odstoupit. Autor článku Rahul Bedi píše, že nepřekonatelným problémem byly „trvalé rozdílné pohledy nad vývojovými náklady a technologickými schopnostmi [Su-57 - pozn. red.].“ 

 

Bedi se ve svém článku odvolává na svůj „oficiální zdroj, podle kterého vrcholní indičtí generálové a důstojníci, včetně poradce pro národní bezpečnost Ajita Dovala a civilního sekretáře indického ministerstva obrany Sanjaje Mitra, již o indickém postoji k FGFA informovali ruskou delegaci.

 

Indické letectvo údajně může později zvážit návrat k programu FGFA (resp. k jeho upravené verzi) nebo dokonce přímo nakoupit leteckou platformu páté generace z Ruska, ale jen za předpokladu, že bude plně dovyvinuta a zavedená do výzbroje ruského letectva. V každém případě odstoupení znamená z finančního hlediska určitou komplikaci pro samotný vývoj stíhačky Su-57, protože z programu FGFA se finacoval (a měl se dále finacovat) i vývoj Su-57 pro ruské letectvo. 

 

Dle Bedio nebyl program FGFA již ani projednáván při návštěvě indického ministra obrany Nirmaly Sitharamana při jeho nedávné návštěvě v Moskvě. „Projekt FGFA se stal příkladem ‚příliš málo, příliš pozdě,“ uvedl pro IHS Janes VK Bhatia, indický vojenský analytik a penzionovaný maršál indického letectva. Dle Bhatia pokračování v programu FGFA nemělo pro indické letectvo žádný smysl, protože se letectvo především snaží vypořádat s rychle klesajícím počtem bojeschopných letounů.

 

Indické letectvo patří sice se svými 1500 letouny (z toho 750 bojovými) mezi čtvrté největší, ale z velké části jde o zastaralé typy, jako je MiG-21, MiG-27 nebo MiG-29. V současné době indické letectvo provozuje 33 bojeschopných letek (v každé je 18 letounů) – pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem, ale indické letectvo požaduje minimálně 45 letek.

 

V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů Su-57 (prototypy jsou označovány T-50). Poslední prototypy Su-57 vyrobené v minulém roce již odpovídají podobě sériových letounů.

 

Video: Stíhačka Su-57 již byla několik dní nasazená v Sýrii. / YouTube

 

Program FGFA odstartoval v roce 2007 (ale plány o společném vývoji existovaly již od roku 2002) a v roce 2010 Indie vložila do programu první finanční příspěvek 295 milionů dolarů. Z této sumy se po následujících 18 měsíců financoval konstrukční návrh FGFA, zejména její dvoumístné varianty, jak požadovalo indické letectvo.

 

Podle ruského blogu BMPD měly (podle údajů z roku 2010) výzkumné a vývojové náklady FGFA přijít na 6 miliard dolarů a Indie měla zaplatit z této částky 35 %. V letech 2010-2011 indická strana oznámila záměr koupit 214 stíhaček FGFA, z toho 48 až 66 dvoumístných (ruské letectvo s dvoumístnými Su-57 nepočítá). Později však Indie dvoumístné letouny odmítla a počet poptávaných letadel byl postupně snížen na 127 strojů, přičemž celkové indické náklady (vývoj, testování, nákup letounu, vybudování provozního zázemí, atd.) měly dosáhnout 30 miliardy dolarů.

 

V roce 2013 Rusko požadovalo dopředu zaplatit 5 miliardy dolarů, ale Indie odmítla. Začátkem roku 2016 se však zdálo, že došlo ke kompromisu – obě strany měly do programu vložit 3,7 miliardy dolarů, které musely být vyplaceny do šesti až sedmi let.

 

Podle této dohody měla firma Suchoj dodat do Indie v letech 2019 až 2020 tři testovací prototypy FGFA a začít pracovat na budování výrobní linky FGFA ve městě Nášik v západní Indii.

