Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu

Datum přidání 29.05.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 79 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je výstavba superlehké brigády na lehkých terénních autech a nákladních automobilech 4x4. Současné technologie umožňují lehkou brigádu vybavit zbraněmi pro vedení boje mimo přímou viditelnost. 

Foto: Minomet Spear Mk2 na vozidle Sand Cat. / Elbit Systems

 

Superlehká brigáda díky použití lehkých kolových vozidel je velice mobilní, schopná rychle aktivace a přesunu na dlouhé vzdálenosti. Díky použití lehkých vozidel je logistická a personální stopa brigády velmi nízká. Brigáda dokáže s vlastními zásobami paliva, munice a náhradních dílů působit v místě nasazení bez podpory dalších logistických jednotek až několik týdnů.

 

Problém je samozřejmě balistická ochrana a výzbroj. V případě střetu s dobře vybaveným protivníkem se jednotky superlehké brigády musí ideálně vyhýbat přímému střetu a vést boj mimo přímou viditelnost. Ideálním prostředkem pro vedení boje mimo přímou viditelnost jsou minomety nebo taktické rakety.

 

Pro lehká terénní vozidla lze využít nový izraelský minometný systém Spear Mk2 od firmy Elbit Systems - druhou generaci lehkých minometů Spear. Díky nízkému zpětnému rázu lze minomet Spear Mk2 (stejně jako Spear) umístit na lehké kolové platformy, jako jsou vozidla kategorie Humvee (HMMWV). Elbit Systems Spear Mk2 umístil například na korbu vozidla Sand Cat, což je opanceřovaná verze civilního Ford F-Serie.

 

Systém řízení palby Spear Mk2 je plně automatizovaný - minomet dokáže vést přesnou palbu bez externích referenčních bodů nebo údajů od předsunutých dělostřeleckých návodčích nebo dalších podpůrných jednotek. Minomet lze začlenit do nejrůznějších systémů řízení bojové činnosti BMS (Battlefield Management System).

 

Obsluha díky pokročilému systému řízení palby zadává pouze elektronicky pozice cíle a hlaveň minometu se automaticky natočí do správného náměru a odměru. V případě poruchy lze minomet ovládat manuálně.

 

Od zastavení vozidla k zahájení palby neuběhne více než 60 sekund, stejně dlouhá doba uběhne od opuštění palebné pozice. Minomet dokáže vystřelit 15 min během jedné minuty a posádku tvoří dva nebo tři vojáci. Střední kruhová odchylka (CEP) v cíli s použitím "hloupých" min je 30 m.

 

Při použití americké GPS naváděné munice M395 PGMM (Precision Guided Mortar Munition) je CEP v cíli pouze 10 m při dostřelu 8 km. V blízké budoucnosti půjde použit i laserem/GPS naváděné americké miny HEGM (High Explosive Guided Mortar) s dostřelem 15 km a CEP pouhý 1 m.

 

Použití minometné munice s koncovým navedením však omezuje cena, která je více než 20x větší než cena klasické tříštivo-trhavé miny. Například jeden kit M395 stojí 10 000 dolarů. Připomeňme, že munice ráže 120 mm dokáže smrtelně zranit stojícího člověka na vzdálenost až 30 m

 

Foto: Raketomet C-Lynx na korbě Humvee. / IMI Systems

 

Vozidla superlehké brigády lze také osadit ultralehkým raketovým systémem C-Lynx (IMI Systems), který lze opět umístit na vozidla kategorie Humvee.

 

C-Lynx je postaven kolem taktických raket ACCULAR 12 ráže 122 mm. Rakety dokáží do vzdálenosti 35 km doručit bojovou hlavici o hmotnosti 20 kg. Střední odchylka v cíli je 10 m a raketu lze osadit průbojnou nebo tříštivo-trhavou hlavicí. C-Lynx pojme až osm raket ACCULAR 12. Navádění raket zajišťuje satelitní systém GPS nebo GLONASS.

 

Původně Izraelci vyvinuli C-Lynx pro jednotky speciálních sil, které operují v oblastech bez přítomnosti vlastní dělostřelecké nebo letecké podpory.

