Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Inspirováno přírodou - letadla budou létat v hejnech

Datum přidání 19.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Za nedlouho možná budou vojenská letadla létat v hejnech jako husy nebo jiní ptáci. Při letu letadla, stejně jako u ptáků, vznikají na konci křídel vzdušné víry. Pokud ve vhodné pozici za vedoucím letadlem letí další stroj, může doslova "surfovat na vzdušném víru" (anglicky termín "vortex surfing") vedoucího letadla a zásadně snížit spotřebu paliva.

C-17 Globemaster III

Foto: Obří dopravní letoun C-17 Globemaster III. Budou létat vojenské letouny v hejnech jako ptáci? / USAF

 

Vzdušné víry generované na konci křídel nemají konstruktéři letadel rádi. Důvodem jsou nežádoucí turbulence a snížení efektivity letu letadla. Výrobci letadel se proto různými aerodynamickými úpravami konce křídel (např. pomocí wingletů) se snaží, co nejvíce potlačit tvoření vzdušných vírů.

 

Avšak jak se říká: "vše zle je pro něco dobré".  Letečtí inženýři místo potlačení vzdušných vírů nyní uvažují o jejich využití jako "vzdušné vlny" pro letadla letící v těsném závěsu. Inspiraci našli u letících ptáků, kteří často létají v typické klínové formaci. Má se za to, že je to právě kvůli vzdušným vírům, které generují křídla vedoucího opeřence. Další ptáci těchto vírů využívají k letu a vydávají tak méně energie ke svému letu.

 

Americké letectvo nyní v programu vzdušného surfování $AVE (Surfing Aircraft Vortices for Energy) na vojenské základně Edwards v Kalifornii testuje let ve formaci na dvou dopravních letounech C-17 Globemaster III. Oba transportní letouny tvoří páteř leteckého zásobování americké armády a ročně převezou tisíce tun nákladů a nalétají doslova milióny kilometrů.

 

Testy probíhaly tak, že v závěsu za vedoucím letounem letěl v přesné vzdálenosti a úhlu druhý letoun. O samotnou operaci se nemusel start pilot, ale k tomuto účelu speciálně upravený autopilot. "Autopilot držel pozici extrémně dobře  - dokonce ještě blíže k víru než bylo třeba," říká kapitán Zachary Schaffer, velitel jednoho z testovacích letů. "Letové podmínky byly velmi bezpečné, stejně jako v každém jiné formaci, ve které létáme s autopilotem," dodal.

 

Testy potvrdily, že celkově došlu k absolutnímu poklesu paliva o 10 % pro jeden let. Americké velitelství pro vzdušnou přepravu AMC (Air Mobility Command) vypraví každý rok 80 000 zásobovacích letů. Pokud se logisticky a organizačně zvládnou vysílat na dlouhé lety "hejna" letadel, ušetří se ročně palivo za mnoho milionů dolarů.

 

Samozřejmě, pokud se ukáže, že autopilot letadel dokáže udržovat bezpečnou vzdálenost k vedoucímu letadlu, může se „surfování na vzdušném víru“ použít i na další letadla - stíhačky, bezpilotní stroje apod.

 

Zdroj: Gizmag

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 22.10.2012 Čas: 13:13

..tuhle informaci jsem poprvé viděl právě v souvislosti s komerčnínmi lety. Kde se to dá aplikovat, vezme li v potaz, že se lítá koridory a kolik letadel se v nich v jeden okamžik nachází. Takže ne, že by to nešlo použít u komerčních letů. Zřejmě se to nebude týkat pouze velkých (kapacitou cestujících) letadel.

Abychom se mohli bavit o nějakém "hejnu" letadel křídlo na křídlo, musíme vědět co budeme přepravovat a kolik toho bude. To bude základním otazníkem pro to aby takové lety byly využity efektivně. O kolika letounech se tu bavíme? Funguje to již při dvojici? Asi ano.

avatar
Sunakashi Datum: 21.10.2012 Čas: 23:12

HU: vsak od toho jsou diskuze pokud jsem podle tebe nepochopil co tim cistic myslel sem stim... hlavne nepis ze to nema cenu a podobne :-)

avatar
Vojtěch Datum: 21.10.2012 Čas: 14:14

HU: příště bych to psal trochu jinak, tohle mi přijde jako základ komentářů na Novinkách...

Pro komrční lety asi těžko, ale zrovna u USAF by problém s počtem letadel(ještě k tomu letícíma stejnou dráhu) bejt nemusel.

avatar
Márty Datum: 21.10.2012 Čas: 14:10

Už se to zkoušelo a stejně se od toho upustilo....

avatar
HU Datum: 21.10.2012 Čas: 10:55

Sunakashi: ..kdyby jsi nebyl na kaši, pochopil bys co chtěl cistic říci.

avatar
Sunakashi Datum: 19.10.2012 Čas: 22:51

to cistic:snad nechces rict ze americani maji malo letadel a o komercnich letech tady neni ani zminka

avatar
cistic Datum: 19.10.2012 Čas: 21:07

to ale narokuje mit vic letadel...a pri beznem komercnim letu? obsazenost lidmi, kde je vezmou...jooo, papir a fikce toho snese....

arr