TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Itálie získá nové námořní hlídkové letouny

Datum přidání 29.07.2016    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Italské námořnictvo a letectvo v nejbližších týdnech obdrží první ze čtyř objednaných námořních hlídkových letounů ATR 72 od společnosti Leonardo-Finmeccanica. Nové stroje nahradí zastaralé letouny Breguet Br.1150 Atlantic francouzské provenience, které pocházejí ze 70. let.

Foto: Vizualizace námořního ATR 72 ASW; větší fotoLeonardo-Finmeccanica

 

 

Itálie musí chránit Středozemní moře

Nové letouny by měly, stejně jako jejich předchůdci, operovat ze sicilské letecké základny Sigonella. První z nových ATR 72 italské letectvo obdrží v průběhu několika příštích týdnů, druhé a třetí pak v měsíčních intervalech. Čtvrtý stroj si Italové převezmou do jednoho roku od zahájení dodávek.

 

Dosud používané letouny Breguet Atlantic jsou na konci své životnosti a je pro ně stále složitější  shánět náhradní díly.


Mnoho letadel je díky nedostatku dílů uzemněno nebo kanibalizováno. Pokud Itálie v dohledné době nezíská moderní hlídková letadla, hrozí ztráta schopnosti kontrolovat svou námořní hranici ve Středozemním moři.


To by v současné situaci, kdy do Evropy přes Středozemní moře míří tisíce nelegálních migrantů a pašeráků, znamenalo zvýšení ohrožení nejen pro Itálii, ale také pro celou Evropu.


K italským břehům míří většina z migrantů snažících se překonat Středozemní moře. Nové letouny jsou tak zařazovány do služby na poslední chvíli.


O pořízení nových hlídkových letounů se rozhodlo již roku 2008, kdy tehdejší italská vláda plánovala za letouny utratit 360 milionů euro. Podle původního plánu dodávka prvního letadla se očekávala v roce 2012.


Italské letectvo počítalo s nákupem amerických strojů  Boeing P8 Poseidon, ale škrty v obranném rozpočtu se dotkly i hlídkových letounů. Italové museli upustit od nákupu dražších amerických strojů a vybrali levnější variantu v podobě letounů ATR 72.


Nedostatek financí vedl také k nutnosti omezit schopnosti hlídkových letadel. Nové ATR 72 určené pro Itálii, na rozdíl od svých předchůdců Breguet Atlantic nebo zvažovaných P8 Poseidon, nebudou vybaveny systémy pro protiponorkový boj ASW (Anti-Submarine Warfare).


Nové ATR 72 sice nebudou schopny ASW, nicméně letouny lze v budoucnu vybavit systémy pro ASW. Dodané ATR 72 tak budou mít již připravená čtyři závěsná místa pro instalaci torpéd.

 

Foto: Turecko pro své potřeby nakoupilo také dvě víceúčelové dopravní letadla ATR 72-600 TMUA (Turkish Maritime Utility Aircraft); větší foto / Turkey Navy

 

Námořní letouny ATR 72

Italské ATR 72 jsou vybaveny radarem Seaspray 7300 od společnosti Leonardo, standardním NATO datalinkem Link 16, elektronickými sledovacími systémy, systémem vlastní obrany od společnosti Elettronic nebo, elektro-optickým pozorovacím pouzdrem Star Safire H.


Poslední z dodaných letounů získá satelitní komunikaci, umožňující přímé napojení na italský vojenský komunikační satelit Sicral. Toto přímé satelitní spojení následně zpětně získají i zbylé tři letouny.


Námořní hlídkový letoun ATR 72 ASW vychází z komerčního letadla ATR 72-600. Maximální vzletová hmotnost letadla je 22 800 kg, maximální užitečný náklad 7 300 kg. Civilní verze pojme 5 t paliva a 70 pasažérů.


Letadlo pohání dva turbovrtulové motory Pratt & Whitney PW 127M každý o výkonu 2051 kW. Maximální cestovní rychlost je 510 km/h, dolet 825 námořních mil (1530 km) nebo výdrž ve vzduchu až 11 hodin. Posádku tvoří dva piloti a čtyři operátoři elektronických systémů.


Posádku italských ATR 72 vytvoří příslušníci italského letectva a námořnictva. Letouny však budou primárně podléhat velení námořnictva. Menší varianty tohoto stroje (ATR 42) používá také italská pobřežní a finanční stráž.


Letouny ATR 72 ve verzi ASW objednalo také Turecko v počtu šesti kusů (+2 klasických dopravních letadel ATR 72-600 TMUA). Na rozdíl od italských, jsou turecké stroje vybaveny systémy od společnosti Thales, zbraňovými systémy TAI a jsou schopné utočit na ponorky i hladinové cíle.


První z tureckých strojů právě prochází certifikací v Turínské továrně společnosti Leonardo a měl by být v nejbližší době předán tureckému námořnictvu.

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
liberal shark Datum: 01.08.2016 Čas: 08:43

Breguet Atlantic v XXI století ? To i muzeum ve Kbelích je na tom líp :-).

avatar
Zdenoušek Datum: 01.08.2016 Čas: 06:25

Ty Breguet Br.1150 Atlantic by mohla odebrat naše armáda, abychom měli něco pro boj s ponorkama my. Berounka je ošemetná!!! ;)

arr