 

“Od klientů jsme zjistili, že existuje zájem vybavit malé elitní síly, které manévrují v hloubce nepřátelského území a které se do misí často přepravují letecky,” komentuje důvod vývoje raketometu C-Lynx brigádní generál v záloze Eli Raiter, ředitel divize palebné podpory v IMI Systems.

 

“Použitím raket ACCULAR 12 získáte stejnou přesnost jako větší rakety, a i když je hlavice menší, je stále velmi silná. Můžete udeřit a zničit cíle, výhodou je, že odpalovací vozidlo je přímo na místě s bojujícími silami. Může se dostat tam, kam dělostřelecké systémy nemohou,” dodal Raiter.

 

Zdroj: Israel Defense; Israel Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
sgtlk Datum: 05.06.2017 Čas: 10:02

Pardon za preklep - Lpr. je nyni samozrejme 1. pzr.

avatar
royal Datum: 05.06.2017 Čas: 09:57

za mě by bylo dobré přesunout 43. vpr pod speciální síly.. stejně v případě války nebude sloužit v rámci brigády.. a mohl by se tím ještě více podobat Rangers

avatar
sgtlk Datum: 05.06.2017 Čas: 09:30

to Starlight
Male doplneni k bodu 3. Po vyrazeni BPzV Svatava od 102. pzpr nebyla Tezka pruzkumna rota ( nasledne nekolikrat preznacena a nyni 2. pzr ) vyzbrojena vozidly Iveco LOV. Tehdy jich jeste nebylo v ACR dostatek a prioritu meli jine utvary. Tpr., ktera tehdy mela byt vyclenovana pro provadeni bojoveho pruzkumu ve prospech UU postaveneho na zaklade 7mb., byla vyzbrojena vozidly BVP2 bez jakychkoliv pruzkumnym uprav - proste klasickymi autobusy. Teprve po dalsi dobe byla BVP2 odsunuta a Tpr. pridelena Iveco LOV se zbranovou stanici Protector M151 bez jakychkoliv pruzkumnym senzoru.
2. pzr ( tehdy Lehka pruzkumna rota ), Svatavy nemela. Mela byt vyclenovana pro UU na zaklade 4brn. a pred LRD130 Kajman mela rota vozidla UAZ.

avatar
Luky Datum: 05.06.2017 Čas: 08:33

No je fakt, že štosovat OT do vozový hradby už umí, tak by se Bren mohl nazývat píšťalou a kulomet by byl hákovnice....tarasnice už ve výzbroji máme, podpůrné roty moždířů jsou samozřejmostí a dalo by se pokračovat dále. Co ale kruciš s tím nepohodlným letectvem? K mixérům se ještě to řehtání dá domyslet (jak Amíci), ale to ostatní...? To bude chtít nějakou Keltskou mytologii....

avatar
Starlight Datum: 05.06.2017 Čas: 00:15

1)
Vrátím se k průzkumným jednotkám. Vyzpovídal jsem pár příslušníků 13. dělostřeleckého praporu včetně posádky kolového průzkumného vozidla předsunutých dělostřeleckých návodčí LOV-Pz z jedné baterie řízení palby (http://www.armadninoviny.cz/pruzkumny-komplet-lov-pz-z-produkce-vojenskeho-technickeho-ustavu.html a http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7358 ).

A kromě primární funkce dělostřeleckých návodčí (u US ARMY obecně značené jako Fire Support), plní i funkci „vševojskového průzkumu“. Jsou docela zajímavě integrovány do struktur mechanizovaných praporů. Vozidla s posádkami jsou přiřazené jednotlivých mechanizovaným praporům. Dle veřejných zdrojů mají celkem 6 kusů LOV-Pz, plus asi 5 plánovaných kusů pásových LOS-M na bázi BVP-1/OT-90.

Například kolová IVECO LOV-Pz 13. dělostřeleckého pluku jsou běžně přiřazována k mechanizovaným praporům s Pandury. Podle jejich informací vyráží vždy na všechna cvičení mechanizovaného praporu (i když nechají kanónové houfnice palebné baterie doma).

