TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Datum přidání 28.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 49 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro izraelské letectvo IAF (Israel Air Force). Celkově Izrael závazně objednal 50 stíhaček F-35A, resp. izraelské modifikace F-35I “Adir”.

Foto: Izrael má zájem i o stíhačky F-35B Lightning II (na obrázku) s krátkým startem a kolmým přistáním. / U.S. Air Force, grafika AN 

 

Páteří IAF je 63 víceúčelových stíhaček F-16A/B „Netz", 126 stíhaček F-16C/D „Barak" a 99 stíhaček F-16I „Sufa". Vybojování vzdušné převahy leží na bedrech 48 stíhaček F-15A/B/C/D „Baz". Útočné a bombardovací úkoly zajišťuje 25 strojů F-15I „Ra´am".


Stíhačky F-16 nejstarších verzí, tedy „A/B" začnou postupně nahrazovat víceúčelové stíhačky 5. generace F-35I „Adir", které vycházejí z verze s klasickým startem a přistáním F-35A Lightning II.


Izrael prozatím závazně objednal 50 stíhaček F-35I, ale výhledově Izrael nakoupí až 75 stíhaček F-35I. První dva stroje F-35I dosednou na izraelskou základnu Nevatim Air Base v jižním Izraeli za tři týdny.


Izrael objednal F-35I ve třech výrobních šaržích. Za prvních 19 letadel a pozemní zabezpečení Izrael zaplatil 2,75 miliardy dolarů, za 14 stíhaček druhé várky (+ pozemní zabezpečení, náhradní díly a plnohodnotný 3D simulátor) vydal 2,82 miliardy dolarů.


Poslední várka 17 letadel podle informací Defense News přišla Izrael na 2,5 miliardy dolarů. Vzhledem k objednávce dalšího vybavení a služeb není ani u jedné objednávky jasné, jaká je “čistá” jednotková cena za stíhačku F-35I.


“Izrael má čest být prvním v regionu, který příjme a bude provozovat tyto letadla,” uvedl v červnu Avigdor Liberman, izraelský ministr obrany a dodal, že F-35 je “nejpokročilejší letoun na světě a nejlepší volba izraelských čelních představitelů obrany, pro zachování izraelské vzdušné nadvlády.”


Brigádní generál Tal Kelman, náčelník štábu IAF, po otestování F-35 uvedl, že “měl budoucnost ve svých rukou.” Podle Kelmana F-35 díky přelomovým technologiím, ničivosti a rozhraní člověk-stroj “povede svět k páté generaci letadel.”


Izrael nakupuje F-35 díky značné finanční pomoci Spojených států. Od roku 1985 Izrael získává od Washingtonu pro své ozbrojené síly průměrně 3,1 miliard dolarů ročně. Smlouva o vojenské pomoci Washingtonu Tel Avivu je uzavírána na deset let a současná vyprší v roce 2018. Podle nové smlouvy Izrael mezi roky 2019 až 2028 získá 38 miliard dolarů (915 miliard Kč), tj. 3,8 miliard dolarů ročně.

 

Video: První let stíhačky F-35I "Adir"  (červenec 2016). / YouTube


Izraelský průmysl je do vývoje F-35 rovněž široce zapojen. Izraelská firma IAI vyrábí vnější část křídla F-35, Elbit kompozitní díly pro trup F-35 a přelomovou pilotní helmu s průhledovým displejem, díky které nemá F-35 klasický průhledový HUD displej v pilotní kabině.


Izrael kromě stíhaček F-35A s klasickým startem a přistáním projevuje zájem také o verzi F-35B - ta je schopna velmi krátkého startu a kolmého přistání.


Ač je stíhačka F-35B určená především pro operace z výsadkových a letadlových lodích, nabízí také jednu zásadní výhodu při operacích z klasických letišť:


V konfliktu mezi vyspělými protivníky se stanou letiště prvním a hlavním cílem útoků protivníka. Izrael je malá země, a proto i teroristické organizace Hamás a Hizballáh (podporované Íránem) mohou pomocí raket ničit izraelská letiště a otevřít tak dveře pro íránské letectvo.