 

Kompromis z roku 2016 počítal s řadou úprav technických specifikací FGFA. Indie požadovala nahrazení původních motorů AL-41F1 (Izdělije 117) novými vyvíjenými pohonnými jednotkami Izdělije 30. Motor AL-41F1 je vylepšenou verzí motoru AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35. Izdělije 30 mají být připraveny pro sériovou výrobu po roce 2020.

 

Indie dále požadovala zlepšení vlastností stealth, vylepšení systému zavěšení zbraní ve vnitřních zbraňových šachtách Su-57, možnost instalace perspektivního radiolokátoru N036 "Bělka" typu AESA, vylepšení systémů údržby letounů a vylepšené schopnostmi sebeobrany Su-57.

 

Video: Současný ruský státní vyzbrojovací program do roku 2027 počítá s výrobou 12 stíhaček Su-57. / YouTube

 

Indické letectvo bojuje s rychle klesajícím počtem bojeschopných letek, a to v tváři tvář rychle rostoucím vojenským schopnostem Číny. V současné době indické ministerstvo obrany proto řeší hned několik programů nových stíhacích letounů.

 

V první řadě již běží výroba 36 francouzských stíhaček Rafale pro indické letectvo a Indie plánuje nakoupit 115 jednomotorových stíhaček – ve hře je americká F-16 Block 70 a švédská JAS-39 Gripen-E . Zatímco americký stroj je po všech směrech výkonnější, Gripen nabízí nízké pořizovací a provozní náklady. Švédská SAAB může být teoreticky také sdílnější s poskytnutím know-how.

 

Spekuluje se také obnovení programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), který skončil bez výsledku v roce 2015. V rámci MMRCA může Indie opět požadovat nákup dvoumotorových víceúčelových stíhaček – mezi kandidáty patří F/A-18E/F Super Hornet, Rafale, Eurofighter Typhoon, MiG-35 nebo Su-35.

 

Také indické námořnictvo v rámci programu MRCBF (Multi-Role Carrier Borne Fighters) poptává 57 nových námořních stíhacích letadel pro svou vznikající flotilu letadlových lodí. Mezi kandidáty patří Super Hornety, Rafale, MiG-29K nebo navalizovaný Gripen-E (Sea Gripen).

 

K tomu ještě Indie nakupuje za osm miliard dolarů 83 jednomotorových stíhacích letounů Tejas Mark-1A domácí výroby.

 

Dlužno dodat, že v březnu letošního roku indické letectvo, navzdory spekulacím v indických médiích, odmítlo nákup stíhaček F-35A Lightning II.

 

Zdroj: The Drive, BMPDIHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
UnionPacific Datum: 29.04.2018 Čas: 22:54

Nie je preletový a operačný dolet tejto ruskej haraburdy nejako priveľký ? Zvlášť keď ju porovnáme s F22. Žeby nás GRU balamutila ?
Inak,vedel by niekto kto sa vyzná v aerodynamike odhadnúť,nakoľko náročné by bolo modifikovať drak tým,že by sa presunuli motory k sebe ako u F22 ? Tým pádom by už nebolo spredu vidieť lopatky motora a znížil by sa Rcs. Ruské riešenie mi príde nanajvýš čudné, jednak že nasávacie gondoly vo vnútri zaberajú priveľa užitočného miesta (v porovnaní s F22 kde je to kompaktnejšie) ale tiež tým,že ťažké motory daleko od osy zväčšujú moment zotrvačnosti a zhoršujú manévrovateĺnosť. U F22 sú tesne pri sebe,podobne tiež rakety. Možno je to nejalá ruská odlišná filozofia,ale ich riešenie nechápem,proste sa mi zdá že ten ,kto navrhoval koncept lietadla,urobil hrubé chyby.

avatar
RiMr71 Datum: 24.04.2018 Čas: 15:12

Když se tu bavíme o to Rafalovi - naprosto mě dostalo přistání Rafale na AirTattoo 2016 - v tomto videu od cca 3:26:
https://youtu.be/H6khL1UGNak

