Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Indonésie kupuje ruské víceúčelové stíhačky Su-35

Datum přidání 09.08.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 34 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Po dvou letech vyjednávaní se Moskva s Jakartou dohodli na prodeji špičkových víceúčelových stíhacích letadel Su-35. Indonésie v první fází získá 11 stíhaček a stane se tak po Číně druhým zahraničním uživatelem Su-35.

Foto: Su-35 ruského letectva; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2  

 

V současné době hlavní sílu indonéského tvoří jedna letka 16 stíhaček Su-27/30 - jde o mix letadel Su-27SK/SKM a Su-30MKK/MK2 a jedna letka 24 amerických stíhaček F-16C/D Fighting Falcon. Lehkou kategorii bojových strojů zastupují cvičně/bojové Hawk 209 (24 ks) a 15 turbovrtulových Super Tucano.


Indonésie nakoupila Su-27 a Su-30 v roce 2003, a to v reakci na evropské a americké sankce, podle kterých Indonésie porušovala v roce 1999 lidská práva ve Východním Timoru při protivládních nepokojích.


Současný nákup 11 Su-35 se táhl několik let, protože chudá Indonésie nemá finanční prostředky na nákup nejnovějších bojových letadel. “Unikátní” na celém obchodu je tedy skutečnost, že minimálně jeho část proběhne formou výměnného obchodu.


Dodejme, že v médiích se ještě nedávno mluvilo o dodávce pouze osmi Su-35 - uvedla to v červnu ředitelka pro mezinárodní spolupráci a regionální politiku Rostech Viktora Kladova pro ruskou zpravodajskou agenturu TASS.


“Doufám, že tento výměnný obchod pod dohledem obou vlád, bude brzy realizován prostřednictvím výměny 11 Su-35 za řadu indonéských produktů, a to od kávy, čaje, až po palmový olej a strategické obranné produkty,” uvedl v pondělí pro agenturu Reuters indonéský ministr obchodu Enggartiasto Lukita, který byl od 3. srpna na dvoudenní návštěvě Moskvy.


Za ruskou stranu obchod zajišťuje státní korporace Rostech, které podepsala memorandum o porozumění s indonéskou státní obchodní společností PT Perusahaan Perdagangan Indonesia, která zajišťuje export a import zboží.


Rostech se  zavázala plnit podmínky vyjednaného výměnného obchodu. Současně si Rostech vyhradila možnost zvolit si zboží, které obdrží z Indonésie, stejně jako právo volit si obchodní partnery a výrobce pro spolupráci.


"Dohoda umožňuje rozšiřovat zásoby indonéského zboží, které jsou nejvhodnější pro ruský trh. Škálu produktů budou projednávat členové speciálně vytvořené poradenské skupiny," uvádí se v tiskové zprávě společnosti Rostech. Podle The Jakarta Post Rusko na výměnný obchod přistoupilo také částečně ve světle evropských a amerických sankcí s cílem rozšířit a zajistit zásobování ruského trhu.


"Je to příležitost, kterou musíme využít. Velký potenciál hospodářské spolupráce během embarga a protiembarga přesahuje běžné obchodní a investiční záležitosti. Máme také příležitost posílit spolupráci v oblasti cestovního ruchu, výměny studentů, energie, technologie, letectví, atd.," dodal Enggar.


 

Video: Su-35 / YouTube

 

Podle indonéského ministerstva obrany mají Su-35 v indonéském letectvu nahradit již vyřazené stroje Northrop F-5E Tiger. Dlužno dodat, že pro indonéské letectvo jde nejen o generační, ale také o výkonovou revoluci.

 

F-5E je původně jednoduchá lehká stíhačka s maximální startovací hmotností 11 000 kg, s nosností 3200 kg a doletem 1400 km. Dvoumotorový Su-35 má naopak maximální startovací hmotnost 34 500 kg, nosnost 8000 kg a bojový dolet 1600 km.

 

Víceúčelový Su-35 je v současné době nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva a také nejmodernější stíhačka vůbec. Su-35 je vybaven pokročilou avionikou, moderními zbraňovými systémy a má skvělé manévrovací schopnosti (díky vektorování tahu motorů).

