Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Íránský stealth F-313: Dobyvatel nebo fraška?

Datum přidání 08.05.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 31 komentářů    autor autor: Luboš Přikryl

Po dlouhé pauze Írán opět ukázal bojové letadlo označované jako F-313 Quaher (Dobyvatel). Nové video však, místo aby rozptýlilo pochyby o existenci íránské stealth stíhačky, jen přiživilo pochybnosti.

Foto: Íránský letoun F-313; větší foto / přes Defence.pk

 

V roce 2013 íránský prezident Mahmud Ahmadínežád na tiskové konferenci představil letoun, který měl být íránskou odpovědí na západní letouny páté generace F-22 Raptor či F-35 Lightning II. Prezentace si získala poměrně hodně pozornosti bezpečnostní komunity.

 

Ačkoliv panovaly pochybnosti, že Írán dokáže vytvořit stealth letadlo, nebylo to zcela vyloučeno: íránský letecký průmysl dokázal po ochladnutí vztahů s USA domestikovat údržbu (a v případě F-5 i výrobu) amerických stíhaček F-14 Tomcat a F-5 Tiger II.


Rovněž je třeba vzít v potaz tzv. Bestii z Kandaháru, americký stealth dron RQ-170 Sentinel, který byl Íránem zajat za nevyjasněných okolností v roce 2011 a jistě důkladně prostudován. Írán tedy hypoteticky může disponovat patřičnými prostředky a know-how na postavení stealth letadla.


Podrobné prozkoumání fotografií letadla však začalo velmi rychle nahrávat skeptikům, kteří tvrdili, že se jedná ze strany Íránu o podvod. F-313 Quaher je sám o sobě velmi malý, kokpit je velmi stísněný, a do malého nosu letadla se jen velmi těžce vměstná pokročilý radar, který hraje u moderních stealth letadel klíčovou roli.


F-313 Quaher má dále velmi malé nasávací průduchy, a minimum externích senzorů. I tvar letounu je pochybný, podle názorů odborníků nemůže mít dobré letové ani stealth vlastnosti, a evokuje spíše dnes již překonaný stealth letoun F-117 Nighthawk než moderní stíhačky páté generace.


Opravdu silné pochybnosti přicházejí ale až při pohledu do kokpitu stroje. Zevnitř kabiny je možné vidět přímo vnější plášť letounu, který působí dojmem plastového výlisku. Avionika vypadá reálně, ale připomíná spíše vybavení jednoduchého civilního stroje.  


Írán v následujících týdnech, ve snaze vyvrátit spekulace, zveřejnil ne příliš podařenou fotomontáž stroje za letu, a následně i video. Video však nebylo kvalitní a neobsahovalo žádné referenční body, a mohlo se tak klidně jednat o na dálku řízený model.

 

Celé představení íránského letounu tak bylo přijato bezpečnostní komunitou spíše jako vtip. Objevily se ovšem spekulace, že by F-313 představený v roce 2013 mohl být pouze tzv. „mock-up“ modelem, a sloužit jako testovací platforma pro reálný stroj v budoucnu.


Na notu těchto názorů Írán zahrál před dvěma týdny, kdy zveřejnil nové video, kde F-313 roluje po ranveji. Letoun zde vypadá výrazně robustněji, a video působí poměrně profesionálně. Naneštěstí pro Írán, video bylo opět podrobeno drobnohledu a neobstálo.


Na podvozku F-313 je možné přečíst instrukce pro huštění pneumatik kol. Vojenský analytik Galen Wright srovnal předepsaný tlak v pneumatikách Quaheru s dnešními letouny a odhalil, že jsou natlakovány sotva na čtvrtinovou hodnotu, co u jiných letadel.

 

Video: Propagační video F-313 / YouTube


Je však třeba zmínit, že třeba lehké bitevníky/tréninková letadla, jako například české L-39, mohou mít takto nízký tlak v pneumatikách. Avšak je nepravděpodobné, že proklamovaně dvoumotorový Quaher může být tak lehký.


Otázkou samozřejmě zůstává, proč má Írán toto očividné divadlo zapotřebí. Odpovědí bude zřejmě fakt, že F-313 Quaher je propagandistickým projektem pro domácí publikum. Íránský režim udržuje v zemi poměrně silnou cenzuru, takže se kritické hlasy odborníků k veřejnosti nedostanou.


Režim se snaží konsolidovat moc a posílit svoji pozici regionálního hegemona, k čemuž potřebuje získat i podporu veřejnosti, zvlášť v období, kdy region obchází strašák revolucí a nestability. Íránská propaganda proto alespoň předstírá, že technologicky drží krok se západem a místními rivaly.

 

I kdyby se však náhodou ukázal F-313 jako skutečný, půjde o velmi lehký stroj (omezený dolet, nosnost, výkony, množství senzorů) s velmi pochybným stealth profilem.