Když jsem to točil, tak jsem si jen říkal "ty woe neříkej mi že z toho přistane" :)

Mimochodem Rafale je jet který SKVĚLE létá i jako model - to neplatí zdaleka o každém éru.

avatar
dusan Datum: 23.04.2018 Čas: 23:12

Rase

Niečo nové z budúcnosti : ) (iné časové pásmo)

http://www.indiandefensenews.in/2018/04/dassault-aviation-executive-committee.html

avatar
Clanek Datum: 23.04.2018 Čas: 22:40

Francouzi to Indum dali sezrat presne tolik kolik jim situace a snaha prodat dovolila. Taky prenesli jen to co prenest museli a kolem vseho se jiste vedli predlouhe stovky hodin jednani. Ale o tom to prave je, ze tenhle pristup Indum do karet nakonec nehraje.
Marze se zvykne snizovat pri velkych objemech prodeje a marze se snizi na cely balicek. Takhle indie nakoupi pekne mastnych 36 kusu, pak levnejsich 36 kusu a treba znovu levnejsich (anebo drazsich, protoze inflace, protoze zazemi, pocet trenazeru, servisniho vybaveni, vyskolenych techniku atd. na puvodne 36 stroju tezko obslouzi pocet treba 3-4x vyssi) nekdy v budoucnu, ale na takovou usporu jakou si mohli vyjednat hned na zacatek se uz proste nedostanou.

Ad nova zakazka pro Francii, to uz pujde o nahrazovani Mirage (schopnych nest jadro)?

avatar
Rase Datum: 23.04.2018 Čas: 21:54

Clanek:
myslím že za první, osekanou várku Rafalů (36 ks) s technologiemi a vším kolem, si zaplatili Indové už dost. Tedy bych i řekl, že jim francouzi dali ty kličky docela vyžrat, ale na druhou stranu, Indové toho získali dost. Tedy nemyslím, že by v další várce nakupovali něco víc, než jen samotné stroje. Výrobní zázemí, technologie a podobně získají už za první várku. Dokoupení dalších strojů mi tak přijde více než logické a vyjde je nejspíš i levněji.

Miroslav:
Rafaly objednal začátkem roku i Katar (36), dřív Egypt (14) a nabízen je i dalším státům. Jak již bylo zmíněno, ještě nemají všechny ani Francouzi - výrobní linka tedy poběží ještě dlouho.

dusan:
pecka - díky za odkaz
ps. letos bude Rafal na Dnech NATO v Ostravě

avatar
Clanek Datum: 23.04.2018 Čas: 19:38

Dusan:
V praxi sa môže stať, že nákup strojov Rafale sa "rozbehne" a dosiahne minimálne plánované pôvodné počty - myslím, že to bolo 136 ks. Pri takých počtoch by išla dole i cena a vzhľadom na to, že sa bavíme o dlhých termínoch dodávok je možné, že sa Francúzi nebudú brániť ani transferom technológie.

Ja si naopak myslim ze tohle Indie silne podceni. Precijen pokud bude nakupovat po malych davkach nikdy si nevyjedna takove podminky, kdyby hned na uvod rekla ze odebere skoro 140 stroju. Ted o "lepsi cene a transferech technilogii" nemuze byt ani rec, to jde s velkou objednavkou, ne s malou objednavkou (ikdyz jich nakonec bude vic, vyrobce ale nikdy nema jistotu ze prijde ta dalsi).

avatar
Miroslav Datum: 23.04.2018 Čas: 19:35

Neviem ako je to momentálne s Rafale ale myslím, že ide o kvalitný a nadčasový dizajn ktorý má čo ponúknuť aj do budúcnosti. Ukončiť výrobu by bola skutočne hlúposť. Toľko peňazí čo do toho vrazili sa nemôže vrátiť pri výrobe 1XX kusov.

