Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Irák plánuje nakoupit 28 českých bitevníků L-159 ALCA

Datum přidání 14.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Michal Polák

12. září proběhla médii zpráva o prodeji celkem 28 českých podzvukových cvičných bitevních letounů L-159 do Iráku. Ačkoliv ještě kontrakt není zcela definitivní, výsledek jednání potvrdili oficiálně zástupci obou stran. Celkem 24 strojů má být přitom vyrobeno zcela nových, zbytek pak má pocházet z „nepotřebných zásob“ české armády.

L-159BQ

Foto: Vize iráckých L-159BQ ALCA podle Armádních novin / Wikipedia, Armádní noviny


První zahraniční zákazník L-159 ALCA

Dohodu o dodávce celkem 28 letounů L-159 ALCA v hodnotě jedné miliardy dolarů (cca 19,2 miliardy korun) v pátek 12. září potvrdil také ministr obrany České republiky Alexander Vondra. Kontrakt počítá kromě samotných letounů také se základním výcvikem pozemního i letového personálu, logistikou i vybranou výzbrojí. Jeden letoun se vším všudy tak vyjde zhruba na 685 milionů korun českých.

 

Připomeňme, že L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je bitevním podzvukovým letounem určeným k výcviku i přímé podpoře pozemních vojsk. Podvěsit lze totiž vedle přídavných nádrží také řízenou i neřízenou munici - například střely vzduch-vzduch AIM-9M nebo vzduch-země AGM-65 Maverick. Mimochodem úplně stejnou munici využívají také americké letouny F-16.

 

F-16

Foto: Nadzvukový stíhací letoun F-16C amerického letectva nad Irákem, jež s označením IQ brzy vstoupí také do samotného iráckého letectva / Wikipedia, U. S. Air force


Dodávka počítá celkem s 28 letouny L-159

Do Iráku má být od podpisu kontraktu dodáno celkem 24 nových letounů L-159BQ postavených přesně na míru zákazníkovi a 4 L-159 z přebytků Armády České republiky. Zatímco písmeno B značí dvoumístnou variantu, Q naopak Irák. Podobné označení mimochodem nesou také americké letouny F-16IQ, jež mají být dodávány do stejné země.

 

L-159BQ se tak má zařadit ve výzbroji iráckých vzdušných sil právě vedle amerických nadzvukových víceúčelových letounů F-16 a utvořit s nimi páteř celého letectva. Irácké letectvo plánuje L-159BQ využívat pro výcvik na proudových strojích a následný přechod pilotů na nadzvukový stroj, ale také jako bitevník.

 

L-159BFoto: Provedení L-159B má i nástavec pro doplňování paliva ve vzduchu / Aero Vodochody

 

Česká armáda se ovšem zbaví jen malého počtu „zakonzervovaných“ letounů L-159 ALCA. Iráčané totiž mají zájem o nové letouny v dvoumístném provedení. Česká armáda by proto měla, poskytnou pouze čtyři nepoužívané letouny k rychlé přestavbě na dvoumístnou verzi, aby byla snížená čekací doba na první objednané kusy. Souběžně s tím se má opět rozběhnout sériová výroba zcela nových letounů, které mají být dodány v šibeničním termínu dvou let!

Obnovení iráckého letectva

Irácké letectvo v minulosti patřilo početně mezi nejsilnější v regionu a účastnilo se řady konfliktů. Za zmínku stojí zejména jeho role v arabsko-izraelských válkách, kdy však utrpělo vždy velké ztráty v konfrontaci s izraelským letectvem. Zejména s pomocí Sovětského svazu ale Iráčané vždy doplnili stavy.

 

V osmdesátých letech se tak mohli postavit Íránu v krvavé irácko-íránské válce. Avšak následně přišla pro irácké letectvo pohroma - Válka v Perském zálivu a následná bezletová zóna, která znamenala prakticky konec iráckých vzdušných sil.