 

Palubní radiolokátor Irbis-E Su-35 dokáže odhalit cíle (s RCS 3m2) až do vzdálenosti 400 km. Organickou výzbroj tvoří automatický kanón ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj lze zavěsit na 12 pylonů pod křídly a trupem. Maximální rychlost Mach 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m/min a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

 

Zdroj: RostechQuwa

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 17.08.2017 Čas: 14:35

Hm, koukám, že už jsem z té školy hodně dlouho :-/ Hydrogenace dvojné vazby pochopitelně hydrogenuje, čili mění na jednoduché. Nicméně při ztužování tuků dochází k tomu, že některé dvojné vazby místo změny na jednoduchou přejdou do trans konfigurace. Moderní metody ztužování tomu tedy prý mají zabraňovat...

avatar
KOLT Datum: 17.08.2017 Čas: 09:07

RiMr71, souhlas. Jen bych pro jistotu zdůraznil, že problém není slunečnicový či řepkový olej, nýbrž jejich ztužená varianta (Hera, Rama...), protože právě při ztužování dochází k tvorbě trans kyselin. Lze je odstranit, ale stojí to dost peněz, čili se to téměř nikdy nedělá (tuším nějaký takový margarín se prodával, ale stál trojnásobek své "nečisté" varianty).

Ztužování v podstatě zavádí do uhlíkového řetězce dvojné vazby, díky čemuž se můžou vyskytovat dvě prostorové orientace výsledné molekuly, cis a trans. Palmový tuk netřeba ztužovat, takže sice má víc nenasycených mastných kyselin než olej, ale oproti ztuženým tukům je mnohem méně z nich v trans konfiguraci (tuším, že téměř žádné, protože živé organismy je prostě neprodukují). Kdyby se používalo máslo a né tyhle náhrady, byl by pokoj ;-)

avatar
RiMr71 Datum: 16.08.2017 Čas: 13:14

Za a) - palmový olej skutečně devastuje přírodu, resp. jeho produkce
za b) - to zas taková pohroma pro zdraví není (na rozdíl třeba od kokosového) - zjistěte si, proč se vlastně začal používat, prvotním impulsem bylo nahradit ještě větší s*ačky co jsme baštili v tom zlatém věku za komančů kdy všechno bylo lepší atd atd. Cena byla "kouzlo nechtěného".
Namátkou:
"...navzdory záplavě zpráv o škodlivosti "palmového nebezpečí" v podobě ztuženého rostlinného tuku má palmový tuk lepší vlastnosti než ty z tuzemských rostlin. "Ještě před patnácti lety jsme v Česku téměř výhradně používali ztužené rostlinné tuky z řepky, slunečnice či jiných olejů, které ale obsahovaly z hlediska výživy velmi nevhodné trans mastné kyseliny," vysvětluje časopisu TÝDEN profesorka Jana Dostálová z Vysoké školy chemickotechnologické v Praze, uznávaná kapacita v oborech technologie tuků a analýzy potravin.
Trans mastné kyseliny jsou skupinou tuků s nepříznivým účinkem na organismus, vznikají při ztužování olejů a mimo jiné zvyšují cholesterol v organismu a urychlují aterosklerózu. Zdravotnické organizace proto výrobce dlouhodobě vyzývaly ke snížení těchto tuků v potravinách a na počátku milénia Evropa skutečně hromadně nahradila ztužování místních olejů zdravějším palmovým olejem. Producenty to ani moc nebolelo, palmový olej je až o polovinu levnější, takže se postupně dostal prakticky do každé potraviny."

A kácení pralesů kvůli "ekopalivu" prosazovanému zelenými ekofašisty - neskutečná faleš a sviňárna...
Jsem proti kácení pralesů atd atd, jen je třeba nečíst jen trendy článečky na fejsku - o zabijáckém působení palm. tuku na zdraví (srovnávejte mezi palm. a jinými tuky, ne mezi tukem a salátem... :) ) , o pralesech coby zelených plících planety atd...

avatar
KOLT Datum: 14.08.2017 Čas: 21:25

Stačí si projít sámoškou a přečíst pár etiket, aby člověku bylo jasné, kolik té sračky jíme... a to nemluvím o spoustě kosmetiky ap., kde se taky používá. Polovina palmáče dovezeného do EU se nicméně použije na bioshitiesel, grrr. Díky tomu se produkce CO2 zvýší cca 3x oproti čisté naftě, zlatá řepka... A právě použití v palivech vede k masivnímu kácení a zakládání nových plantáží. Jenže to by museli politici přiznat, že biopaliva v dnešní formě jsou debilita (což ví každý ekolog, ovšem téměř žádný ekologický aktivista), čili že se nechali napálit, čili nic – budeme dál pálit tropické lesy a tamním obyvatelům přilévat olej do sociálně-ekologického průšvihu nevídaných rozměrů. A tím víc jich pak poplave pěkně do Evropy. Takže vlastně je z pohledu politiků všechno v pořádku.... to by jeden blil, velebnosti.