avatar
Jara Datum: 23.04.2018 Čas: 19:07

Dusan
Výroba Rafale pro francouzské letectvo dokončena není, Francie požaduje nově 225 strijů tuším a letos finišuje objednávka na původních 170 strojů

avatar
dusan Datum: 23.04.2018 Čas: 18:53

Rase

Zdá sa, že už vojaci politikov "ukecali" a dohadovanie sa posúva na vládne úrovne.

https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/france-pitches-for-another-batch-of-36-rafale-jets-procurement-by-india/articleshow/63250422.cms

V praxi sa môže stať, že nákup strojov Rafale sa "rozbehne" a dosiahne minimálne plánované pôvodné počty - myslím, že to bolo 136 ks. Pri takých počtoch by išla dole i cena a vzhľadom na to, že sa bavíme o dlhých termínoch dodávok je možné, že sa Francúzi nebudú brániť ani transferom technológie. V časoch možnej licenčnej výroby by už mala EÚ dávno pracovať na novej generácii nadzvukových strojov a výroba Rafale pre domáci trh bude už určite ukončená.

avatar
petris Datum: 23.04.2018 Čas: 17:26

Civil: Záleží ako veľmi stealth má tá 5.G byť. Pri dnešnej úrovni radarov a pasívnych snímačov je otázne či má zmysel pri pilotovanom stroji snažiť sa o úplne špičkové stealth parametre. Mám pocit že skutočný top-end sa v tejto oblasti, vcelku racionálne, presúva skôr na drony a stand-off rakety.

avatar
lemkin Datum: 23.04.2018 Čas: 17:25

Tipuji, že F-16 bude silný hráč a výrobní linku jim lockheed asi klidně postaví - jenže jakou verzi a jaký bude transfer technologií. Říkají že V, ale do radaru je asi sahat nenechají. Čili z verze V zůstane jen drak a bude to........, ano ten starý koncept letounu z roku 1974 akorát nově vyrobený........... a ano bude to také stroj pro nějž je tato verze poslední modernizací. To Indie asi nechce.

Gripen E/F - ještě nikdo pořádně neviděl, ale výrobce už to samé (výrobu a transfer technologií) šije pro Brazilce, takže se jich Indiáni mohou zeptat jak to s těmi Švédy vidí. Řekl bych, že celkově, zejména proti zemi bude F-16 aktuálně schopnější, ale celkově Gripce čeká ještě nějaký ten život s řadou modernizací. Čili bych za Mig-21 volil toto.

Škoda že Indiáni, nepřihodili nějakou tu kačku a nedotáhli ty Rafale - on totiž Rafale s Brahmosem........, sen námořní letky :)

avatar
Nesher Datum: 23.04.2018 Čas: 17:19

Když jsme u té 5. gen, USA (Lockheed) nabídly Japonsku (jako náhradu pomalu zastarávajících F 15J) zajímavou možnost, stroj který by byl hybridem strojů F-35A Lightning II a F-22A Raptor.

https://www.militarybox.cz/news/japonsko-dostalo-nabidku-stihace-schopneho-pokorit-i-typ-f-22a-raptor/

avatar
Civil Datum: 23.04.2018 Čas: 16:36

Kdyz vezmu v potaz, ze uz ani v USA neumi vrtat diry, aby nekurvili stealth, tak si vubec nedovedu prestavit vyrobu 5G era v Indii.

avatar
Jara Datum: 23.04.2018 Čas: 15:35

Rafale je skvělý stroj ten bych asi nejraději viděl v našem letectvu :))

avatar
Rase Datum: 23.04.2018 Čas: 15:23

dusan:
díky za informaci. Je jasné že to není levný stroj, ale osobně si myslím že je hodně nedoceněný a čeká je ještě hodně dlouhá budoucnost (ještě lepší jak můj oblíbený Typhoon - z pohledu lajka).

arr