 

irácké T-6A

Foto: Cvičný vrtulový Hawker Beechcraft T-6 Texan II iráckých vzdušných sil / Wikipedia, U. S.

 

V roce 2003 při americké invazi do Iráku tak již dříve zdecimované irácké letectvo nehrálo důležitou roli a do bojů prakticky nijak nezasáhlo. Po skončení války proto bylo přikročeno k jeho celkové obnově s cílem zajistit základní bojeschopnost s podstatně nižším početním stavem.

 

Páteří iráckého letectva se přitom má stát vedle 36 nadzvukových letounů F-16IQ právě 28 českých cvičných bitevních L-159BQ. Na něj by měli iráčtí piloti „přesedat“ z Hawker Beechcraft T-6 Texan II, či jiných vrtulových typů.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirka Datum: 17.10.2012 Čas: 21:07

Když už tu někdo přispěchal s fotomontáží s iráckou imatrikulací tak pro pořádek, Irák chce spárky, určitě by se našla nějaká fotka i naší spárky :-D
...k vystoupení zástupce firmy Aero v ČT, je vidět že máme velice sebevědomé managery ve více firmách, stačí se podívat na spoty kde promlouvá třeba ředitel CZUB o pušce CZ 805 Bren :-D

avatar
Dip Datum: 16.10.2012 Čas: 10:47

Rozhovor v němž je prezident Aera:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095417821-ekonomika-ct24-a-studio-burza/212411058021012-ekonomika-ct24/obsah/224001-l-159-do-iraku/

avatar
cejkis Datum: 15.10.2012 Čas: 22:48

Armádě ČR 2ks L159T1 přebývají neb 2 kusy T1 byly součástí směny za CASA a AČR tyto chybějící 2ks nahradila. Následně bylo dohodnuto s Omnipolem vrácení 1ks a o vrácení druhého kusu se údajně jedná.

Tolik oficiální scénka pro veřejnost.

avatar
Dip Datum: 15.10.2012 Čas: 20:27

butters: No někde jsem četl, že Malaki byl i v LOMu kvůli modernizaci Mil Mi-17. Takže ono toho může být víc. Irák by mohl být pro náš zbrojní průmysl skutečně odrazovým můstkem. Ale i tomu určitě předcházela angažovanost v Afghanistánu. Dokud to ovšem není černý na bílým, tak neslavme.

avatar
butters Datum: 15.10.2012 Čas: 19:38

"Local Iraqi TV says that they’ll also set up a T-72 tank upgrade facility within Iraq, which may have been the decisive edge that helped them clinch the L-159 deal."

zdroj:
http://www.defenseindustrydaily.com/TA-50-Golden-Eagles-for-Iraq-05255/

avatar
Ondřej Lacina Datum: 15.10.2012 Čas: 18:44

butters:
Možnost že by Česká republika modernizovala irácké tanky T-72 (a nejen tanky) tu je a je reálná. Ovšem pochybuji, že to bude modernizace na T-72M4CZ. Modernizace iráckých tanků se bude určitě lišit od české modernizace, protože prostředí, ve kterém by irácké T-72 operovaly a fungovaly, se neprosto liší od prostředí, na které byly modernizovány české T-72M4CZ. Navíc co jsem četl, tak modernizace T-72 na T-72M4CZ je poměrně hodně finančně náročná věc.

avatar
Nicolaj G. Datum: 15.10.2012 Čas: 16:45

Nevím, proč všichni tak kritizujete letadla ALCA, proudová letadla dosahující rychlosti zvuku a nesoucí spousty nejmodernějšího vybavení a zbraní jsou sice velmi efektní na pohled, ale není všechno zlato co se třpytí. Říci ALCA je k ničemu, protože je lehká a pomalá, lehká a jednoduchá, je naprostý nesmysl, tyto letadla mají také široké uplatnění. Podívejme se například na A-10, právě díky nízké rychlosti a nižším provozním nákladům je to ideální volba pro podporu pěchoty. Také výcvikové lety nejsou zdaleka tak drahé a i přes rozšíření simulátorů nenahraditelné. Nechci ospravedlňovat způsob jakým byli nakoupeny, jen myslím že by si ostatní měli uvědomit, že ALCA rozhodně je kvalitní a užitečný stroj. (Pravda je že by stačilo daleko menší množství než bylo nakoupeno)