Názor Armádních novin    
Je třeba si uvědomit, že technicky vzdělaný Evropan podvodnost letounu velmi rychle prokoukne. Avšak v oblasti Středního východu žijí desítky milionů nevzdělaných lidí, kteří nemají nejmenší technické vzdělání. Pro íránský režim tak tuto nemalou skupinu lidí bude snadné přesvědčit, že dokáže vyrábět "superstíhačky"
Ostatně stačí se podívat do íránských diskuzí pod články o F-313. Neskutečně (pro Evropana) silná víra, že F-313 dokáže konkurovat F-35, dokáže spolehlivě zahladit všechny očividné technické nesmyslnosti F-313.
Je nutné si uvědomit, že to je jeden ze způsobů, jak Írán bojuje proti “magické” auře stíhačky F-35 Lightning II. Propaganda kolem F-35 je velmi na vysoké úrovni. Všechny detailní záběry stíhaček F-35 vzbuzují v divácích, nota bene u technicky nevzdělaných, úžas, ohromení, fascinaci a pocit naprosté technické a vojenské nadřazenosti Západu nad jakýmkoliv protivníkem. Takový stav je samozřejmě (nejen) Teheránu krajně nepříjemný.

Zdroj: National Interest, The Aviationist, Twitter

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
rasto12 Datum: 24.05.2017 Čas: 00:30

Fraška, čo by sme mohli iné dočítať ? Je to skutočne papierový model a nevie lietať a ak bude, tak to bude len lietajúci model a ak to nebude len lietajúci model tak to bude len nejaký BPL a tak ďalej. Nevidel som tu ani náznak toho ,že by mohlo ísť o nejaký lietajúci stroj. A dôvod, lebo som to nenašiel v mainstríme. Možno sa mýlim.

avatar
Pepos Datum: 11.05.2017 Čas: 19:21

Celý článok aj s komentárom je fraška.
Ináč to lietadlo pripomína čínske modely . Z to ho usudzujem ,že po odchytení amerického bezpilotného prostriedku boli Číňania tí prvý čo sa k nemu dostali.
No ako vďaka za to, asi im pomohli s tým lietadlom . Ak je to od Číňanov tak to lietadlo nebude mať veľmi silný motor(slabina čínskeho leteckého priemyslu).
Vývoj ide dopredu a tak o 10 - 15 rokov...uvidíme.

avatar
danny Datum: 11.05.2017 Čas: 13:22

Dopředu říkám, že jsem silně zaujatý. Nedávné cestování po Iránu ve mě zanechalo silný dojem. Ještě nikde jsem nepotkal tolik milých, vzdělaných, nábožensky a politicky tolerantních lidí, jako tam. Propagandu člověk potká celkem sporadicky, a většinou se jedná o karikatury typu 'v USA bijí černochy", naopak jsem nikde nepotkal náznak nepřátelství vůči Izraeli nebo Židům, což mě překvapilo. Lidé docela otevřeně kritizují režim, nám Evropanům závidí, jak jsme bohatí a že máme svobodu. Na druhou stranu se hlásí k respektu k Chomejnímu a nepřejí si být "osvobození", jako v Iráku. Do USA by rádi jeli jako turisti.
Jinak mě překvapilo, že země velmi slušně funguje, vlastní bankovní systém, slušná infrastruktura, veřejná doprava atd... Překvapil mě ukázkový technický stav Airbusů, co létají na vnitrostátních linkách, byť na ně nedostávali víc než 25 let díly. Co se týká techniky, všude je znát, že je o ni nouze, ale to, co mají, opečovávaní až s nábožnou úctou.
F-313 považuji za technologický demonstrátor, který má ověřit možnosti vývoje něčeho na úrovni rychlých člunů v Hormuzské úžině, nebo novodobý Me-163. Potřeby Iráckého letectva jsou diametrálně odlišné od potřeb standardního letectva. Žádné vysoce sofistikované systémy pro údery v týlu nepřítele.
Hlavním úkolem letectva je obrana režimu proti omezeným operacím se snahou o jeho svrhnutí (možný výsadek speciálních jednotek s leteckým krytím, a ochrana strategických cílů proti leteckým úderům ze strany sofistikovaných útočníků, jako je USA a Izrael.
Na obranu relativně malého území v součinnosti s PVO by se malý, lehký stroj s omezeným doletem a sníženou RCS může hodit. Navíc chápu přáni vytvořit jakýkoli relevantní stroj, jehož dodávky nebudou závislé na zahraničních dodavatelích.

