Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Pozemní technika

Iveco LMV 2: Nová generace evropských terénních vozidel

Datum přidání 18.07.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Italská firma Iveco, resp. vojenská divize Iveco Defense Vehicles, představila na výstavě EUROSATORY 2016 novou generaci terénních obrněných vozidel LMV 2 (Light Multirole Vehicle 2). Původní LMV slouží v řadě armád světa, mimo jiné i v Armádě České republiky.

Foto: Iveco LMV 2 na výstavě EUROSATORY 2016. / Iveco Defense Vehicles

Foto: Iveco LMV 2 na výstavě EUROSATORY 2016. / Iveco Defense Vehicles

 

Italská firma dodala již 4000 původních vozidel LMV do 13 zemí světa. V Armádě ČR najdeme 120 vozidel LMV ve 12 verzích - nejpopulárnější je bojová verze LOV 50 B (50 ks) s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí Protector M151A2 a 12,7mm kulometem.

 

Původní verze LMV (standardní kabina pro čtyři až pět osob) má v základní verzi hmotnost 7100 kg a nosnost pouze 800 kg - zde se počítá posádka, palivo, zbraně, komunikační systémy i další vybavení.


Některé speciální verze (například pro vedení elektronické boje) přitom převáží elektronické vybavení až o hmotnosti 500 kg.


Nové vozidlo LMV 2 má sice téměř stejné rozměry (4,8 m x  2,2 m x 2,3 m) jako předchozí generace, ale díky upravenému podvozku a použití nových materiálů vzrostla nosnost o 40 % na 1500 kg. Prázdná hmotnost vzrostla ze 7100 kg na 8100 kg.  

 

Podle magazínu IHS Janes, i přes jasnou podobnost, původní LMV a LMV 2 sdílí pouze stejné diferenciály a motory pocházející ze stejné rodiny. Ostatní konstrukce je zcela jiná. 


LMV 2 má větší světlou výšku a vozidlo dokáže používat kola větších průměrů. LMV 2 rovněž vyniká lepší průchodnosti těžkým terénem a větší odolnosti proti minám a jiným výbušným systémům.


Větší nosnost umožňuje nést větší množství munice, výkonnější zbraňové systémy i bohatší elektronické vybavení. V případě potřeby lze zvýšit balistickou odolnost vozidla. Vozidlo je připraveno na instalaci nejnovějšího komunikačního vybavení, systémů řízení bojové činnosti BMS (Battle Management Systems), interkomu nebo prostředků elektronického boje.

 

Video: Reportáž IHS Janes o LMV 2. / YouTube

 

LMV 2 pohání výkonnější dieselový motor o výkonu 162 kW (původní 136 kW). Výkonnější motor prázdnému LMV 2, díky lepšímu poměru výkon/hmotnost (20 kW/t), propůjčuje o něco lepší jízdní vlastnosti než má starší verze (19 kW/t).

 

Nová automatická převodovka má osm rychlostních stupňů. Pohonné ústrojí navíc neustále kontroluje digitální systém ADM (Automatic Drive Train Management) automaticky ovládající pohon kol a převodovky. Je to údajně poprvé, kdy byl systém ADM použit na vozidle této třídy. ADM najdeme například na vozidlech Pandur II v Armádě ČR.

 

ADM díky senzorům inteligentně přizpůsobuje rozdělování výkonu na jednotlivé nápravy a kola dle stavu povrchu. ADM umožňuje řidiči soustředit se výhradně na plnění bojového úkolu. Ve všech typech terénu je zajištěna maximální pohyblivost a manévrovatelnost vozidla při minimálním namáhání součástí pohonného ústrojí.

 

Maximální rychlost LMV 2 je na silnici 110 km/h a dojezd cestovní rychlostí na silnici 600 km. Vozidlo je schopno přebrodit řeku o hloubce 1,5 m bez předchozí přípravy.

 

Vnitřní prostor posádky byl přepracován a maximálně pětičlenná posádka má mnohem více prostoru (střecha kabiny je větší o 100 mm). Karosérie je samonosná a vyrobená z pancéřové oceli. LMV získalo nový hliníkový/ocelový ochranný a nosný rám, který umožňuje lafetaci kulometu až do ráže 12,7mm no 40mm granátometu.

 

LMV 2 je prozatím prototyp a nyní se podrobuje firemním zkouškám. Zatím nejsou informace o případných zájemcích.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 31.07.2016 Čas: 13:06

Ještě že se Iveco nechlubí onou osmistupňovou AT. Pak by zájem rázem poklesl...

avatar
karloscz Datum: 19.07.2016 Čas: 13:44

Neví se kolik to zhruba bude stát a jestli budou zcivilněné verze?
Změnil jsem názor na zimbia, prosím nebanovat. Já se vždycky tak zasměju...

avatar
mattea Datum: 19.07.2016 Čas: 09:44

shal: a bude mít ta letadlová loď, až ji vypustí z měsíce, i světílka a lasery a veselý námořníky? Já věřím, že ano!

Aneb ještě o trochu překroutit zimbiem už tak často překroucená či z kontextu vyňatá tvrzení se mi zdá mnohem lepší, než ho banovat nebo ignorovat - a pobavíme se!

avatar
Blake Datum: 19.07.2016 Čas: 08:36

Zaujimala by ma schopnost toho ADM systemu, na civilnom trhu to novinka nie je, tak by som chcel vidiet porovnanie napriklad s TRS, ktory pouziva Land Rover

Mimochodom hurvo, shal, zase len krmite. Nekrmte.

avatar
shal Datum: 19.07.2016 Čas: 06:54

zimbio: S výrobou začnou hned jak dostaví základnu na Měsíci a vypluje ruská letadlová loď.

avatar
hurvo Datum: 18.07.2016 Čas: 20:00

zimbio si odveci jak rusky procesor.

arr