Avšak F-35B dokáže vzlétnout jen ze 100 m dlouhé dráhy, nebo v případě nouze (při enormní spotřebě paliva) také kolmo vzhůru. Při normálním provozu přitom může startovat jako klasické letadlo.


Izraelské letectvo patří mezi nejlepší na světě a má rozsáhlé zkušenosti z reálných bojových střetnutí. Pokračující zájem Izraele o stíhačky F-35 je proto vynikající referencí pro celý program.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 08.12.2016 Čas: 10:12

Rozhovor s piloty USMC účastnící se Proof of Concept na USS America (19.11.2016)

Není tam naprosto vše, kdo umí anglicky, číst u zdroje.
http://www.sldinfo.com/the-moment-pilots-first-realized-the-f-35-was-something-extraordinary/

George “Sack” Rowell, Commanding Officer (CO) VMX-1 (Marine Operational Test & Evaluation Squadron). Předchozí zkušenosti: 18 let, cca 3000h na F/A-18 Hornet, CO VMFA(AW)-533
Col. Chad “Mo” Vaughn, CO of VMFA-211. Předchozí zkušenosti: 13 let na F/A-18A-D Hornet , F-16A-B Fighting Falcon/Viper a F/A-18 Super Hornet v NAS Fallon.
Col. Rich “BC” Rusnok, budoucí CO VMFA-121 (2017). Předchozí zkušenosti: 7 let na AV-8B Harrier II a další čas v F/A-18 Hornet.
Col. John “Guts” Price, budoucí CO VFMA-122 (2018). Předchozí zkušenost: 10 let a 1200 hodin na AV-8B Harrier II a 3 roky/400 hodin v F-35.

Když se podíváte na bojové schopnosti F-35, jaké dvě věci z F-35 dělají jasně lepší/horší zbraň než stroje s kterými jste dřív lítali?
Senzory, hlavně fuze dat a schopnost přežít.

Co nám můžete říct o integrace s AEGIS?

V září byl proveden úspěšný test integrace. F-35 přes MADL fungovala jako další senzor a AEGIS zničila úspěšné vzdušný cíl. Úspěšně myslím kov na kov, na významnou vzdálenost, řek bych že na víc jak takticky podstatnou vzdálenost. Byl to velmi impresivní zásah.
Můžete něco říct o připojení potřebného k takovému zaměření cíle?
BC: je to velmi snadné, funguje to stejně jako když zaměřujeme naše vlastní zbraně, akorát je informace předána dál.
Není tu v podstatě žádný rozdíl, vyžaduje to jen aby battle management určil kdo a čím bude na konkrétní cíl útočit.

Můžete popsat, co vám umožní F-35 v taktické oblasti, co 4th gen stoje ne?

Mo: schopnost vědět co se okolo vás děje a předat to pak všem ostatním platformám s kterými spolupracujete. A není to jen A2A (vzduch - vzduch), ale i A2G (vzduch – země). Přidej schopnost operovat v oblastech, kde jsme dřív operovat nemohli.

Látat (jak ovládání stroje, tak automatizace senzorů, inteface) s F-35 je extrémně snadné, takže se můžeme plně soustředit na taktickou úroveň.

Takže vaše mise jsou víc dynamické než v 4gen.?


Mo: F-16 a F/A-18 jsou velmi schopné stroje a velmi dobře plní swing/multirole mise.
Ale budou mít problém v A2/AD nebo IADS prostředí a tam budou operovat v dedikované formě.
My máme mnohem víc flexibility a můžeme měnit snadno naše úkoly a také to při tréninku děláme.
Např. zajišťujeme eskortu pro A2G stroje, přitom se oddělíme a provedeme např. A2G, SEAD, CAP nebo dynamické zaměřovaní cílů pro A2G stroje a pak všechny vyvedeme ven.
Mariňáci píší manuál pro F-35 CAS, co nám o této roli můžete říct?

Price: F-35 plní CAS dobře. Je to nový stroj a na některých schopnostech bychom rádi zapracovali, ale základní provedení CAS je “On Time, On Target.”
Unikátní schopnost je provádět CAS v přítomnosti velkého množství hrozeb, něco co bych se staršími stroji nemohl dělat.