Podle jejich slov nemá LOV IVECO 4x4 problém udržet krok s Pandury. Díky hmotnosti a rozměrům spíše zapadne Pandur. Formálně mají LOV-Pz lepší pancéřování proti střelám než standardní Pandur (Level 3 vs. Level 2), ale pancéřování obrněných aut LOV IVECO chrání jen kabinu posádky. Nikoliv například motorový prostor. V reálním konfliktu jim tedy hrozí tzv. „mobility kill“. Pandur 8x8 navíc také dokáže pokračovat bez kola/kol, což u IVECO 4x4 prostě nejde.

Primární prostředkem průzkumu jsou výkonnější senzory na střeše vozidla, ale mají k dispozici i výnosnou souprava o horších parametrech. Běžně aplikují průzkum z kryté statické pozice. Zatím asi nejstresovější bylo pro ně cvičení organizované US ARMY v Německu (Bavorský Grafenwoehr), kdy museli provádět průzkum a řízení palby z chodu (z krátkých zastávek), což se doma zřejmě vůbec necvičí.

Na dotaz, jak se při cvičeních s mechanizovaným praporem dělí o práci s 102. pzpr, byla odpověď (opakuji jedné posádky) v tom smyslu, že společně ještě necvičili, takže neví.

2)
Vyzpovídal jsem i jednu posádku průzkumného Panduru KBV-PZLOK z jednoho mechanizovaného praporu ze 7. mechanizované brigády. Jsou si dobře vědomi slabého pancéřování svého Panduru (level 2 = ruský 7,62x39 mm s ocelovým jádrem). Takže se ve výcviku nepouštějí do žádných větších akci ve stylu průzkumu bojem a provádí raději průzkum z kryté statické pozice. Kvůli hluku běžícího motoru dávají přednost výnosné průzkumné soustavě.

Poznámka: průzkum bojem například často trénují a provádí americké a britských průzkumné jednotky těžkého obrněného jezdectva.

3)
Mimochodem ještě docela nedávno měla i AČR průzkumnou techniku určenou pro těžké pásové mechanizované jednotky. Bylo to průzkumné bojové vozidlo Svatava na bázi BVP-1. ČSLA jich měla okolo 200 kusů a posledních 12 kusů dosloužilo u 102. průzkumného praporu v roce 2009. Bez modernizace a při preferenci lehkých sil byly ale vyřazeny a nahrazeny automobily 4 x 4 (LRD-130 Kajman a IVECO LOV).

4)
A mě osobně se docela tradice (obrněných) jezdeckých jednotek západních armád libí. Mají je například i sousední Rakušané. Ostatně názvy obrněných vozidel rakouského Steyru jako jsou Pandur (česky pandur), Ulan (česky hulán, alias vozidlo ASCOD) jsou názvy kombinovaných nebo jezdeckých jednotek ještě z dob Habsburské monarchie.

Bohužel vojenské tradice (a nejen ty) vzaly v našem prostoru za své v „divném“ 20. století. S trochou nadsázky lze říci, že největší úpěnlivě dodržovanou tradicí v naší armádě je asi jen správná barva baretu.

Například Američané jako velmi mladý stát a národ si úzkostlivě drží vojenské tradice sahající až do počátku 19. století (jezdecké pluky/cavalry regiments), nebo konce 18. století (pěchotní pluky, 1784) a například USMC založili už v roce 1775. Tedy ještě před vyhlášením nezávislosti USA v roce 1776, což námořní pěchota všem neustále připomíná.

Technologický vývoj v 20. století sice způsobil, že u jezdectva nahradily jednoho koně za více koní pod kapotou, ale tradice a vlastně i tradiční úkoly jezdectva (jako je například mobilní průzkum bojiště) jim zůstaly.

Nádherně je to třeba vidět v další zemí ctící tradie - Velké Británii. (Obrněné) Pluky jezdectva mají stále tradiční názvy, jako jsou kyrysníci (Houshold cavalry), dragouni (Dragoons), husaři (Hussars), kopinicí (Lancers).