Omlouvám se za litanii mimo téma!

avatar
Luky Datum: 11.08.2017 Čas: 12:50

víte prd, jak to mají Rusové ošetřené, stejně tak druhá strana...

sračka to být může, ale nemyslete si, že to všechno sežerou Rusáci, protože mají hlad a vodka se špekem jim došla:
https://www.indexmundi.com/agriculture/?commodity=palm-oil&graph=imports

avatar
vvlk Datum: 11.08.2017 Čas: 12:23

Tohle je příklad, který vydá ze 10 článků o stavu ruského vojenského průmyslu; snížit se k prodeji letadel za suroviny a potraviny je prostě zoufalství. A to doufám, že je za tím jen prodej a snaha o udržení dobrých vztahů - jestli Rusko ty suroviny opravdu potřebuje, tak jsou na tom ještě hůř, než vypadají.

avatar
Wirbelwind Datum: 11.08.2017 Čas: 11:29

Tak palmovy olej je fakt super kseft. Totalna sracka ktora sa kyda do potravin lebo je lacna...nie preto ze je vhodna na konzumaciu ludmi vo vacsom mnozstve. Nehovoriac o tom, ako plantaznitvo v tomto pripade devastuje zivotne prostredie...

avatar
lorgarius Datum: 11.08.2017 Čas: 11:09

MadBull - no ono uz prvy nakup lietadiel z Ruska niekedy okolo roku 2003 bol z casti zaplateny palmovym olejom, tak asi viac ako o odstrihnutie sa od dolara ide o snahu predat produkt niekomu k to na co momentalne nema pozadovanu hotovost prave v USD , platba v miestnej mene – ak si dobre pamatam indonezia ma rupiu nie je pre rusov zaujimava tak si radsej zabezpecia platbu v niecom co doma predaju/upotrebia vo vyrobe, alebo zjedia.
Mozno si ten obchod predstavujeme trocha zjednodusene, tj na indonezke letisko prileti jeden SU35 a v tom momente niekde do Vladivostoku doplava nakladna lod plna pomarancov, kavy a palmoveho oleja. Skor by som povedal, ze rusi dostanu licenciu na "nakup" komodit a tuto licenciju budu moct prenajat/predat niekomu kto im zaplati.
Aj za nie az tak uplne davnych casov sa barter ci uz priamy alebo licencovany bezne vyuzival, najme pri obchode s Karibikom, Juznou Amerikou a Afrikou, kde sa povedzme pusny prach, pusky, lieky za doby kolonizacie vymienali za rum, cukor a otrokov a po 45 sa barter vyuzival tak vychodnym ako zapadnym blokom pri niektorych obchodoch s novovzniktnutymi krajinami Azie, Afriky ci s Juznou Amerikou. Bolo by urcite zaujimave keby sme sa dostali k podrobnostiam celeho obchodu. Predsa len barter s ktorym mam skusenosti ja sa obmedzuje na vymenu domacej klobasy za domacu slivovicu so susedom od naproti  .

avatar
PavolR Datum: 11.08.2017 Čas: 08:52

Inak, pozerám, že zrovna cena palmového oleja je tento rok rekordne vysoko, čiže ak sa splátky natiahnu, bude to pre Indonéziu na pohľad vcelku výhodný biznis - ak si to potom Rusi tvrdo nenahradia na súčiastkach a servise. Tomu sa hovorí mať mať relatívnu cenu. :-D
Každopádne ma zaujalo niečo, o čom v diskusii tuším ešte nepadla reč: "strategické obranné produkty". Aké strategické obranné produkty môže chcieť Rusko od Indonézie? Nemôže ísť o pokus obísť západné sankcie nákupom potrebných produktov cez tretiu stranu?

avatar
MadBull Datum: 11.08.2017 Čas: 07:51

Zdravim vás, jsem tu nový a tohle mě celkem zaujalo.... Onehdá sem se na netu dočetl že se Rusové chcou odprostit od dolaru.. Já osobně si myslím že tohle je právě ten případ kdy Rusové zkouší zda ten obchod může jít i jinak.. Pro Indonesii by nákup v rublech asi nebyl moc lukrativní ohledně kurzu dolar-rubl..Ovšem nejsem ekonom a ani analitik takže jen hádám a pokud Rus nechce byt vázané na dolaru tak musí dělat výměnné kšefty s méně bohatýma zeměma.

avatar
StandaBlabol Datum: 11.08.2017 Čas: 07:05

to Fakta01,

je legrační, že ten článek na Wiki, který tu cituješ, vlastně naprosto stačí. Za 5 let na ekonomické fakultě jsem se o výměnném obchodě o moc víc nedozvěděl. Protože v době peněz je to naprosto okrajové téma. Proto mě zaujal Beld s těmi ekonomickými směry, které výměnný obchod "řeší". Víc by se o tom možná dalo najít leda tak ve teoriích věnovaných ekonomikám rozvojových zemí. A k těm výhodám:

Nové trhy - zde neplatí, Indonésie není nový trh, používají Su-30

Nakupování bez cash - je výhodou, pokud jedna nebo obě strany cash nemají. Zajímalo by mě, jestli v tomhle případě považuješ za nelikvidní / nesolventní stranu Rusko, Indonésii nebo obě?:)

Náklady na směnu - nesmysl. Ceny komodit se mění tak rychle, že náklady na stanovení směnného poměru a rizika cenového vývoje, případně náklady na jejich pojištění, musejí mnohonásobně převažovat náklady na převod peněz.