Můžete nám dát příklad?

Tradičně (4gen) pokud jsme prováděli CAS a PVO středního dosahu bylo objeveno na bojišťi, s CAS jsme skončili. Okamžitě přejdeme na SEAD/DEAD.
S F-35 můžeme v CAs pokračovat díky svobodě pohybu (steath) a přehledu o hrozbě, jeho pozici a povaze.

Můžu informovat FAC o hrozbě, ale nebude to mít vliv na vykonání mise. Pokud se situace vyhrotí, mám organickou schopnost se s hrozbou vypořádat a vrátit se zpět na CAS. Dřív bych přivolal další stroje, Prowlery pro vypořádání se s touto hrozbou.

Mo: máme skvělou schopnost operovat za každého počasí. SAR mapy nám umožnuje vidět skrz počasí a umožnuje použít naše zbraně s velkým odstupem.
Schopnost nasadit naše zbraně s velkou přesností skrz počasí je impresivní.

Jaké je to používat REB v F-35? Je to něco o čem musíte rozhodnout, nebo je to automatické?

Mo: aniž bych zacházel do technických detailů, je to pro nas velmi, velmi snadné.
Zvolíme, zda použít elektronický útok a stroj se o to postará.
V osobní úrovni, s přechodem z jiného stroje na F-35, měli jste aha moment o který by jste se s námi mohli podělit?

Guts: můj první ha moment je na první pohled jednoduchý věc.
Prováděl jsem svůj seznamovací let poblíž MCAS Yuma. Vracel jsem se k letišti a v podstatě jsem jen stočil nos směrem k Yumě.
Okamžitě mi stroj poskytl informace o veškerém provozu ve vzdušném prostoru. Když jsem mluvil s dispečerem, říkali mi o dopravě, o které jsem už věděl.
Viděl jsem i stroje, o které ATC ještě neviděli. A myslel jsem si: ty vole! Vracím se z pouhého seznamovacího letu a můj stroj mi už ukazuje vše co budu potřebovat o prostředí do kterého letím.
A nemusel jsem nic udělat, abych měl tento stupeň situačního povědomí. Mohl jsem hned dělat rozhodnutí v jaké výšce letět, jestli zahnou doprava/do leva, zrychlit/zpomalit.

Další věc bylo první vertikální přistání. CLAW (Control Law Computations) stoje byl k neuvěření a vždycky tuto historku vyprávím. Miloval jsem lítání s AV-8B Harrier II, ale při vertikálním přistání s ním byla spousta práce. Ale když jsme poprvé vysel s F-35B, stroj byl stabilnější než bych kdy mohl být s AV-8 a nemusel jsme vůbec nic udělat. Když se vrátím zpět k nízkému pracovnímu zatížení, měl jsem čas rozhlížet se okolo a sledovat co se děje na přistávací ploše a okolo stroje.

BC: prováděl jsem nálet a RED Air se ke mně blížil. V F-35 máš gods eye pohled na celý svět. Je to něco jako sledovat briefing v reálném čase.
Bližil jsme se k simulovanému shozu zbraní a RED Air letěl jiným směrem.
Měl jsem dost dobrý situační přehled na to vyhodnotit, jestli RED Air bude znamenat pro mě hrozbu v okamžiku kdy budu odhazovat zbraně. Ve stejnou dobu jsem si před zaměřil hrozbu a hned jak jsem odhodil A2G zbraně, přepnul jsme na A2A a sestřelil RED Air.

Tohle je obtížné v 4gen, kde je příliš mnoho manipulace se systémy v kokpitu. Přitom ještě ovládat stroj, interpretovat hrozby, které jsou velmi často nejasné a jen směrové.
V F-35 vím kde hrozby jsou, co jsou zač a podle toho provádět rozhodnutí. Vím jestli tam nepřítel je a podle toho se rozhodnout, jestli pokračovat, nebo z prostoru vypadnout.