5)
Při troše představivosti a s přihlédnutím k tradicím z dob monarchie (a jiným) by tak místo názvu 42. mechanizovaný prapor „Svatováclavský“ (Tábor) byla například korouhev „Svatováclavských kyrysníků“, místo názvu 41. mechanizovaný prapor (Žatec) by byla korouhev „Žateckých hulánů“ a místo názvu 71. mechanizovaný prapor (Hranice) by byla korouhev „Hranických dragounů“.

A protože tankisti mají nejdelší kanony, tak by místo názvu 73. tankový prapor (Přáslavice) mohla být příhodně korouhev „Přáslavických kopiníků“.

No nebyla by to paráda?

avatar
KOLT Datum: 02.06.2017 Čas: 21:38

Yetti, už vám to napsal tomas.kotnour. 43. vpr svojí strukturou, doktrínou a výzbrojí není klasická lehká pěchota s možností padákového výsadku, je to prapor typu ranger. Právě posun k operacím SOF (nebo, chcete-li, k operacím na podporu SF) je dalším logickým krokem ve vývoji praporu. Jenže tahle ulička byla zabarikádována vznikem ÚPSO, což Chrudimáci dosti nelibě nesou...

avatar
KOLT Datum: 02.06.2017 Čas: 21:31

Herdek, netušil jsem, že tím rozpoutám takové vášně ;-) Aby nevznikla mýlka, já nikterak nerozporuji existenci 102. pzpr, naopak. Spíš bych byl radši kdybychom podobné měli tři – po dvou u brigád pro jejich potřeby a jeden specializovanější na místě, kde je teď. Jen jsem reagoval na Gorna, který tvrdil, že krom Stodvojky žádné průzkumné jednotky nemáme, ostatní že jsou jen jednotky daného druhu vojska, které ale krom své standardní odbornosti mají navíc průzkumnou. Tak to ale prostě a jednoduše není. Minimálně Brnka má specializovanou průzkumnou jednotku i na úrovni brigády. A prapory mají také své specializované jednotky průzkumu. Některé je rozvíjejí více, jiné méně. Ale je bez debaty, že tyto jednotky nemají kapacity na plněný všech průzkumných úkolů, které jejich útvary potřebují, zvlášť na úrovni brigád, které by měly mít svoje vlastní průzkumné prapory.

avatar
Yetti Datum: 02.06.2017 Čas: 15:25

Hloubkový průzkum je nikdy neměl..
To bude asi tím, že jízdní jednotky nemáme, tak se to nepoužívá a já to nikdy neslyšel.. Tak se omlouvám za svou nevědomost.

avatar
tomas.kotnour Datum: 02.06.2017 Čas: 14:35

To už je nemá ani rota hloubkového průzkumu?
Musíte to brát terminologií jízdních jednotek, korouhev = prapor, švadrona = rota, obdobně dělostřelci, oddíl = prapor, baterie = rota a tak by se nechalo postupovat i na další druhy zbraní.

avatar
Yetti Datum: 02.06.2017 Čas: 14:08

tomas.kotnour: není to stěžejní část vašeho příspěvku, ale 102.PzPr nemá ve výbavě LR 110 Cowboy..
Starlight: Nejsem odborník na US ARMY, ale z toho co jsem napsal v minulém příspěvku mi vychází, že sestavou jsou podobné, ale úkoly se liší.
Váš příspěvek je dost matoucí.. "Reconnaissance Sqadron, = praporu" Není prapor náhodou battalion? Pokud bychom to brali podle počtů, tak by to možná odpovídalo, ale to bysme naši armádu museli nazývat divizí. A výrazy jako "škvadrona" a "korouhev" je co?

avatar
tomas.kotnour Datum: 02.06.2017 Čas: 13:17

Starlight: tak tento americký vliv není jenom u průzkumáků
Major Ivo Zelinka, zástupce velitele 43. vpr., dlouhodobě hovoří o tom, že 43. vpr. buduje ne jako klasickou výsadkovou jednotku, ale jako jednotku pro provádění úderných, šokových operací ve stylu 75. pluku Rangers.

