TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Inspirováno přírodou - letadla budou létat v hejnech

Datum přidání 19.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Za nedlouho možná budou vojenská letadla létat v hejnech jako husy nebo jiní ptáci. Při letu letadla, stejně jako u ptáků, vznikají na konci křídel vzdušné víry. Pokud ve vhodné pozici za vedoucím letadlem letí další stroj, může doslova "surfovat na vzdušném víru" (anglicky termín "vortex surfing") vedoucího letadla a zásadně snížit spotřebu paliva.

C-17 Globemaster III

Foto: Obří dopravní letoun C-17 Globemaster III. Budou létat vojenské letouny v hejnech jako ptáci? / USAF

 

Vzdušné víry generované na konci křídel nemají konstruktéři letadel rádi. Důvodem jsou nežádoucí turbulence a snížení efektivity letu letadla. Výrobci letadel se proto různými aerodynamickými úpravami konce křídel (např. pomocí wingletů) se snaží, co nejvíce potlačit tvoření vzdušných vírů.

 

Avšak jak se říká: "vše zle je pro něco dobré".  Letečtí inženýři místo potlačení vzdušných vírů nyní uvažují o jejich využití jako "vzdušné vlny" pro letadla letící v těsném závěsu. Inspiraci našli u letících ptáků, kteří často létají v typické klínové formaci. Má se za to, že je to právě kvůli vzdušným vírům, které generují křídla vedoucího opeřence. Další ptáci těchto vírů využívají k letu a vydávají tak méně energie ke svému letu.

 

Americké letectvo nyní v programu vzdušného surfování $AVE (Surfing Aircraft Vortices for Energy) na vojenské základně Edwards v Kalifornii testuje let ve formaci na dvou dopravních letounech C-17 Globemaster III. Oba transportní letouny tvoří páteř leteckého zásobování americké armády a ročně převezou tisíce tun nákladů a nalétají doslova milióny kilometrů.

 

Testy probíhaly tak, že v závěsu za vedoucím letounem letěl v přesné vzdálenosti a úhlu druhý letoun. O samotnou operaci se nemusel start pilot, ale k tomuto účelu speciálně upravený autopilot. "Autopilot držel pozici extrémně dobře  - dokonce ještě blíže k víru než bylo třeba," říká kapitán Zachary Schaffer, velitel jednoho z testovacích letů. "Letové podmínky byly velmi bezpečné, stejně jako v každém jiné formaci, ve které létáme s autopilotem," dodal.

 

Testy potvrdily, že celkově došlu k absolutnímu poklesu paliva o 10 % pro jeden let. Americké velitelství pro vzdušnou přepravu AMC (Air Mobility Command) vypraví každý rok 80 000 zásobovacích letů. Pokud se logisticky a organizačně zvládnou vysílat na dlouhé lety "hejna" letadel, ušetří se ročně palivo za mnoho milionů dolarů.

 

Samozřejmě, pokud se ukáže, že autopilot letadel dokáže udržovat bezpečnou vzdálenost k vedoucímu letadlu, může se „surfování na vzdušném víru“ použít i na další letadla - stíhačky, bezpilotní stroje apod.

 

Zdroj: Gizmag

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 22.10.2012 Čas: 13:13

..tuhle informaci jsem poprvé viděl právě v souvislosti s komerčnínmi lety. Kde se to dá aplikovat, vezme li v potaz, že se lítá koridory a kolik letadel se v nich v jeden okamžik nachází. Takže ne, že by to nešlo použít u komerčních letů. Zřejmě se to nebude týkat pouze velkých (kapacitou cestujících) letadel.

Abychom se mohli bavit o nějakém "hejnu" letadel křídlo na křídlo, musíme vědět co budeme přepravovat a kolik toho bude. To bude základním otazníkem pro to aby takové lety byly využity efektivně. O kolika letounech se tu bavíme? Funguje to již při dvojici? Asi ano.

avatar
Sunakashi Datum: 21.10.2012 Čas: 23:12

HU: vsak od toho jsou diskuze pokud jsem podle tebe nepochopil co tim cistic myslel sem stim... hlavne nepis ze to nema cenu a podobne :-)

avatar
Vojtěch Datum: 21.10.2012 Čas: 14:14

HU: příště bych to psal trochu jinak, tohle mi přijde jako základ komentářů na Novinkách...

Pro komrční lety asi těžko, ale zrovna u USAF by problém s počtem letadel(ještě k tomu letícíma stejnou dráhu) bejt nemusel.

avatar
Márty Datum: 21.10.2012 Čas: 14:10

Už se to zkoušelo a stejně se od toho upustilo....

avatar
HU Datum: 21.10.2012 Čas: 10:55

Sunakashi: ..kdyby jsi nebyl na kaši, pochopil bys co chtěl cistic říci.

avatar
Sunakashi Datum: 19.10.2012 Čas: 22:51

to cistic:snad nechces rict ze americani maji malo letadel a o komercnich letech tady neni ani zminka

avatar
cistic Datum: 19.10.2012 Čas: 21:07

to ale narokuje mit vic letadel...a pri beznem komercnim letu? obsazenost lidmi, kde je vezmou...jooo, papir a fikce toho snese....

arr