Mo: vedl jsem čtyřčlennou formaci F-35 při uderu proti 4gen F-16 a F/A-18.
Probojovali jsme se dovnitř, zmapovali cíl, našli cíl, odhodili JDAMy a otočili jsme se a probojovali cestu zpět.

Všechny cíle byli zasaženy, nikdo nebyl objeven, všichni protivníci byli mrtví. Říkal jsem si, že tohle nám vyšlo velmi, velmi, velmi dobře.
Nikdy nás nedetekoval a nikdo neměl tušení, že tam jsme.

Druhý případ byl minulý čtvrtek. Strávil jsem hodně času přistáváním na CVN při dlouhých turnusech.
Posledních 18 sekund přistání na CVN bylo hodně intenzivních. Posledních 18 sekund vertikálního přistání na mnohem menších LHD byl mnohem větší relax.

S F-35C je to podobně snadné na CVN.
Vertikální přistání (moje první) na pohybující se a mnohem menší lodi než na které jsem kdy přistával. S méně stresem než na co jsem byl zvyklí, tak to bylo užasne.

Sack: muj první let v Edwards AFB 16. ledna. Vlezl jsem do kokpitu a nastartoval. Byl jsem pořád na na zemi, a ve vzduchu zjevně byli další F-35 – myslím, že USAF. Předtím jsem o nich netušil. Měl jsem letět sám a seznámit se se strojem.
Hned po spuštění displejů jsem viděl sledovací soubory a měl přehled o tom, co ostatní dělají (SA) ve vzdušném prostoru. I to jsem ještě nedostal ani povolení ke startu.
Ani jsem nevěděl, odkud ty data přišli. Stroj nastartoval všechny systémy za mě a SA tam prostě bylo.

Druhý moment byl, když jsem se vrátil. V Hornetu jsem musel zaparkovat a metodicky po vypínat všechny systémy, jinak mohlo dojit k jejich poškození. V F-35 zaparkuji, udělám pár věcí a pak prostě vypnu motor a stroj pak vše dokončí za vás. Zní to jednoduše, ale je to obrovský pokrok.

avatar
Shania Datum: 02.12.2016 Čas: 11:27

KOLT: tady jsou další detaily:

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=52548&p=357457#p357457


A tady

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=62&t=30787&p=323061&hilit=Tegler#p323061

Přečti si celý článek, tady par citací:

V podstatě počátek ekosystému o kterém mluvil Berke, který se časem bude rozrůstat jak budou přibývat další a další aplikace.

By adapting proprietary software to the F-35, Israel has leveraged the strike fighter’s open-architecture software design long touted by Lockheed Martin and the Joint Program Office (JPO). In effect, IAI has written the first “app” for the F-35 and, arguably, set a precedent for F-35 software independence

“Imagine putting some new applications on your mobile phone,” says Benni Cohen, general manager of IAI’s Lahav Division. “It is not difficult. You can do it without touching the mission systems.”

His metaphor is a useful one. While the specifics are not exactly the same, think of the F-35’s software backbone as an “operating system” like Apple’s iOS and IAI’s C4 software, which sits atop it as an “application.” With the right application interface, developers can write new apps for the F-35, adding new functionality.




“The open architecture gives the Israeli air force the option to operate new systems and to address, let us say, special needs without needing to change versions of the airplane’s software,” says Cohen.





Could the possibility of JSF user-to-user sales combined with the issues of software control, independence, updates and security see the F-35 program again mimic the Apple mobile device world? Could the U.S. set up its own F-35 “App Store”?

Lockheed has “brainstormed” the idea, Clark confirms. “It could provide for a greater ecosystem of software developers and tailorization of the system for unique needs, but we are still sorting out how we would manifest that in a way that would not just be a marketing pitch,” he says."

avatar
Shania Datum: 01.12.2016 Čas: 12:19

Grull: myslím že se pracuje i na jiných barvách, ale asi to ještě nějakou dobu bude trvat.

Uvidíme jestli ty izraelsky zůstanou šedy nebo ne.

Tady jsou schemata různých zemí (odhad)

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=18946&mode=view

avatar
Grull Datum: 01.12.2016 Čas: 11:52

Nevíte někdo, jestli si je izraelci nějak pěkně pomalují? Jestli případný barevný nástřik nezhorší stealth vlastnosti a tak budou nudně šedivý?