avatar
madrabbit Datum: 09.05.2017 Čas: 19:11

Video 2:40 - zdá se mi to, nebo ten překryt zrovna moc nelícuje :-D

avatar
KOLT Datum: 09.05.2017 Čas: 19:11

Vím, že většina lidí v Evropě ani netuší, že majoritní populace Íránu nejsou Arabové (ti tam také jsou, hlavně v oblastech přímo u Zálivu) nýbrž Peršané, což jsou Indoevropané, stejně jako Kurdové nebo Paštunové. Geneticky jsou samozřejmě se fest namíchaní se Semity i Turky (a čert ví kým vším ještě, určitě jsou tam i Řekové :-)) ), ale jazyk je indoevropský a sami jsou hrdí na to, že nejsou Arabové (což není rozhodně záležitost posledních let, bylo to tak vždy).

avatar
Tesil Datum: 09.05.2017 Čas: 17:13

raziel87
Oni sami se za Araby ani nepovažují.
Mimo jiné mají uzavřené strategické partnerství s Pákistánem coby jadernou mocností.Nelze vyloučit spolupráci i v tomto směru.
Tedy rozhodně nepodceňovat.

avatar
Kusa Datum: 09.05.2017 Čas: 16:29

Je naprosto jasné že jde o vnitřní propagandu. Ten něcojakoletoun má jako hlavní cíl evokovat dravého ptáka. Proto má bílej zobák a přikrčený křídla jako sokol v útočném letu. Jistě je všem známé že sokolnictví je na blízkém východě v oblibě a draví ptáci jsou tam kolikrát dražší než auto.

avatar
raziel87 Datum: 09.05.2017 Čas: 10:03

EDIT: k tématu - stručně, sdílím názor redakce AN

avatar
raziel87 Datum: 09.05.2017 Čas: 10:01

2 KOLT

ještě aby ne, stačí si přečíst historii Blízkého východu, jak se kultury mísily. Evropan zmasírovanej médiama už však nerozlišuje. Pro něj je Arab jako Arab. Přitom Perská kultura má v historii lidstva po kulturní stránce sakra co nabídnout

avatar
Jakub2 Datum: 09.05.2017 Čas: 08:41

Tak pro natáčení nějakého akčního filmu je to pěkný modýlek a to je asi tak všechno.

1/ Křídlo samotné je velmi tlusté a má poměrně tupou náběžnou hranu = generuje velký aerodynamický odpor... K čemu? Proč? Negativní vzepětí konců křídla... proč? Proč tak velké? Má 2 velké VOP...

2/ Nasávací otvory pro motory jsou nahoře, proč? Při úhlu náběhu vyšším než 30 stupňů dojde ke snížení jejich efektivního průřezu na 1/2 - jejich motory nepotřebují vzduch do turbíny?

3/ To pojíždění bylo legrační - při pohledu zezadu bylo jasné, že je to celé fake - podívejte se na design okolo "výtokových trysek" - nehořlavý papundekl neexistuje.

4/ Když už by to postavili s tímhle designem, tak by to bylo slepé jako čerstvě narozené kotě - leda by do toho namontovali nějaký malý radárek z MiG-29 UB.


U letecké techniky platí, že aerodynamika a fyzikální zákony platí pro všechny stejně bez ohledu na náboženství nebo politický systém. Co nefunguje v USA, to nefunguje ani v Rusku, Číně nebo Íránu.

avatar
juhelak Datum: 09.05.2017 Čas: 07:43

Možná jen se Srnadem vyvíjejí novou generaci toho Cantasu. Myslím že tam to směřuje. U mě dobrý.

avatar
Luky Datum: 09.05.2017 Čas: 07:07

Pleteš se, to křídlo jenom odpočívá. Ten stroj nepotřebuje větší sací otvory, protože většina vztlaku je generována máváním. O ornithopterách jsi slyšel?

avatar
Clash Datum: 09.05.2017 Čas: 07:04

Navyše negatívne tvarované kradlo, v tomto prípade koniec kradla, je pri vysokých rýchlostiach (cca Mach 1,5) extrémne namáhané.
Žiaden z výrobcov lietadiel, testujuci tuto koncepciu, sa nedokázal vysporiadať s problematikou a úskaliami toho kradla...
...a nemyslím si, ze by sa to podarilo v tomto prípade.
Tiež mam značne pochybnosti, ze takto tvarovanemu lietadlu, budu stačiť motory bez prídavného spaľovania a s priemerom trisiek, ktoré môžeme vidiet na videu.
Buď konštruktérov čaká ešte veľmi dlhy vývoj a sú naozaj iba na začiatku cesty, alebo sa pri vývoji dostali na úplný koniec a stavali iba hračku...

avatar
Clash Datum: 09.05.2017 Čas: 06:33

Myslím ze pri pohľade na úvodné foto je zrejme, ze hlavne krídlo ma veľmi neefektívny tvar a teda u mna vyvoláva obrovské pochybnosti o letuschopnosi .....

avatar
ruleta Datum: 09.05.2017 Čas: 00:31

Poslete to Becvarovi a Stropnickemu, nakoupime jich alespon 500 at mame nejsilenjsi letectvo v Evrope.

arr