avatar
butters Datum: 15.10.2012 Čas: 16:02

ACR nam to sice nezarobi nic, ale aj keby dajme tomu odpredala nejake svoje lietadla zo skladu, zisk by siel do statneho rozpoctu , nie ACR. Vlada na to urcite zarobi, ci uz na daniach, zvysenim zamestnanosti... inak by sa v tomto obchode neangazovala. Na jednom fore som zachytil informaciu, ze sucastou kontraktu ma byt aj modernizacia irackych T-72 na T-72M4CZ, vie mi to niekto potvrdit?

avatar
liberal shark Datum: 15.10.2012 Čas: 15:27

to Dip: díky za vysvětlení, takhle to dává smysl. 4 z uložených L-159A budou tedy konvertovány na 2 T1 pro AČR a další 4 na 2 T1 pro Irák. Však my se jich nakonec časem zbavíme :-).

avatar
Jan Struk Datum: 15.10.2012 Čas: 14:57

Ve finále na tom AČR, nic nevydělá....Aero není ve vlastnictví státu...armáda se zbaví jen pár strojů, ale většina zůstane stále ve skladech...
Velké plus je, že Alcy bude kromě nás používat další země a pokud se osvědčí a věřím, že se osvědčí mohlo by to znamenat, že by se prodali ty, které nám leží ve skladech.....určitě je to pro náš stát dobrá zakázka...

Irák koupil Alcy kvůli výcviku na proudové F 16....To je jediné asi rozumné vysvětlení ;)

avatar
Dip Datum: 15.10.2012 Čas: 11:47

Petr.P.: Penta je slovenská firma a v pokud vím, tak korupční skandály měla doma na Slovensku, nikoliv u nás.

avatar
Dip Datum: 15.10.2012 Čas: 11:30

liberal shark, Petr.P.: Co jsem tak pročítal, tak jsem pochopil že dvě T1 mají být nyní používané v AČR a dvě pak později ze zásob. Cílem je začít co nejdříve z výcvikem. Což je asi hlavní důvod co vedlo iráčany k L159BQ. S tím asi sehráli roli dobré zkušenosti s Československem (i když nevím jestli by jsme si to měli dát za rámeček, ale jsou tu) a fakt, že nechtějí všechno svěřit američanům, což dokazuje i nákup z ruska. Navíc pokud Irák opravdu počítá i s bitevníma schopnostma, tak L159 odpadá část konkurentů. Otázkou ovšem je, jak je/bude dvoumístné "BQ" s porovnání s "A" bitevní.

avatar
liberal shark Datum: 15.10.2012 Čas: 08:37

Mám v tom trochu nejasno. Irák si moudře objednal 24 nových cvičně-bojových L-159B. Zbylé 4 letouny budou zřejmě verze L-159T1 které nyní používá AČR, a které budou posléze nahrazeny konverzí dalších 8 uložených letounů L-159A. Nebo je to tak, že do Iráku půjdou nově přestavěné letouny ze zásob AČR ? První varianta by znamenala, že AČR bude po nějakou dobu bez cvičných letadel. Realizace druhé varianty by trvala asi rok.

avatar
Petr.P. Datum: 15.10.2012 Čas: 08:31

No, zajímalo by mě ,co vedlo irák nakoupit L-159 -takticko/technické kvality obecně to určitě nebyli.
Tento kšeft nevidím zrovna jako úspěch, nebot se opět nepodařilo zbavit se zakonzervovaných letadel,za které obrana platí nemalé peníze.
Nevím jestli se nepletu,ale nespadá AERO VODOCHODY pod společnost PENTA -jednu z nejskorumpovanějších firem v česku?

arr