Děkuji

darkstyle - Pěkný :-)

avatar
palo satko Datum: 01.12.2016 Čas: 11:14

Stirling, asi vies ze minule vitazstva nezarucuju buduce. Vojna sa zmenila. Ja som opisal najpravdpodobnejsi variant , ktory moze nastat podla mna. Obcianska vojna izraelkych zidov a izraelskych arabov na uzemi samotneho Izraela. S tym, ze tamojsi arabi budu podporovani arabmi z cudziny.
Ak v tom vidis rusku propagandu, tak mas jednosmerne videnie.

avatar
darkstyle Datum: 01.12.2016 Čas: 11:13

vsetkym na boj v mestach..

izreael ma relativny pokoj v mestach..
preco?
lebo ma postaveny niekolko metrovy obrovsky niekolko metrov hruby mur na 99% uzemia /mozno uz aj na 100../..

okolo tohto uzemia uz hladkuju prve drony automobily na svete..
v izraeli maju 2 rocnu vojnu nielen muzi ale aj zeny a maju povinost obyvatelia si tuto brannu povinost obdonovat v 6 tyzdennych kurzov obe pohlavia do vysokeho veku..

s nadsazkou: v izraeli ti nakope zadok kazda jedna babka..

takze take ako boje v mestach nebude.. ale vobec..
lebo cele obyvatelstvo ich veeeeelmi rychlo nakope do riti..
museli by araby doslova vyzabijat kazdeho jedneho obyvatela izraelu..


takze ked izrael to co som napisal buduje od 1947 kontinualne, teda tie rucne zbrane a boj v mestach a su na to vsetci daaaaavno civceny..
tak stale inovuju a vylepsuju to aby ich nemohli porazit klasicke armady..


chlapci, to ze vidite, ze sa nieco deje u ich susedov v syrii, neznamena, ze sa bude to iste diat o 100km juznejsie..
nonsens..
P.S:jasne, ze keby realne taky konflikt vypukol nazareaguje 100% obyvatelstva.. mozno 60-70% ale to je tak vysoke cislo, ze su utocnici v p...

avatar
stirling Datum: 01.12.2016 Čas: 10:25

palo satko: tohle přesně vyvolává pořád ty nesmyslné flame, nemůžeš říct jen čistě názor na f35, ale musíš k tomu přihodit ruskou agitačku a je je jasné, že někdo ti bude odporovat.
k tvému normálnímu pohledu na věc - boj ve městech proti nevyspělému soupeři, ano výhoda letadla jako f35 je pryč, ale to přece není jediná hrozba pro izrael, naopak izrael by možná už nebyl pokud by nebyl tak vyspělý a nemodernizoval v takové míže. Ten kdo si začne nalhávat, že něco pořád jen stačí a bude vše odkládat, se prostě jednou probudí a zjistí, že mu totálně ujel vlak.

avatar
Shania Datum: 01.12.2016 Čas: 10:16

a jeste jedno video z USS America

https://www.youtube.com/watch?v=JLFO00CYF9s

avatar
Shania Datum: 01.12.2016 Čas: 10:07

DJW_: je 9 partenrů a zatím 3 FMS zákazníci (JAponsko, Korea, Izrael)

https://www.f35.com/about/fast-facts

----------

Vizualizace rozmístění flotily v 2018

http://image.slidesharecdn.com/overupdatefeb15-150320153620-conversion-gate01/95/an-update-on-the-f35-program-february-2015-3-638.jpg?cb=1426865988

-----------
Fotky a videa z DT III na USS america

https://youtu.be/ywLSGjALrmM

https://www.flickr.com/photos/lockheedmartin/sets/72157676041850865/with/30643509921/

Pilot se díva skrz stroj při přistání:

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23841&t=1
zoom:
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23843&t=1

Test zajištění stoje při náklonu lodi.