Taktéž jsem využil včerejší dětský den a před obědem na otočku navštívil lmopr. a ověřil si počet vozidel Pandur, takže je tomu skutečně tak, 9x KBVP, 1x KBV-VR, 2x KBV-PZ, 2x KBV-PZLOK. Dále jsem si vzpomněl na jeden záběr z Dne pozemního vojska, kde obsluha průzkumného Panduru opustila vozidlo, složila RQ-11B Raven a podpořila tím průzkumnou činnost - to byla bohužel jenom ukázka pro veřejnost a vozidlo jím vybaveno není. Dále útvar v roce 2012 obdržel několik LR 110 ve variantě Cowboy, které taktéž používá 102. pzpr, takže by je mohla používat pz. četa, ale ty byly určeny pouze pro pěší četu a byly nahrazeny vozidly IVECO, takže už u útvaru nejsou. Průzkumnou kapacitou jednotky jsou tedy pouze průzkumné varianty vozidel Pandur a s největší pravděpodobností je to obdobné i u 41. a 42. mpr.

avatar
Yetti Datum: 02.06.2017 Čas: 12:35

Nemůžete míchat dohromady průzkumná družstva a čety na praporech a průzkumné roty 102.PzPr. Každý prvek má svoje úkoly a ty jsou rozdílné.
Pz čety působí na taktickém stupni, jejich informace využívají hlavně štáby jednotlivých praporů, rot. Hloubka zasazení 0-7 km za frontou.
Pz orgány 1. a 2.PzR 102.PzPr působí na operačním stupni, informace využívají hlavně štáby brigád. Hloubka zasazení 7-30 km za frontou.
Hloubkový průzkum působí na strategické úrovni, informace využívá hlavně štáb armády. Hloubka zasazení 30-100 km za frontou.
Z toho vyplývá, že i když mají jednotlivé bojové prapory své průzkumné orgány, tak tyto nemůžou suplovat práci průzkumných orgánů 102.PzPr.
Další pozemní průzkum je průzkum speciální. Ten funguje na strategické úrovni, ale zaměřuje se hlavně na průzkum pro speciální operace.
Důvod proč zůstává 102.PzPr pod 53.PzEb je, že 53.pluk má výborné schopnosti v oblasti radiového a elektronického průzkumu. Byl zde vytvořen prve ISR, který shromažďuje všechny tyto informace a utváří z nich ucelenou informaci o bojišti a tuto informaci poté distribuuje dál.
KOLT: "43. vpr, který naopak jednoznačně pod VSS patří" - můžu se zeptat proč? Kdyžtak mě opravte, ale 43.vpr neplní úkoly speciálních operací. Plní úkoly pěších, případně lehkých motorizovaných jednotek s tím, že mají možnost zasazení výsadkem. Nechci tím shazovat jejich práci. Ale je potřeba si uvědomit, že ne všechno, co je výsadkové je speciální.

avatar
Marcus Datum: 02.06.2017 Čas: 12:33

sgtlk

Prostě zase je to tady mate techniku a s tím si poraďte, možná když zbyde něco co nebude kam jinam dát, tak to dostanete :(

Stejné jako u ostatního. Nejsou průzkumná vozidla, nejsou vozidla palebné podpory, nejsou vozidla PVO, nejsou vozidla pro protitankový boj ....

Fascinuje mě jak se tu dělá kočkopes ala 120 minomet a RBS70 naložíme na tatru a dame tomu pancíř.... :(

avatar
sgtlk Datum: 02.06.2017 Čas: 12:30

ehh, sorry za hrubky, ja jinak byt dobra cecha.

avatar
sgtlk Datum: 02.06.2017 Čas: 12:29

Re Perun 4x4
Za me zklamani, velke. To neni auto pro SF, to je stodola. Timhle jestli budou chtit jezdit na Hamrech, tak aby pred tim bezeli dva borci s motorovymi pilami. Hezky byl komentar jednoho z budoucich uzivatelu na IDETu: "Dyt je to velky jak Dingo".
Btw. zkousel jsem se zastupce SVOSu vytahnout stupen balisticke odolnosti. Jasne "ne" mi bylo odpovedi, pry si to majitel spolecnosti nepreje. Jsem zvedavy, jak s timto pristupem uspeji na trhu.

arr