Pěkný příklad, kdy jsou náklady na směnu příliš vysoké jsem slyšel tento týden. Když Kolumbijci začali pašovat drogy do USA a nechali si platit v malých bankovkách, tak zjistili, že za letadlo plné kokainu dostanou tolik peněz, že se jim nevlezou zpátky do letadla. A museli s letadlem drog posílat ještě jedno prázdné pro peníze. Tak v takovém extrémní případě jsou náklady na směnu relevantní téma. Věřím, že Ruská vláda si za Suchoje nenechává běžně platit v dolarových bankovkách...

Článků o těch venezuelských MANPADech je na webu spousta, nevím proč se tudivíš. K vyrabování vojenských skladů došlo při nepokojích / převratech v Íráku, Sýrii i Lybii. A proč by se pak neměli objevit na černém trhu? Dokonce je o tom článek i v češtině:
http://www.denik.cz/ze_sveta/venezuela-ma-pet-tisic-rucnich-raket-zeme-vzduch-tvrdi-zastupce.html

avatar
StandaBlabol Datum: 10.08.2017 Čas: 20:35

to Beld: Tak ja teda ekonomicke vzdelani mam, ale o vyhodnosti vymenneho obchodu ve vsech ekonomickych skolach slysim poprve. Muzes nejak rozvest, ktere skoly konkretne ho preferuji a proc?

Ve strucnosti, kdyz prodas za penize - idealne v zadane mene jako USD - muzes si za ne pak koupit cokoliv od kohokoliv. Nejsi vazany na konkretni komodity dostupne v dane zemi. Taky vypocet ceny se komplikuje, protoze pro vetsinu komodit jako palmovy olej nebo caj existuji plodinove burzy s transparentni cenou. Ale vypocet litru oleje za stihacku musi byt celkem orisek (i proto, ze ceny se na burze casto meni. A kdyz prodas za dolary, muzes pak nakupovat v dobe, kdy jsou ceny priznive. Naopak cena stihacek se ze dne na den nemeni).

avatar
Beld Datum: 10.08.2017 Čas: 19:47

Horny : Jde videt ze nemate ekonomicke vzdelani . Tomuto se venuje dost pozornosti ve vetsine skol okonomie a presvedceni , ze vymenny obchod je vetsinou vyhodnejsi prevlada ve vsech . To co ve vychodnim bloku prevladalo za komousu nebyl vymenny obchod , jen nam rusaci neco hodili aby to nevypadalo az tak smesne . penize dost cinnosti v teto oblasti usnadnuji , ale vyhodne v mezistatnim obchodu zrovna nejsou .

avatar
flanker.jirka Datum: 10.08.2017 Čas: 17:51

Ekonomickou stránku věci bych neviděl černě, Indonesie má okolo 258 milionů obyvatel a v současnosti na armádu vydávají cca 0,88% HDP. Vždy se ukazuje, že pokud je politická vůle a potřeba, tak se na zbraně prostředky najdou a vzhledem k tomu, že se v okolí začíná roztahovat Čína, tak se jim nedivím, že jdou do něčeho takového. Ale vždy to bude o tom, že stíhačka je jen vrchol systému a sama o sobě nebostojí.
Více o Indonesii najdete například zde:
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/geos/id.html

avatar
Horny Datum: 10.08.2017 Čas: 13:55

Beld - vyměnný obchod je sice starý, ale pokud by byl tak výhodný jak naznačuješ, lidstvo by nepotřebovalo vynalézt peníze.
V tomhle případě ruská státní kasa zaplatí letadla a dostane za to (možná) nějaké potravinářské výrobky a suroviny. A pokud je nereexportuje, samozřejmě se ziskem, dál (za hranice Ruska) celou tu legraci zaplatí v konečném důsledku zaplatí ruský daňový poplatník.
Barterový obchod může být samozřejmě někdy i výhodný a teoreticky to může platit i tady, ale spíš než ekonomický smysl bude mít celá věc politický (posílení vazeb, zvýšení prestiže) a strategický (podpora klíčového leteckého výrobce) význam.

arr