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23767

avatar
palo satko Datum: 01.12.2016 Čas: 10:04

CerVus,
pokial viem, izraelske lietadla strielali zo vzdušneho priestoru Libanonu. Predtym nemali problem strielat vo vzdušnom priestore Syrie. teraz asi trochu uvažuju, či to nie riskantne.
Ale v tom nie je vobec probem. problem je či na boj s Hisballáhom potrebuješ F-35? Prave vojna v Libyi a Syrii dokazuje, že ked prenešieš vojenske operacie do miest (a Izrael tiež ma mesta) stane sa aj najlepšie letectvo impotentnym. Riadena municia je draha a neriadena pacha vojenske zločiny, lebo tak je nastavena zapadna moralka. Ak o 20 rokov zmenia džihadisti Jeruzalem na vojnovu oblast ako je dnešny Damask, tak F-35 nepotrebuješ. USA a spojenci maju v oblasti stovky lietadiel (mali aj F-22) a za tie roky nedosiahli nič. FSA je dnes na ručník a prakticky dnes nema nič spoločne s demokratickou opoziciou a je to len "umierneny" nazov pre štandartnych džihadistov. naproti tomu 40 ruskych lietadiel podporovalo režim a jeho pozemne sily a ako vidiš, celkom sa Asadovi dari. Aby sme si rozumeli nevyhrali ruske lietadla, vyhravaju syrski rezimovi vojaci a ich spojenci. a tak to ma byt. vyhrat musi ten, kto tam zostane žit.

avatar
DJW_ Datum: 30.11.2016 Čas: 21:14

Pred pár dňami nie prvý krát písal Haaretz že nie všetci sú z F35 nadšení. VIaceré kruhy to považujú skôr za predražené napínanie svalov pred Iránom a spol. Keby si Adir-y nevydupal A.LIebermann, tak by pravdepodobne Izrael nakúpil niečo iné a neskôr.

Tiež by som uvítal, keby sa debata niesla priamo o technických aspektoch článku a nie o politike a histórii dávno pred narodením J.K. Nazaretským. Považujem za zázrak že sa debata nezvrhla na obojstranné obviňovanie z genocídy, fašizmu atd, bla bla..

Jecchus: izraelských emigrantov zo ZSSR sa asi obávajú správne, od viacerých som čítal, že ich neprijali zrovna vrelo a cítia sa byť občanmi druhej kategórie.

Cervus: na ruských weboch cca pred 2 mesiacmi písali, že SU-30 sa vzniesli naproti izraelským lietadlám čo vstúpili do sýrskeho vzdušného priestoru, a tie sa otočili hneď ako ich zaregistrovali. Plus sa v Haaretze v tom čase vyjadrovala nespokojnosť s S400 v Sýrii - údajne rusi sledujú každé izraelské lietadlo hneď po vzlete.

Shania: iste nie je Izrael členom programu? Bol som v tom že priamo participujú..

avatar
cejkis Datum: 30.11.2016 Čas: 19:50

Pro zajímavost, na fotce jsou hezky vidět oddělovače mezní vrstvy v provedení stealth, které velmi rychle zkopírovali Číňani.

Druhá informace je, že rodina Clintonových byla obviněna z prodeje tajných materiálů do Číny.

Závěr obou informací nechť si každý udělá sám.

avatar
Luky Datum: 30.11.2016 Čas: 18:20

mno Kaidisti a ISILáci se mají na Izraelské hranici dobře, dokonce mají zajištěné bezplatné zdravotnictví bez nutnosti platit pojištění...zato západ Damašku tu a tam chytne nějakou ŘS nebo bombu...

prej to dnes bylo tímhle:
https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_(missile)

avatar
KóĎA Datum: 30.11.2016 Čas: 17:59

CeVus: Libanon je pod ochranou Ruska? Podle informací byl útok proveden z jeho vzdušného prostoru.

avatar
CerVus Datum: 30.11.2016 Čas: 17:31

palo satko: No vidíš. A jako na potvoru, ráno Izraelci provedli nálety u Damašku. Jeden na kolonu Hizballahu a druhý na nějakou polovojenskou organizaci loajálni k režimu. Takže se nebojí ani do prostoru, který je pod ochranou Ruska.

arr